Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  144
Side 49 av 65 FørstFørst ... 39 47 48 49 50 51 59 ... SisteSiste
Viser resultater 1.201 til 1.225 av 1606

Tråd: Sugemotortråden!

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Stefan1980 Vis post
    Hvilke forskjeller vil jeg merke på 2,5 liter kontra 2,3 med eventuelt høykompstempler ?
    Hva er fordeler og ulemper med skjelletsvinghjul ?
    Valget av forgasser har falt på en dobbel 44 fajs forgasser... Overdrivekasse har jeg ordna meg...
    En økning av slaglengden fra fra 80 - 85 mm er 6%.
    Du vil derfor få minst 6% sterkere akselerasjon til enhver tid. Det høres lite ut, men dette er noe som merkes godt i praksis.

Ett skelettsvinghjul med vanlig clutch gir betydelig hardere akselerasjon, spesielt på 1. og 2. gear.
    Hvis man har en stor og tung bil med svære hjul, tung diff., en motor med dårlig bunndrag og en liten og lett clutch på ett skelettsvinghjul så blir bilen vanskelig å løse og kjøre i kø. Mye gassing og turtall når man skal løse

Hvis du mener en stk. dobbel liggende forgasser så er det ett dårlig valg. Du bør bruke 2 stk dobble.

2. Takk HansOla takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. okt. 2012
    Sted
    Seljord
    Antall takk

Standard

Batland, hvorfor er 1 dobbel liggende forgasser et dårlig valg?
    Volvo 144 73 Mattsvart turbo prosjekt
    Volvo 144 74 Bilcross

Våga vägra OHC!

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Hondreåfleiråførr Vis post
    Batland, hvorfor er 1 dobbel liggende forgasser et dårlig valg?
    Hvis man bare skal bruke 1 stk. liggende dobbel forgasser som en Weber DCOE på en 4 syl motor så trenger man en spesiell innsugsmanifold.
    Omfattende tester har vist at denne kombinasjonen fungerer best når syl. 1 & 4 er tilkoblet det ene gasspjeldet og syl. 2&3 er tilkoblet det andre.
    Dette gjør at manifolden må ha 2 stk. knappe 90 graders bend pr. kanal og i tillegg en viss høydeforskjell på de vannrette paralelle delene av manifolden. Dette er uheldig for flødet og spesielt uheldig for luft som inneholder bensin.

Jeg mistenker at dette er hovedgrunnen til at ikke en eneste motor er levert med dette oppsettet orginalt fra fabrikk.

Med 2 stk. Strømberg så kan man flytte gasspjeldene lenger fra hverande enn med 1 stk. DCOE forgasser slik at den ene Strømbergen står midt mellom syl. 1&2 og det andre midt mellom syl. 3&4.
    Man trenger da en manifold med noen korte og rette kanaler, noe som er gunstig både for flødet og for luft/bensin blandingen.

Slik jeg ser det består derfor steg 1 trimming av ett portet A-innsug og en 2" SU forgasser.
    Neste steg er en "K-style" innsugsmanifold, gjerne den med de lange kanalene, og en Holley 500 forgasser.
    Videre oppgradering består av ett AQ140 innsug og 2 stk. Strømberg, 2 stk. 2" SU eller 2 stk. Mikuni HSR42 mm forgassere.
    Steg 4 er 2 x dobble forgassere på en kort innsugsmanifold.
    Steg 5 er 2 x dobble forgassere på en lang innsugsmanifold.
    Steg 6 er 4 stk. Mikuni HSR 48 mm forgassere.
    Sist endret av Batland; 24/11/13 kl 20:31

Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvis man bare skal bruke 1 stk. liggende dobbel forgasser som en Weber DCOE på en 4 syl motor så trenger man en spesiell innsugsmanifold.
    Omfattende tester har vist at denne kombinasjonen fungerer best når syl. 1 & 4 er tilkoblet det ene gasspjeldet og syl. 2&3 er tilkoblet det andre.
    Dette gjør at manifolden må ha 2 stk. knappe 90 graders bend pr. kanal og i tillegg en viss høydeforskjell på de vannrette paralelle delene av manifolden. Dette er uheldig for flødet og spesielt uheldig for luft som inneholder bensin.

Jeg mistenker at dette er hovedgrunnen til at ikke en eneste motor er levert med dette oppsettet orginalt fra fabrikk.

Med 2 stk. Strømberg så kan man flytte gasspjeldene lenger fra hverande enn med 1 stk. DCOE forgasser slik at den ene Strømbergen står midt mellom syl. 1&2 og det andre midt mellom syl. 3&4.
    Man trenger da en manifold med noen korte og rette kanaler, noe som er gunstig både for flødet og for luft/bensin blandingen.

Slik jeg ser det består derfor steg 1 trimming av ett portet A-innsug og en 2" SU forgasser.
    Neste steg er en "K-style" innsugsmanifold, gjerne den med de lange kanalene, og en Holley 500 forgasser.
    Videre oppgradering består av ett AQ140 innsug og 2 stk. Strømberg, 2 stk. 2" SU eller 2 stk. Mikuni RS 42 mm forgassere.
    Steg 4 er 2 x dobble forgassere på en kort innsugsmanifold.
    Steg 5 er 2 x dobble forgassere på en lang innsugsmanifold.
    Det jeg ser som det største problemet med to gassere eller en dobbel er at om man kjører 1&2 inn på en gasser og 3&4 inn på den andre (som er mest praktisk) så får man samme problemet som en 3-ports mini... veldig ujevn fylling på annenhver sylinder...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Hmm!
    Det ser iallefall ikke ut til å være ett problem i praksis.
    "In road and dyno testing dual Mikunis have equaled or exceeded Weber sidedrafts in power while getting 50% better fuel mileage - at less than 2/3 the cost, using the stock SU or ZS intake manifold."

Fløde:
    Mikuni HSR42: 213 CFM
    Mikuni HSR45: 237 CFM
    Mikuni HSR48: 270 CFM

http://www.v-performance.com/products/air_fuel.html

Søkeord vintagemikuni
    Sist endret av Batland; 24/11/13 kl 20:28

Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. nov. 2010
    Sted
    Vats
    Antall takk

Standard

Har eit spørsmål som eg ikkje forstår heilt. Det handler om 88% av ventil-diameter. 88% er et greit tal som gir et bra fløde over heile register, over 88% gir bedre fløde høgere på register, og motsatt.

44mm x 0,88% = ca. 38-39mm
    46mm x 0,88% = ca. 40-41mm
    Men
    44mm x 0,91% = ca. 40mm

hvorfor vil da denne med 44mm ventil fløde bedre på høge turtal enn lave, i motsetning til den med 46mm ventil og 0,88%. kanalene vil jo sjå heilt like ut ?

Bilde på paint eg lagde fort, som viser litt kva eg meier: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.n...19058593_n.jpg

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av v0lv0 Aksar Vis post
    Har eit spørsmål som eg ikkje forstår heilt. Det handler om 88% av ventil-diameter. 88% er et greit tal som gir et bra fløde over heile register, over 88% gir bedre fløde høgere på register, og motsatt.

44mm x 0,88% = ca. 38-39mm
    46mm x 0,88% = ca. 40-41mm
    Men
    44mm x 0,91% = ca. 40mm

hvorfor vil da denne med 44mm ventil fløde bedre på høge turtal enn lave, i motsetning til den med 46mm ventil og 0,88%. kanalene vil jo sjå heilt like ut ?

Bilde på paint eg lagde fort, som viser litt kva eg meier: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.n...19058593_n.jpg
    Hvor du har lest dette hen? Noe steinalder materiale fra USA eller? Er LANGT fra sant... fakta er at det trenger OVERHODET ikke være slik mellom to forskjellige kanalutforminger på ellers samme ventilstørrelse. Feks. på 4v hvitmotortoppen min har jeg ikke noe kutt vinkel eller "throat" på noe fast mål under setevinkelen... kanalen blender i ett hele veien til setevinkelen...

Feks. kan en 530 topp gi 180cfm på original 44mm ventil, med feks. ommentrent kun setevinkelen igjen. Er ingen fysisk lov at 88% dia under setet = holy grail... Noe som ER ommentrent en fysisk lov er at uten god trykkgjenvinning og at bensina blir slynget en plass den er bruk for, så er det lite vits... Og er minstearealet (og det MÅ ikke sitte i den forbanna seteinnsatsen!) for stort så blir det heller ingen ork
    Sist endret av Njål Nilssen; 03/12/13 kl 22:26

Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. nov. 2010
    Sted
    Vats
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Hvor du har lest dette hen? Noe steinalder materiale fra USA eller? Er LANGT fra sant... fakta er at det trenger OVERHODET ikke være slik mellom to forskjellige kanalutforminger på ellers samme ventilstørrelse. Feks. på 4v hvitmotortoppen min har jeg ikke noe kutt vinkel eller "throat" på noe fast mål under setevinkelen... kanalen blender i ett hele veien til setevinkelen...

Feks. kan en 530 topp gi 180cfm på original 44mm ventil, med feks. ommentrent kun setevinkelen igjen. Er ingen fysisk lov at 88% dia under setet = holy grail... Noe som ER ommentrent en fysisk lov er at uten god trykkgjenvinning og at bensina blir slynget en plass den er bruk for, så er det lite vits... Og er minstearealet (og det MÅ ikke sitte i den forbanna seteinnsatsen!) for stort så blir det heller ingen ork

Edit: de skulle IKKJE være over 88% ventildia gir bra fløde på høye turtal, men på LØFT.

fikk de ikkje fra USA nei. var så lokalt at det faktisk kom fra denne tråden :

Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Ingen av delene.. Skal sannsynligvis ikke vide ut selve kanalene i det hele tatt, og glatte ut hjelper mindre enn det skader. Det du kan gjøre er å porte ut under ventilen til hullet under den er 0.88x ventildiameter. Og så legge gulvet bakover så du får en slakere radie i overgangen fra ventilsetet til portgulvet. Så bare blende de så du får fine overganger.
    Det kommer fra erfaringen... går en under den diameteren som den formelen gir så får en lett gode flowtall på veldig lave løft, men ikke på høyere løft fordi en har for lite areale. Og går en mye over det der, så får en gode flowtall på høye løft men taper ofte mye på lavere løft fordi vinkelen inn mot ventilen blir for skarp. Derfor er det et greit gjennomsnitt.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Edit: de skulle IKKJE være over 88% ventildia gir bra fløde på høye turtal, men på LØFT.

fikk de ikkje fra USA nei. var så lokalt at det faktisk kom fra denne tråden :
    Og hva var problemet med det? Du KAN kjøre med 91% og 1.5mm sete og bare 0.25mm "under-seat angle" i mangel av et norsk ord på eksempelet du nevner... men da BØR du også ha en kam som løfter en god del i forhold til den ventildiameteren, for med så mye gravd vekk rett under ventilen på en topp som en 530 så forsvinner ofte en god del av flødet du hadde på lavere løft ut av vinduet. Og hvis alt stemmer, så får du litt mer på topp (av flødeskurven, ikke turtallet) selv om du har 1mm mindre ventil per side til å hjelpe deg med å roe ned og trykkgjenvinne lufta.. med andre ord, du skal være ganske dreven for å forme veggene i forbrenningskammeret til en form som trykkgjenvinner akkurat som om du hadde en større ventiltallerken der... derfor er 88% en fin grunnverdi å jobbe med og så får en heller putte inn 46mm ventiler hvis det trengs mer luft. Mindre sjans for å gjøre noe feil..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. nov. 2010
    Sted
    Vats
    Antall takk

Standard

Aah, takker for svar ja, møkje å huske på som nybegynner, så eg blanda det med flow og turtal ganske greit forklart ja lurer litt på korleis eg ska utforme forbrennigskammera, er så møkje forskjellige måter som eg gjordt rundt på nettet. Litt fristende å prøve "singh grooves" også blir muligens at eg lager toppen for veibilen med k-kam, denne gang, som skal brukes på vinter-snø kjøring

Til bilcross motoren vil eg helst ha over 12 løft

Fikk pris på verkstd som kunne frese opp for 46mm ventil, eller bytte sete til 48mm ventil 500kr for å frese opp std. sete til bruk for 46mm. Og 500kr pr. stk (2000kr 4stk) for å sette i nye seter til 48mm. Han sa eg burde skifte eksosventil og, men har lert her at det er ikkje nødvendig spørsmålet er om det er verdt det ?! Kva seier ekspertene? Merker man fra 44-46 evetuelt 48mm?

Leste også en regel om at målet fra ventilkant til ytterkant i forbrenningsrum skulle ikkje være under 12% av ventildiameteren. Muligens pga. det blir for trang passasje mellom ventilkant og ytterkant at det blir lite luft som går gjennom her? Formeininger om dette ? så da vil jo ikkje for store ventiler være bra heller?!
    Sist endret av v0lv0 Aksar; 04/12/13 kl 00:21

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Fikk pris på verkstd som kunne frese opp for 46mm ventil, eller bytte sete til 48mm ventil 500kr for å frese opp std. sete til bruk for 46mm. Og 500kr pr. stk (2000kr 4stk) for å sette i nye seter til 48mm. Han sa eg burde skifte eksosventil og, men har lert her at det er ikkje nødvendig spørsmålet er om det er verdt det ?! Kva seier ekspertene? Merker man fra 44-46 evetuelt 48mm?
    Du merker en 46mm ventil, ja, nesten selv om det bare gir litt fløde opp igjennom kurven - hvis en ikke former om kanalen altså, men BARE går opp i ventilstørrelse - så får du uansett et bedre forhold imellom ventilvinduet og portarealet, og det åpner for mer effekt enn flowbenken gir inntrykk av.. og du trenger egentlig ikke noen større ventil hvis du ikke skal ta i realt (i kroner så vel som hk).

Leste også en regel om at målet fra ventilkant til ytterkant i forbrenningsrum skulle ikkje være under 12% av ventildiameteren. Muligens pga. det blir for trang passasje mellom ventilkant og ytterkant at det blir lite luft som går gjennom her? Formeininger om dette ? så da vil jo ikkje for store ventiler være bra heller?!
    Helt riktig, en skal ikke kaste inn de største ventilene som går inn fysisk, for flowdynamisk funker de ikke. Hele cluet er å finne den største ventilstørrelsen som gir bra trykkgjenvinning - ved å komme nærme nok kantene i forbrenningskammeret men ikke FOR nære - og som gir maksimalt med fløde per mm² ventilvindu.. og så må en få portens størrelse til å stemme med dette vinduet og ønskede turtallsregisteret, etc etc etc... laaang liste.

Kortversjonen er at det hjelper med veldig store ventiler HVIS en vet hva som må gjøres i toppen og hvilke forhold som må opprettholdes for at de skal hjelpe, og for hver mm opp i størrelse - ihvertfall fra 46mm og opp med std. borr - så blir det markant trangere toleranse på hva som virker og ikke, og derfor funker det ikke bare å hogge inn en 2" innsugsventil hvis en ikke er MEGET dreven på å utnytte den. Og selv om en det er, så tar slike topper timer på timer på timer med testing da det ikke finnes noen mal når en jobber med så små toleranser.. og de blir derfor fort ganske dyre..

Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. nov. 2010
    Sted
    Vats
    Antall takk

Standard

Takker for svar
    blir muligens at eg putter inn 46mm da

Rekner med at std. ventilsete holder til 88%++ av 46mm ventil? (blir å kjøre med høgløft-kam på bilcrossmotor

Meiner eg leste tidligere i tråden her, eller en annn tråd, at ein måtte fikse setevinklene, og eventuelt få andre vinkler? Kva menes med dette?

Legger ved et bilde. Skjønner meg ikkje på photobucket for tida, så blir desverre kun direktelink..

bildet er tatt fra motorboka på skulen.
    Sist endret av ArneR; 04/12/13 kl 15:54 Begrunnelse: fikset bildelinken :)

Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    Antall takk

Standard

Bare et tips: Du kan enkelt legge til html kodene for bilder selv:

[IMG]lim inn bildelink her[/IMG]
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

15. Takk v0lv0 Aksar takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Rekner med at std. ventilsete holder til 88%++ av 46mm ventil? (blir å kjøre med høgløft-kam på bilcrossmotor
    Er aldri noe problem med innerdia, den tilpasser man.

Meiner eg leste tidligere i tråden her, eller en annn tråd, at ein måtte fikse setevinklene, og eventuelt få andre vinkler? Kva menes med dette?
    Er 25º/1.5mm, 45º/ 1.5mm og 60º/3.5mm alltid de mest optimale vinklene? Niks. Det er det en mener.. en kan kanskje hente masse flow på nesten alle løft opp til rundt 20% av ventildia med et toppkutt på 32º som er 2.6mm bredt, 45º'ern - setevinkelen - kan kanskje bare være 1.3mm bred.. og underkuttet (60º'en din) kan være 55º x 2.5 mm først og så går det over til 78º x 4mm... altså 4 vinkler. Finnes bokstavelig tusenvis av vinkel- og radie-kombinasjoner en kan bruke til setevinkler... noen gir masse, noen gir itt'no og noen fjerner 20cfm like effektivt som du skulle satt fast en golfball i porten. Og hvem som funker bra? Testetestetestetestetestetestetestetestetesteteste teste.... eneste måten.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. nov. 2010
    Sted
    Vats
    Antall takk

Standard

Er aldri noe problem med innerdia, den tilpasser man.

Er 25º/1.5mm, 45º/ 1.5mm og 60º/3.5mm alltid de mest optimale vinklene? Niks. Det er det en mener.. en kan kanskje hente masse flow på nesten alle løft opp til rundt 20% av ventildia med et toppkutt på 32º som er 2.6mm bredt, 45º'ern - setevinkelen - kan kanskje bare være 1.3mm bred.. og underkuttet (60º'en din) kan være 55º x 2.5 mm først og så går det over til 78º x 4mm... altså 4 vinkler. Finnes bokstavelig tusenvis av vinkel- og radie-kombinasjoner en kan bruke til setevinkler... noen gir masse, noen gir itt'no og noen fjerner 20cfm like effektivt som du skulle satt fast en golfball i porten. Og hvem som funker bra? Testetestetestetestetestetestetestetestetesteteste teste.... eneste måten.
    ååja viste ikkje vinklene hadde så møkje å sei, !

så vil de da f.eks. se slik ut med mange vinkler for å få god flow ?

radie er da ventilsetet er i ein bue ?

nåken som har prøvd ventilsete settet på biltema ?
    http://biltema.no/no/Bil---MC/Verkto...sesett-191525/

så om toppkuttet er 32* så bør ventilen slipes på 31,5*, og ikkje 32,5* slik at den tetter mot ytterkant? for om den slipes på 32,5* så tetter den litt lenger inne på ventiltalerkenen, og da vil jo i teorien kompresjonstrykket være med på å "løfte" ventilen litt opp av setet i større grad? (som er minimalt) eller skulle den tette på innerkant for å få litt "gratis" løft ?

eller hvordan ville du hatt vinkelen (e?) på ventilen ?
    Sist endret av v0lv0 Aksar; 04/12/13 kl 17:58

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Bør helst ikke gå over 15° mellom vinkelene, så det legger lista for hvor mange vinkler man trenger om feks. ventilen har god trykkgjennvinning i hele brennkammeret rundt den (feks. hemi-topper), for at luftstrømen skal "klistre" seg til overflaten og klare svingen...

finnes mange untak, feks. på de plassene vinkel-hastigheten er før høy lengre opp i kanalen til at lufta klarer å følge seteinnsatsen i kortsvingen uansett, og elelr som følger av ingen til dårlig trykkgjennvining på den aktuele side av ventilen, og i små måte bare er et "dødt" område... Et godt eksempel på det er 4v kanalene jeg og SWR har kokt sammen til 24v'n min... i praksis ITTNO radie i kortsida av kanalen, da lufta ikke VIL dit uansett... Ganske enkelt kanal -> setevinkel på 45° -> top-cut vinkel -> brennkammer Sære kanaler med BITTERSMÅ høl som misteareale

Og er som Bjørn (SWR) sier... testing, testing, testing... vi fjerna vel 1,5mm eller no slik på et punkt i kanalene vi holdt på med til 24v'n og det utgjorde en overgang fra 200 til 239cfm, og genrellt bedre fløde gjennom hele løftkurven...
    Sist endret av Njål Nilssen; 04/12/13 kl 18:13

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

så om toppkuttet er 32* så bør ventilen slipes på 31,5*, og ikkje 32,5* slik at den tetter mot ytterkant? for om den slipes på 32,5* så tetter den litt lenger inne på ventiltalerkenen, og da vil jo i teorien kompresjonstrykket være med på å "løfte" ventilen litt opp av setet i større grad? (som er minimalt) eller skulle den tette på innerkant for å få litt "gratis" løft ?

Norske skolebøker på temaet kan man like greit lese gjennom med sveisemaske uten speedglas

20. Takk v0lv0 Aksar takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. nov. 2010
    Sted
    Vats
    Antall takk

Standard

Norske skolebøker på temaet kan man like greit lese gjennom med sveisemaske uten speedglas
    hehe sant det. Læreren står å skryter over store ventiler og store og åpne kanaler hehe.... Skulebøkene er vell heller for å få motoren i stand, og ikkje for å få effekt ut av kvar og ein ting

Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. nov. 2010
    Sted
    Vats
    Antall takk

Standard

Bør helst ikke gå over 15° mellom vinkelene, så det legger lista for hvor mange vinkler man trenger om feks. ventilen har god trykkgjennvinning i hele brennkammeret rundt den (feks. hemi-topper), for at luftstrømen skal "klistre" seg til overflaten og klare svingen...

finnes mange untak, feks. på de plassene vinkel-hastigheten er før høy lengre opp i kanalen til at lufta klarer å følge seteinnsatsen i kortsvingen uansett, og elelr som følger av ingen til dårlig trykkgjennvining på den aktuele side av ventilen, og i små måte bare er et "dødt" område... Et godt eksempel på det er 4v kanalene jeg og SWR har kokt sammen til 24v'n min... i praksis ITTNO radie i kortsida av kanalen, da lufta ikke VIL dit uansett... Ganske enkelt kanal -> setevinkel på 45° -> top-cut vinkel -> brennkammer Sære kanaler med BITTERSMÅ høl som misteareale

Og er som Bjørn (SWR) sier... testing, testing, testing... vi fjerna vel 1,5mm eller no slik på et punkt i kanalene vi holdt på med til 24v'n og det utgjorde en overgang fra 200 til 239cfm, og genrellt bedre fløde gjennom hele løftkurven...
    Så må da ha 5-6 vinkler da om man ikkje skal over 15* kvar vinkel ? (90*/15*=6 vinkler) men kanalen er vel ikkje heilt 90* før den kjem til setet heller..
    men hvorfor må de absolut være mange vinkler ? Og ikkje bare lage en javn bue med et pussepapir f.eks ?

Veldig interesant å lære om dette, og desto meir ein lærer desto meir avansert blir det

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

For eksempel. Men MÅ ikke ha mange vinkler og flere vinkler er ikke = bedre.
    Nei. VentilSETEvinkelen er normalt 45º. Radien er at man ikke har f.eks. 55º og 70º under setet, men kanskje en bue fra 55º TIL 70º eller noe sånt..

Toppkuttet blir det du trenger for god trykkgjenvinning. Det som hender er at en noen ganger sliper selve ventilen til 45º og setet til 44.5º. Men jeg bruker 45º på begge, forskjellen er minimal...

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

0.8mm var det vi tok på siste kuttet...

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

men hvorfor må de absolut være mange vinkler ? Og ikkje bare lage en javn bue med et pussepapir f.eks ?

Veldig interesant å lære om dette, og desto meir ein lærer desto meir avansert blir det
    Fordi vinklene hjelper til med å kaste bensinen ut i luftstrømmen.. der den skal være. En radie gjør ikke det..

26. Takk v0lv0 Aksar, Njål Nilssen takket for denne posten
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

kan lage radie, men er lurt å lage "riper/ringer" i dem da... eller shot-peene hele insatsen før man kun tar 45°'n til slutt Har vært gjort tester av brennkammere med shot-peena diffusorer, med godt resultat også

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Jepp, MEGET viktig å få med at rekordfløde alene ikke er en gullgruve, om det som kommer inn brenner daffere enn et middels leirbål

Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. nov. 2010
    Sted
    Vats
    Antall takk

Standard

0.8mm var det vi tok på siste kuttet...
    Noe som er vanskelig å se med det blotte øyet, og gjer mye forskjell. Forstår det er veldig lite som skal til ja

Side 49 av 65 FørstFørst ... 39 47 48 49 50 51 59 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •