Imponerende arbeid som gjøres her! Artig å se noen som gjøre noe annerledes. Gleder meg til å se dette ferdig![]()
Imponerende arbeid som gjøres her! Artig å se noen som gjøre noe annerledes. Gleder meg til å se dette ferdig![]()
[-] 2000 V70 2,4
[x] 1990 745 GLT, Bilstereoprosjekt
Takk for dethyggelig å høre at en del er spente på dette. for jeg kan ikke si at jeg ikke er litt spent selv heller... hehe
men en ting er sikkert allerede. guuud så mye mer nymotens å flott det er blitt allerede slik dashen bare står inne i bilen. 960 dash er det som 240 skulle vært levert med. i alle fall når bilen blir oppgradert såpass som den blir
men tenker på en liten ting jeg skulle had om noen har å avse. et 940 instrument med elektrisk justering av klokka, med bryter og kontaktstykke for bryteren. Noen som har dette? hadde vært moro å ordna det med det samme så man slipper den stygge pinnen ut av instrumentet til klokkejusteringen. samtidig så sitter det jo dimmebryter på den bryteren også mener jeg å huske fra min egen 91 modell 744. om noen har så send meg en pm eller noe. kan kjøpe om det ikke blir mange 100lappene. km stand har ingenting å si, skal nulle ut\justere km stand til noe fornuftig og riktig når bilen er ferdig uansett. men et krav om at hele instrumentet fungerer da selvfølgelig. kan ev bytte i annet "lignende" instrument med manuell klokkejustering. har flere med laav km stand på ogsåhehe
Kom på at airbagen sitter jo som en svær kladdos på dashen og den skal jeg jo ikke ha, så tok meg ei rørtang og begynte å vri på de trekantformede muttrene som holder airbagen på baksiden av dekslet. overraskende nok klarte jeg å få løsnet de, med unntak av to som jeg måtte kappe muttern med Dremelen for å få av. Står på tapeten i morgen å sprenge Airbagputa for å si det sånn!!!
sånn ser en Airbag ut steg for steg. nå er dekslet rensket, og kan brukes til noe annet fornuftig moro. uvisst hva enda menveier nå mye mindre å hive inn og ut av dashen for å teste og fikse å trikse når ting skal stå på plass i alle fall
![]()
Gleder meg til å se ferdig resultat nå ja![]()
244L -78
X -89 240GL
X -86 740 TIC
X -86 240 GL
X -96 850
Ordne ekstra hanskerom der kollisjonsputa var?
Kommer du til å bytte til en helt annen løsning angående varmeapparat i bilen og eller? Siden du først bygger om ville det vel vært greit med enklere løsning for å evnt bytte vifte etc.
spent ja!
nei blir å beholde 240 varmeapparatet tenker jeg. men må lage nye slanger til luftutløpene. men det er nå grei skuring vil jeg tro.
holdt på å kobla tilABSledningsnettet i går nå, men etter å prøve å starte bilen så ville den ikke tenne, så får se i dag om jeg finner ut hvorfor. kan være litt for lite strøm, kan være at jeg har kommet borti noe andre ting så får se om jeg finner ut det før jeg gjør noe videre modifikasjoner. svinghjulssensoren er vell kjent problem!? var jo i nærheten av den og dro ut noen koblinger gjennom torpedoveggen. får håpe det er noe jeg finner raskt så jeg får fortsette på dette uten å bruke for mye tid på å lete feil...
var så sabla enkelt som at jeg hadde satt kabelen til +spenninga mot coil og tenningsmodul ett hakk for langt ned\opp på sikringsholderen, slik at jeg fikk strøm til en av de barevips så starta den igjen med en gang... men tror det kan være en del kondens eller lite fuel på tanken for virker som den surner til slutt og dør ut når den står på tomgang nå.
Flytta pluggledningene ett hakk ned på torpedoveggplata ettersomABSledningsnettet kommer ut der disse gikk inn før. Balle hard og stiv den gummien som ledningene ligger i nå etter 20 år i virke, så blir sikkert å strippe opp gummibeskyttelsen, korte inn eller legge kabler annen vei ut fra torpedo mer skjult eller noe og så legge ny gummibeskyttelse rundt den igjen etterpå. for disse er jo så umedgjørlige å legge at det ser ikke uthehe
Hverdagen en liten periode til gitt...
var å skaffa meg et par 960/V70 Brytere her om dagen så jeg får komplettert med nytypen brytere her også. lurer på om det noen gang ble levert med ekstra bryterpanel på 960 dashen slik 740/940 ble levert med som ekstrautstyr?? hadde vært stilig å flyttet noen brytere ned hit som ikke blir plass til pga tenningslåsen oppe på bryterpanelet...
slikt panel fra 740/940 som står skrudd på siden av sig.tenneren... noen som har sett eller vet om det finnes for 960??
To takluker, og separat oppvarming av høyre og venstee speil? LUKSUS![]()
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT09
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - SOLGT -
Midtkonsollen er på plass også. får ikke brukt girspakedekslet i midten tror jeg ikke, men den rundt passer fint i. må kappes og småjusteres litt for å få den i riktige vinkler og festepunkter men det skal nå gå greit. passe høyde for armlenet også, så blir bare et flatlokk og ikke armlene med koppholdere, da det blir alt for høyt!
Har lyst å få laget en annen type håndbrekkløsning slik at jeg får det litt høyere opp. noen smarte tips å komme med der? må kunne benytte seg av godkjente løsninger for håndbrekkfunksjonen. så Hydraulisk utgår. hadde vært fint med et som mer eller mindre ser ut som 960 typen der den går lett i bue oppover, men har ikke sett hvordan mekanismen på det ser ut kontra 240... noen som har bilde av det så jeg ser om det lett lar seg gjøre å benytte dette?
Eg er overaska over kor godt dashen med midtkonsoll og alt passa iHadde trudd det var mykje meir ombygging!
Blir spennande og sjå korleis det blir til sluttHar du noken planar for dørtrekk for at dei skal matche den nye dashen?
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Blir helt knall dettegleder meg til denne er å se på treff
![]()
740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392
dørtrekk blir laget fra scratch etterpå men ikke noen spes planer for de enda. må gjøre meg ferdig med dash først nå
ja det blir moro når den endelig er i boks å ferdig til dagligdags bruk.
Fikk håndbrekkadapterene til R bremsene i dag. må hente hjem den akslingsbiten så jeg får sjekket hvordan det er tenkt brukt for jeg syntes det så merkelig "ordinært" utså får se hva man har tenkt på ut fra dette...
Henter hjem Nira i7x også til neste uke nå. må ha et skikkelig sprut liggende klart til man begynner å komme dit henhandle handle handle..............
Tilpassa og bøyd til ny støttebrakett mot rattstammens tverrbjelke. den som går på tvers og står i siden av karosseriet er kun kappet inn og beskjært for å få dashbordet innover dit det skal. tror dette blir sånn passe greit som det skal være. fikk god hjelp av Volvo-Power i dag til å få bøyd det til siste rest. 5mm rustfrittstål er ikke akkurat lettbøydskal lage en brakett til lik denne på høyresiden av midtkonsollen med en tverrbjelke mellom de samt en som går bortover mot høyre side av karosseriet slik at man får hengt opp dashen greit og stabilt uten at det skal stå å slamre på noe spes vis når det er ferdigmontert.
til min store overraskelse og glede (Foreløpig!) så ser det ut som jeg kanskje klarer å få brukt det originale 240 varmeregisterjusteringen. skal bruke annen type justeringsmulighet for vifta, det er null problem å ordne, men at selve reguleringen er mulig å få montert inn sånn tålig ut fra det jeg så i dag gir bare gode vibes so far! 240 justeringen blir mest sannsynlig kappet til og skrudd bakfra og inn i dashen tenker jeg, blir vanskelig å få det på utsiden mellom dash og pyntedeksel tror jeg med tanke på at virene går på svære halvmåner på baksiden...
hm den Übersjeldne 3radern på toppen og vanlig 3rader blir nå demontert og montert sammen med 1din 52mm målerholdere (har fremdeles en del til salgs om andre trenger!)
noen pærer som ikke fungerer akkurat nå men det blir jo selvfølgelig ordnet til slutt.
fant også ut at når rattet var løftet dit det skulle så blir hullet og biten jeg skjærte ut i bunn av dashen der tenningslåsen kommer ut bortkastet utfresing. så skal hente meg enda et 960 dash når jeg er ferdig modifisert så jeg får finskjært og fintilpasset alt på et nytt når jeg vet alt hvor det skal beskjæres før siste finishno problems... regner med jeg skal prøve å få ordnet en alu tynnplate som deksel nederst på midtkonsollen der aksebegeret egentlig er og over derrifra rundt girspaken, ned langs håndbrekket og opp til "armlenet"
Om noen har 960 armlenekopp og vanlig flat 960 lokk over armlene så rop ut. Oddgeir??? blir for høyt å ha noe ekstra koppholderarmlene så skal bare ha dekselet oppå. thats it. mer enn nok
242 <3 960
Tommelen opp![]()
Gamle biler blir ødelagt om de ikke brukes, mens nye biler blir ødelagt om de brukes...
Prosjekttråd;
http://forum.vccn.no/showthread.php?...mod-It-s-alive!
Vannvittig bra![]()
- 1990 Volvo 740 GL -- 1986 Volvo 740 Turbo Intercooler -
Må jo bygge om til AC og 960 brytarar også når du først held på.![]()
[Tråd - 740 turbo '86] 245DL, 850 97', V70 Classic 08, 240GL 90' [Tråd - 945 96' bruksbil]
[X -v70R awd '98] [X - Xc70 D5 '04][X -Tråd - V70II 2,0D '08] X - S60 2.0T '02, X - S80 00' 2,0T, [X -Tråd - V70 2,5TDI '99]
takk ;D
takk
hehe neinei AC er ekstra vekt... waaaaait a minute ( 960 dash = ekstra vekt... ekstrautstyr = ekstra vekt... osvosv...) fock itnei! AC skal ikke inn
er bare en masse ræl å unødvendig kabler og dill som ikke gjør ting finere i motorrommet!!
men 960 brytere blir det jo selvfølgelig i 960 dashenholder på å se over koblingsskjema så jeg vet hvilke stikk og pinner ting og tang skal inn på
må få kobla om å lagt andre kabler til hovedlysbrytere og lykter og alt så jeg får lagt ting enda mer "skjult" og samlet så jeg slipper flere pølser som ligger i alle mulige sider og retninger i motorrommet. lurer litt på om det blir en stor hovedkontakt ala lastebil på torpedoveggen for en vanntett gjennomføring fra torpedo og ut i motorrommet. må bare finne ut hvor mange kabler som kommer til å gå ut fra torpedo til slutt før jeg ev handler inn noe slikt. blir i alle fall litt mer ryddig av en sånn løsning føler jeg.
[Tråd - 740 turbo '86] 245DL, 850 97', V70 Classic 08, 240GL 90' [Tråd - 945 96' bruksbil]
[X -v70R awd '98] [X - Xc70 D5 '04][X -Tråd - V70II 2,0D '08] X - S60 2.0T '02, X - S80 00' 2,0T, [X -Tråd - V70 2,5TDI '99]
hehe men også Racemode med funksjon også i tankene ;p jævlig digg å dra harde gasspådrag å kose seg litt innimellom nå som den har stått vell lenge uten bruk mens jeg har holdt på å demontert.
men fidde meeeeg... 960 hovedlysbryter og dill å dall der er jo kobla så helvetes mange plasser når jeg ser på skjema. føsj!og alle koblinger spredt på mange forskjellige skjema da selvfølgelig...
Odd Arild: her er f.eks. sånn som det står i dørkablingen er det ikke det da? er noe slikt som er i tankene mellom motorrom og torpedoveggen for å kunne rydde kraftig og ha en solid kontakt mellom de i stede for en svær gummipølse som skal strekkes hit og dit att å fram over alt for å vri og legge den "fint" ikke nødvendigvis Den, men en slik type.
![]()
laget ferdig støttebraketten på passasjersiden av dashbordet i dag. skrudde også fast dashbordet i bunn der med skruer i originale festehullene i dashbordet så det blir skjult når alle deksler er på plass mest sannsynlig. samt det gir fleksibilitet og enkel reinstallasjon om man på sikt ev må bytte til et nytt dash senere, f.eks når jeg henter hjem neste 960 dash for å finkappe slik det Skal finkappes.
Kappet også de nedre utstikkene av girspakekonsollen slik at jeg fikk den lavt nok mot 240 tunnellen og da ble dashen vinklet litt bakover og opp og girspakedekslet passet med vinkelen og skrudd fast deretter. Ble søye fornøyd gitt! føles virkelig riktig å gjøre dette nå
skal ta bilde av hvor mye som ble kappet av på girspakedekslet også i morgen. "glemte" det i dag i monteringsgleden!
det som skal gjøres i morgen nå er å sveise inn forsterkningsbjelker\støttestag mellom de to stagene under dashen for at det skal holde seg stivt og ikke vri seg etter hvert. samt det skal lages ferdig tverrstaget over fra midtkonsollen og bort til passasjerdøren med festeører mot Hanskerompunktene så det henger skikkelig stabilt og stødig opp uten å bøye å tøye seg noe. GLEDES til det er gjort ferdig for da er det "småting" igjen før dashen i seg selv er ferdig tilpasset til bilen.
trengs litt jobb med ledningsnett enda men det kommer seg når dash sitter som det skal og vet hvor og hvordan jeg skal dra ting under der.
oH SNAP (OFF)
Oh SNAP (ON)de som husker 740n har sett dette rattet før. ikke noe billig kina kopier... ekte Momo Millenium EVO ratt og Sparko mener jeg det var, Snap-Off nav. Skikkelige greier skal det være. blir sikkert bytta til org. ratt når ferdig men det er jævlig greit med Snap-Off nav når man tar inn og ut dashen 15 ganger pr dag nå i en periode
Et par videoer så det er enda enklere å se "smådetaljene" hvordan det gjøres
Denne skal følges. Utrolig morsomt med noe utenom det vanlige. Du skal ikke gå for å kutte ut og sveise inn på dørene så du får 960 dørhåndtak i samme slengen da? (Gammel plan jeg aldri fikk satt i verks, men skal la seg gjøre)
Volvo is not a car, its a passion