Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  668
Side 95 av 206 FørstFørst ... 45 85 93 94 95 96 97 105 145 195 ... SisteSiste
Viser resultater 2.351 til 2.375 av 5126

Tråd: Kodja/Byneset Customs 242 TURBO: B230+16VTurbo: starta

  1. #2351
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    Nei for faen, hvorfor før 1989? :S Hva i helvette utgjør vel den forskjellen? -..-
    Hiv på cat på en bil med datasprut og ta avgassmåling vel!

  2. #2352
    Registrerte brukere VolvoR-Sport sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Trondheim/ Fosen
    Innlegg
    3.161
    Antall takk

    Standard

    Å hvor fæl trur du en 16vt blir med 80-90hk på topp effekt??

  3. #2353
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kodja Vis post
    Hei!

    Viser til telefonsamtale i dag der du ønsker informasjon vedrørende bruk av såkalt "datasprut".

    Vi kan godkjenne bruk av "datasprut" på biler registrert første gang før 1. januar 1989.
    En slik bil med endret motorstyring må dokumentere at effekten ikke er høyere enn hva det står i vognkortet.

    Dette er slik regelverket praktiseres pr. i dag.


    Med hilsen
    ...... Biltilsynet Trondheim......


    MEGET nyttig info jeg fikk når jeg spurte ang det å få godkjent 242n med 16V turbo når den tid kommer!!! hæhæhæ gleder seg!!! bare effektmålingen tilsier innenfor godkjent nivå er det tut å kjør med 16V turbo og datasprut senere nå bare regelverket ikke forandrer seg.
    spurte et spørsmål og fikk en liten presisering jeg deler her:
    ved bruk av datasprut må effekt ikke være over det som er godkjent i vognkortet. altså er bilen godkjent med f.eks. b21a motor med ca 90hk. og det blir montert datasprut får du ikke ha mer enn 90hk selv med datasprut.
    har du derrimot, slik jeg skal gjøre, få godkjent bilen med turbomotor og effekt rundt max godkjent f.eks. 210hk. og monterer datasprut får du godkjent dette om effekt da ikke blir høyere enn 210 hk med dataspruten. så med en 8V turbomotor som jeg ev presser ut 210 hk med kan jeg bygge en bedagelig 16V turbo som strupes til 210 hk med datasprut og ha godkjent. så da var det klart nok håper jeg for alles info?

  4. Takk ØysteinG, JEPS takket for denne posten
  5. #2354
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Har fulgt med jeg men jeg har liggende noen radiator/intercoolerfester til 240 og de er litt annerledes fra de du har der. De du har montert er jo like de som er til 700/900?

    EDIT: nei de er forresten like de du har ja når jeg tenker meg om
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  6. #2355
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    aner ikke om de er like som de til 7\900 ettersom jeg bestilte til 200 serien og de passer rett på så antar og håper da virkelig det er de riktige. i alle fall så sitter de korrekt og radiator og org. cooler passer rett på

  7. #2356
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Vet ikke hvordan det fungerer i norge. men i sverige tillater de ikke 16v turbomotor med "hx60" montert som står med åpen wg. effekten er ikke mer en 170hk... men dere skjønner tegningen :P Men du kan jo bare sleppe nedi en 2liter 16v. skal møte på en god entusiast som ser at du har byttet til 2.3 senere
    One Ring to rule them all

  8. #2357
    A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    VCCN medlemsnummer
    2931
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    hvorfor si at det er 2.3 som sitter der? bare si det er en 2.0 så er det ingen som ser forskjell(så lenge dem ikke sjekker støpe nr å sånt da)
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  9. #2358
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Står jo prentet inn i motorblokka at det er 230 blokk. Rett under toppen.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  10. #2359
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    skjønner ikke helt hvorfor dere nevner det som står her nå men... en oppbygd 2,3L 16V turbo med datasprut kan godkjennes. så enkelt er det!
    spesielt om du fra før har benka og godkjent bilen med en 8V turbo motor med 210 HK. da er det jo bare å skyve etter så lenge du ikke overgår 210hk og xxxNM i effekt på 16V med dataspruten

  11. #2360
    Registrerte brukere Volvo-Power sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Rissa, Sør-Trøndelag
    Innlegg
    844
    Antall takk

    Standard

    står stort, klart og tydelig under manifold om det er b234 eller b230 isv.
    Aaaalt for mange biler. Allt selges..

  12. #2361
    Registrerte brukere oar83 sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Ørsta
    Innlegg
    1.538
    Antall takk

    Standard

    høyres bra ut dette.
    Grattis!

  13. #2362
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Vanvikan
    Innlegg
    511
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torra Vis post
    Nei for faen, hvorfor før 1989? :S Hva i helvette utgjør vel den forskjellen? -..-
    Hiv på cat på en bil med datasprut og ta avgassmåling vel!

    Det holder ikke :( Derfor leita jeg opp en 88mod 760 som prosjektbil....før 1januar 1989 som kodja sier, da blir alt mye lettere.
    Jeg kunne søke å legge ned mye arbeid i min 98mod 940 men BT-mannen(killingberg) var så ærlig å sa det kom ikke til gå gjennom til slutt uansett:( Avgasskrav og regelen til å ha orginal motorstyring er en ting, men etter 1989 måtte motoren du setter inn være orginalt levert i samme karroseri( hvitmotor i rwd ble ikke lett) alt dette kan man sikkert dokumentere på sin egen måte å alt det der, MEN staten å gubbene som godkjenner bil i dag vil ikke ha noe ombyggd bil på veien som de har godkjennt til en guttonge. Så da går de den letteste veien
    Femmer skal være rettstillt

  14. #2363
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    synd men sant ja. mye fint og moro som kunne vært på veien. men den gang ei. blir det noe av planene dine da odd helge? eller der de bare kebabtralle det går i på veien framover?

  15. #2364
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Vanvikan
    Innlegg
    511
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kodja Vis post
    synd men sant ja. mye fint og moro som kunne vært på veien. men den gang ei. blir det noe av planene dine da odd helge? eller der de bare kebabtralle det går i på veien framover?
    Usikker jeg...Har så mye på gang med husbygging å amcar
    Barn å arbeidstiden til dama tar tid også. Men bilen står nylakkert å klar, så det er vel egentlig bare å bli singel så jeg kan begynne !
    På veien er det to kebabtraller for tiden, så jeg henger mest blant pakkistralle-klanen nå hehe, neida det er egentlig bare tilfeldig.
    Femmer skal være rettstillt

  16. #2365
    Registrerte brukere Refinement! sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    1.084
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kodja Vis post
    spurte et spørsmål og fikk en liten presisering jeg deler her:
    ved bruk av datasprut må effekt ikke være over det som er godkjent i vognkortet. altså er bilen godkjent med f.eks. b21a motor med ca 90hk. og det blir montert datasprut får du ikke ha mer enn 90hk selv med datasprut.
    har du derrimot, slik jeg skal gjøre, få godkjent bilen med turbomotor og effekt rundt max godkjent f.eks. 210hk. og monterer datasprut får du godkjent dette om effekt da ikke blir høyere enn 210 hk med dataspruten. så med en 8V turbomotor som jeg ev presser ut 210 hk med kan jeg bygge en bedagelig 16V turbo som strupes til 210 hk med datasprut og ha godkjent. så da var det klart nok håper jeg for alles info?
    Spurte du BT konkret om det var mulig å bruke denne fremgangsmåten eller er det noe du antar på bakgrunn av det svaret fra BT du postet tidligere?

    Virker bare for meg rart at BT baserer godkjenning av en ombygging på en annen ombygging som i utgangspunktet ikke ville bli godkjent?
    "Mindre e så jækla mye merr"

  17. #2366
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Her er noe for deg vettu Kodja!

    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=17221
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  18. #2367
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    refinement: spurte konkret om det å bruke fk blokk med 16v topp og data sprut ja. så lenge det var innenfor hk godkjent i vognkortet var det null problem med datasprut og 16v turbo. "datasprut e jo bedre enn tenning som det er originalt med fordeler. er jo en slingreaksling som ikke er veldig presis" eller noe i den duren sa han.

    christian: sjølen har ei ganske utslitt slik ei så har

  19. #2368
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    han har ikke missforstått da?
    One Ring to rule them all

  20. #2369
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    neinei. spurte veldig spesifikt. var faktisk han som sa dette i en samtale:

    jeg: i utgangspunktet så tenkte jeg å montere en 16V motor jeg hentet i fjor, men fikk ikke til å bruke den uten å bygge opp en helt ny motor pga fordeler tar i torpedoen om jeg bruker motoren i original utførelse pga bakmontert fordeler.
    BT: å? men hvorfor bruker du ikke da datasprut?
    jeg: nei det så jeg litt på men fikk høre og fant ut at man ikke fikk godkjent biler med datasprut så da la jeg fra meg den planen.
    BT: ja nei nå må du "go pro" og kjøre på med datasprut. du har jo eldre bil enn.... ja du har en 82 modell ja, da er det bare å montere det. er bedre med datasprut enn med en slingreaksling som går på fordeleren.
    jeg: sier du det? nå ble jeg veldig glad her!
    BT: ja kanskje det blir å montere 16V motoren istede for Turbon nå da?
    jeg: nei skal montere 8V turbon å få godkjent bilen med den. men vil det da si at jeg kan få godkjent bilen med 16V turbo bygget på en FK\FT blokk? altså med 16V toppen og turbokonvertert? så lenge jeg holder meg innenfor godkjent effekt for bilen?
    BT: ja så lenge bilen er godkjent på forhånd med xxxantall hk kan du montere datasprut og 16V turbo så lenge den er innenfor grensene der.

    fritt sitert riktignok, men det var noe i den duren som ble sagt til og fra

  21. #2370
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    snakka med en bt kar i fylla ?


    Har snakka med bt i skien, tønsberg og drammen ang godkjenning med datasprut i bil regisistrert før katalysatorkrav og avgass på 0,5.

    Alle sammen har igrunn samma svaret

    De må ha syklustest fra bilen startes i 40 minus grader, og kjøres i alle turtall opp til motoren er 90 grader (dette må gjøres i et labriatorium som det heter seg med sakkjyndige mennesker)

    De skal også ha støymåling langs vei slik kravene sier.

    OGSÅ må du kunne bevise for de att DU ikke KAN endre på mappen, for og hente ut mere effekt.

    Og det er igrunn umulig.



    Bare støymålingen er dyr nok..
    Volvo fantast?

  22. #2371
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    sorry shaiko. du bor i feil fylke
    her får jeg nok godkjent det med det som jeg har skrevet. han på biltilsynet jeg snakker med er nok ikke den karen som farer med tullprat og er nok til å stole. KORS PÅ HALSEN for å si det på det viset da! de som kjenner personalet på BT i trondheim vet hva han da heter, uten at vi skal nevne dette da jeg for hans del også ikke vil legge ut navn og slikt på et forum. ref. til Biltilsynet i trondheim er nok synes jeg
    han er forresten hardt inne i bilsport miljøet selv også med 600hk ford om jeg ikke husker feil.

  23. #2372
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Bilsakkyndig på biltilsynet har vel igrunn myndighet til å godkjenne sånt etter eget skjønn hvis de vil så at det fortsatt finnes folk som ikke er like trange i nøtta som en del av de som vanligvis stikker seg frem er jo en god nyhet. Det burde nesten vært en egen forumavdeling med kontaktinfo til karer på biltilsynet som fortjener en god flaske vin eller cognac fordi de viser forståelse og sunn fornuft til folk med bilinteresse.
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  24. #2373
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Det har ingenting med fylker og gjøre annet en norske lover og regler som brytes igrunn.

    Du finner dette på lovdata et sted, vet ikke om jeg søkte etter ettermarkeds efi ellernoe i den duren.

    Dette er heller ikke noe du kan bruke som grunn da det ikke er skriftlig.

    Før jeg kan se et ark som er stemplet statens vegvesen og at du kan få godkjent datasprut uten noen dokumentasjon annet en bremsepapir på effekt så har iallefall jeg vanskelig med og slippe tvilen.
    Volvo fantast?

  25. #2374
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Hmms den granadaen som swr skrev noe om var vist godkjent... men hvordan han har fått gjort dette med sprut aner jeg ikke. send meld og spør. jeg trodde heller ikke dette var lov i norge
    One Ring to rule them all

  26. #2375
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Hmms den granadaen som swr skrev noe om var vist godkjent... men hvordan han har fått gjort dette med sprut aner jeg ikke. send meld og spør. jeg trodde heller ikke dette var lov i norge
    klart gutta med penger og byggekostnader på 1million+ har jo ikke vansker med og få ting godkjennt. da mange av disse er kriminelle nok ifra før.
    Volvo fantast?

Side 95 av 206 FørstFørst ... 45 85 93 94 95 96 97 105 145 195 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •