Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  278
Side 8 av 23 FørstFørst ... 6 7 8 9 10 18 ... SisteSiste
Viser resultater 176 til 200 av 568

Tråd: Kristian N's 245 prosjekt (sirup i øra, #LAT)

  1. #176
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Det der er et standard svar etter boka.

    Greia er at de ikke kan få god for ring du ikke kan dokumentere. Alle skjønner at det s60r bremseoppsett er bra, men klarer ikke du å dokumentere at dette fungerer sammen og er sterkt nok så kommer du nok ikke så langt.
    Har selv fått positiv tilbakemelding (muntlig) på bla bremser og hjemmelagde fjørben, men det innebærer en skapelig bunke beregninger.

    Sent fra min LT25i via Tapatalk
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  2. #177
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Ja men disse beregningene, hvem skal foreta de? har som sagt sendt dem svar og lurt på hvilke plasser jeg kan få testet og dokumentert diverse deler til ombygginga. Så vi for se!

    Kan jeg spørre om du har prøvd og godkjenne større bremser?

  3. #178
    Registrerte brukere kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    Innlegg
    1.604
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kristian N Vis post
    Ja men disse beregningene, hvem skal foreta de? har som sagt sendt dem svar og lurt på hvilke plasser jeg kan få testet og dokumentert diverse deler til ombygginga. Så vi for se!

    Kan jeg spørre om du har prøvd og godkjenne større bremser?
    Grunnen til at du får et slikt svar er at hele systemet der er oppbygd på ansvarsfraskrivelse har til og med hørt om noen som har måttet dokumentere at skivebremser er tilsvarende/bedre enn trommelbremser på amerikanere
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  4. #179
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Ja det er jeg smertelig klar over... sendte i etterkant den originale mailen til alle fem regionene for moro skyld. lurer på om det kommer forskjellige svar

  5. #180
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionkontoret.

    ?? sier dem her at jeg kan prøve og vise bilen (med uuuuber liten sjanse) for og få den godkjent også er alt på stell liksom?

  6. #181
    Registrerte brukere kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    Innlegg
    1.604
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kristian N Vis post
    Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionkontoret.

    ?? sier dem her at jeg kan prøve og vise bilen (med uuuuber liten sjanse) for og få den godkjent også er alt på stell liksom?
    Dra å snakk face to face med konrollørene på den lokale trafikkstasjonen, er lettere å forholde seg til de da var det jeg gjorde før jeg søkte om noe som helst
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  7. Takk Kristian N takket for denne posten
  8. #182
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kristian N Vis post
    Ja men disse beregningene, hvem skal foreta de? har som sagt sendt dem svar og lurt på hvilke plasser jeg kan få testet og dokumentert diverse deler til ombygginga. Så vi for se!

    Kan jeg spørre om du har prøvd og godkjenne større bremser?
    Skal prøve. Men det blir ei stund til... Skal ta motorbytte samt prøve å få gjennom justerbart understell først.

    Beregningene gjør jeg selv, jobber som konstruktør/maskiningeniør...

    Sent fra min LT25i via Tapatalk
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  9. #183
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Skal prøve. Men det blir ei stund til... Skal ta motorbytte samt prøve å få gjennom justerbart understell først.

    Beregningene gjør jeg selv, jobber som konstruktør/maskiningeniør...

    Sent fra min LT25i via Tapatalk
    så biltilsynet trenger ikke dokumentasjon fra en institusjon som er godkjent av dem? Men et skriv fra kompetent fagmann er nok?

  10. #184
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Ikke godt å si... Virka som at de kunne godta det hvis det var bra dokumentert. Så kvaliteten på dokumentet må være over gjennomsnittet.

    Men som vanlig, var noe jeg fikk muntlig. Så det kan være at de har byttet mening neste gang.

    Sent fra min LT25i via Tapatalk
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  11. #185
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Fikk svar fra BT og de sa jeg måtte få testet og godkjent aktuelle deler hos dekra, tuv og lignende steder:/ det blir vel heller og få noen fagfolk her til lands til og se litt på det og eventuelt kladde noen dokumenter

  12. #186
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Innlegg
    3.350
    Antall takk

    Standard

    Hadde jo vært fint om en kunne levere inn beregningene og på den måten få det godkjent.
    Men om det må innom dekra eller tuv, så blir det jo litt mer omstendelig.

    Tror jeg må ta en prat med noen på jobb om tuv godkjenning, kanskje de har noen gode innspill
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  13. #187
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Hadde jo vært fint om en kunne levere inn beregningene og på den måten få det godkjent.
    Men om det må innom dekra eller tuv, så blir det jo litt mer omstendelig.

    Tror jeg må ta en prat med noen på jobb om tuv godkjenning, kanskje de har noen gode innspill
    Du må gjerne dele info du skaffer deg så skal jeg gjøra det samma:-)


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  14. #188
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Innlegg
    3.350
    Antall takk

    Standard

    Will do
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  15. #189
    Registrerte brukere Fredrik93 sin avatar
    Medlem siden
    29. april 2011
    Sted
    Algarheim, Akershus
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Skjer det noe her a?
    Volvo 240GL 1993 (førstebil)
    Tråd: http://forum.vccn.no/showthread.php?...motor-n%C3%A5-)

  16. #190
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Innlegg
    3.350
    Antall takk

    Standard

    Har snakka med de på jobb, og de er mest kjent med møbeldelen, så de så ikke akkurat noen sammenheng. Litt enklere med de beregningene de må framlegge.
    Men begynner å lure på om jeg skal sende en mail direkte til TUV for å høre om hva de må ha framlagt av dokumentasjon og beregninger og hvor mye det vil koste..
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  17. #191
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Har skjer det lite pga av Amerika tur. Men har fått gjort litt delesanking her i "junaiten" som det kommer bilder av når jeg kommer hjem til helga igjen. Juli og august blir det mye kjedelig karrosseriarbe men blir ei oppdatering på det og. Sparer til smidd innmat og vass kam så jeg når årsmålet med bunndel og topp ferdig iløpet av året:-)

    Takk for at du deler info Riff:-) jeg har tenkt tanken om og kontakte tüv jeg og, men det jeg regner med er at de vil ha et eksemplar av brakettene for og gjøre en test. Hvis de i det hele tatt tar en privatperson seriøst:-/ og hva de eventuelt skal ha for jobben??

    Det jeg trur vi må prøve oss på er og komme i kontakt med en ingeniør som jobber i et firma som driver med utvikling av deler og komponenter til hva som helst av maskiner, laga et litt fancy papir og kanskje møte en kontroller hos BT som er en smule fornuftig.



    Sent from my iPhone using Tapatalk

  18. #192
    Registrerte brukere gleid sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2011
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    655
    Antall takk

    Standard

    Misunnelig Kristian! Tømmer vel lageret til IPD du nå? :P

    Angående TUV tror jeg det neppe bare er å levere en enkel komponent som privat person og få de til å godkjenne. Det er ganske omfattende tester de skal utføre. De må jo tross alt godkjenne komponenten på den respektive modellen osv. De går jo tross alt gå god for at bilen kan trygt brukes med den aktuelle oppgraderingen i alle situasjoner bilen skal brukes i, og da sikkert spesielt opp mot sikkerhet. Det koster nok uansett MYE vil jeg tro. Nå bare tenker jeg høyt altå, beste er jo selvfølgelig at jeg har feil!

  19. #193
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gleid Vis post
    Misunnelig Kristian! Tømmer vel lageret til IPD du nå? :P

    Angående TUV tror jeg det neppe bare er å levere en enkel komponent som privat person og få de til å godkjenne. Det er ganske omfattende tester de skal utføre. De må jo tross alt godkjenne komponenten på den respektive modellen osv. De går jo tross alt gå god for at bilen kan trygt brukes med den aktuelle oppgraderingen i alle situasjoner bilen skal brukes i, og da sikkert spesielt opp mot sikkerhet. Det koster nok uansett MYE vil jeg tro. Nå bare tenker jeg høyt altå, beste er jo selvfølgelig at jeg har feil!
    Det er retninga jeg tenker og. Høres jo pessimistisk ut men det er nok dessverre slik:-)

    Er begrensa på størrelsen på delene jeg får tatt med hjem, men var i hvertfall på summitracing og la igjen noen hundre dollars:-P


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  20. #194
    Registrerte brukere gleid sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2011
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    655
    Antall takk

    Standard

    Hehe kult! Du skulle bestilt container :P

  21. #195
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Innlegg
    3.350
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gleid Vis post
    Misunnelig Kristian! Tømmer vel lageret til IPD du nå? :P

    Angående TUV tror jeg det neppe bare er å levere en enkel komponent som privat person og få de til å godkjenne. Det er ganske omfattende tester de skal utføre. De må jo tross alt godkjenne komponenten på den respektive modellen osv. De går jo tross alt gå god for at bilen kan trygt brukes med den aktuelle oppgraderingen i alle situasjoner bilen skal brukes i, og da sikkert spesielt opp mot sikkerhet. Det koster nok uansett MYE vil jeg tro. Nå bare tenker jeg høyt altå, beste er jo selvfølgelig at jeg har feil!
    Må nok ha firma ja. Og at det koster litt er det nok ingen vei utenom. Om det er verdt det for noen, må en nesten ta stilling til selv.
    Om en tuv godkjenner delen, så kan en jo produsere de med godkjenning og faktisk hjelpe folk å få det godkjent. Men det er en kostnad involvert ja.

    Derfor jeg lurer på å ta kontakt med dem, og finne ut hvor mye en slik godkjenning kommer til å koste. En forespørsel er jo gratis, så en taper jo ikke noe annet enn tiden en bruker på å kontakte de
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  22. #196
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Det handler mye om å overbevise.
    På typ bremser og hjuloppheng så handler det mye om å bevise at mitt er bedre enn det originale...
    For å kunne beregne noe som helst så må en del faktorer være kjent men disse er i mitt hode ganske vanskelige å fastslå.

    Jeg la det fram for en kar på Risløkka en gang og sa som så at hvis jeg tar utgangspunkt i originaldelen og finner ut hva den tåler for så å dokumentere
    at delen jeg har laget selv er tilsvarende eller bedre så burde det være ok.
    Det blir litt såkalt "reverse engineering" men jeg ser bare ingen gode metoder for å kunne fastslå hvor mange G det går ann å bremse med før hjula låser seg uten
    at resultatet bare er en ren tilfeldighet.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  23. #197
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Innlegg
    3.350
    Antall takk

    Standard

    Helt klart. Men da er du over på skjønn, og da er det jo ren tilfeldighet om en får godkjent eller ikke.

    Det er jo derfor det finnes laboratorier som utfører forskjellige tester og beregninger.
    Alt som har med forhjulsstillingen og bremsene er jo mulig å regne ut om en har formlene for å finne svarene.
    En ingeniør innen maskinteknikk klarer nok å beregne det styrkemessige når det gjelder komponentene.

    Vet at når vi beregner lamineringspressene våre på jobb, så må vi ut med ~7k, og da får konsulenten en 3d tegning av hele pressa og hva den er bygd av (hvilken type stål), og ut ifra det så får vi en oversikt over
    hvor belastningene ligger, og hvor store de er.
    Noe sånt vil nok hjelpe på om en vil legge frem noe for BT, men om en har dette og er villig til å bruke litt tid på å finne ut hva mer TUV må ha for å få godkjent ett kit for å bygge om til r-bremser, så tror jeg at det i lengden ville vært verdt det.

    Men da er det jo å finne faktiske priser ifra TUV som er noe av det første en bør gjøre.
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  24. #198
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Nå veit ikke jeg hvor stor prosessen hos tüv er på testing av uorginale komponenter til bil, og det kommer vel an på hvilke komponenter vi snakker om. Men en ting jeg veit er at hvis en forhandler hadde gått inn for og tuvgodkjenne disse brakettene ooog distribuert videre disse papirene med brakettene kunne de jo tatt seg godt betalt. Samme med coiloverere. Hadde det fantes tüv på det til 240 som det gjør til sååå mange andre biler hadde det nok vært mye penger og hente for forhandlerne rundt omkring. Jeg hadde ikke nølt med og betale en voksen sum for det i værtfall...

    Leste på Facebook at myranes drev og snuste på og få et tuvgodkjent alternativ til 200 serien, men det veit jeg ikke hvordan gikk med...


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  25. #199
    Registrerte brukere Fredrik93 sin avatar
    Medlem siden
    29. april 2011
    Sted
    Algarheim, Akershus
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kristian N Vis post
    Nå veit ikke jeg hvor stor prosessen hos tüv er på testing av uorginale komponenter til bil, og det kommer vel an på hvilke komponenter vi snakker om. Men en ting jeg veit er at hvis en forhandler hadde gått inn for og tuvgodkjenne disse brakettene ooog distribuert videre disse papirene med brakettene kunne de jo tatt seg godt betalt. Samme med coiloverere. Hadde det fantes tüv på det til 240 som det gjør til sååå mange andre biler hadde det nok vært mye penger og hente for forhandlerne rundt omkring. Jeg hadde ikke nølt med og betale en voksen sum for det i værtfall...

    Leste på Facebook at myranes drev og snuste på og få et tuvgodkjent alternativ til 200 serien, men det veit jeg ikke hvordan gikk med...


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Hadde ikke gjort noe å fått tak i TUV godkjente coilovers til 200 serie nei!
    Er nok mange som hadde betalt for dem!
    Volvo 240GL 1993 (førstebil)
    Tråd: http://forum.vccn.no/showthread.php?...motor-n%C3%A5-)

  26. #200
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Ja det er det jeg mener. Måtte jo vært god business? Jeg orker i værtfall ikke bytte fjærbein og fjæreseter fordi jeg får bilen begjært vist en gang i uka. Sånn som politi er i ullensaker i værtfall så må en ha papirer på ALT. Hvertfall hvis man kjører gammal volvo....


    Sent from my iPhone using Tapatalk

Side 8 av 23 FørstFørst ... 6 7 8 9 10 18 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Kristian s. 92mod 245tic. in rust we trust....
    By Kristian s in forum 200 -serien
    Svar: 133
    Siste post: 14/02/13, 23:40
  2. Kristian s. 88mod 245 bruksbilen.
    By Kristian s in forum 200 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 14/08/10, 13:49

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •