Oppdatering 24.06.2010 - Downpipe ferdig
Litt artig at man kan jekke opp hele ene siden av bilen med originaljekken når man har multilink. Slippe å jekke opp mer en to ganger for å bytte hjul!
Downpipe ferdig sveiset og bandasjert! Er i to deler. Glemte selvfølgelig at wastegate returrøret skal jo inn på den nederste biten (skal sveise inn et 2" V-band uttak på siden senere), så måtte rive av igjen bandasjen på det.
Coatet bandasjen på øverste biten med beskyttelsesspray for eksosbandasje. Den skal få stå å godgjøre seg til i morgen så blir downpipen montert da.
Friserte varmedekslet litt imens sånn at det er plass til V-band klemringen.
Så mye mer har ikke skjedd i dag!Downpipen blir montert i morgen, sammen med noen varmeplater for panser og lignende! Skal reise på en liten handlerunde og kjøpe noe småtteri som trengs i tillegg!
Hvilke mål var det du trengte igjen? Downpipen er satt sammen av litt forskjellig og i litt forskjellige vinkler, så vet ikke om jeg får gitt deg eksakte mål hvis du har tenkt å lage en lik en.
Men her er hvertfall delene som jeg har brukt fra trakta ut fra turboen til enden av downpipen:
- Trakta ut fra turbo
- V-band
- Lite rak rør
- 90 grader sveisebøy
- En 90 grader langradius sving som er kappet i svingen for å endre vinkel litt (noe jeg hadde liggende) (kappet ved ca 30 grader)
- V-band
- Litt rak rør
- 60 grader langradius sving
- V-band inn på fleksirør
Løfter hele ene siden med stiv aksel også. Gjort på 240'n bl.annet.
Fått kjørt no mer?
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Har gjort det med original jekk tror jeg, på 240 altså.
Jørgen Simonsen
1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
håper ikke du ligger under bilen når det bare er jekken som støtter den? det hadde aldri jeg gjortfor er det noe volvo IKKE klarte å lage så var det jekk!
Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
1989 modell 245 brukis
1987 modell 740 turbo prosjekt
1977 modell 242 Prosjekt
1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
momy said i could not handle a V8, momy is now religious!
Er ikke lenge siden min ramla av den dritt jekken der. Så jeg har skrudd min permanent fast der den hører til og brukes skikkelig jekk
Kawasaki kfx 450r
BMW E39 525T
Ganske drøyt at folk i det hele tatt bruker orginaljekken, syns jeg.
Denne lille jekken koster bare 199,-, og er hvertfall fem ganger så bra som den orginale saksejekken.
Personlig bruker jeg kun orginaljekken når jeg kjører med henger som ikke har nesehjul!![]()
Christian Gulbrandsøy
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Nestleder/Treffansvarlig
Orginaljekk? Fulgte det med jekk? Hm.![]()
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Har også erfaringer med den biltema jekken .. Bilen min ramlet nesten av når jeg bytta hjul .. Faen for en hysterisk halvtime, ringe foreldra, få de til å komme ut å jekke den opp for også sette en jekk på jekkfestet osv, var faen ikke gøy
Veldig bra jobba ChrMLGår ikke å jekke opp hele sia på 940 med den jekken der uten å sveive til det nesten blir litt skummelt
Hvertfall etter egen erfaring ..
Peugeot 306 GTI 6 2000 mod - Sommerbil
Volvo 940 b230 fk 1996 - Selges
Ja, var lite gøy ! Men orker ikke tanken på at bilen skulle gå i bakken gitt .. Så nå blir bare orginaljekk brukt, med forhåndsregler![]()
Uff, misunner deg multilinken din .. Har du fått styr på det problemet med fjæringa ? At den blei så sigen når du hadde ett par verktøy kasser baki ?![]()
Det er bra det da ! Bedre med høy og go enn lav og fæl vet du. Hvordan coilovers tenker du på da ? Samme som tveite har eller noe ?
![]()
Hahaha,fulgte med en jekk den dagen den var ny ja![]()
Tenkte på noe ala de her:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=20329540
Er veldig kurrant pris på dem der, ja.
Burde vel gå ann å kjøpe ferdige fjørbein, men uten demper? For oss som har dempere fra før..
Christian Gulbrandsøy
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Nestleder/Treffansvarlig
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L