
-
http://forum.savarturbo.se/viewtopic...68nm&start=270
168 Nm v/ 4599 o/min er 108,3 hk og 2 x 1 3/4 forgassere fløder såpass godt at de ikke stuper effekten så tidlig. Det må altså finnes en annen forklaring.
Klippt och klistrat lite från amazonforumet :wink:
Det finns två vairanter av SU-förgasare i dubbelutförande på Volvo B18/B20, de äldre (HS-6) med separat flottörhus som sitter monterade mellan förgasarhusen, och de nyare (HIF-6) som har inbyggt flottörhus i botten på förgasarna. Du kan lätt se skillnad på dem då de senare har ett flottörlock i botten med 4 skruvar. De äldre flottörlocken har tre skruvar som håller ett runt flottörlock på ett separat flottörhus. Storleksmässigt är det ingen skillnad på förgasarna, spjällets diameter är 44,5 mm på båda. Effektmässigt så skall dubbla SU räcka till ca 170-175 hp på en motor med en volym runt 2 liter. Det hela beror helt och hållet på vilken bränslenål som man bestyckar förgasaren med. Givetvis har förgasarnas skick också betydelse, glappa spjällaxlar fungerar inte på någon förgasare vare sig det är SU, Zenith, Weber, Dellorto eller Solex.
Men rätt bestyckade och i bra skick så tyckar jag att dubbla SU är ett gott val för en Volvo-motor i original eller trimmat utförande.
Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
Hej Gunnar.
Har du någon aning om vad det är för kam i den motorn som ger 175hk,och hur ser den ut i övrigt.
Kammen bör vara vass men samtidigt ge vacum så förgasarna funkar?
Hasse 63
Nej det är inte någon specifik motor som jag tänkter på utan den effektbegränsningen gäller vad två st 1 3/4 tums SU är kapabla att leverera bränsleblandning för innan du är tvungen att gå upp till nästa storlek på förgasare. Vilket brukar innebära 2 tums förgasare om man inte har turen att hitta två st SU HIF-7 från Jaguar eller Rolls Royce
Gunnar Eriksson
Förgasarteknik
Man skal også legge merke til at innsatsen som folk legger ned på SU/Strømberg forgassere vanligvis er bedrøvelig sammenlignet med hva det legger ned når de jobber med Weber.
Størrelsen på kanalene i B20B og AQ140 manifoldene er fin så jeg betviler at selve flødet ett problem. Lengden derimot er såpass kort at man ikke vil få like høyt dreiemoment som med 2 x dobble forgassere med lange trakter, iallefall ikke før man tar denne utfordringen på alvor.
Minner også om at en orginal B30B har mild kam og revva eksosanlegg, men likevel 140 hk ved hjelp av 2 stk. 1 3/4 Strømberg forgassere. Med bedre kam, grenrør og ett godt eksosanlegg så hadde selvsagt effekten økt betydelig. 
Mer MikuniHSR info her:
http://www.v-performance.com/article...ructions_.html
http://www.v-performance.com/article...allation_.html
http://www.v-performance.com/product...l#mikuni_carbs
Sist endret av Batland; 26/03/14 kl 20:36
Regler for innlegg
- Du kan ikke starte nye tråder
- Du kan ikke svare på innlegg / tråder
- Du kan ikke laste opp vedlegg
- Du kan ikke redigere meldingene dine
-
Forum Rules