Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  216
Side 37 av 77 FørstFørst ... 27 35 36 37 38 39 47 ... SisteSiste
Viser resultater 901 til 925 av 1923

Tråd: Datasprut tråden!!

  1. #901
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mehl'n Vis post
    Nåken som veit kos da fungere og kjøra 2 bensinsystem? Ett med vanlig bensin og ett med e85 og få da te og gå frå bensin te e85 når den pasere et vist ladetrykk?
    Blir omtrent umulig å ha kontroll på det ser jeg for meg.
    Du forandrer såpass mye ved overgangen at det skal godt gjøres å klare å kompensere.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  2. #902
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.642
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mehl'n Vis post
    Nåken som veit kos da fungere og kjøra 2 bensinsystem? Ett med vanlig bensin og ett med e85 og få da te og gå frå bensin te e85 når den pasere et vist ladetrykk?
    Dette har vært gjort mange ganger de siste årene med strålende resultat.
    I sin ultimate utgave ser det ut som fra 5:30 her: http://www.youtube.com/watch?v=Keuz4PBccWo

    Her en annen: http://www.youtube.com/watch?v=ckoYyY28QNY

    Her en mer jordnær utgave: http://www.youtube.com/watch?v=jf8Vg097_5o

    Etterhvert VIL vi få se MYYE mer av dette rundtomt. Det er rett og slett ikke alternativer til seriøse gatebiler som BRUKES.

    Søkeord: Meanhorse Powertuning duelfuel twininjector
    Sist endret av Batland; 28/05/14 kl 15:06

  3. #903
    Registrerte brukere Liland sin avatar
    Medlem siden
    02. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    443
    Antall takk

    Standard

    Er det ikke bare å kjøre to dyserader? Mange gjør jo det allerede.

    Liland
    VW Golf 1,4 ACT
    X: Volvo C70 -01
    X: MB 230 CE -89
    X: Volvo V70 -99
    X: Volvo 240 -86

  4. #904
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. juli 2012
    Innlegg
    49
    Antall takk

    Standard

    I rein teori ser eg for meg at da burde våre ganske lett og bare hatt et rele som slo strømmen øve te dei andre dysene og gjort endringa i mappe på detta tidspungt, men så enkelt er da nok ikkje

    Har mulighet for 2 map i sprute so må forska litt på om da er mulighet for og hoppa øve då ladetrykke pasere feks 1bar.

    Er et rele kjapt nok til og slå ove og senda strømmen te 4 andre dyse fort nok? Eller vil da bli et lite "dødpungt" der?

    Ser for meg og ha 2 og 2 dyse kobla sammen og veksla mellom dei med kas da blir sendt strømm te

  5. #905
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard

    Har sprutet ditt flere dyseutganger enn de 4 du normalt bruker?

    Sent fra min D5503 via Tapatalk

  6. #906
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mehl'n Vis post
    Nåken som veit kos da fungere og kjøra 2 bensinsystem? Ett med vanlig bensin og ett med e85 og få da te og gå frå bensin te e85 når den pasere et vist ladetrykk?
    Dual fuel er rimelig vanlig. Ett annet veldig vanlig eksempel er gass og bensindrift.
    For at du skal få riktig bra kjørbart resultat med dette må sprutet støtte duel fuel, eventuelt staged injection.
    Får du ikke montert dysene fra de 2 drivstoffsystemene rett ved siden av hverandre kan det være lurt med overgangsfasen som ett bra staged injection system gir, slik at motoren ikke går alt for feit eller magert i overgangen mellom drivstoffsystemene.

    Edit: Vekslig med ett rele er ikke noe jeg ville ha anbefalt til bruket du beskriver. Til veksling mellom kunn bensin eller kunn e85 til nød kanskje.
    I tillegg til ett "dødpungt" som vil gi utmagring som krever drivstofftilskudd så vil du når det andre drivstoffsystemet enten få for mager eller feit blanding ett øyeblikk om du bla. ikke matcher leveringsmengden på de 2 systemene perfekt.
    Tror også det kan bli vanskelig å time overgangen fra ett system til det andre perfekt med tidspunktet sprutet veksler mapper.
    Mulig du kan klare å få det til å fungere greit, men jeg ville valgt en egnet funksjon i sprutet til å ta seg av hele vekslingen om mulig.
    Sist endret av Truckdriver; 28/05/14 kl 21:28
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  7. #907
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. juli 2012
    Innlegg
    49
    Antall takk

    Standard

    Har bare dei 4
    Men ser eg kan legga inn størrelse på secendary injector

  8. #908
    Registrerte brukere chbre sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2011
    Sted
    Harøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    395
    Antall takk

    Standard

    noen her som har troa på maxxecu da? kommer til å handle det i juni når lønna kommer
    1988 Volvo 240 2,8 16V Comp Billett 6067, Peterson tørrsump, custom plenum, Maxxecu

    1990 Mercedes 190 Evo III
    1989 Ford Sierra Cosworth

    Chris Breivik - 41643790
    https://www.facebook.com/chris.breivik.5

    Sjekk ut Mjøsfab, mye gromme deler til gode priser!
    Nettbutikken er stadig under oppdatering å nye deler kommer inn i fleng!
    Om du ikke finner det du leter etter, ta kontakt.

    http://www.shop-mjosfab.no/

  9. #909
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Innlegg
    3.350
    Antall takk

    Standard

    Maxxecu ser ut til å være et skikkelig bra sprut ja.
    Har sett en del på det selv.. men må spare opp til det om det blir
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  10. #910
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. juli 2012
    Innlegg
    49
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Dual fuel er rimelig vanlig. Ett annet veldig vanlig eksempel er gass og bensindrift.
    For at du skal få riktig bra kjørbart resultat med dette må sprutet støtte duel fuel, eventuelt staged injection.
    Får du ikke montert dysene fra de 2 drivstoffsystemene rett ved siden av hverandre kan det være lurt med overgangsfasen som ett bra staged injection system gir, slik at motoren ikke går alt for feit eller magert i overgangen mellom drivstoffsystemene.

    Edit: Vekslig med ett rele er ikke noe jeg ville ha anbefalt til bruket du beskriver. Til veksling mellom kunn bensin eller kunn e85 til nød kanskje.
    I tillegg til ett "dødpungt" som vil gi utmagring som krever drivstofftilskudd så vil du når det andre drivstoffsystemet enten få for mager eller feit blanding ett øyeblikk om du bla. ikke matcher leveringsmengden på de 2 systemene perfekt.
    Tror også det kan bli vanskelig å time overgangen fra ett system til det andre perfekt med tidspunktet sprutet veksler mapper.
    Mulig du kan klare å få det til å fungere greit, men jeg ville valgt en egnet funksjon i sprutet til å ta seg av hele vekslingen om mulig.
    Har sett da blitt brukt rele so da må tydligvis fungera.
    Om enn kjøre lika store dyse på begge so trur eg ikkje ovegangen hadde blitt så vanskligt, probleme blir kanskje meir om da blir mykje større dyse på e85

    http://www.turbomalibu.com/dualfuelsystem.htm
    Sist endret av Mehl'n; 29/05/14 kl 10:00

  11. #911
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.642
    Antall takk

    Standard

    Vi får ta med hvor effektivt ett slikt system er på en motor som er så fysisk sterk at den overlever med høykomp. og høyt ladetrykk:


    At the dragstrip 1/8 mile - 6.69 sec. at 104mph. (167,33 km/t)
    On the dyno - 407rwhp at 16lbs of boost. (1,1 BAR)
    On the dyno - 600rwhp at 27lbs of boost. (1,86 BAR)


    En av ulempene med E85 er de lave AFR man må kjøre med. På generelt grunnlagt trenger en trimmet turbomotor E85 dyser som er minst 70% større enn de bensindysene man kjører - minst. Det samme gjelder kapasiteten på bensinpumpen(e).


    Siden man ikke skal bedrive køkjøring på E85 med ett slikt oppsett som er aktuelt her, så skal man ikke tenke på hvordan dysene fungerer på tomgang og under oppstart med kald motor.
    Til ett relativt mildt oppsett hadde nok jeg personlig valgt minst 1000 ccm dyser som er designet for bruk med E85.
    Sist endret av Batland; 29/05/14 kl 12:04

  12. #912
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.642
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av chbre Vis post
    noen her som har troa på maxxecu da? kommer til å handle det i juni når lønna kommer
    Det har jeg.
    Oversiktlig, greit og har nok finesser til de få som i praksis kommer til å bruk disse.
    Det eneste jeg kan påpeke er mangelen på biler på siden deres som er effektmålt på noen annet enn E85.
    Minner om at ett sprut i grunnen bare skal gi motoren korrekt AFR og tenning i forhold til det motoren sier at den vil ha under en "hastig og lystig" 1 dags-mapping.
    Man bør derfor ikke tro at noen sprut gir høyere effekt enn andre når de monteres på enkle motoroppsett.

    Spørsmålet blir da hva ett kostbart sprut som er kapabelt til å styre en V8 motor helsekvensielt vil tilføre en B230 over ett sprut som er rimeligere.
    Blir det bare mindre effekt pr. kr.?

    Det er f.eks helt meningsløst å bruke kr. 15000,- på sprut + montering og mapping = ?
    og så kjøre billig og kjip turbo, original veiv og en topp med originale ventiler.

    Husk at det er selve motoren som bestemmer sluttresultatet - ikke sprutet og mappingen.
    (Disse kan bare saboterer potensialet i motoren dersom de ikke fungerer.)
    Sist endret av Batland; 29/05/14 kl 12:24

  13. #913
    Registrerte brukere chbre sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2011
    Sted
    Harøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    395
    Antall takk

    Standard

    Nå er det jo kun blokka mi som er standard lengre da foruten fylling av betong montering gjør jeg selv, samme med grovmapp, fintuning tar jonus når jeg er i benken hos han blir mappa på både e85 og 98 okt(dritt at denne forsvinner snart, statoil har allerede begynt å ta det vekk)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1988 Volvo 240 2,8 16V Comp Billett 6067, Peterson tørrsump, custom plenum, Maxxecu

    1990 Mercedes 190 Evo III
    1989 Ford Sierra Cosworth

    Chris Breivik - 41643790
    https://www.facebook.com/chris.breivik.5

    Sjekk ut Mjøsfab, mye gromme deler til gode priser!
    Nettbutikken er stadig under oppdatering å nye deler kommer inn i fleng!
    Om du ikke finner det du leter etter, ta kontakt.

    http://www.shop-mjosfab.no/

  14. #914
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.642
    Antall takk

    Standard

    Har sett i prosjekttråden din nå og Maxxecu ser ut til å være ett godt valg til ditt prosjekt.

    Justerer samtidig dysevalget til E85 fra 1000 ccm til noe rundt 1300 ccm for 500 ++ bhp på bakdekkene.

    En enkel huskeregel er at 3 poeng høyere oktan tall på samme type drivstoff tillater 3 psi høyere ladetrykk. Dette betyr 0,2 BAR lavere ladetrykk eller en lett reduksjon i kompresjonsforholdet så i praksis er det ikke så dramatisk.
    Sist endret av Batland; 29/05/14 kl 18:41

  15. #915
    Registrerte brukere chbre sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2011
    Sted
    Harøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    395
    Antall takk

    Standard

    Takk håper det blir bra


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1988 Volvo 240 2,8 16V Comp Billett 6067, Peterson tørrsump, custom plenum, Maxxecu

    1990 Mercedes 190 Evo III
    1989 Ford Sierra Cosworth

    Chris Breivik - 41643790
    https://www.facebook.com/chris.breivik.5

    Sjekk ut Mjøsfab, mye gromme deler til gode priser!
    Nettbutikken er stadig under oppdatering å nye deler kommer inn i fleng!
    Om du ikke finner det du leter etter, ta kontakt.

    http://www.shop-mjosfab.no/

  16. #916
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Noen som har erfaring med å bruke bosch LMM ? Tenkte å kjørt LMM til en viss belastning så Speed density resten pga. vanskelig å få den helt nøyaktig AFR på lave belastinger/ tommgang.
    Er eget opplegg med å brenne rein glødetrøden og slikt av og til vet jeg. Noen som vet no om det?

  17. #917
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Har ikke prøvd meg på mapping med maf enda, men har lyst å prøve det.
    De fleste uttalelser jeg har lest om mapping med maf sier at det er enklere enn SD. Jeg ville begynt med å koble den opp for logging mens du enda bruker SD til kontroll algoritme. Da får du kalibrert kurven og forsket litt på temaet før du begyner å mappe med den.
    Det er en god grunn til at maf/lmm brukes på moderne biler istedenfor van/lmm, map, eller bare tps.

    Forresten om afr varierer under tilsynelatende like driftsforhold, spesielt lav belastning, så bør du sjekke om dødtiden på dysene er rett, og samtidig sjekke for ulinjær leveringsmengde på lav pw.
    Det og kurve for densitet som ikke stemmer med virkeligheten er vanligste årsaker til afr som varierer tilsynelatende uten grunn.
    Om afr blir alt for mager med varm motor på lav belastning så er det typisk for heatsoak i IAT.
    Sist endret av Truckdriver; 07/06/14 kl 21:07
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  18. #918
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Har ikke prøvd meg på mapping med maf enda, men har lyst å prøve det.
    De fleste uttalelser jeg har lest om mapping med maf sier at det er enklere enn SD. Jeg ville begynt med å koble den opp for logging mens du enda bruker SD til kontroll algoritme. Da får du kalibrert kurven og forsket litt på temaet før du begyner å mappe med den.
    Det er en god grunn til at maf/lmm brukes på moderne biler istedenfor van/lmm, map, eller bare tps.

    Forresten om afr varierer under tilsynelatende like driftsforhold, spesielt lav belastning, så bør du sjekke om dødtiden på dysene er rett, og samtidig sjekke for ulinjær leveringsmengde på lav pw.
    Det og kurve for densitet som ikke stemmer med virkeligheten er vanligste årsaker til afr som varierer tilsynelatende uten grunn.
    Om afr blir alt for mager med varm motor på lav belastning så er det typisk for heatsoak i IAT.
    Tur hovedproblemet mitt er att innsuget forandrer tempratur. Er det kaldt blir det magert og varmt feit. Sliter med det att når den har stått litt og varmen koser seg med intercooler etc blir det litt rare blandinger på lav belastning. Med LMM er jo det problemet borte og når man har litt pedal blir balnning på SD riktig uansett Så kunne nesten hatt LMM under 40% spjelopning ellerno

  19. #919
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.642
    Antall takk

    Standard

    Når man har mappet inn en IAT sensor i åpen utgave som er korrekt montert på innsugsmanifolden, så skal man ikke ha dette problemet.
    Hva har du?

  20. #920
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Når man har mappet inn en IAT sensor i åpen utgave som er korrekt montert på innsugsmanifolden, så skal man ikke ha dette problemet.
    Hva har du?
    Har en, men den er montert 10 cm før spjeld
    Sist endret av TomX95; 09/06/14 kl 13:13

  21. #921
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.642
    Antall takk

    Standard

    Presis.

    En slik plassering er bare brukende med LMM.
    Til SD skal IAT sensoren stå i plenummet slik at sprutet får med seg når manifolden er i "heat soak."

  22. #922
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Presis.

    En slik plassering er bare brukende med LMM.
    Til SD skal IAT sensoren stå i plenummet slik at sprutet får med seg når manifolden er i "heat soak."
    Tja, må borre litt da hvor anbefaler du det? midt i plenumet?

  23. #923
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Innlegg
    3.350
    Antall takk

    Standard

    EGR hullet bør jo være passelig til det formålet? Mye gods å kommer midt i kammeret
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  24. #924
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.642
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Tja, må borre litt da hvor anbefaler du det? midt i plenumet?
    Det må du.
    Plasseringen er ikke så veldig kritisk, men man må unngå å sette den i ett hjørne hvor det er lite luftfløde forbi den. I gulvet noe fremfor kanalen til syl. 3 er én mulighet.

  25. #925
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Du vet vel at du har en funksjon som gjør at du feks på lave turtall bruker signal fra motortemp helt eller delvis?
    Har ikke prøvd den selv, men tror den kan brukes som quickfix på det problemet du har, eller ivertfall som feilsøking.

    Angående plassering av IAT så skal den i grunn måle luften i det den går inn i sylinder, og ikke innsug eller tidligere. Det er lite praktisk i praksis. Så selv med en god plassering i innsug der man klarer unngå heatsoak, kan det være nødvendig med litt korreksjon på kurven for å blanding jevn over variert temp.
    Enkelte produsenter har faktisk laget sensorer som huset er laget av plast for å unngå heatsoak ved plassering i metallinnsug.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

Side 37 av 77 FørstFørst ... 27 35 36 37 38 39 47 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •