http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=16&t=77130
kanskje dette hjelper?
'09 V70
740 - med b21 og vems
Såg ikkje igjennom savar turbo linken. Du bør vite når cam sensor går høgt/lågt
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
ja ifølge eksempelteksten på siden i Nira bilde så får man at det er dette man er ute etter.. som nevnt så var det om noen hadde tips til hva man skulle sette verdiene til, tenkte det var enklere å spørre itilfelle noen hadde dette i hodet enn å begynne å måle å rekne seg fram selv.
utifra savarlinken så er nok det beste tipset derifra 144 som start og 48 som width.
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Hei. Noen som kan si noe om electromotive tec2? Skaffet et slikt sprut til en billig penge. Er dette et helt greit nybegynner sprut? Skal på en b230fk og planen er ca 350hk. Svakheter og ulemper med dette sprute? Ting man bør passe på? :-)
Trenger hjelp av kloke hoder!
Holder på å lage ett "plug and play" adapter til 850 T5.
Alt er egentlig greit bortsett fra att disse bilene har en veldig snedig måte å betjene tomgansventilen på.
på 850 står den ikke med spenning og blir jordet som normalt, de står til jord og motar strøm fra ecu..
Laga en kretts som denne med en tip 127 pnp transistor. Fungerte jo i teorien..... Hviss sprutet konstant hadde jordet...
Var litt ør i farta når jeg prøvde dette, når sprutet ikke jorder går spenningen på basen til 12 volt... da brenner den jo opp..
Noen som har en lur måte å løse dette på ?
Har altså ett jordsignal som jeg skal gjøre om til ett drivende + signal.
Takk for svar![]()
Har slikt sprut selv på 242n min, har ikke så mye å si om mappinga av sprutet ettersom var en kompis som satte det opp og justerte for meg, men eneste vi hadde litt problemer med var selve datamaskinen vi brukte. Sprutet har com serial port av den typen som ikke finnes på nyere maskiner. Man har jo slik overganger til usb, men de har et rykte (som stemte når vi prøvde) at ikke fungerer optimalt og man får ikke skikkelig signaler og man mister kontakten med sprutet. Løsningen på dette var en bærbar fra gamle dager som har rett port, ikke alle som har det og ente opp med en treig jævel av ei maskin.. tok en del lengre tid etter vei og i benken pga. dette. Men har du en lyn rask maskin med korrekt port så vil du kanskje ikke møte like mye motstand som jeg gjorde
Ja, største problemet med usb->rs232 convertere er at de enkelte ganger tar imot koden som blir sendt over.
Mange av de takler f.eks. ikke å få sendt reset kode, eller forskjellige kommandoer som blir sendt til sprutet.
Mine prosjekt - Linker under:
90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd
Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.
Da har jeg kanskje vært heldig med den jeg kjøpte på clas ohlson for lenge siden. Den har fungert med forskjellige versjoner av MS, vems og nira.
'09 V70
740 - med b21 og vems
Ja, jeg fant en med ftdi chip, den har vært ganske stabil den og.
Mine prosjekt - Linker under:
90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd
Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.
Usb til com adaptre kan være en pest og en plage ja. Med unntak av ett så har jeg kunn brukt fdti adaptre, men det betyr ingen garanti for suksess. Har slitt ut ett eller to fdti adaptre. For det meste fungerer de bra om man får lagret innstillingene rett. Noe som ikke er helt rett fram for en førstegangsbruker.
Har tuklet litt med bluetooth til r232 i det siste. Enda mer som kan gå galt der
Hmm. Ikke mitt sterkeste område det der. Men lurer på om det går an å styre den på en lignende måte som var vanlig med 3polede tomgangsventiler og MS1 og MS2.
Der koblet man en motstand mellom spolen til lukke kretsen og jord. Blir vel forsåvidt ikke helt ulikt tegningen din.
Men det jeg tenker er å bruke en motstand med samme wattstyrke og motstand som til 3polet ventil, men med basen koblet til jord på same måte som er vanlig med en transistor som styrer tomgangsventil.
Motstanden som gir ventilen strøm for å åpne kobler du mellom transistor og tomgasventil, altså som en helt vanlig pullupresistor. Kan tenkte meg at det blir litt varmgang i motstanden med lukket ventil, så det kan være lurt å montere den slik at den helt sikkert får god nok kjøling.
Tomgangsventilen styres med inverted stilling fra sprutet.
Om dette er snakk om ett MS sprut vil jeg anbefale at du rett og slett hører på MSextra forumet. Om det er ett annet sprut så går det jo an å la være å nevne det![]()
- 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018
Kanskje lettere å forklare med ett enkelt skjema selv om jeg ikke er flink å tegne. Slik er min ide. Pullupresistoren jeg snakker om er den til høyre.
Når transistoren er åpen så vil du få tilnærmet full batterispenning på ventilen gjennom motstanden. Når transistoren sluttes vil tomgangsventilen i praksis være jordet i begge ender, og stenges.
![]()
- 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018
Det jeg først og fremst tenkte på er brukervennligheten. E6 ble utviklet på en tid da brukervennlighet for mannen i gata ikke var like viktig som i dag, da man stort sett finner noen med litt kompetanse på datasprut i hver bygd. For å holde oss til samme merke så synest jeg selv E11v2 og E8 er mye mer brukervennlig, selv om det også er gamle sprut.
Brukervennligheten i softwaren til f.eks platiniumsprutene er mye mer brukervennlig og lettfattet for vanlige folk.
Angående uttalelsen "ikke strekker til" baserer jeg det ikke på egen erfaring, da jeg ikke har gjort mer enn veldig basic tuning med E6X. Jeg tenkte da på noe eieren av bilen jeg beskriver i innlegget du siterte sa en gang om hvorfor han tenkte å bytte sprut til ett mer moderne. Dette er sikkert 2 år siden så jeg husker ikke nøyaktig hva som ble sagt.
Det var snakk om oppgradering av motoren til mer effekt. Litt over 400 diriftsikre hk med veldig god respons fra en rødblokk klassifiserer jeg ikke som dårlig, men heller svært bra sammenlignet med f.eks 300hk LH2.4 oppsett.
Begrunnelsen for tanken om å bytte mener jeg var nøyaktighet. Om det var bensinmengde eller tenning, begge deler, justeringsnøyaktighet eller kalkulert nøyaktighet det var snakk om husker jeg ikke lenger.
- 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018
Fjerne motstanden eller hva det er som står 264 på? vanlige NPN og PNP transistorer er strømstyrt, ikke spenningsstyrtTrenger ikke spenning inn på basen, med det samme sprutet legger den til jord vil strømmen internt begynne å "lekke" gjennom til ecu jordinga, og åpne for den større strømmen rett gjennom
Motsatt med en NPN, da må du kjøre strøm inn på Basen som "joiner" resten av strømmen... derfor "emitter" på en PNP ift til strømrettningen er det samme som "collctor" på en NPN... Med andre ord skal du få full utnyttelse av strømgangen gjennom en PNP må også denne stå mellom tomgangsventilen og jord, og ikke mellom +12V og ventilen.
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Det stemmer det han sier... poenget er at du skal ha null spenning for at en PNP skal være stengt, men når det løper 0.7V UT fra PNP transistoren (eller 1.4 for en darlington) så åpner den... ergo... bruk det diagrammet du hadde først, og bare fjern hva enn det er som er merka med 264...
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Nokon som har erfaring med Vipec V44 og orginal svinghjulsensor på enkelmasse svinghjul. På bilen min er det brukt 2 sensorer på kammen(ein på 8 tagger og ein på 1 tag). Men er ikkje fornøyd med den løysninga og vil bygge om til ein sensor på svinghjulet og ein på kammen. Tror dere orginalt vil funke, eller er det ein grunn til at det ikkje er gjort fra før?
Er snakk om ein B230FK....
71' 142 TIC
97' V70 TDI
Kommer vel an på hva slags trigger signaler sprutet kan brukeStøtter det VR-sensor og 60-2 triggermønster er det inget problem å bruke den originale sensoren.
Hvis du ikke har manualen til sprutet får du nok helst sikkert lasta denne ned som PDF på hjemmesida dems, og der BØR det stå hva slags sensorer og triggermønster som prutet støtter![]()
Har du muligheten bruk 60-2 og VR-sensor (som originalt) det gir bedre oppløsning på sprutet og det blir mer responsivt, dog tviler jeg på at du merker så mye forskjell.
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt