Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 46

Tråd: Kjølevannstråden - farge betyr ingenting

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #1
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard Kjølevannstråden - farge betyr ingenting

    Har søkt det jeg er kar om, men jeg finner ikke noen dedikert kjølevannstråd. Kunne vært interessant å få laget en oversikt over hva slags kjølevæske som er idéel til hver enkelt motortype, føler dette er noe som ofte blir oversett litt.

    Grunnen til dette er en varsellampe om lavt kjøkevannsnivå i firmabilen, den har dukket opp i det siste når temperaturen har dukket under frysepunktet. Ringte leverandør og spurte hva slags kjølevann bilen skal ha, og tullingen i andre enden sa "rød". For 20 år siden kunne det kanskje stemt, da fargen faktisk sa noe om kjølevæsketype, men idag er ikke det like lett å forholde seg til. Idag finnes det tre hovedgrupper kjølevann, IAT, OAT, og HOAT, alle med forskjellige additiver og grader av korrosjonsbeskyttelse og smøring. Det virker som at HOAT er den de fleste baserer seg på idag, hvertfall hva gjelder leverandører som veit hva de snakker om (Volvo leverer kun HOAT på nye biler, ble jeg fortalt av en Volvo-mekaniker). Imidlertid, at eldre rødblokker kanskje skal ha en annen type, kan jeg ikke utelukke. Er en del materialer i dagens motorer som ikke fantes for 30 år siden, hvertfall ikke i motorene.

    Noen gitte ting er det alltid, som å bruke batterivann eller annen form for demineralisert vann til å blande med, men andre ting er ikke like lett å forstå... IAT, OAT og HOAT er alle relativt internasjonale standarder, og forrige gang jeg kjøpte kjølevæske på Tema, sto det kun at den var etylenbasert, noe som ikke sier en dritt om hvilken av gruppene den tilhører.

    Er det en gitt type hvitblokkene skal ha, eller hva med rødblokkene? Hva med dieselmotorene?

    Så, jeg er interessert i en seriøs diskusjon rundt dette, kjølevannet er jo som regel det som skiller en sunn motor fra en stor regning. Moderator må gjerne flytte tråden til et mer passende forum, dette var det mest passende stedet jeg fant, men for å nå flere, kan den kanskje bli sticky i Generell Prat?
    Sist endret av mrstfu; 24/11/15 kl 00:57
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •