Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 1606

Tråd: Sugemotortråden!

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Skal faktisk si meg enig med Batland her...

SKAL det være gasser og gå på gata, hadde jeg i alle fall uten tvil valgt en form for forgasser som regulerer minstearealet etter behovet for luft, med tanke på forstøving, forbruk, bunndrag og mellomregister osv.

Forgassere med fast minsteareale er for WOT racing only Og får for lav fart gjennom venturien og for dårlig forstøving ved lavt luftfløde, som ved WOT på lave turtall og ikke minst ved delgass i cruise. Luft nok gir i alle fall to Pierburg fra feks. B230A. En holder luftfløde til i alle fall 110ish originale veiv-ponnier med A-kam. Er nok som sagt motoroppsettet som blir den begrensede faktor Eneste ulempen jeg ser overfor en med fire løp er kryss-vekslingen av innsugspulser, og i så måte er noe effektskadelidende ovenfor noe med individuelt løp per sylinder.

Ikke at det ikke finnes 1200cc motorsykler ala Suzuki Katana som har fire individuelle Mikuni forgassere med variable venturi som er ala 36mm hver
    Hmmmmmmm,

selv om jeg er tilhenger av Strømbergforgassere kan jeg ikke se at jeg har sagt dette.

Forklaringen er enkel - dette stemmer ikke i praksis.

For å presisere....

Forgassere med fast venturi fungerer godt. Grunnen er at man bruker vettet og velger korrekt forgasserstørrelse til motoren. En orginal Fiat Ritmo Abbarth på 130 hk går med 2 x dobble 40 mm. Det samme gjør Toyota Corolla GT DOCH. Til en B20 gatemotor på 150 hk eller en Ford OHC kan man med fordel velge 2 x dobble 40 mm forgassere.

Slik du fremstiller det her så skulle man tro at det bare fantes 50 og 55 mm forgassere.

Fordelen med variabel venturi er at man kan velge forgasser med større minsteareal enn det man ellers kan, uten å få noen ulemper og DA øker effekten.

Mikuni HSR48 har vel Ø 48 mm minsteareal.
    For å kjøre 48 mm halsinger i en Weber så må man opp i svære greier og i tillegg vil sprederen redusere litt av arealet pga turbulens.

Tipper derfor at man i praksis må opp i 49 - 50 mm halsinger i en Weber for å kunne konkurrere med toppeffekten til Mikuni 48HSR og en så gedigen Weberforgasser VIL være helt og totalt ubrukelig på en motor som står i en gatebil.

Valget står da egentlig mellom 2 x dobble 45 mm forgassere med 36 - 38 mm halsringer for bunndraget og bensinforbruket sin del eller 2 x 48HSR.
    Sist endret av Batland; 27/02/14 kl 17:28

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •