Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  278
Side 7 av 23 FørstFørst ... 5 6 7 8 9 17 ... SisteSiste
Viser resultater 151 til 175 av 568

Tråd: Kristian N's 245 prosjekt (sirup i øra, #LAT)

  1. #151
    Registrerte brukere kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    Innlegg
    1.604
    Antall takk

    Standard

    Hadde ikke bmw og volvo 1:1 og opel 0,82ish:1 på 5te gir Gaupe ?
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  2. #152
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    oooh! det hørtes gromt ut.. i vertfall for meg. Vil ha bilen litt langbeint

  3. #153
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    Innlegg
    10.734
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimove Vis post
    Hadde ikke bmw og volvo 1:1 og opel 0,82ish:1 på 5te gir Gaupe ?
    M50 hadde vel kanskje 1:1 på fjerde og så hadde M51 sikkert 1:0,82 eller deromkring. Det nå eg nesten slå opp.

    Uansett så har 262cr 1:1 på femte. I dag så er det mykje enklare å få tak i ei omsveist ZF-kasse har eg inntrykk av. Getrag-kassa er minst like gammal som M45, men er ei veldig solid kasse.

    Den som står i min bil kom frå ein Opel Monza 3,0E. Monza GT/E (eller var det GSI?) hadde 262cr varianten.

    Du finn kassa i plenty med bilar, t.d. Jaguar.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  4. #154
    Registrerte brukere kimove sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Saltdal
    Innlegg
    1.604
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    M50 hadde vel kanskje 1:1 på fjerde og så hadde M51 sikkert 1:0,82 eller deromkring. Det nå eg nesten slå opp.

    Uansett så har 262cr 1:1 på femte. I dag så er det mykje enklare å få tak i ei omsveist ZF-kasse har eg inntrykk av. Getrag-kassa er minst like gammal som M45, men er ei veldig solid kasse.

    Den som står i min bil kom frå ein Opel Monza 3,0E. Monza GT/E (eller var det GSI?) hadde 262cr varianten.

    Du finn kassa i plenty med bilar, t.d. Jaguar.
    262cr ja, er førstegir venstre og ned som på mercedes 2,3/2,5 16v /bmw e30m3 (der andre er normalt) på den du har ?

    Var en sånn jeg så etter først, men den monzaen jeg fant her i området hadde ikke getrag da ble det zf i stedet, tror det blir bra med 1:1 på 5te og 3,15 i bakaksel
    Teori e når man veit allt og ingenting funger.
    Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
    Å me dette så førenes teori og praksis.
    Ingenting funger og ingen veit kofør.

  5. #155
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Da må jeg bare takke kloke hoder for info og ideer

  6. #156
    Registrerte brukere Knallert sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Innlegg
    282
    Antall takk

    Standard

    getrag 265 fra bmw har overgir på 5.
    Får du tak i en som har stått i en bmw e28 så kan man bruke spakstellet fra bmw'n også.

    De funker også bra,har kjørt med en sånn i flere år nå.
    De har samme hus som og er noe rimeligere enn 262cr og lettere å få tak i.

    Men skulle jeg bygge om idag så hadde jeg gått for en nyere kasse.

  7. #157
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Knallert Vis post
    getrag 265 fra bmw har overgir på 5.
    Får du tak i en som har stått i en bmw e28 så kan man bruke spakstellet fra bmw'n også.

    De funker også bra,har kjørt med en sånn i flere år nå.
    De har samme hus som og er noe rimeligere enn 262cr og lettere å få tak i.

    Men skulle jeg bygge om idag så hadde jeg gått for en nyere kasse.
    Som ei ZF-kasse da ell?

  8. #158
    Registrerte brukere Knallert sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Innlegg
    282
    Antall takk

    Standard

    Jau

  9. #159
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    PAKKE!!!!!!!

    Kjøpte en Halvgrom topp portet av Bjørn Mjåtveit i Bergen. Modifisert forbrenningsrom, større eksosventiler (38mm), og stiver fjører. Fikk anbefalt en Enem v16 kam til denne toppen og mitt oppsett, men kan hende jeg koster på meg at Vidar Strand lager en "køstøm" kam til mitt bruk.

    åpen for innspill på kamvalg.

    Jeg ser det er mye fram og tilbake angående større innsugsventil når en går opp i dim på eksos. Org, dim, på innsug og større dim på eksos har jeg skjønt er gromt til turbobruk. og at det heller er på en sugemotor at man må opp noen mm på sug også?

    Kan noen svara meg på dette? bør jeg koste på og gå opp i ventilstørrelse på sug også?

    Synes kanskje kanalene så litt grove ut her og der, men det skal jeg klare og fikse selv tror jeg. Men det skal vel ikke være heeelt blankpolert heller etter som jeg har skjønt



    nye eksosventiler. alle setene er også nyslipte.


    Bilder av portejobben. beklager dårlige bilder (skjælver som et aspelævv)






    ovenfra.


    Ellers var jeg innom sjefen sjølv, Gaupe, og henta et flatnesepanser som var bra. Må bare handle ei kasse øl til sveiser'n
    så ombygginga blir gjort snart.

    Takker alle de som eventuelt gidder og svare på spørsmål ovenfor

  10. Takk Riff takket for denne posten
  11. #160
    Registrerte brukere Fredrik93 sin avatar
    Medlem siden
    29. april 2011
    Sted
    Algarheim, Akershus
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Blir gromt med ny preppa topp!
    Volvo 240GL 1993 (førstebil)
    Tråd: http://forum.vccn.no/showthread.php?...motor-n%C3%A5-)

  12. #161
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Innlegg
    3.350
    Antall takk

    Standard

    Pakke er best Blir nok bra med porta topp ja
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  13. #162
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Ja håper på det. Har lyst på en motor som en ikke må lade 2 bar for og få ålreit med effekt. Får tru den hjølper på det:-P


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  14. Takk Riff takket for denne posten
  15. #163
    Registrerte brukere Fredrik93 sin avatar
    Medlem siden
    29. april 2011
    Sted
    Algarheim, Akershus
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kristian N Vis post
    Ja håper på det. Har lyst på en motor som en ikke må lade 2 bar for og få ålreit med effekt. Får tru den hjølper på det:-P
    Burde klare å få ålreit med effekt med den toppen der uten å ha 2 bar hjølpe jo såklart å kjøre med noe annet enn 13C også
    Volvo 240GL 1993 (førstebil)
    Tråd: http://forum.vccn.no/showthread.php?...motor-n%C3%A5-)

  16. #164
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Blir jo "godkjenningsturbo" i starten og seinere en garrett eller 'netics tenker jeg. skal se hvor langt lh2,4 henger med

  17. #165
    Registrerte brukere gleid sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2011
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    655
    Antall takk

    Standard

    Kult! Mye gromdeler du handler om dagen!

  18. #166
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Ja det blir litt. Til høsten er det studier med tilhørende studielån som inntekt så prøver og handle inn så mye som mulig mens penga er der. :-P


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  19. #167
    Registrerte brukere gleid sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2011
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    655
    Antall takk

    Standard

    Kjenner til den! Er fattig student sjøl om dagen, så gleder meg til å begynne å jobbe så jeg kan bruke litt mer av husholdnigsbudsjettet til bil igjen!

  20. #168
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Innlegg
    3.350
    Antall takk

    Standard

    Ja, er ikke alltid like lett når en er student Men det er jo prioriteringer som alt annet.. Jeg har jo invistert rundt 45k dette skoleåret
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  21. #169
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Ja det og lære seg og lage kvitteringer til kjerringa med kun 35 % av den egentlige verdien. Ganske greit og gjøre hvis en vil beholde husfreden... :-P


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  22. Takk Riff takket for denne posten
  23. #170
    Registrerte brukere gleid sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2011
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    655
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kristian N Vis post
    Ja det og lære seg og lage kvitteringer til kjerringa med kun 35 % av den egentlige verdien. Ganske greit og gjøre hvis en vil beholde husfreden... :-P


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Haha! Den likte jeg men greit å være forsiktig, å svindle kjerringa er farligere enn å svindle staten! Hihi.

  24. #171
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    Innlegg
    10.734
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kristian N Vis post
    Ja det og lære seg og lage kvitteringer til kjerringa med kun 35 % av den egentlige verdien. Ganske greit og gjøre hvis en vil beholde husfreden... :-P
    Eg fekk kjeft for å ha solgt deg panseret for billig, dei blir aldri fornøgde
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  25. Takk Fredrik93 takket for denne posten
  26. #172
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Eg fekk kjeft for å ha solgt deg panseret for billig, dei blir aldri fornøgde
    Hahahahahahahhhahahaha! blir det for ille så for jeg komma igjen med en blomme da:P

  27. #173
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard Kristian N's Volvo 245 Classic+T. Skal bygge om til flatnose!

    Pakke idag og gitt:-P





    Eastwood tectylfjerner, motorgrunning, og rød motorlakk. Og bilthammer konsentrert rustfjerner. Tok med bilthammern mest fordi jeg var nysgjerrig.

    Har kvia meg fælt, men må komme igang med skraping av tektyl. Så får håpe den tektylfjernern biter:-)


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  28. #174
    Registrerte brukere larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimove Vis post
    Hadde ikke bmw og volvo 1:1 og opel 0,82ish:1 på 5te gir Gaupe ?
    Den som Volvo kalte M51 og som kunne fås som ekstrautstyr på tidlige 264, skal nok ha hatt 1:1 på femte - altså en "sportsgirkasse", som kanskje lett kan oppfattes som et fremmedelement i en slik bil i original stand.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  29. #175
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Sendte mail til BT for og høre hva de mener må til for og få godkjent wattlink og S60R bremser. Her er svaret
    (det som er uthevet er svaret fra biltilsynet for de som lurte). Har sendt svar og lurt på hvilke "uavhengige godkjente kompetente laboratorier" de henviser til, så jeg får se...



    Hei

    Jeg holder for tiden på med full renovering av min Volvo 240 (regnr: *******). I den forbindelse er det interesse for noen ombygginger som jeg tar sikte på og få godkjent. Derfor sender jeg dere en mail i håp om og få vite hva dere setter som krav ved disse tiltakene. Dette er altså ren informasjons-henting.

    - Montering av mer effektive bremser.

    Dette består i hovedsak av å montere bremse -kalipere, -skiver og -klosser fra en Volvo S60R eller Volvo V70R da det er snakk om samme komponenter fra to forskjellige Volvo modeller.
    Et annet argument er at disse bremsene er typegodkjent på nyere Volvo. Disse bremsene er altså ikke et ettermarkeds-sett som ikke har vært gjennom grundig testing.
    Disse komponentene, fra nevnte biler, er valgt for og holde omfanget av inngrepene så små som mulig.
    Bremseskivene fra Volvo S60R/V70R har samme boltsirkel som min Volvo 240 har originalt, så montering av disse krever ingen modifisering av av fjærbein, bakaksel, spindel, eller hjullager. Ergo, vil jo håndbrekksystemet også fungere som originalt.

    Det eneste som ikke er stemplet med volvo-logo er derimot brakettene som trengs for og montere S60R/V70R kaliperene på 240 fjærbein og bakaksel.
    Mitt spørsmål er da som følger: Hvilke krav setter dere til disse brakettene? Jeg tenker da på tykkelse, stålkvalitet, bolter og muttere.
    Aktuelle braketter kan eventuelt vises hos kontrollstasjon før montering på bil.


    Skal det monteres andre bremser på kjøretøyet, må dette være bremser beregnet for gjeldende kjøretøy. Dette er det produsenten av kjøretøyet, eller et uavhengig godkjent kompetent laboratorium som må dokumentere.
    En viktig faktor her, er at kjøretøyets kjøre egenskaper og tekniske spesifikasjoner skal videre føres.




    - Wattlink avstiving av bakaksel.

    Bakstillingen på en Volvo 240 består som dere kanskje er klar over et såkalt "four-link" system bestående av en stiv bakaksel som forenes chassiet med et par underliggende bærebruer og et par momentstag montert på oversiden av akslingen.
    Disse bærebruene er laget i tynt blekk og er tilsynelatende en relativt bløt konstruksjon. Dette resulterer i sideveis vandring av bakstillingen når bilen må foreta en unnamanøver o.l.
    Min Volvo 240 er i tillegg godkjent med senkesett av typen Lesjøfors, bestående av fjærer som senker bilen 40 mm foran og bak. Med disse fjærene blir også bakstillingen sideforskjøvet pga et tverr-stag (panhard-stag). Dette staget skal virke litt på samme måte som et wattlink-system, men en på grunn av at dette staget ikke er justerbart blir geometrien i bakstillingen feil.

    Ombyggingen består ikke av noen form for endring av bærende karosseri eller chassi. Det innebærer derimot et ekstra brakett-feste som må monteres under bilen. Nærmere presisert: festet til staget fra senteret (propell-lokket) på bakakslingen og til chassiet. Dette er, som dere sikkert kjenner til, et system mange amerikanske biler benytter seg av. Biler som selvfølgelig er godkjent.

    Hvilke krav setter dere til måten og feste denne braketten i chassiet?

    Delene som skal benyttes kan vises før eventuell montering på bil.

    Godkjent senke sett fra Lesjøfoss med utstedte papirer fra TUV eller lignende, for gjeldende kjøretøy er en kjent ombygging. Skal dette sammenfattes med det du beskriver, må produsenten av kjøretøyet, eller et uavhengig godkjent kompetent laboratorium dokumentere og si noe om dette.

    Ingen inngrep er, eller vil bli gjort før jeg får et eventuelt har fått dette godkjent og vist hos dere. Dette er som sagt informasjonsinnhenting for og vite hvilke krav dere setter og hva jeg må forholde meg til. Håper jeg hører fra dere.


    Dokumentasjons kravene som det er referert til, er hjemlet i kjøretøy forskriften § 7-2.7:
    § 7-2.2 Dokumentasjonskrav: For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøy-ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. –avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøy fabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium, for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjon/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøregenskaper, og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.
    Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionkontoret.





    Svar på denne mailen kan eventuelt sendes i papirform til adresse:

    Kristian Norum
    .....................
    .....................

    mvh Kristian Norum



    Ta kontakt med bilprodusent, undersøk med de om dette er noe som kan gjennomføres. De eller annen dokumentasjons utsteder må uansett si noe om det, for at dette kan godkjennes på ditt kjøretøy.



    Dette svaret er kun generelt på bakgrunn av din forespørsel, og danner ikke grunnlag for noen godkjenning.

    Område Asker, Bærum og Oslo
    Opp og Ombyggingsgruppen
    Med hilsen. JONWAA.




    Hva tror dere folkens?? Er interessert i og høre hva dere mener om mine formuleringer såvidt som biltilsynets sine formuleringer...

Side 7 av 23 FørstFørst ... 5 6 7 8 9 17 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Kristian s. 92mod 245tic. in rust we trust....
    By Kristian s in forum 200 -serien
    Svar: 133
    Siste post: 14/02/13, 23:40
  2. Kristian s. 88mod 245 bruksbilen.
    By Kristian s in forum 200 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 14/08/10, 13:49

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •