jeg vet om folk som gjennbruker bremseveske.... derfor jeg sier sånt![]()
One Ring to rule them all
Jeg vet om folk som spiser matrester, dem burde få seg ett liv![]()
Volvo V70 T5 99`
Volvo 940 LT 97`
Husker du på å ta noen mål av DP'en?
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
1989 modell 245 brukis
1987 modell 740 turbo prosjekt
1977 modell 242 Prosjekt
1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
momy said i could not handle a V8, momy is now religious!
Kansje litt ot , men lurer så må spørre. Hvordan klarer du å vente til klåkka 3 med å starte med skruinga? Hvorfor starter du ikke rett etter du har spist frokost? :P
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
det har jeg også lurt litt på![]()
Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
1989 modell 245 brukis
1987 modell 740 turbo prosjekt
1977 modell 242 Prosjekt
1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
momy said i could not handle a V8, momy is now religious!
Må vel snarte lønne seg å leie et sted fast å kjøpe seg egen løftebukk :P
Vi har fått ut kasse og motor nå, så er det en liten matpause, også ere på'n igjen![]()
stå på godt folkdette greier dere
![]()
Volvo 740 2JZ GTE-VVTI
Takk Til:
Bcb og L-m-r
Oppdatering 19.06.2010 - Bytte av turbo påbegynt!
Litt utstyr og materiell må man ha til dette! Bilen hadde faktisk en ganske normal og fin høyde bak med alt dette baki!
Alt koblet fra motor og girkassetravers og mellomaksel løsnet. AC kompressoren og servopumpe løsnet fra motor og stripset fast på motortraversen.
Den elefanten jeg låner ser ut som skikkelig kvalitet. Allerede begynt å knekke av deler før vi har begynt å bruke den! Skeeptisk!
Motor med gir på vei ut. Det er lettest å ta ut motor med gir hengende på selv om man har AC fant vi ut. Ikke så trangt å løfte ut når man har elefant som løfter høyt nok.
Selvfølgelig fant vi ut på dette tidspunkt at vi glemte å ta av svinghjulsgiveren så ledningene til den ble revet av!Men det var jo det beste vi kunne glemme da, for har heldigvis en til liggende hjemme! Ikke noe annet ble glemt bort!
Motorrom tomt! Nå ble det matpause på Jafs!
Eksossiden av motoren ribbet for deler. Oljereturen ble gjenget opp med 3/4" gjenger. Vi brukte ganske god tid på det for man har jo bare et forsøk på det. Vi brukte en fastnøkkel til å vri gjengetappen mens en sto å pressa for å ikke skjære gjengene mens vi gjenger. Var ikke plass til svingjernet der. Satt inn nippelen til slangen med grønn loctite og aktivator så det skal holde tett!
Original oljetur til turbo plugget med Tess plugg med pakning + gjengetape. Original plugg foran motoren byttet ut med nippel for presset slange. Var litt heldig for dro nesten umbracoen rund. Men slo skikkelig på skruen og fikk tak akkurat like før den ble rund!
Litt prøvemontering av eksospakning. Ingenting å porte på pakningen for at den skal matche den porta toppen!
Grenrøret derimot trengte en god dasj med porting! Begynt på det, men ikke helt ferdig enda.
Oljetempgiver fra Pedersen til VDO måleren. Passer rett i originalhullet, uttak til både oljelampe og oljegiver. Man må bare pusse vekk litt gods på motoren først fordi kroppen til giveren butter i motoren før den er skrudd helt inn.
KKK27 vs 13c. Litt forskjell.
Det var nok for i dag!Har også prøvemontert litt på motoren og stusset litt på wastegaten. Inkludert skyti wastegate hodet veggimellom fordi jeg trodde ikke den sto under så mye spenn at det ikke kunne holdes igjen for hånd. Så etterpå at det var med verktøy for avspenning av fjøra.
Rakk ikke så mye som vi håpet på i dag for håpet på å få byttet bunnpanna og fått inn motoren i kveld, men får satse på å rekke alt i mårra. Begynner tidlig i mårra, kl 8:00 tenker jeg og holder på til kveld for min del hvertfall. Takk til Eldste Haugerud og Henrik940 som har vært med å skrudd så langt!
Hva er det rørutakket helt bak på blokka?
Kan ikke komme på og ha sett dette på min motor.
Du tar da vel ikke pause i natt? Må jo stå på
Kawasaki kfx 450r
BMW E39 525T
Hehe, prøve å få litt søvn. Trur jeg tjener mer på det enn å sløve rundt i hele mårra fordi jeg skrudde i hele natt. Så blir det heller en sen Søndag for min del hvis jeg ikke blir ferdig, skal ikke på jobb på Mandag så har helt frem til kl 8:00 om morgenen da!
Rør uttaket er til oljekjøleren! Kjølevann som kommer ut der.
Vi rekker nok resten i morra når vi begynner så tidlig! Vi får bare håpe det passer med sveising i morra!![]()
Ok da har jeg nok det utakket, bare det står et rør der, tenker ikke heller jeg.
Har du sjekka svinghjulet ditt og lammel nå når du alikevel har alt ute?
Hvordan står det til? Skulle tro lamellen slites fort med sterk trykkplate
Kawasaki kfx 450r
BMW E39 525T
Har ikke sjekket. Men clutsjen er god den. Vet ikke om vi gidder å pelle av girkassa, selv om det er jo fort gjordt nå.
Eneste er at den har blitt litt fucket de siste par månedene, dvs det er ikke alltid den friet ordentlig ut! Men det fant vi grunnen til nå, segringen som holder slavesylinderen hadde knekt på flere steder. Så den flyttet på seg litt noen ganger. Utrolig at jeg ikke har mista slavesylinderen enda med den trykkplata!