Jeg har enorme testikler.
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - SOLGT -
Fikk bytta ut de midlertidige LEDbar-greiene jeg brukte som tåkelys med nye innsatser til tåkelyshusa, så det ser noenlunde originalt ut. Når jeg sier innsatser, mener jeg egentlig 3.5" arbeidslys med spot og flood-mønster. 27W på hver. Lyser helt verst, heldigvis er jeg ganske nazi på å slå de av når nærlysa går på.
Fikk bytta ut folien på B- og C-stolpene og. To og en halv vinter var nok til at de var ganske slitte. Bytta ut med matt karbonfiber-folie, ikke fordi jeg absolutt måtte ha det, men fordi jeg ville ha matt folie. Den forrige var blank, og er fullstendig nådeløs om ikke underlaget er helt flatt og fint. Et bittelite støvkorn syntes ekstremt godt, noe drt ikke gjør på matt, ikke like fælt hvertfall.
Begynner å nærme seg klar for Bergbanen på lørdag, sammen med bilen til @joachimbg, Hassel , og et par andre. En skikkelig vask nå, så er vi i boks.
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - SOLGT -
I det siste har snuppa vært litt ubestemt angående hvor hu vil - på godt fagspråk har det spora mye der det er spor, og vært generelt lite retningsstabil også på flat asfalt. Merka det egentlig best da jeg fikk på somnerhjula, noe som er naturlig pga stive dekk og lav, flat profil, men følte det var litt mer enn jeg synes var greit. I tillegg var rattet litt skeivt, så jeg svingte innom G. Gustavsson & Sønner som vanlig, og lot de gjøre sitt.
Og joda, det viste seg at høyre forhjul vat en halv grad ute av posisjon. Det hadde forplantet seg litt, da de andre hjula ikke var helt riktig heller, men fikk justert inn i spec og alt ble knall. Fikk samtidig tatt en liten status på forstillinga, og alt virker fint og tight, av endeledd, bærekuler, stabstag og slikt. Litt spillerom i en av bærebruforingene, men ikke nok til å uroe seg.
I prosessen klarte han å knekke den ene justeringsbolten til høyre toe-stag.
Etter å ha tømt alle skuffer med tilfeldige deler, sjekka om de hadde andre biler de kunne ta bolten fra, endevendt hele sjappa og konstatert at den siste bolten de hadde hatt enten satt på bilen til aarnes eller Per Turbo , fant de ikke en eneste bolt. Begynte å forberede meg på at Gatebil skulle ryke, men neida - han fant en bolt som passet, og konstruerte ny justeringsmekanisme. Er ikke veldig komplisert, er bare en lang bolt låst off-center til en oval skive, men det tok en liten stund, og jeg kunne kjøre derfra helt uten issues. Er ekstremt fornøyd med å være stamkunde der.
![]()
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - SOLGT -
Godt med rett hjulstilling ja. Helt vanlig å knekke den bolten i bakstellet. Enten er mutteren/skiva rusta fast, eller så har bolten rusta fast inni foringa, eller en kombo av disse.
Har: 20 Kia e-Soul 64kWh | 10 XC70 2,4D AWD
Hadde: 17 V90 D3 AWD | 08 XC70 D5 AWD | 04 XC70 D5 | 07 XC90 D5 | 04 V70 D5 | 91 940GL 2,3 | 05 S60R | 00 V70 2,5D | 07 XC70 D5 | 06 V70 2,0T | 97 850 T-5 | 86 740GLE | 93 240GL
Oljeskift i går kveld, ikke stort å melde, egentlig. Ca seks liter av, og ca seks liter på.
Castrol 0W30 FST Titanium ACEA A5/B5, som spesifisert i manualen, og som jeg har brukt de siste tre år. Er ikke fan av å blande oljer, og det er så lett å huska hva man bruker når det er klistra til bilen på en mengde steder. Selvfølgelig nytt filter, O-ring og pakning til tappepluggen.
Bytta trykkslangen fra turbo og ned til røret under motor og, var ikke noe lekk elns, men løsninga jeg har kjørt med i to år nå var aldri ment som noe mer enn midlertidig. Tar vare på den i tilfelle noen andre får et krisebehov.
Ellers lite å melde. Årets dassturné/roadtrip sparkes i gang neste uke, denne gangen først til Sørlandet, så til Stavanger, Bergen, opp til Sogn og Fjordane, rote litt rundt i fjellene, og hjem en eller annen gang ila uke 31. Kilometerstand i skrivende øyeblikk er 337.008.
![]()
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - SOLGT -
Under en tusing her, for det jeg skal ha pluss en liter i bagasjen. Location, location, location![]()
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - SOLGT -
1000 var mer som et eksempel på at det er verdt å koste på skikkelig olje når man først byttermen det ble noe rundt 1500 hos mekonomen for 8 liter olje + omega 917 til 240'n for et par måneder siden.
Kjøper alltid mer enn nødvendig, når min tar 5.8 liter så pleier jeg å kjøpe 8 liter. Da har jeg til å etterfylle og til krisesituasjon om det skulle oppstå, visst ikke har jeg litt olje fra før til neste sesong
Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Ca midtveis i bilferien, sitter hos en kompis på Voss nå. Har fått en liten ulyd fra det som høres ut som er venstre foran, en klunkelyd som kommer innimellom, uten at jeg har sett noe fast mønster eller klarer å reprodusere lyden. Kan minne om slakk i tannhjul eller noe deromkring, da jeg først la merke til lyden etter å ha slept gassen midt i pådrag, men jeg klarer som sagt ikke å reprodusere lyden. Føltes litt som at bilen ble mindre retningsstabil, men jeg er på ukjente veier med mye sporing, så jeg tar den med ei klype salt. Har hatt av begge dekka foran og kjent etter slakk i forstillinga, men ser eller kjenner ikke noe slakk i stabstag, lenkearmer, endeledd, bærebru, hjullager eller noe. Veit jeg har litt slakk i rattakselkrysset, men det kjenner jeg uavhengig av klonkinga. Kan selvfølgelig være slakk i en av drivakslene, men jeg kjenner ikke noe mer slakk der enn jeg har gjort før, og denne lyden er bare noen dager gammel.
Har hvertfall fått tatt en status på forstillinga, føler jeg kan kjøre videre med god samvittighet.
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - SOLGT -
Er ikke splines på drivaksel/nav? De har jo en tendens til å lage slik lyd hvis det ikke er lagt fett på eler det er borte. Da kommer lyden typisk i pådrag, slippe gassen eller f.eks igangsetting.
Men du er antageligvis så dreven på disse bilen at du kjenner til dette. Men verdt å nevne.
---
2008 V70 SUMMMUM 2,4D 163hk
[RIP] 2005 S60 ADDITON 2,0T [RIP]
Ja, har tenkt på det. Når jeg hadde av hjula sjekka jeg at de var tight stramma til, men ikke noe mer enn det. Har alltid hatt litt slakk i drivknutene fremme, og det hsr ikke endret seg. Ikke burde det påvirke retningsstabiliteten heller, men den lille endringen i retningsstabilitet kan være noe jeg innbiller meg, siden jeg i stor grad har kjørt på ukjente og sporete veier.
Det blir litt forsking på dette når jeg kommer hjem, og jeg mistenker at enten fjærsetet, demperlageret eller bærekula på en eller begge sider er synderen. Hører det knirker litt under har bremsing, typisk tørr foring, og det kan forklare retningsstabiliteten.
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - SOLGT -
Dro med VCCN-hengeren langt uti Telemark i dag, på et lite treff vi ble invitert til. Bikka 340k på veien, begynner å bli innkjørt
På veien fikk jeg Hassel til å diagnosere et par ulyder, og mistanken heller mot bærekuler, som stemmer bra med økt sporing og ustabilitet, og mulig slakk i en drivaksel. Bærekulene bytta jeg sammen med polyforingene for to år siden, men da det egentlig ikke var planlagt ble det Biltema-kuler, to år er kanskje alt man kan forvente i levetid derfra. Blir nok nye originale kuler nå, virkelig en drittjobb å bytte uten spesialverktøyet.
Siden jeg kjører VCCN-hengeren en del går tankene mot en ekstra oljekjøler til kassa. Passer på å kjøre i lockup så mye som mulig, men for mye kjøling på kasseolja finnes ikke, så blir nok noe sånt no. Blir ikke original kjøler, da jeg har stappa litt andre greier i det området, så sikter på en ettermarkedskjøler, både billigere og mer plasseringsvennlig. Lurer på å kjøpe en med 12V-vifte på, så den ikke må sitte i direkte luftvei, men noen som vet om et passende 12V-signal å kunne bruke til styring av vifta? Altså, 12V eller jord som dukker opp ved belastning, ved påkobling av henger eller lignende. Ikke supergira på en egen bryter til vifta, eller å la den gå hele tida.
Tillegg: veide bilen på vei tilbake, uten henger veier den 1910 kg med litt greier i baksetet, kamerabag, utstyrskasse i bagasjen og nesten tom tank. Litt interessant mtp at oppført egenvekt i vognkort er 1686 kg. Har ikke med meg 200kg i utstyr, og tankmåleren var på ca 25%.
Hengeren veier 1130kg, så vi drar med oss en del greier på treff
20180818_163952.jpg
Sist endret av mrstfu; 18/08/18 kl 22:11
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - SOLGT -
Bærekuler er da ingen vrien jobb? Ett par bolter og litt meiselbruk så spretter de ut![]()
Per Turbo
2005 V70 2.0T Gatebil Rescue
2016 FH500 #poophunter krokbil
Skulle tru det, helt til man ligger på garasjegulvet på tredje timen, kjenner senebetennelsen i skulderen komme krypende og alt i hele verden suger balle. Har gjort det et par - tre gangen, alltid like møkk.
Skal sies, når jeg bytta her satte jeg inn alt i hele forestillinga og litt til i grove mengder fett. Sitter forhåpentligvis ikke så bra som de gamle gjorde.
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - SOLGT -
Usikker på om du har prøvd det selv, men om du løsner bærekule fra bærebru, skrur bærekule fast i et jern e.l. (gammel bærebru er også kurrant) og slå løs på jernet for å dra kulen ut. Gjerne støtt opp med en jekk eller støttebukk på jernet for å holde det bedre oppe når du slår ut bærekulen. Boltene må løsnet først selfølgelig. Brukte ca. 20 min på prosessen sist. Det som er mest "trælete", det er å kulen opp i hullet sitt igjen. Har som sagt en lei tendens til å komme skjevt opp.
-> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88
Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...
I know, de gangene jeg har gjort det har jeg brukt mellom 10 og 90 minutter på å få den ut, og mellom 10 og femti millioner kalorier på å få den inn riktig. Når jeg bytta de forrige gang satte jeg inn alt med grove mengder fett, så burde være litt håp.
Men, det skal sies - gutta på Gustavsson og Sønner ga meg en pris på bytte av nye bærekuler som slo meg helt i bakken, så om jeg finner ut at det er bærekulene som er feilen (dørstokkmila) blir det en tur dit. De har bukk, de har spesialverktøy, og jeg har liten tålmodighet og stort temperament.
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - SOLGT -
Tror jeg har funnet årsaken til sporadisk klunking og brutalt ræva retningsstabilitet, med tendenser til å laste meg over i motkommende felt.
Blir bytta til nyeOEMhos Gustavsson så fort som overhodet mulig.
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - SOLGT -
Godt parkert på tosøyleren hos G. Gustavsson & Sønner.
Originale Volvodeler denne gangen, og deler av trynet til Joachimbg .
Med spesialverktøy og litt makt var ikke korte fjører eller stive bærebruforinger noe problem i det hele tatt. Forrige gang jeg gjorde denne jobben brukte vel jeg og Retro.L. halvannen time per side - Lars Erik og Nils hos Gustavsson brukte vel 20min på begge, inkludert et par elektrikere som tråkka dem i hæla og skulle pirke på alt mulig. Vel anvendte kroner for å slippe å gjøre dette på garasjegulvet.
Og for en endring. Bilen går jevnt, rett, uten knirk og klunk, og er like god som den en gang var. Kan ikke skryte G. Gustavsson & Sønner høyt nok opp, superservice, hver gang!
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - SOLGT -
Kozetime på Sagene! Ikke noe er for stivt de gutta der![]()
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - SOLGT -
Eirik.H knipsa litt av Dunfrid på Vålerbanen i for noen uker sida.
![]()
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - SOLGT -
Fordi uten antenne har jeg bare et hull i taket.
Jeg er fremdeles på vippen ang bjelke. Jeg skal på med ekstralysbøtter i vinter, og om jeg blir ferdig i tide med Whelenbjelka, går nok den på og - bare så jeg får brukt den før jeg evt selger videre.
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - SOLGT -