Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  216
Side 41 av 77 FørstFørst ... 31 39 40 41 42 43 51 ... SisteSiste
Viser resultater 1.001 til 1.025 av 1923

Tråd: Datasprut tråden!!

  1. #1001
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.645
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Veit ikke ossen haltech er, men er vell 36-1 trigger ? punktum?
    De fleste Haltech takle de fleste triggere. De nye takler til og med Cosworth trigger som er spesielt utfordrende.

  2. #1002
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Men fra det ene til det andre. Sleit med svinghjulstrigger på 940en men la inn en 1Kohm resistor på signalet og alt har funka etterpå
    Lager adapter til T5 motor nå. Planlagt å bruke megasquirt 3X der au. Samme leksa på trigger der? Samme type føler?

  3. #1003
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2011
    Sted
    Åsen
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    driver å setter opp Nira for t5 motoren min

    så kommer jeg til dette



    noen som har noen tips til hva skal sette verdiene til?

  4. #1004
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.473
    Antall takk

  5. #1005

    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    758
    Antall takk

    Standard

    Såg ikkje igjennom savar turbo linken. Du bør vite når cam sensor går høgt/lågt

  6. #1006
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av skjarlie Vis post
    Såg ikkje igjennom savar turbo linken. Du bør vite når cam sensor går høgt/lågt
    Og hvor Mange veiv-grader før eller etter ØDP cyl #1 denne høye elelr lave triggeren kommer på, og hvor mange veivgrader det skal forventes at aktuelle signal ligger høyt eller lavt etter trigger
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  7. #1007
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2011
    Sted
    Åsen
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av skjarlie Vis post
    Såg ikkje igjennom savar turbo linken. Du bør vite når cam sensor går høgt/lågt


    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Og hvor Mange veiv-grader før eller etter ØDP cyl #1 denne høye elelr lave triggeren kommer på, og hvor mange veivgrader det skal forventes at aktuelle signal ligger høyt eller lavt etter trigger

    ja ifølge eksempelteksten på siden i Nira bilde så får man at det er dette man er ute etter.. som nevnt så var det om noen hadde tips til hva man skulle sette verdiene til, tenkte det var enklere å spørre itilfelle noen hadde dette i hodet enn å begynne å måle å rekne seg fram selv.

    utifra savarlinken så er nok det beste tipset derifra 144 som start og 48 som width.

  8. #1008
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av R_ekle Vis post
    ja ifølge eksempelteksten på siden i Nira bilde så får man at det er dette man er ute etter.. som nevnt så var det om noen hadde tips til hva man skulle sette verdiene til, tenkte det var enklere å spørre itilfelle noen hadde dette i hodet enn å begynne å måle å rekne seg fram selv.

    utifra savarlinken så er nok det beste tipset derifra 144 som start og 48 som width.
    Beste er å ta fram gradskiva og måle mekanisk, så du finner circa verdier, hvis du ikke klarer å få målt det nøyaktig etterpå med scopet da, er det vel noe feil med sprutet?
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  9. #1009
    Registrerte brukere larsa sin avatar
    Medlem siden
    27. juni 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    92
    Antall takk

    Standard

    Hei. Noen som kan si noe om electromotive tec2? Skaffet et slikt sprut til en billig penge. Er dette et helt greit nybegynner sprut? Skal på en b230fk og planen er ca 350hk. Svakheter og ulemper med dette sprute? Ting man bør passe på? :-)

  10. #1010
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Trenger hjelp av kloke hoder!
    Holder på å lage ett "plug and play" adapter til 850 T5.

    Alt er egentlig greit bortsett fra att disse bilene har en veldig snedig måte å betjene tomgansventilen på.

    på 850 står den ikke med spenning og blir jordet som normalt, de står til jord og motar strøm fra ecu..

    Laga en kretts som denne med en tip 127 pnp transistor. Fungerte jo i teorien..... Hviss sprutet konstant hadde jordet...
    Var litt ør i farta når jeg prøvde dette, når sprutet ikke jorder går spenningen på basen til 12 volt... da brenner den jo opp..



    Noen som har en lur måte å løse dette på ?

    Har altså ett jordsignal som jeg skal gjøre om til ett drivende + signal.

    Takk for svar

  11. #1011
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2011
    Sted
    Åsen
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av larsa Vis post
    Hei. Noen som kan si noe om electromotive tec2? Skaffet et slikt sprut til en billig penge. Er dette et helt greit nybegynner sprut? Skal på en b230fk og planen er ca 350hk. Svakheter og ulemper med dette sprute? Ting man bør passe på? :-)
    Har slikt sprut selv på 242n min, har ikke så mye å si om mappinga av sprutet ettersom var en kompis som satte det opp og justerte for meg, men eneste vi hadde litt problemer med var selve datamaskinen vi brukte. Sprutet har com serial port av den typen som ikke finnes på nyere maskiner. Man har jo slik overganger til usb, men de har et rykte (som stemte når vi prøvde) at ikke fungerer optimalt og man får ikke skikkelig signaler og man mister kontakten med sprutet. Løsningen på dette var en bærbar fra gamle dager som har rett port, ikke alle som har det og ente opp med en treig jævel av ei maskin.. tok en del lengre tid etter vei og i benken pga. dette. Men har du en lyn rask maskin med korrekt port så vil du kanskje ikke møte like mye motstand som jeg gjorde

  12. #1012
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Innlegg
    3.350
    Antall takk

    Standard

    Ja, største problemet med usb->rs232 convertere er at de enkelte ganger tar imot koden som blir sendt over.
    Mange av de takler f.eks. ikke å få sendt reset kode, eller forskjellige kommandoer som blir sendt til sprutet.
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  13. #1013
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.473
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg kanskje vært heldig med den jeg kjøpte på clas ohlson for lenge siden. Den har fungert med forskjellige versjoner av MS, vems og nira.

  14. Takk Riff takket for denne posten
  15. #1014
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Innlegg
    3.350
    Antall takk

    Standard

    Ja, jeg fant en med ftdi chip, den har vært ganske stabil den og.
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  16. #1015
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Usb til com adaptre kan være en pest og en plage ja. Med unntak av ett så har jeg kunn brukt fdti adaptre, men det betyr ingen garanti for suksess. Har slitt ut ett eller to fdti adaptre. For det meste fungerer de bra om man får lagret innstillingene rett. Noe som ikke er helt rett fram for en førstegangsbruker.
    Har tuklet litt med bluetooth til r232 i det siste. Enda mer som kan gå galt der
    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Trenger hjelp av kloke hoder!
    Holder på å lage ett "plug and play" adapter til 850 T5.

    Alt er egentlig greit bortsett fra att disse bilene har en veldig snedig måte å betjene tomgansventilen på.

    på 850 står den ikke med spenning og blir jordet som normalt, de står til jord og motar strøm fra ecu..

    Laga en kretts som denne med en tip 127 pnp transistor. Fungerte jo i teorien..... Hviss sprutet konstant hadde jordet...
    Var litt ør i farta når jeg prøvde dette, når sprutet ikke jorder går spenningen på basen til 12 volt... da brenner den jo opp..



    Noen som har en lur måte å løse dette på ?

    Har altså ett jordsignal som jeg skal gjøre om til ett drivende + signal.

    Takk for svar
    Hmm. Ikke mitt sterkeste område det der. Men lurer på om det går an å styre den på en lignende måte som var vanlig med 3polede tomgangsventiler og MS1 og MS2.
    Der koblet man en motstand mellom spolen til lukke kretsen og jord. Blir vel forsåvidt ikke helt ulikt tegningen din.
    Men det jeg tenker er å bruke en motstand med samme wattstyrke og motstand som til 3polet ventil, men med basen koblet til jord på same måte som er vanlig med en transistor som styrer tomgangsventil.
    Motstanden som gir ventilen strøm for å åpne kobler du mellom transistor og tomgasventil, altså som en helt vanlig pullupresistor. Kan tenkte meg at det blir litt varmgang i motstanden med lukket ventil, så det kan være lurt å montere den slik at den helt sikkert får god nok kjøling.
    Tomgangsventilen styres med inverted stilling fra sprutet.
    Om dette er snakk om ett MS sprut vil jeg anbefale at du rett og slett hører på MSextra forumet. Om det er ett annet sprut så går det jo an å la være å nevne det
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  17. #1016
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Er MS det er snakk om
    Du sier noe dær, må sitte å tegne litt å se om jeg får med meg hodet Ser det ikke helt for meg i farta.

    Å gjøre det som på bilde er jo bare en lek, er jo problematikken med att "12V" inn på tomgangsmotoren ikke eksisterer på 850
    Sist endret av TomX95; 05/12/14 kl 00:20

  18. #1017
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Kanskje lettere å forklare med ett enkelt skjema selv om jeg ikke er flink å tegne. Slik er min ide. Pullupresistoren jeg snakker om er den til høyre.
    Når transistoren er åpen så vil du få tilnærmet full batterispenning på ventilen gjennom motstanden. Når transistoren sluttes vil tomgangsventilen i praksis være jordet i begge ender, og stenges.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  19. #1018
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Har du ett eksempel på hva du tenker på her?
    Det jeg først og fremst tenkte på er brukervennligheten. E6 ble utviklet på en tid da brukervennlighet for mannen i gata ikke var like viktig som i dag, da man stort sett finner noen med litt kompetanse på datasprut i hver bygd. For å holde oss til samme merke så synest jeg selv E11v2 og E8 er mye mer brukervennlig, selv om det også er gamle sprut.
    Brukervennligheten i softwaren til f.eks platiniumsprutene er mye mer brukervennlig og lettfattet for vanlige folk.
    Angående uttalelsen "ikke strekker til" baserer jeg det ikke på egen erfaring, da jeg ikke har gjort mer enn veldig basic tuning med E6X. Jeg tenkte da på noe eieren av bilen jeg beskriver i innlegget du siterte sa en gang om hvorfor han tenkte å bytte sprut til ett mer moderne. Dette er sikkert 2 år siden så jeg husker ikke nøyaktig hva som ble sagt.
    Det var snakk om oppgradering av motoren til mer effekt. Litt over 400 diriftsikre hk med veldig god respons fra en rødblokk klassifiserer jeg ikke som dårlig, men heller svært bra sammenlignet med f.eks 300hk LH2.4 oppsett.
    Begrunnelsen for tanken om å bytte mener jeg var nøyaktighet. Om det var bensinmengde eller tenning, begge deler, justeringsnøyaktighet eller kalkulert nøyaktighet det var snakk om husker jeg ikke lenger.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  20. Takk Batland takket for denne posten
  21. #1019
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Kanskje lettere å forklare med ett enkelt skjema selv om jeg ikke er flink å tegne. Slik er min ide. Pullupresistoren jeg snakker om er den til høyre.
    Når transistoren er åpen så vil du få tilnærmet full batterispenning på ventilen gjennom motstanden. Når transistoren sluttes vil tomgangsventilen i praksis være jordet i begge ender, og stenges.
    Trur jeg har finni ut løsning nå, takk for hjelp foresten

  22. #1020
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Trenger hjelp av kloke hoder!
    Holder på å lage ett "plug and play" adapter til 850 T5.

    Alt er egentlig greit bortsett fra att disse bilene har en veldig snedig måte å betjene tomgansventilen på.

    på 850 står den ikke med spenning og blir jordet som normalt, de står til jord og motar strøm fra ecu..

    Laga en kretts som denne med en tip 127 pnp transistor. Fungerte jo i teorien..... Hviss sprutet konstant hadde jordet...
    Var litt ør i farta når jeg prøvde dette, når sprutet ikke jorder går spenningen på basen til 12 volt... da brenner den jo opp..



    Noen som har en lur måte å løse dette på ?

    Har altså ett jordsignal som jeg skal gjøre om til ett drivende + signal.

    Takk for svar
    Fjerne motstanden eller hva det er som står 264 på? vanlige NPN og PNP transistorer er strømstyrt, ikke spenningsstyrt Trenger ikke spenning inn på basen, med det samme sprutet legger den til jord vil strømmen internt begynne å "lekke" gjennom til ecu jordinga, og åpne for den større strømmen rett gjennom Motsatt med en NPN, da må du kjøre strøm inn på Basen som "joiner" resten av strømmen... derfor "emitter" på en PNP ift til strømrettningen er det samme som "collctor" på en NPN... Med andre ord skal du få full utnyttelse av strømgangen gjennom en PNP må også denne stå mellom tomgangsventilen og jord, og ikke mellom +12V og ventilen.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  23. #1021
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Fjerne motstanden eller hva det er som står 264 på? vanlige NPN og PNP transistorer er strømstyrt, ikke spenningsstyrt Trenger ikke spenning inn på basen, med det samme sprutet legger den til jord vil strømmen internt begynne å "lekke" gjennom til ecu jordinga, og åpne for den større strømmen rett gjennom Motsatt med en NPN, da må du kjøre strøm inn på Basen som "joiner" resten av strømmen... derfor "emitter" på en PNP ift til strømrettningen er det samme som "collctor" på en NPN... Med andre ord skal du få full utnyttelse av strømgangen gjennom en PNP må også denne stå mellom tomgangsventilen og jord, og ikke mellom +12V og ventilen.
    Aha. var bare satt sammen diagram i all hast med en radio tv reppratør. Er en dralington transistor. Han så att den skulle 0,7 volt ned per transistor, med andre ord 1,4 volt ca. blei spenninga høyere brant dem opp påstod han

  24. #1022
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Aha. var bare satt sammen diagram i all hast med en radio tv reppratør. Er en dralington transistor. Han så att den skulle 0,7 volt ned per transistor, med andre ord 1,4 volt ca. blei spenninga høyere brant dem opp påstod han
    Det stemmer det han sier... poenget er at du skal ha null spenning for at en PNP skal være stengt, men når det løper 0.7V UT fra PNP transistoren (eller 1.4 for en darlington) så åpner den... ergo... bruk det diagrammet du hadde først, og bare fjern hva enn det er som er merka med 264...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  25. #1023
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Det stemmer det han sier... poenget er at du skal ha null spenning for at en PNP skal være stengt, men når det løper 0.7V UT fra PNP transistoren (eller 1.4 for en darlington) så åpner den... ergo... bruk det diagrammet du hadde først, og bare fjern hva enn det er som er merka med 264...
    Joda, første diagramm hadde blitt helt krasj Men fant ut av det på annet vis Så problemet er løst

  26. #1024
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2011
    Sted
    Rosendal, Hordaland
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Nokon som har erfaring med Vipec V44 og orginal svinghjulsensor på enkelmasse svinghjul. På bilen min er det brukt 2 sensorer på kammen(ein på 8 tagger og ein på 1 tag). Men er ikkje fornøyd med den løysninga og vil bygge om til ein sensor på svinghjulet og ein på kammen. Tror dere orginalt vil funke, eller er det ein grunn til at det ikkje er gjort fra før?

    Er snakk om ein B230FK....
    71' 142 TIC
    97' V70 TDI

  27. #1025
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sondre93 Vis post
    Nokon som har erfaring med Vipec V44 og orginal svinghjulsensor på enkelmasse svinghjul. På bilen min er det brukt 2 sensorer på kammen(ein på 8 tagger og ein på 1 tag). Men er ikkje fornøyd med den løysninga og vil bygge om til ein sensor på svinghjulet og ein på kammen. Tror dere orginalt vil funke, eller er det ein grunn til at det ikkje er gjort fra før?

    Er snakk om ein B230FK....
    Kommer vel an på hva slags trigger signaler sprutet kan bruke Støtter det VR-sensor og 60-2 triggermønster er det inget problem å bruke den originale sensoren.

    Hvis du ikke har manualen til sprutet får du nok helst sikkert lasta denne ned som PDF på hjemmesida dems, og der BØR det stå hva slags sensorer og triggermønster som prutet støtter

    Har du muligheten bruk 60-2 og VR-sensor (som originalt) det gir bedre oppløsning på sprutet og det blir mer responsivt, dog tviler jeg på at du merker så mye forskjell.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Side 41 av 77 FørstFørst ... 31 39 40 41 42 43 51 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •