Om den i praksis fungerer helt fint og uten problemer ser jeg ingen grunn til at du trenger bytte det ut. Ferdig oppkoblet og mappet har jeg ikke hørt om havari på E6X.
"Feilen" med E6 slik jeg ser det er om man velger det ved en nymontering av datasprut. Jeg tror E6 nå fås kjøpt nytt kunn som en reservedel om de fortsatt er på lager.
E6 er en gammel dinosaur utviklet da dos var det vanlige operativsystemet på datamaskiner, der det vel bare er siste versjon, X, som er kompatibel med windows.
Sammenlignet med dagens moderne datasprut har E6 få funksjoner og finesser, og er mindre nøyaktig.
Brukervennligheten til tuningsofwaren er dårlig og brukermanualen vil jeg i beste fall kalle dårlig forklarende.
Da dette ble utviklet var det ikke slik som i dag at man som privatperson og eier av bilen monterer og gjør mye av mappingen selv.
Mao. mer beregnet for proffesjonell montering og justering enn dagens brukervennlige sprut.
E6X er f.eks. ikke like enkelt å mappe alene under kjøring som mange moderne sprut, pga mangelen av hjelpemidler beregnet til det.
Jeg mener også at Haltech priset E6X mye høyere enn det var verdt mot slutten av levetiden.
Jeg vet om noen stykker som har hatt problemer med sine E6X sprut, og supporten fra Haltech i de tilfellene vil jeg i beste fall kalle veldig dårlig.
Men jeg kjenner en som har brukt E6X i sin svært potente 240 turbo og gjort mye av mappingen selv under kjøring.
Tror den var bremset til litt over 400hk på rulle med E6X, og har parkert mange biler som er oppgitt til vesentlig mer effekt.
Som nevnt vil ikke jeg anbefale deg å bytte sprut om du ikke har noen feil eller problem.
Om du da ikke skal gjøre noen store forandringer på motor som gjør at E6en ikke lenger strekker til.