Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  78
Side 7 av 24 FørstFørst ... 5 6 7 8 9 17 ... SisteSiste
Viser resultater 151 til 175 av 598

Tråd: 2førr10's 97' V70 AWD

  1. #151
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V Vis post
    Jeg kjører den originale fra Volvo. Den brukes på alle hvitblokkene
    Får vel spørre på Volvo da, hva de har og om de selger over disk

    Sent fra min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

  2. #152
    TurboNoob sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skien, Telemark
    Innlegg
    1.581
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 2førr10 Vis post
    Får vel spørre på Volvo da, hva de har og om de selger over disk

    Sent fra min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk
    De selger over disk, 4 liters kanne koster ca kr 270,- .
    Eneste jeg kan finne på etiketten er at det er etanoldiol.
    2022 Polestar 2
    2007 Volvo V70 D5 AWD
    1980 Volvo 244 DL, B230FT.
    [x]2012 Volvo V60 R-design
    [x]1997 Volvo 850 R
    [x]2004 Volvo V70 D5 AWD
    [x]1986 Volvo 240 GLT

  3. Takk 2førr10 takket for denne posten
  4. #153
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboNoob Vis post
    De selger over disk, 4 liters kanne koster ca kr 270,- .
    Eneste jeg kan finne på etiketten er at det er etanoldiol.
    Konge
    Er det 50/50 blanding?

    Sent fra min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

  5. #154
    TurboNoob sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skien, Telemark
    Innlegg
    1.581
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 2førr10 Vis post
    Konge
    Er det 50/50 blanding?

    Sent fra min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk
    Det rr 4l konsentrat.
    2022 Polestar 2
    2007 Volvo V70 D5 AWD
    1980 Volvo 244 DL, B230FT.
    [x]2012 Volvo V60 R-design
    [x]1997 Volvo 850 R
    [x]2004 Volvo V70 D5 AWD
    [x]1986 Volvo 240 GLT

  6. #155
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    Innlegg
    12.592
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 2førr10 Vis post
    Hmm.. Lest igjennom tråden, da skal jeg ha HOAT?

    Blå? Som verksted formannen på billia sa?

    Om jeg skal spørre på Ålesund bil, biltema eller snakke med andre om det så kommer de til å blande seg borti farge uansett. Får vel ulike påstander også som er typisk.

    Hvor er det best å tømme kjølevannet da? Har aldri gjort radiator/ kjøevann flush heller, noe en burde gjøre?

    Sent fra min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk
    Det er akkurat det. Det er lenge sida en farge betydde universal kompatibilitet med den og den type motor. Farge er bare noe man har for å identifisere at det er kjøleveske. Å bruke originalt er nok safest, sånnsett, men verdt å tenke på er det at i 1975 eksisterte ikke alle additivene og hurramegrundtene de stapper i glykolen. Vi har fått andre materialer på blokker, pakninger, slanger og rør, så det som passer en bil fra 1975 er ikke nødvendigvis dagens kjøleveske. Om Volvo sier den passer hadde jeg stolt på det, men som du sier er det få av dagens vanlige bilmekanikere som vet forskjell på OAT, IAT og HOAT. Merkinga er heller ikke som den burde være.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT09

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
    Vera - '99 V70 2.5T AWD - SOLGT -

  7. #156
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Jepp, er det noe jeg ikke fordrar så er det 10 forskjellige folk med 10 forskjellige meninger. Kontra 10 samme meninger og 3-5 ulike.. Alt etter hva det dreier seg om.

    Så sånn "waterboy" svart hvitt film som Chevrolet lagde på 1930-50/pil og bue tallet der de f.eks bygde jernbane og det kom sånn "waterboy" gutt med bøtte med vann til arbeiderne for å slukke tørsten og det var introen til den dokumentaren og sammenligningen hvor mennesker trenger kjøling så gjør motorene i alt av maskineri det også.. Men den tiden var det jo ikke sånne stoffer og sånn, det var jo bare vanlig vann så jeg tror nok at motorene kokte opp på de tidene..

    Mekanikere før i tiden vet vel sikkert i de fleste tilfelle bedre enn de nye og ferske vil jeg tro. De var vel med på utviklinga og forbedringa og har fulgt med på det som har skjedd opp til nå.

    Uansett, jeg finner vel video på YouTube av kjølvann-bytte og sikkert flush også om det er nødvendig.

    Så kjøper jeg nok av Volvo og forsikrer meg om at det er HOAT.

    Sent fra min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

  8. #157
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    Innlegg
    12.592
    Antall takk

    Standard

    Du misforstår. Sier ikke at mekanikere den gang da er flinkere enn dagens, men de siste 20-30 år har det nok vært en del utvikling i teknikker og produkter. Til sammenligning var det nok noe enklere å være mekaniker for 50 år siden.

    Husk på at HOAT, IAT og OAT er engelske uttrykk som ikke nødvendigvis har kommet hit. Har selv spurt verksmester på Volvo om dette, han hadde ikke hørt om det.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT09

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
    Vera - '99 V70 2.5T AWD - SOLGT -

  9. #158
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Okei, skjønner. Var noe jeg kom på som jeg ville uttykke, men skjønner hva du mener at det har vert utvikling innen teknikk og produkter. Ja, var nok enklere å være mekaniker før i tiden ja.

    Ok, notert. Da skal jeg ikke forvente at folk jeg hører med vet hva HOAT, IAT og OAT er for noe. Men bare for å klarlegge så er det HOAT som jeg burde ha? Og ikke noen av de andre?

  10. #159
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    Innlegg
    12.592
    Antall takk

    Standard

    Det er HOAT som blir levert i de aller fleste nye biler i dag, og det er HOAT som har den mest effektive korrosjonsbeskyttelsen - men om du finner HOAT i Norge, si fra. Jeg har ikke funnet noe - som er merket HOAT.

    Du skal ha etylenglykol, som er bedre på alle området enn propylenglykol, med unntak av giftighet. Du skal også bytte all kjøleveske, og ikke blande fabrikater og typer. Sannsynligvis går dey helt fint uten skader i motorrom, men blanding nedsetter levetida til korrosjonsbeskyttelsen, og kan i verste fall endre konsistens til den type grønne avleiringer man gjerne ser litt av rundt vannpumpa, som sliter mye på pakninger.

    Har du flere spørsmål, ser jeg helst at du tar de i Kjølevannstråden.
    Sist endret av mrstfu; 15/05/16 kl 01:42
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT09

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
    Vera - '99 V70 2.5T AWD - SOLGT -

  11. #160
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    Innlegg
    4.870
    Antall takk

    Standard

    Kjøp vanleg grøn på Volvo ja. Billig og bra
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  12. #161
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Det er HOAT som blir levert i de aller fleste nye biler i dag, og det er HOAT som har den mest effektive korrosjonsbeskyttelsen - men om du finner HOAT i Norge, si fra. Jeg har ikke funnet noe - som er merket HOAT.

    Du skal ha etylenglykol, som er bedre på alle området enn propylenglykol, med unntak av giftighet. Du skal også bytte all kjøleveske, og ikke blande fabrikater og typer. Sannsynligvis går dey helt fint uten skader i motorrom, men blanding nedsetter levetida til korrosjonsbeskyttelsen, og kan i verste fall endre konsistens til den type grønne avleiringer man gjerne ser litt av rundt vannpumpa, som sliter mye på pakninger.

    Har du flere spørsmål, ser jeg helst at du tar de i Kjølevannstråden.
    Ok, da vet jeg det, takk for all nyttig info! Jeg skal spørre i kjølevannstråden neste gang

    Sitat Opprinnelig postet av Øygard Vis post
    Kjøp vanleg grøn på Volvo ja. Billig og bra
    Jepp, det blir Volvo kjølevann ja
    Sist endret av mrstfu; 15/05/16 kl 01:42

  13. #162
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Volvo selger også enliterskanner. Jeg kjøpte det, for da har jeg alltid en liggende ferdigblandet med 50/50 i bagasjerommet tilfelle jeg skulle trenge å fylle opp en dag.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  14. #163
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Kult Den 1literskannen er ublandet? Blander 50/50 med vann så du får 2 liter ut av kannen? Eller er den kjøpt ferdigblandet?

    Sent fra min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

  15. #164
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Alt er ublandet. Så du får 2 liter ferdig væske ut av en kanne ja, men jeg tømte bare 50% over på en tom flaske og blandet i 50% vann i den kanna, sånn at jeg får 1 liter ferdig til å helle rett på. Jeg har jo Cometfelg som reservehjul, og 1literskanna passer perfekt mellom eikene der!
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  16. Takk 2førr10 takket for denne posten
  17. #165
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Konge Det har jeg gjort med 240'n også, hadde i bagasjerommet ferdigblandet jeg fylte på.

    Har metallfelg på reservehjulet så for plass til kjølevannet der jeg og

    Hvor er det enklest å tappe kjølevannet? Må ha hvertfall 2, 3 1liters kanne skal jeg bytte all kjølvannet.

    Sent fra min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

  18. #166
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.996
    Antall takk

    Standard

    Er det ikke tappekran på venstre side av radiator?

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  19. #167
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Ikke på alle. På min gamle radiator var det ikke tappekran. Da måtte vi tappe alt fra nedre slangen som går inn på radiator. På den nye radiatoren min, så har jeg tappekran på venstre side nederst
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  20. #168
    TurboNoob sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skien, Telemark
    Innlegg
    1.581
    Antall takk

    Standard

    Det er muligens en tappekran bakerst på blokka, på pass.siden. Er hvertfall det på min 850.
    2022 Polestar 2
    2007 Volvo V70 D5 AWD
    1980 Volvo 244 DL, B230FT.
    [x]2012 Volvo V60 R-design
    [x]1997 Volvo 850 R
    [x]2004 Volvo V70 D5 AWD
    [x]1986 Volvo 240 GLT

  21. #169
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Så en youtube video nå og der var tappeplugg på bunn av radiator på 850, igjennom et hull i dekselet under motor. Og så var der en tappeplugg i blokka nærme girkassa, eller akselen. Litt usikker sia jeg ikke har kikka oppi der selv.

  22. #170
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.996
    Antall takk

    Standard

    Stemmer, var radiator fra 850 jeg monterte i s70'n.. Men var hull i bukplata på s70 også, for å nå den fra underside!

    Sent fra min H60-L04 via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  23. #171
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Nice, da får jeg kikke på min bil.

    Er det viktig å flushe? Må man bruke middel da?
    Og bør man bytte termostat og tempsensor som er i termostathuset? Det fungerer jo sånn som det er i dag, har kjørt lange turer og tempennåla har stått midt på hele tiden.

    Sent fra min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

  24. #172
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Du har uttak bak på blokka på passasjersiden ja.

    Jeg kjørte gjennom hele kjølesystemet med Surfex HD. Helt sykt mye drit som kom ut da!
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  25. #173
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Får kjøre bilen på bukk å ta en kikk, ikke så lett nedpå bakken

    Hvor får du tak i surflex HD da?

    Sent fra min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

  26. #174
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Bilnerden selger surfex HD, men det er en såpe som er sterk nok til å ta med seg litt av huden din så bruk gjerne hansker og bland den ut
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  27. #175
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Fannt kun denne:

    http://bilnerden.no/bilt-hamber-surf...ct_tabs_safety
    Står ingen ting om radiator flush. 1 liter av den er vel nok? Sammen med vann? Hvor mye?

    Jepp, bruker hansker.

    Har ikke gjort dette før så spør om fremgangsmetode..
    1. drener all frostveske fra radiator og blokk.

    Ta ut termostaten? Og skru tilbake termostathuset?
    2. spyl vann ned i ekspansjonstanken og la all kjøleveske renne ut til det blir klart vann.
    3. skru inn igjen tappeventil på radiator og blokk
    4. hell i radiatorrens, 1 liter surflex HD i radatorhuset. Monter tilbake termostaten og spyl vann i ekspansjonstanken til max.
    5. kjør motoren i 10 min. følg med på temperaturen.
    6. skru ut tappeventil på blokk og radiator og tapp ut all radiatorrens, skru tilbake begge tappeventiler.
    7. hell i 50/50 med kjøleveske og vann.

    Sånn jeg har forstått det, men hele den lista er et spørsmålstegn siden jeg er usikker.

    Og en annen ting,.. stort sett alle videoene på internett bruker de destillert vann til å rense ut og til å ha i motoren sammen med kjøleveske, men så er det amerikanere. Og der borte har de ikke rent vann og så er det vel så varmt i de fleste stater at det er lettere for at motor koker, eller hva?

    Så destillert vann er bare å drite i?

Side 7 av 24 FørstFørst ... 5 6 7 8 9 17 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. 2førr10's 85' 240 DL > Turbo Intercooler
    By 2førr10 in forum 200 -serien
    Svar: 875
    Siste post: 26/06/20, 20:19

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •