Jeg sier ikke at det bare er å hogge litt, så får en umiddelbart forbedringer i alt som er. Det jeg sier er at på mange motorer kan slike spor og andre ting vi gjør som er relatert til det sporene gjør i kammeret ha en veldig positiv virkning, spesielt i det lavere registeret og i områder med stort sylindertrykk.
Det er selvfølgelig en vitenskap bak det, og det er ingen "one size fits all" og "alle motorbyggere har en vinkelsliper og trekantfil", liksom. Men personlig har jeg inntrykket av at mange motorbyggere baserer seg på å dytte inn mye, banker det så dropper en kompen mye eller så tømmer en inn suppe til 55 kr / literen for å kompansere. Tenner det, så tenner det.
Hvordan det brenner deretter virker ikke å stå i lista engang... og når en tenker over at av hundre tenningssykluser i en fungerende og riktig justert motor, så er MINST 5 av de rene feiltenninger som knapt produserer effekt i det hele tatt og 2-3 av de produserer 50% mer effekt enn resten av syklusene, så er det her hele greia ligger. Får en flere sykluser av de som lager 50% mer effekt enn resten, så er man på vei.
Og tester man ikke med åpent sinn og vilje til å vri om andre ting til å utnytte det det gjør.. så tester man ikke. For da er man for forutinntatt.. da er vi inne på å snakke om fanatisk religiøse og deromkring, som du nevnte.![]()