Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  88
Side 58 av 92 FørstFørst ... 8 48 56 57 58 59 60 68 ... SisteSiste
Viser resultater 1.426 til 1.450 av 2281

Tråd: ChrML's Worklog [Volvo 940 LT - 1995]

  1. #1426
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av A.Finstad Vis post
    tec7 eller noe sånt på begge sider av "filteret" burde vell funke? evnt hvis det er alu rør du har så sveise det fast? da sitter det i hvertfall
    Tec7-en kan løsne i strimler og er sikkert ikke mye bra for motoren hvis det skjer. Er mye varmt/kaldt og aluen er ganske glatt (men pusser selvfølgelig ru). Tror epoxy ville vært bedre.

    Han som skulle sveise sa at det ikke gikk å sveise så tynt blekk. Bare krølla seg vekk med en gang det fikk litt varme. Måtte isåfall sveiset en stor fuge på begge sider av honeycomb filteret. Så det ikke kom noen vei. Sveiset bare fuge foran honeycomb filteret første gang jeg prøvde.

  2. #1427
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    hvilket bikubefilter er det du prater om egentlig?
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  3. #1428
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Det er for å jevne ut lufta før LMM, med LMM på trykkside å så store rør blir det problemer med turbulens.

    Filteret sitter rett før LMM.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  4. #1429
    Registrerte brukere A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    hvilket bikubefilter er det du prater om egentlig?
    det er en patent ChrML har tenkt ut selv etter det jeg har skjønt for å prøve å minske turbulens i trykkrøret før lmm som også Christian nevner.
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  5. #1430
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Står vel et sånt originalt, men han har laget LMM'en selv som jeg har forstått, så han prøver bare å få det på plass igjen. Sort of.
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  6. #1431
    Registrerte brukere A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    nja på en måte bare at med en litt annen patent og lengere i fra lmm.
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  7. #1432
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    LMM'en hans er original. Dette filteret retter lufta opp før LMM'en. Slik at den ikke skal fjuske
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  8. #1433
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering 27.07.2010 - Diverse småting som har blitt gjordt




    Har kjøpt inn en multilink å ha i reserve. Som nå er plukket i deler og arkivert i boden . Skal bruke deler fra den når jeg skal bygge om til Truetrack neste år. Samtidig blir nok deler syreduppet og lakkert og presset i nye foringer. Så blir eventuellt hele multilinken flyttet over når den er ferdig.

    Greit å ha reservedeler hvis noe skulle gå istykker og. Ikke så lett å finne deler til disse liggende å slenge overalt hvis noe plutselig skulle ryke.







    Litt seint å poste dette bildet, men legger det ut fordet. Kvelden før Trackday treffet så oppdaget jeg at multilinken hadde klart å løsne fra bakre festet i kanalen. Så den bare hang å slang. Trodde foringene til klokka var gåene siden det klunka når jeg ga gass og slapp opp, men det var fordi hele multilinken var løs i bakkant.

    Årsaken var at mutteren vi sveiset inn ikke hadde stort nok anleggsflate/hold mot kanalen. Så begge mutterene klarte å dra seg ut av kanalen. Det ble fikset med en stor platebit som skive og gjennomgående skrue med løs mutter på baksiden for øyeblikket. Hvertfall inntil videre. Igrunn en grei og holdbar løsning, men en drittjobb å ta av og på. Så blir muligens sveiset inn noe bedre senere.

    Boret også opp hullene til de to siste skruene på braketten og skrudde de skikkelig med gjennomgående og stor skive på baksiden. Sånn at den er festet like godt/bedre enn originalt på 960. Så nå ryker det hvertfall ikke igjen .







    Her syns det godt at foringen i bunn av det nedre feste til coiloverene ikke har det bra. Gummiforinger som det sitter på disse er fiasko. Derfor er det bestillt Superflex i hardhet 95 (rød) som Superflex selv anbefaler til single-bolt coilovere. Disse skal dreies til og presses inn istedet.

    Det er også 1mm klaring mellom stålhylsa i demperen og hylsa som stikker ut fra bærebroene. Det gjør at det knepper baki der enkelte ganger i harde dumper. Som er utrolig irriterende! Derfor dreier vi ny innerhylse og med mye tightere klaring sånn at den akkurat skal skli innpå. Sånn som hjullagerene foran. Noen som vet hvor mye større enn eksakt mål man skal dreie til da? 0.1mm?

    Og for å slippe diskusjonen angående om festet er sterkt nok. Ja, nedre festet på coiloveren er tredd innpå en tykk stålhylse som går tvers igjennom hele bærebroen og ut på baksiden. 12mm umbracoskruen holder bare dette på plass innpå hylsen . Så det er mye sterkere enn det ser ut til.







    Har også fått montert Superflexfester til AC kompressoren. Fikk ikke montert til dynamoen siden skruen til strammeren knakk.. igjen (den var relativt ny og, veit ikke hvorfor de knekker).







    Men syns ikke reima blei helt rett? Ble ikke mye rettere enn den var. Noen som vet hvorfor? Prøvde å space ut øvre festet der litt og det ble bedre, men ikke helt bra.



    Og siden så mange har spurt etter speedometer film. Her er en filmet på lukket bane med nåværende oppsett:




    Nåværende oppsett:
    - KKK27 turbo (12-er eksoshus) @ 1.3 bar
    - Ajden pulsesplit grenrør
    - Portet 530 topp [46/37.5 ventiler, VX3 kam]
    - Original intercooler
    - 3.5" eksosanlegg (screamer wastegate)


    Ny kam er på vei!
    Sist endret av ChrML; 27/07/10 kl 18:17

  9. #1434
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Hvor er denne lukkede banen din a ?
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  10. #1435
    Registrerte brukere viktors sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    411
    Antall takk

    Standard

    hehe, det ser iallefall ut som om det kommer en bil i mot om du ser i aller siste sekund

  11. #1436
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.427
    Antall takk

    Standard

    lukket bane med bil i mot og tre på sidene er beste lukkede banen du finner den er alltid rett i nærheten den!

  12. #1437
    Registrerte brukere Testdriver sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordland
    Innlegg
    967
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kodja Vis post
    lukket bane med bil i mot og tre på sidene er beste lukkede banen du finner den er alltid rett i nærheten den!
    Haha klart
    X: 1995 945 Lt
    X: 1986 745 Tic

  13. #1438
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.404
    Antall takk

    Standard

    Koster bare 2800 kr ca så kan man kjøre så mye man vil hele året på verdens lengste og mest varierte bane! :P
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  14. #1439
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Ja, pluss noen pitstop'er som har bompenger..
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  15. #1440
    Registrerte brukere mcnugget sin avatar
    Medlem siden
    23. feb. 2010
    Sted
    Førde
    Innlegg
    675
    Antall takk

    Standard

    Musikken passa jo bra til banekjøring og...
    Flott du la opp den etterlengta filmen iallefall, ser ut som den går bra..
    Lika bilen din veldig godt..

  16. #1441
    Registrerte brukere R-israelsen sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2010
    Sted
    Røyneberg
    Innlegg
    1.132
    Antall takk

    Standard

    Stussa litt på "lukket bane " når jeg hørte en annen bil i motsatt kjørebane ;P

  17. #1442
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bimme Vis post
    Stussa litt på "lukket bane " når jeg hørte en annen bil i motsatt kjørebane ;P
    Er det nå så fantastisk mye å henge seg opp i da ?
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  18. #1443
    Registrerte brukere Ollimo sin avatar
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post

    Nåværende oppsett:
    - KKK27 turbo (12-er eksoshus) @ 1.3 bar
    - Ajden pulsesplit grenrør
    - Portet 530 topp [46/37.5 ventiler, VX3 kam]
    - Original intercooler
    - 3.5" eksosanlegg (screamer wastegate)


    Ny kam er på vei!
    Har du noen aning på hvor mye effekt dette blir?

  19. #1444
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Jeg gjetter på 300+.

    Men det er potensiale i turboen til 450+



    Men få kastet den VX3 kammen da..
    Sist endret av ArneR; 28/07/10 kl 23:37
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  20. #1445
    Registrerte brukere gasgasboy sin avatar
    Medlem siden
    13. april 2010
    Sted
    Hvitsten
    Innlegg
    613
    Antall takk

    Standard

    Han har jo lagt opp bestilling på spesiallaga kam til hans oppsett, så den havner vel på hylla snart den VX3 driten !

    Liker aksen din, ser når du legger inn 3. giret (?) ved 60, så går det foort opp til 100
    Peugeot 306 GTI 6 2000 mod - Sommerbil
    Volvo 940 b230 fk 1996 - Selges

  21. #1446
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gasgasboy Vis post
    Han har jo lagt opp bestilling på spesiallaga kam til hans oppsett, så den havner vel på hylla snart den VX3 driten !

    Liker aksen din, ser når du legger inn 3. giret (?) ved 60, så går det foort opp til 100
    Legger inn andre gir ved 60. Tredjegir er 90 ca. Må få hivd ut den 3.73 utvekslinga til neste år og. Denne turboen liker tunge utvekslinger . Går relativt dårlig på 2. gir fordi det er for lett. Hadde det vært litt tyngre hadde turboen fått mye mer tid til å jobbe seg opp og jeg kunne dratt det til 110 kanskje med bedre drag enn nå med 3.31 utveksling.

    Men blir nok gromt med ny kam og 3.31 baki der .

  22. #1447
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Når har du egentlig ladetrykk? Mulig det står tidligere, men orker ikke bla.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  23. #1448
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Når har du egentlig ladetrykk? Mulig det står tidligere, men orker ikke bla.
    På varm olje:
    - Begynner smått å lade rundt 2200 rpm i 5. gir hvis jeg gir jernet.
    - Ca 0.5 bar ved 2500 rpm i 5. gir
    - 1.3 bar ved overkant av 3000 rpm i 5. gir
    - Ca 1.3 bar ved rundt 3700-4000 rpm når man gir på i 2. gir (tyngre utveksling hjelper nok mye her)

    På kald olje er den en del tregere (selv nå om sommeren). Tror det er fordi oljetrykket er 1 bar høyere og olja som går inn i turboen er seigere. Da har jeg ikke sjans til å få noe ladetrykk før 3000 rpm uansett gir.

    Så sier litt om hvor mye olja bremser turboen. Så lurer på om det blir en oljerestriktor inn på turboen for å bedre spoolen en del. Men må få bekreftet at noen andre også har kjørt oljerestriktor på 1.5-2mm på kun 2.5 bar oljetrykk ved kjøring og 1.3-1.5 bar oljetrykk på tomgang med denne turboen. Tror kanskje de har høyere oljetrykk når de kjører med restriktor? Eller kanskje jeg har så lavt oljetrykk fordi turboen tar alt og at restriktor vil hjelpe på det?



    Da fikk jeg forresten bekreftet at kammen blir sendt i dag!!
    Sist endret av ChrML; 29/07/10 kl 14:27

  24. #1449
    SirKim sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.933
    Antall takk

    Standard

    får man ikke litt lavere utveksling enn 3,31 da?
    Tenkte om kanskje det var bedre for deg med tanke på turbon som liker belastning?


    Er VELDIG spent på resultatet av kammen!
    Ta en ny speedometer-film når den er i samt sams opp data over ladetrykket på nytt =)



    Btw, du hadde ikke oljekjøler du?

  25. #1450
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SirKim Vis post
    får man ikke litt lavere utveksling enn 3,31 da?
    Tenkte om kanskje det var bedre for deg med tanke på turbon som liker belastning?


    Er VELDIG spent på resultatet av kammen!
    Ta en ny speedometer-film når den er i samt sams opp data over ladetrykket på nytt =)



    Btw, du hadde ikke oljekjøler du?
    Får lavere utvekslinger og. Rundt 2.9. 2.7 og lignende. Men tror kanskje det blir litt å ta i, hvertfall med denne girkassa. Mulig 2.9 hadde blitt optimalt med 6-trinn ZF siden den er litt bittelitt lettere på 1-5 og har ca like tungt 6. gir som M90 har 5. gir, men vet igrunn ikke før en har prøvd. Vil nemlig helst beholde muligheten til å kjøre greit å oppoverbakker uten å være fullstendig avhengig av ladetrykk mtp vanlig kjøring .

    Ja, skal komme med ny film når kammen er i.

    Har kun den originale oljekjøleren. Fungerer igrunn greit den, men olja blir fort varm. Vanligvis ligger olja på 91-92 grader, litt over kjølevæsketempen. Men etter ca 5-6 harde runder på Rudskogen så lå oljetempen på 130 grader (målt av bunnpannesensoren) som begynner å nærme seg grensa. Men oljetempen har aldri vært noe problem ved generell gatekjøring med litt hardkjør inniblandt her i Norge.

    Men den kjølte seg relativt raskt ned igjen til 90 grader når den fikk stå å gå på tomgang i noen minutter å veksle varmen med kjølevæska. Men sånn sett mtp banekjøring og kanskje hard Autobahn kjøring så hadde det vært veldig greit med en ekstern oljekjøler i fronten et sted. For å kunne kjøre hardere over lengre tid.

Side 58 av 92 FørstFørst ... 8 48 56 57 58 59 60 68 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •