Sitat Opprinnelig postet av A.Finstad Vis post
jeg har ikke misforstått har bare tatt det til et nytt nivå siden det skal stå i en bil som skal kjøres hver eneste dag i tilleg til at jeg skal ha muligheten til å leke meg på bane! derfor skal jeg ha et sprut som det går an å bytte map på for da kan motoren jobbe optimalt og billigst mulig i den ene mapen og pøse på med effekt i den andre!
Men poenget er at du KAN ha alt det i samme map...

Du kan bruke spjeldpotensiometeret til en en "load indikator". Ved små spjeldåpninger er du ikke ute etter effekt... ikke sant? Vil du ha effekt legger du jo fjøla ned, altså WOT.

Så det du gjør er å mappe det slik at når du har lav belastning på motoren (dvs. lite spjeldåpning og lavt absoluttrykk vs. rpm) Så kan du justere tenning og bensin til "lean burn". Bruker lite suppe, og er fin til vanlig kjøring.

Men så mapper du sånn at når du da gir mere gass, evt. full pinne for å få mere effekt og du får et høyere absoluttrykk vs. rpm, og spjeldet gir beskjed om et ønske om "krutt", så får du mere suppe og mere aggresiv tenning.

Slik er de fleste originale map satt opp også...