Sitat Opprinnelig postet av Marius Vis post
nå sliter jeg litt med å få til noe papir filter i min lekebil, så har du noen tips til ett eller annet turbofilter med 4" ansluttning så blir jeg meget glad.....
Sitat Opprinnelig postet av Marius Vis post
og en annen ting, dere som har litt peiling på drivstoff.

hvilken leverandør av bensin er den reneste og mest "safe" å fylle?
syns alle driver å blander ut drivstoff over en lav sko for tiden. diesel er jo ikke lenger diesel f.eks
Har du ikke mulighet å lage en snorkel, slik at du ikke trenger å ha filteret helt klistra på turbo? Bare snorkelen har stor diameter, skal det ikke være noe målbart flødetap mellom evt forflyttet filterboks og turboen. Står filteret ditt rett på turboen nå uten å hente kaldere luft fra en plass utenfor motorrommet, men suger varmluft fra motorrommet, er det bevist ved benking og banebruk at selv originale papirfilter som henter luft fra en kald plass, gir bedre resultat enn et "fritt flødende" som suger varmluft fra motorrommet. Turbo er litt spesiell slik at jo kaldere inntaksluft den får og resulterende lavere utløps temp, ikke bare gir fordeler ifm evt banke-terskel, men også større tetthet på lufta den flytter og som ender opp inni sylinderne dine.

Angående drivstoff, kommer i hovedsak all 95 og 98 fra samme respektive tankene til Norge, så på mer lokalt plan (før det blir kjørt ut til sluttkunde) blir div. enzymer (for å bryte ned bensinen over tid..."miljøtiltak") og andre additiv-er tilsatt. det som feks. skiller fuel-save og andre "drivstoff besparende" (nuvell) merkene mellom er alle additiv-ene som kommer i etter nedbrytingsenzymene. Hva de nøyakige tingen er er vel ganske vanskelig å få pressa ut av produsentene. V-power vet jeg er noe mer oksygenrik en vanlig 98, basert på forskjeller i dutycycle ved ellers samme lambda-verdi og like forhold. Før var bensinen mer renartede hydrokarbon kjeder, nå er det et sammensurium av mange forskjellige hydrokarboner og div. sprit som til sammen gjør at den passerer kravet for aktuelle oktan-verdi etter RON (research oktane number) testmetoden. Har aldri garranti for at det er samme greia hver gang.

hva som avgjør den bensinen som er mest "safe" å fylle er i dag i hovedsak hvor lenge siden enzymene ble tilsatt.. bensin er ferskvare, hvor fersk bensin skal være garrantert som et minimum å holde aktuelle RON oktantall. kan ikke gis noen garanti ellers for brennhastighet og fordampningspunkt, dog jo gammlere den blir og jo mer enzymene har fått herje, jo mer tvilsom blir suppa. Det er jo en kjensgjerning at det går mer av 95 enn 98 og det er mest sannsynlig at 95'en er ferskest (eller minst nedbrutt) Jeg har fylt 98 før som både brant seinere og banka tidligere enn 95'en på nabopumpa, ganske enkelt fordi den ikke var like fersk.

Samme gjelder jo forsåvidt for diesel, dog den har jeg ikke like mye kjennskap til (ikke vært interesant), dog vet det "serveres" forskjellige typer på sommer og vinterstid, med ulik mengde voks-innhold. Vinterdieselen har mindre voks enn sommerdiesel, da voksen-konsentrasjonen i sommerdiesel over den mettninga som dieselen klarer å holde på ved lavere temperatur stivner og skiller seg u som voks-klumper.