Reaksjonsvideo ^^
Reaksjonsvideo ^^
Hahaha, der traff du spikeren på hodet R-M-I
Hm... det hørtes ikke bra ut. Nå har jeg alleredet montert den, reimen og hele motoren Jeg får se kor lenge den holder!
Sist endret av Luddemann; 03/03/15 kl 21:56
Da har jeg omsider somlet meg til å oppdatere her inne. Har vært på jobb, og rett i garasejen i over en uke nå. Det har stort sett gått greit i montere og heise. Når jeg prøvde å starte første gang hørte jeg at bensinpumpen jobbet veldig, og skjønte da at jeg hadde koblet den motsatt, slik at "bensin inn" ble koblet på "bensin tilbake". Me rørene var stein hard å få av, jeg røsket så hard jeg kunne med vannoumpetang, og tok en god stung for de ko, og når de først kom knakk den ene kontakten... Har sjøtet på et vanlig bensinrør med slangeklemme, men den ble vist ikke tett nokk.. neste gang jeg startet fosset det 1 liter bensin rett gjennom og ned på bakken... :-/ Nå har jeg fuget den tett med silikon
Case nr 2, er at kjølevesken lekker i gjennomføringen inn til kupeen. Festet inni hullet er knekt... :-/ Der også tok jeg en maccyver med silikon og håper det vil holde. Aner ikke hvordan jeg ellers kan fikse den, fordi det er enormt trangt å komme til der nede, man ser ingenting og får ikke plass til noe heller.
Blir disse to lekkasjene tettet tilstrekkelig med silikonen er bilen oppe å gå! =)
Da er garasjen ryddet, bilen er ferdigstilg og vasket innvendig. Nå venter jeg bare på at våtromssilikonen skal tørke i gjennomføringen, så håper jeg at det blir tett. Det blir jo varmt og tryk der, men den skal tåle 150 grader, så tror det går greit.
Gjennomføringsfestet knakk da jeg skulle sette i slangen....det var ingen pakning der, men går egentlig utifra at det skulle det være...så jeg prøver med silikon
Ryddet garasjen
Jeg hadde akkurat samme problem på min. Resultatet ble ut med dashbord og alt for å bytte den plastikken!
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Detta ser grådig bra ut, og det var faktisk ganske fint med originale lykter og
Men tåler silikonen bensin? Det er jo litt domt viss den går i oppløysing og tettar nåke.
Ville ikkje stolt heilt på silikonen til den kjøleveskeslangen heller. Det funkar jo sånn at du får sjekka at den nye motoren og alt sånt funkar men det blir jo litt trykk der og det er jo domt viss all kjkøleveska plutseleg sprutar ut og han går seg varm.
Men som sagt, ellers ser det veldig bra ut
77 Volvo 242L
93 Volvo 940se
79 Volvo 244 DL
89 Volvo 245
03 Volvo S60
90 Toyota CarinaII
85 Volvo 245 GL
95 Volvo 855
87 Toyota Hiace
71 Massey Ferguson 135
okey, så det er ikke et ukjent fenomen dette altså... det var jo "bra" å høre Så da tyder det på at jeg bør gjøre noe av det samme jeg da, bestille den delen av Frydenbø også gjøre det skikkelig! Er dumt å ha sånne jalla-løsninger som man bekymrer seg for hvor lenge den holder! Skal sjekke opp tråden din å se hva du gjorde for å demontere dashbordet! =)
Takk Øygard! Ja tror resultatet blir bra, men selv om motoren starter, vil det ikke så at alt er gjort helt rett mtp slanger med lyfttrykk, turbo ol. Men kjekt dette her =) Jeg er jo amatør på området, så mestringsfølelsen er sterkt tilstedet
Dashbordet er ikke noe stress. Sitter med noen skruer under vindusviskermekanismen Du må ta av dashbordtoppen fra innsiden. Den sitter festet med skruer i luftedysene.
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Blir bra dette ja må ta en tur en dag så jeg får sett litt på bilen på vært hold
Har diagnoseutstyr for:
1996-1999 Volvo
1996-2015 Peugeot, Citroen, Toyota
1996-2015 VW, AUDI,SKODA, SEAT
Volvo 850 HUGGES! MYE bra deler!
77 Volvo 242L
93 Volvo 940se
79 Volvo 244 DL
89 Volvo 245
03 Volvo S60
90 Toyota CarinaII
85 Volvo 245 GL
95 Volvo 855
87 Toyota Hiace
71 Massey Ferguson 135
Ja, det eneste sjipe med å ta ifra bilen du har er jo at det må bli demontert og det tar jo tid og, vet heller ikke kor lett de e å ta utav uten å ødelegge.
Silikonen tettet jo, men har tydligvis ikke klart å smøre den utover alt godtnokk.... men den hold på vesken til at jeg fikk med en 3 minutters kjøretur nå, så måtte jeg fylle igjen. Fytti den gikk bra!
Men da får jeg tak i den delen hos Frydenbø og gjør det ordentlig!
Ting som ikke er helt i orden:
- Eksosen kom ut ifra overgang manifoil/eksosrør, så det er noe der som ikke var tett. Mangler vell pakningen der når jeg tenker meg om... Får kjøpe sånn tube-pakning å grise på, for Frydenbø skal ha gull for slike småting..
- Ellers må tomgangen justeres, da den går opp og ned i turtall og holder på å daue på lavpungtet...
- Turbomåleren står på halv hele tiden, så vet ikke om bare selve måleren er klikket eller om faktisk turboen ikke funker da... Jeg har jo ikke hatt turbo før, så kjenner ikke følelsen når den slår inn.... så kossen kan jeg finne ut av det?
- Bremsen var steinhard..! har ikke rørt bremsesystemet utenom å ha luftet den pumpen til cluchen...skjønner ikke hvorfor eller hva som har køddet seg der.
Sist endret av Luddemann; 08/03/15 kl 12:59
Om turboen ikke virker, så har du jo en drittlei motor, som ikke går i det hele tatt. Litt selvmotsigende i forhold til begynnelsen på innlegget.
Men håper virkelig ikke du kjøper tubepakning og begynner å grise med på grenrøret ditt. De originale eksospakningene er ikke så dyre. Det blir bare jallamekk uten. Samme med alt det silikonopplegget. Deler som er ødelagt bytter man. Å begynne med silikon for å tette drivstofflekkasjer er ikke bra. Plutselig lekker det igjen, og da er veien til bilbrann rimelig kort.
Du kan også ha sprekk i grenrøret ditt. Det er ingen uvanlig ting på disse originale grenrørene.
At måleren ikke virker er mest sannsynlig at vakumslangen ikke er tett.
Det koster å gjøre feil, sånn er det bare.
Du må bare være mer forsiktig når du demonterer.
Sist endret av Daniel V; 08/03/15 kl 13:26
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Trukje den eksospakningen kostar so mykje, og den er det sikkert fleire enn frydenbø som kan skaffa Når det gjeld bremsane so er det vel kanskje slangen til bremseforsterkaren som er i klem eller ikkje skikkeleg på, det kan og vera grunnen til at han ikkje går skikkeleg på tomgong. Kanskje einveisventilen står feil vei?
77 Volvo 242L
93 Volvo 940se
79 Volvo 244 DL
89 Volvo 245
03 Volvo S60
90 Toyota CarinaII
85 Volvo 245 GL
95 Volvo 855
87 Toyota Hiace
71 Massey Ferguson 135
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - SOLGT -
Ja, jeg ser jo det at silikongris ikke er tingen her. Men det skaffet meg en prøvetur da Men så det du sier Daniel er at turboen er nokk i orden, siden jeg syns den gikk godt?
Jeg får nok gå til anskaffelse av en ordentlig pakning ja, og se på disse slangene dere poengterer! Så får jeg bare starte med å demontere dashbord å gjøre klart til litt mer finpuss. Så er den vell kansje fullgod på veien etter 2-3 dager! =)
Hadde ikke turboen din eller systemene rundt vært sånn ca i orden, hadde bilen i beste fall gått bittelitt bedre enn gamlemotoren din, og sannsynligvis mye dårligere. Uansett bør du gå over og bytte vakuumslanger som viser det minste tegn til aldring og slitasje.
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - SOLGT -
Den delen du trenger i torpedoveggen er denne:
Som sitter her: (gasspedalen er her demontert)
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Må du ut med hele dash'en for å få byttet den saken der da? Er det ikke bare å flekke vekk dørkmatte, og løsne det som løsnes kan i forkant?
Jeg måtte av med hele dashen for å få flyttet varmeapparatet sånn at man får ut plastdelen. Som du ser sitter varmeapparatet over halve delen. Du kan sikkert få det til uten også, men jeg hadde tatt ut dashbordet så mange ganger at det ikke var noe problem
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Holder helt sikkert å fjerne eller i allefall flytte gasspedal til siden, skru ut varmeveksler/heatercore, dra av de metallrørene som stikker ut på innsiden der, løsne koblingene i motorrommet(der med silikongriset) og deretter fjerne den ødelagte enheten og sette på plass ny.
Nå skal ikke jeg være FOR påståelig eller noe her, men jeg mener det skal gå uten å demontere noe mer enn det. Blir muligens noe forsiktig "overbevisning" i form av vrikking og røsking for å få ting ut og på plass, men vil da tro at det skal være verdt det mtp. tiden man sparer på det kontra å demontere HELT.