Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 49 av 49

Tråd: 140 Historie

  1. #26
    larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Jeg tar med litt fra "140-boken" angående spørsmålet om framskjermer med lav og høy bue. Høybueskjermene skulle egentlig innføres fra og med årsmodell 1971, men det kom visst nok til å drøye litt ut i produksjonen, slik at de første ca 1.000-3.000 eksemplarene av hver karosseritype fortsatt hadde den eldre typen. Den nye typen erstattet dessuten den gamle som reservedel, slik at mange eldre 140er har fått byttet til høy bue senere, og enkelte har dermed til og med lenge hatt en av hver... Lavbueskjermene har etter hvert blitt sjeldne og er ettertraktede blant eiere av eldre 140er som er ute etter å ha bilene i original stand.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  2. #27
    Registrerte brukere Bård sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Skien
    Innlegg
    1.067
    Antall takk

    Standard

    Kikka i den boka igår og der står det i mld til verkstedet angående bytte:
    De nye framskjermene innføres fra og med følgende karroserinr
    Typ 142 181275-
    Typ 144 195442-195500, 196107-
    Typ 145 62682-

  3. #28
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Hva med 145 express?
    Noe info på den her?

  4. #29
    larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bård Vis post
    Kikka i den boka igår og der står det i mld til verkstedet angående bytte:
    De nye framskjermene innføres fra og med følgende karroserinr
    Typ 142 181275-
    Typ 144 195442-195500, 196107-
    Typ 145 62682-
    Særlig på 144 ble det innført litt rotete, som vi ser - "stykkevis og delt"...
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  5. #30
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    Innlegg
    10.734
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av larsverm Vis post
    Særlig på 144 ble det innført litt rotete, som vi ser - "stykkevis og delt"...
    Det er nok fordi det er frå forskjellige produksjonsanlegg
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  6. #31
    larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    "140-boken" spekulerer ikke i noen årsak til akkurat det, men ditt forslag høres rimelig ut.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  7. #32
    larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av C.Erstad Vis post
    Hva med 145 express?
    Noe info på den her?
    Jo da, 140-boken har også litt om 145 Express.

    Volvo Duett ble lagt ned i februar 69, og da åpnet det seg et tomrom etter dette praktiske nyttekjøretøyet. Da kom 145 Express litt lengre utpå året som årsmodell 1970. Den var nok en brukbar erstatning, selv om den hadde litt lavere lasterom og ikke fullt så mange kg lastekapasitet - men den kan nok ikke ha vært like populær og ble avsluttet etter årsmodell 1973, etter muligens ca 7200 eksemplarer. Den kunne fås med eller uten baksete, med eller uten bakre sidevinduer. Også 70-modellen hadde hel bakre siderute, selv om 145 68-70 ellers hadde en todelt bakre siderute. Bakluke i glassfiber for å spare vekt.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  8. #33
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    [/QUOTE]

    Scan og legg ut i jpg eller pdf?

  9. #34
    larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Det lar seg vel gjøre. Men særlig siden det dreier seg om en nesten ny bok, bør man nok eventuelt ikke legge ut store deler uten tillatelse fra utgiverne...
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  10. #35
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Åja, ny som ikke printet en gang på 70 tallet?

    Tenkte det var en gammel bok slik som de gamle brosjyrene og brukermanualene til 140-240, som jeg har funnet pdf format på. Er et par folk som har samlet sammen disse, scannet og laget høy kvalitet fargebilde pdf-bøker av de!

  11. #36
    larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Å ja, denne er fersk, fra 2012.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  12. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. nov. 2011
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Kom 140`n med belter baki noen gang? eventuelt hva kan gjøres for å få til det? (fruen vil ikke la meg ha med jentungen på tur, siden hu må sitte forran)

  13. #38
    Registrerte brukere Bård sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Skien
    Innlegg
    1.067
    Antall takk

    Standard

    Vet ikke om det var orginalt med belter bak, men i min så står det 77 el 78 på beltene som er montert.

    Er det rullebelter som er normalt på 140? På min så henger beltene (Type "sitt der du satt på" når de er justert) på en krok i tak når de ikke er i bruk.
    Er litt tungvint når man skal baki da man fort tråkker inni belte

  14. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2009
    Sted
    Førresfjorden
    Innlegg
    164
    Antall takk

    Standard

    http://www.youtube.com/watch?v=PyRqaf_eOf0

    Liten kuriositet. I 1974 så ble Nord-Korea enig om og kjøpe ca.600-1000 stk. 144 fra Volvo i Sverige, siden svenskene var nøytrale. Ryktene sier at Volvo aldri fikk betalt for bilene. De som har fått lovt og reise inn i landet sier at det fortsatt putrer rundt 144er rundt omkring i hovedstaden. Noen som taxier enda...
    1988 740 Turbo 1983 760 GLE 1995 850 T-5R
    1998 V90 Ambulanse 1988 760 GLE 1986 760 Turbo
    1991 960

  15. #40
    larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Har lest om den historien der noen ganger, ja. At en del fortsatt går etter 40 år, sier nok noe både om Volvo-kvalitet og ressursknapphet i Nord-Korea.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  16. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. sep. 2011
    Sted
    Hvittingfoss
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Er noen måte å finne ut hvor mange 145 Expresser som fortsatt finnes i Norge? Statens Vegvesen kanskje?

    Har selv en 72mod Express jeg driver litt med,ser ut som det ikke er så mange igjen av dem.
    145 Express -72
    745 tic -87

  17. #42
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Er vel få igjen av de ja, har kun sett 1stk i mitt liv og det var på Volvotreff i Ørsta nå i sommer. Var helt original men nokså sliten.

    Kanskje det finnes et register en plass, fannt noe sånnt register en gang til 262 Bertone rundt om i verden. Med nummer, hva land, by og eier, osv. De som var ukjent og de som var skrotet... også.. men tviler litt på om at det finnes...

  18. #43
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mars 2013
    Sted
    Ålesund
    Innlegg
    436
    Antall takk

    Standard

    Stod/står en helt opprusta express på vigra litt utenfor ålesund. Sikkert ikke vært skilt på de 10 siste åra. Også står det en på ellingsøya på et gammelt verksted klar for oppussing..

  19. #44
    Registrerte brukere 2førr10 sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2013
    Sted
    Utenfor Ålesund
    Innlegg
    1.760
    Antall takk

    Standard

    Ok.. litt flere av de enn uhyyyre skjeldne.. men jeg tror det finnes flere amazon og kansje PV enn disse bilene totalt...

  20. #45
    larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Vi skal nok regne med at det er langt flere Amazon og PV enn 145 Express, ja. For en god del år siden (ja, hvor langt tilbake må vi, tro?) mener jeg at en del slike var i vanlig bruk, men disse var stort sett nyttekjøretøy som sikkert kan ha hatt enda litt høyere "utskrotningsgrad" enn andre modeller. "140-boken", som jeg viser til noen steder tidligere i denne tråden, antyder at produksjonen kan ha vært i overkant av 7.000 eks fra 1970 til 73. Det er sikkert et problem å tallfeste dem, både i produksjonssifre og hvor mange som er igjen i dag, siden de trolig ikke har noen spesiell identifikasjon i chassisnr. Det finnes vel en egen liten klubb for slike biler, muligens bare i Sverige. De er kanskje best kvalifisert til å komme med svar...?
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  21. #46
    volvo245gl sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    847
    Antall takk

    Standard

    Vet at en noen ble taket kappet av, og satt over på 245.
    Volvo V50 10, Volvo C30 07, Volvo 945 gl 94 (Volvo V50 11 Delebil)
    (hugget 244dl 77, 245gl 81, 245gl 83, 245gl 86, 364gl 86, 245 gle 86, 245 gl 89, 854 gl 94) : (solgt 364gle 89, 744gl 86, 945 gl 95, 245 gl 92)

    Have safe sex, make love in a VOLVO!
    Det sies at lykke ikke kan kjøpes for penger, men de har ikke kjøpt VOLVO!

  22. #47
    larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Ja, mer eller mindre dette skal vel ha vært historien bak alle forekommende eksemplarer av "245 Express". Hjemmegjort eller profesjonelt, men aldri originalt fra fabrikk.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  23. #48
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. sep. 2011
    Sted
    Hvittingfoss
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Tror jeg vet om ca 7-8 stykker i Norge som er ganske hele,inkludert min egen. Mange av disse gikk som Naf veipatruljebil i Norge blant annet.

    Fikk tips om noen jeg skal forhøre meg med,skal gi tilbakemelding hvis jeg finner ut noe.
    145 Express -72
    745 tic -87

  24. #49
    Registrerte brukere Volvonikko sin avatar
    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Aust-Agder Birkeland
    Innlegg
    1.261
    Antall takk

    Standard

    Syntes dette klippet var av interesse. Her kan man studere forskjeller og detaljene ifra 142 og 144 som er helt identiske i farge og årsmodell, er kun 2 og 4 dørs som skiller dem :P

    https://www.youtube.com/watch?v=0EMJZnnsTcM
    ?

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •