Sitat Opprinnelig postet av HairyHarry Vis post
Det jeg tenker på (forutsatt at jeg har forstått Ackermanns prinsipp riktig) er at senteret på endeleddet på styrestaget skal ligge på linjen man trekker fra bærekule i forstillingen til senter på bakaksling. Når tannstanga er montert bak forstillinga sitter derfor endeleddet litt innenfor bærkula, mens når tannstanga er montert FORAN forstillinga skal endeleddet sitte litt utenfor bærekula. Derfor hadde det kanskje vært en ide å bruke fjærbein fra f.eks. 240/740/940 dersom du skal ha tannstanga foran.

Fant ikke noen gode prinsipptegninger som viser tannstang montert foran forstillinga - denne var nok den beste:
http://photos1.blogger.com/blogger/5...0/Ackerman.gif


Håper jeg gjorde meg bedre forstått nå
ja nå er jeg helt med deg hadde lest litt men ikke alt om ackermann vinklene. så her har du helt rett og takker for at påpeker dette. trodde det bare var snakk om vinkelen fra bærekule til tannstang, hadde ikke fått med meg alt. er jo ganske så vesentlige med at den skal treffe senter av bakaksling for at det skal bli rett med radiusene til hjulene

men har løsningen på dette problemet, hadde i utgangspunktet tenkt å snu ørene til endeleddene for å få endeleddkula under slik at får litt bedre vinkel på tannstangarmene enn 45grader opp som det er nå :P kommer da til å flytte ut øret slik at blir paralell styring som vil bli bedre med at den forhåpentligvis skal gå litt sidelengs når blir ferdi me den

takker for innspillet og at noen har peiling på hjulvinkler