Og hvordan blir effektkurven da? Hørt mye om at bunndraget ikke blir forferdelig endret, men at man må mye opp i turtall.
Og hvordan blir effektkurven da? Hørt mye om at bunndraget ikke blir forferdelig endret, men at man må mye opp i turtall.
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
FunkyMonkey.no
VCCN på Instagram <-- trykke
Søker du opp bilen din på bsrab.se, så ligger det vel ut effektkurver både for orginal og modifisert.
Audi A4 B8 Quattro 11`
VW Transporter 4-Motion 10`
Suzuki Bandit 600 97`
Polaris Sportsman 500 11`
X-Volvo V70 T5 97`
X-Volvo V50 2.0 R-Design 09`
Skjer ikke stort på lavt turtall med disse motorene uansett, må opp i litt turtall før turbotrykket kommer seg og det skjer ting. 2500-3000omdr så er ting i gang
Det er ikke helt ugreit, fryktet at hele effekt- og momentkurven ble flyttet oppover. Om kurvene hos BSR stemmer, er det jo en helt grei økning på lavere turtall og, og det er jo det man gjerne ute etter. Maks dreiemoment på 1400 vil jo ikke føre til annet enn hjulspinn.
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
FunkyMonkey.no
VCCN på Instagram <-- trykke
MedAWD? Drømmer du eller?
Ta det med ro, ikke det jeg mente
Blir jo samme som å tweake wastegateaktuatoren på enFWD, får for mye moment for tidlig. Har ingen drømmer om å spinne på tørr asfalt med AWDen, men for mye moment på lavt turtall er jo ikke optimalt det heller, mtp råder og slikt.
En effektkurve som starter å stige litt på rundt 2500 virker for meg optimalt, langs veien blir det jo fort til at man ligger på rett over 2000, så å trampe gassen i bunn uten å gire burde gi mer enn nok pulver til en forbikjøring.
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
FunkyMonkey.no
VCCN på Instagram <-- trykke
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
FunkyMonkey.no
VCCN på Instagram <-- trykke
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Da kan man jo si at den er mulig å mappe bort. Men jeg skjønner hva du mener. I forhold til T5ene og Rene jeg har kjørt fremstår den mye mer behagelkig. Derfor jeg også er litt i tvil ang chipping, jeg har blitt veldig glad i måten den oppfører seg på... nydelige motorer.
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
FunkyMonkey.no
VCCN på Instagram <-- trykke
Ja, ein bør kunne få eit mykje råare map. Men ein kan aldri vite kva som er i desse mappa, og ME7 skal ikkje vere så enkel å mappe om utan at den går i feilmodus.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
På min forrige 1998 modell 2,5 t
Så hadde jeg BSR steg 1 = 238hp. Med åpent filter og turbotrykk på 0.7
Dette blei gjennomført hos Autopower i Arendal.
Jeg vil si av erfaring at du får en bedre kjørekomfort som ikke er avhengig av turtall. Jeg hadde automat vel og merke.
Men du kan fint ligge greit i 5 giret i 70-80 km/t også durer det på når du axxer oppover
Bilen blir mye mer kvikk og pålitelig, du slipper å gire ned for å komme raskt opp i fart. Blir mer moment og dra kraft.
Axxen blir også noe justert Da det sies at 2.5t er lavtrykksturbo. Men jeg vil nå si det er begge deler.
Men en negativ ting skal nevnes. Du får økt drivstoff forbruk. Samme hva folk sier.
Chip er kun økonomisk for diesel biler :/
Men gøy er det. Og om du er nyskjerrig kan det absolutt anbefales. Men det blir nok ikke mye til bruks bil etterpå :P
Sist endret av Volvonikko; 02/02/14 kl 20:43
?
Du gir meg flere grunner til ikke å chippe bilen her. Jeg ligger å durer i 60-70 i femtiegiret nå, og gir jeg bunn pedal drar den seg kjapt opp i fart, så behovet for å gire ned er ikke der i utgangspunktet. Ytelsesmessig er det ikke noe jeg savnr heller, selv om jeg kjenner lysten på mer. However, den er rask nok til å miste lappen i, sterk nok til å slenge ut rumpa på alle underlag drivverket tåler det på, og forbruket er høyt nok. Hvor økonomisk det blir handler kun om høyrefoten, men at det blir fristende å tråkke på når man har mer å rutte med er jo sannsynlig.
Hvorvidt det er en lavtrykksturbo er jo en definisjonssak, men mtp at det finnes turbomotorer med langt høyere originaltrykk enn denne, regner jeg det som en lavtrykksturbo.
En ting er hvertfall sikkert, denne lavtrykksturboen får ikke åpent filter.
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
FunkyMonkey.no
VCCN på Instagram <-- trykke
Tror nesten det er godt gjort å kjøre økonomisk med chip til bilen din, samme hva høyrebeinet ditt sier.
Men gøy er det.
Åpent filter var for lyd og litt mer effekts skyld Blei ei fin BSR pakke
?
Akkurat den med effekten er vel ganske omdiskutert. Personlig tror jeg man skal opp på ganske mye større effekter før man får behov for det, siden originalfilteret er et med relativt god flow, og inntil da får man varmere luft i inntaket og mindre filtrering. På en bruksbil ser jeg bare bakdeler, med olje som legger seg på LMM, et motorrom BT ikke setter videre pris på, og dårligere filtrering.
I tillegg har jeg sett et par eksempler på at åpenfiltere fungerer best når det sitter rett på manifold, for å få fibrene til å bevege seg i takt med innsugspulsene, slik at fibrene "fanger" mere dritt. På en turbomotor fungerer nødvendigvis ikke det, siden det ikke er et pulserene vakuum i innsugsrøret.
Synes originalløsningen er vel så pen, og gir bra med lyd og. Ikke minst filtrerer det veldig godt. Finnes ikke antydning til støv på innsiden av filteret, hadde det opp og blåste reint i forbindelse med bremseslangebyttet.
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
FunkyMonkey.no
VCCN på Instagram <-- trykke
Blei også veldig skeptisk på chipping av bilen nå også. Jeg kjører med åpent luftfilter og dobbel eksos (hjemmesveisa). Jeg merker ingen forskjell på åpent luftfilter kontra orginalt ved 15+ grader, men ved -10 grader så var den merkbar. Har faktisk målt bilen på en strekke der jeg har et par festepunkter, og det går litt bedre med åpent. Lydmessig er det ikke mye ekstra støy. Knapt merkbar forskjell ved vanlig kjøring. Under akselerering og når turbo jobber så hører jeg litt mer lyd. Er også en bra lyd når resirkventilen slipper opp. Det hører du ikke med orginalt filter.
Når jeg kjører meg åpent filter så har jeg bare tatt av øvre deler av filterboksen og fjerner kun toppdelen. Da blir bunn og innsugsrøret igjen. Det hjelper mye i stedet for å kjøre uten boks eller det innsugsrøret som går fra toppen av radiatoren og til boksen. Sant skal sies så prøvde jeg Biltema sitt korte kon-filter. Det var bare en fiasko. Har kjørt lenge med KN kon-filter (ca. 30cm) og funker knall! Om det gir økt ytelse på din bil er usikkert, men det har hjulet på min bil. I tillegg så lader min 0,5 og ikke 0,3 som er orginalt. Det hjelper mye i seg selv! (Har optimal forbrenning om du lurte på det )
-> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88
Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...
Hadde åpent filter ifra BSR på min med varmeskjold, hjalp en del mot dritt i filteret, dette filteret trengte heller ALDRI å blåses rent.
Den resirkulerings ventilen/lyden etter turbo slag, er det bare på t-5ene. om man setter på åpent filter. 2.0t og 2.5t har bare en blåselyd
Mens t-5 og R har mere kraftig lyd og flow
Her er eksempel : http://www.youtube.com/watch?v=g1Rxkg79XIc
?
My point excactly, Henrik.
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
FunkyMonkey.no
VCCN på Instagram <-- trykke
Til og med DanielV kjører med BSR optiflow kit. Da kan det vel ikke være så ille. :P
?
Nå er jo ikke Daniel noen høybåren tuningautoritet, sånnsett. Regner med det har mest å gjøre med lyd og utseende.
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
FunkyMonkey.no
VCCN på Instagram <-- trykke
På B230FT i 7/9 har ein vel snakka om at orginalfilteret burde duge til 400hk.
På 99+ har du 3" rør og og eit godt kaldluftsinnsug. Eit ope luftfilter gjer ikkje den jobben bedre.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Helt riktig. Et filter burde uansett ha luftkanaler som tvinger kaldlufta gjennom filteret, kontra åpenfiltrene med varmeskjold, hvor kaldlufta bare blir tvunget inn i motorrommet. Varmeskjoldene er ikke akkurat lufttette inn mot resten av motorrommet.
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
FunkyMonkey.no
VCCN på Instagram <-- trykke
Det var faktisk en som blåste toppakningen på sin 2,4T fordi han motorbremset ned fra 200, lufttrykket fra vinden i det effektive kaldluftinntaket gjorde at ladetrykket peaket på 2,5 bar uten pådrag. Så det er viktig å passe på litt på disse. Hadde jeg vært deg ville jeg installert et elektrisk spjeld i åpningen på inntaket som styres linjært ved hjelp av speedometersignalet på bilen.
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo