kobber tråd er nok best, tåler mye varme og det koster lite å erstatte når det går sundt.
lim den på enden med ovnslim før du surrer rundt med kobbertråd da?
kobber brukes i dysene på skjærebrennere så det tåler sitt![]()
Tror kanskje Biltema sine rustfrie slangeklemmer er veien å gå. De er jo billige og de ruster ikke. Eneste ulempa med de er at de ikke kan dras til så hardt hvis man bruker det på slanger, men det er ikke så relevant her.
De burde ikke gå istykker de over tid? 180 kr for å bruke slangeklemmer på dette skal jeg nok overleve.
Ville brukt vanlige "blå" slangeklemmer her, kan ikke skjønne hvorfor de ikke skulle vare, det er ikke spesielt ekstreme forhold utenpå eksosbandasje vel..
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
koster jo ikke mange kronene for stålstrips man klemmer sammen med tang... sitter blandtanent på innsuget til 6erne til volvo.. (må seff kjøpe noen som er til den størrelsen man skal ha)
One Ring to rule them all
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Jeg pleier å bruke det. klemmer det fast i "hakket" ved en tang bare. så funkter jeg bandasjen så den er litt lettere å jobbe med. surrer så stramt jeg kan. Jeg kapper heller ikke bandasjen for hvert rør. bare drar den over på det nye røret for å få minst mulig skjøter.
Lurt å lakkere grenrøret med noe varmelakk før man slenger på våt bandasje (hvis det skal ligge litt)
Tror ikke det blir spesielt pent med slangeklemmer. Tror jeg hadde gått for stål eller kobbertråd istedenfor. Men men, din bil.
Jørgen Simonsen
1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering
Mini Oppdatering 11.06.2010 - Gjordt klart grenrør og presset oljeslanger
Da har jeg satt på rustfrie slangeklemmer på grenrøret. Siden Ajden borret hullene ganske store på flensen så har jeg fått sveiset fast muttere på undersiden av hullet. Kjøpte noen pinbolter i dag som jeg har satt i.
Sånn at det skal være lett å skru på. Hadde jeg brukt vanlig mutter og skrue så kunne jeg sikkert stått i flere timer å plundra med å få på turboen, og 3 ganger så lang tid hvis jeg må ta den av senere = ikke morro. For er jo umulig å holde igjen noe på undersia der og det hadde ikke blitt bra i heletatt.
Sånn ble oljetur og oljeretur slangene. Brukt pressede hydraulikkslanger fra Tess. Nippel som jeg skrur i blokka.
Nøye og gjennomført arbeid. Liker det jeg ser![]()
Volvo 245 - Eks varebil
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster
struper man olja inn i turbon til et 2mm hull så blir det neppe problem![]()
Volvo 245 - Eks varebil
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster
er også vanlig at "inngangen" for oljetur er ett bittelite hull. På turboen jeg har nå er det ikke mange mm hvertfall. 16mm retur å minste dim på tur er vell maks 2mm. Sikkert mindre også.
Liker denne bilen altså.. Masse bra arbeid på denne jaMye gromt
![]()