http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bi...ntakter-44150/
her var de smarte kontaktstykkene som Beachee tipset om. smart!!blir å dra å handle noen av disse. er jo knallbra å supergeniale!
![]()
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bi...ntakter-44150/
her var de smarte kontaktstykkene som Beachee tipset om. smart!!blir å dra å handle noen av disse. er jo knallbra å supergeniale!
![]()
Hellanor selger samme type, men til en helt annen pris. De slarker, ta av kontakten og sett den på 2 ganger så må du inni pinnene og modde for å få kontakt igjen...
allright. nei sånt kan man ikke ha noe av. får ta meg en tur til Hellanor. har jo rabattavtale der også så får se hva de vil ha for de
har fått gjort en del kurrant og godt småarbeid på motoren i dag å. så føler det går rett vei nå i alle fall
Fikk en pakke fra Pedersen Racing nå i dag også med nytt kit til Oljefilterflytter og sandwich og div... bilder kommer litt senere i kveld av mer detaljer men her er nå noe småtteri...
Filterflytter til å sette på blokka for å flytte filteret en annen smart plass, hvor vites ikke enda...
Termostat og sandwichen. får se hvordan dette blir å plassere så man ikke ser det så jævlig godt...
takket være Beachee så fikk jeg delenr på kontakten som passer til Bosch 2x2 Motorsportcoilen 0221503407.
varenr på kontaktstykket: 977929 (ca 44kr pr stk)
varenr på ledningene med tettninger (tror det er 1,5#? de hadde to forskjellige men dette var den tykkeste av de.): 30656689 (ca 16kr pr stk)
Okay, Du fikk med ledninger... jaja...du får de løse også...
neida jeg fikk de separat som du ser på bildet. bestilte opp både kontaktstykker og ledninger![]()
fikk min gode nabo til å svinge sveiseapparatet sånn kjappest etter arbeid i dag så jeg fikk blendet av inn og utløp til den gamle originale vannavkjølte oljekjøleren.
skjærte til og festa på plass Mocal filterflytteren.
motivasjon det her også. flytende pakning på, toppdeksel på. skrubba skruene littegranne og vips var den biten i boks også. litt etter litt blir det da...
der var så langt jeg kom i dag. får vell vaske og skylle av oljeåndingen å få tak i rett diameter på o-ringene og montere den i morgen nå. var visst feil diameter jeg hadde fått på Volvo. må også innom AEO å få bytta umbraco skruene jeg kjøpte i dag til innsug og eksosmanifold. var en halv cm for lang til å klare å skru fast de med... vanskelig å anslå lengde når man står med bare gamle bolten i handa og ikke husker hvor mye som var ekstra når muttern normalt stod på...
Hva koster et sånt sett med filterflytter?![]()
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Ca 1500kr
fikk sannelig usa varer i dag å
endelig er kontaktstykke til Mazda Miata/ MX5 tenningsmodulen i boks. fikk med både tenningsmodul og kontaktstykke med en god lengde kabel på. så da er den i boks også.
Får prøve å se om man får loddet Styreenheten til uka når man skal til Jahn å jobbe litt. Kan ikke å lodde så det setter jeg bort til folk som kan...
Noen tips der Beachee som du oppdaget underveis? har brukerveiledningen fra BuchaSpark liggende å se etter men...
måtte sette meg ned litt å se nærmere på hvordan Buchka wasted spark kortet egentlig skulle loddes inn nå i kveld så jeg kunne kjøpe meg kontaktstykker og div i morgen så det også var gjort.
ble litt mer omfattende "lesing" og tegning en jeg tenkte men men det gjør jo ingentingmoro å sitte å småpelle litt... så lenge det er korrekt tegnet og "koblet" sammen. Beachee kan jo fort bekrefte det tenker jeg... skal Bosch 2x2 coilen ha jording på noe vis forresten? og skal den ha 12V konstant eller 12V Tenningsstyrt spenning?
God natt...![]()
Spør deg selv dette spørsmålet: Er den originale plastcoilen jordet?
Du kobler den på samme måten som en hvilken som helst annen coil, med tenningsstyrt +12v, så jordes den via tenningsmodulen for å bygge spenning til gnisten.
Ellers ser det vel riktig ut, jeg brukte 2 -124 moduler til å drive coilpakken, pluss den originale modulen samt et relé til å drive turtelleren.
Bare si ifra om jeg skal fjerne bildene.![]()
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Jeg håper det var gamle bilder arne at det ikke snør allerede?![]()
740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392
Haha, disse er gamle ja, er lenge siden jeg gjorde dette med vogna.![]()
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Ja turte nesten ikke se ut ruta her![]()
740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392
helt ok med bilder
var ute å så nå. er bare en dobbel Blå ledning inn på + siden på coilen, og dobble rød\hvite på - siden på coilen som går der så da er den ikke jordet der nei?!
tenkte å se litt hvor de blå og rød\hvite går. før jeg begynner å bla gjennom koblingsskjema kan jeg jo like greit spørre så jeg kan koble meg på i begynnelsen eller slutten på de to kablene.
den dobble blå på + siden på coil. hvor kommer den fra og går til annet enn "Coil +"
den dobble rød\hvite på - siden på coil. hvor kommer den fra og går til annet enn "Coil -" og ene som går til torpedoen der uttak for turteller ligger?
tenkte å koble meg på det som går av org. kablinger og skjule mest mulig på innsiden av torpedoen slik R_ekle har gjort på sin 242 16Ver jo mye plass bak torpedoplata på eksossiden å gå på der. og gjør kabling fra hjernen kort til både coil og tenningsmodul. så trenger kun tennkabler å komme gjennom torpedoen og til motoren. skal prøve å gjøre om mest mulig rent og pent på motornettet etter hvert også så. fjerne gammel strømpe kanskje og trekke opp ny med litt mindre tøy og bøy på og uten de kabler til coiler og tenningsmoduler som ikke trengs lenger når den tid kommer.
Vil nok prøve å koble opp et Buchka spark kort på FK motoren nå å teste det før jeg monterer 16V. så vet jeg at loddinger, kablinger, tenningsmodul og coil oppsettet fungerer før den kommer i bilen, så er en potensiell feilkilde om man møter på problemer i alle fall krysset bort på forhånd. uansett kurrant å få solgt bokser med ferdig oppsett for wasted spark, TLAO chiper og Launch controll tenker jeg
hentet meg x antall umbraco skruer til innsug, eksosmanifold og motorfestebraketter og div.
innsug, eksosmanifold og festehull til balanseakslinger er alle samme dimensjoner: 12,9 bolter alt.
2x 9stk M8x30 insex på innsug og eksosmanifold. AEO varenr: 1200080030
6 stk M10x20 og M10x25 til motorfeste og øvre motorfestebrakett. AEO varenr: 1200100020 og 1200100025
var også på Romnes å sjekket litt ang elektrisk servopumpe nå i dag. De kunne fortelle meg at C30, S40 og V50 har elektrisk SERVOpumpe. samme med Opel Astra H, og noe VAG som jeg ikke husker hvilke. så blir vell å finne ei slik pumpe på noe vis å skifte i samme slengen snart. bort med mest mulig dritt på blokka. noen som har eller vet av elektrisk dynamo? så slipper jeg den også på blokka som står å snurrer med ei fæl reim som gneller...
i alle fall... sjekket med de om de hadde slike "biltema" vanntette kontakter som Beachee tipset meg om og som Torra tipset videre om her i byn. så fikk tak i dette, mangler et par kontaktdeler som ble bestilt opp. men grovt 1x3polt. 5x2polt. 1x1polt. med kontakter, tettninger og kabelsko kom det seg på ca 350kr med litt rabatter gjennom jobben. blir da koblet opp med 1polt på turtelleruttaket på tenningsmodulen. 2polt på innganger fra buchka kortet, 2polt ut til coil og 2polt til + og jording. 3 polt går mot coil med + og signalkabler fra tenningsmodul. høres rotete ut ser jeg men håper det blir seende og fungerende mer ryddig enn det høres utfår sjekke hvordan dette blir, men blir det bra så føler jeg på meg at det blir en MASSIV kabel og kontaktrydding i 242n på alle fronter med slike kontakter der det trengs... bort med gammelt rællamikk og på med nytt hot som tåler en sprut og motorvask for å si det sånn...
varenr på Romnes for kontakter er som følger:
1 polt han: 192077
1 polt hun: 192078
2 polt han: 192079
2 polt hun: 192080
3 polt han: 192081
3 polt hun: 192082
pin kabelsko hun (1-1,5#): 192090
pin kabelsko han (1-1,5#): 192089
gummi/ silikontetting:
Coilkoblingene er ganske enkle, pluss kommer fra klemme 15 på tenningslåsen (alternativt i sikringsboksen), som gir +12v på hakk 2 og 3, inn på coil, så ut ifra coil og inn på tenningsmodul. Jord kommer fra tenningsmodul, inn på coil, så ut ifra coil og til ledningen til turtelleren.
Som regel er det koblinger på hver side av coilen, der det går ledninger i selve lh2.4 nettet. Men jeg har ikke tilgang på koblingsskjema akkurat nå, så jeg kan ikke fortelle deg hvor de ender opp.
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Elektrisk dieselpumpe?! Det var noko nytt.
Volvo 245 - Eks varebil
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster
Spellcheck er greit innimellom.Men jeg regner med at det skulle være servopumpe.
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
aha.
så med andre ord:
blå går fra punkt 15 på tenningslås eller sikringsboks -> Coil + og Tenningsmodul (Switched 12V/ "VB" på Mazda tenningsmodulen) da?
så kan bare bruke den eksisterende kabelen på begge to med en gang kanskje? slipper å legge opp noe annet? om ikke Bosch 2x2 coilen krever mer strøm enn MSD coilen jeg bruker nå i stede for vanlig 240 coil...? da forenkler det jo litt det å legge opp noe nytt og mer med en gang det også
eventuelt... tanke her da... den IGF som er 12V pass through... er den kapabel til å drive coilen direkte fra\via tenningsmodulen der da? for på Turbobricks så står det jo bare at den ikke er i bruk... Rettelse og avkreftelse med en gang: google søk sa meg at den IGF uttaket på Mazda tenningsmodulen går tilbake til hjernen på mazda bilene for å bekrefte at strøm blir trukket på coilene. så den kan IKKE brukes ser det ut til så da er den grei og avkreftet.
men rød/hvit kabel som da skal jorde original coil... det er jo 2 innganger på bosch 2x2 coilen for tårn 1+4 og 2+3 og 1 inngang for 12V + strøm... er jo ikke jordingsinngang på den slik som på originalcoilen der rødhvit går inn på - siden av coilen. blir coilen i seg selv jordet via de 4 skruehullene på kanten av seg da kanskje? i såfall blir den jo jordet konstant i karosseriet og ikke via tenningsmodulen?! og da bare legger jordingssignal direkte fra tenningsmodul til karosseriet og samme for 2x2 coilen?!
irriterer meg at det slike "banale" ting som forvirrer meg mest...
Hehe, hender seg at det går litt i surr.
Men saken er den at du må legge opp noen nye ledninger: To stk. fra wastespark-kortet, til hver inngang på tenningsmodulen, så ut fra tenningsmodulen til hver side på coilen. Du har jo to innganger og utganger på modulen, en til hver side.
Og gjør deg selv en tjeneste om du bruker eksisterende pinner i tenningshjernen, klipp av de som går til EGR mellom kontakten og hovedkortet, ellers begynner den å gå rart når EGR egentlig skulle koblet inn. Spør meg hvordan jeg vet.![]()
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
hehe ja de fra buchka kortet og inn til tenningsmodul og videre til Coil har jeg helt klart for meg
men det med + og jording på coil og tenningsmodul som forvirret meg nå?
hvordan vet du det? :P
altså klipp kontakten inni selve boksen fra kretskortet og opp mot kontaktpinnene til de utgangene for EGR du mente?![]()
Indirekte så kan man si at tenningshjernen jorder coilen, men bedre forklart så sender tenningshjernen et lavspent signal til tenningsmodulen, denne begynner da å jorde coilen (den rød/hvite) for å bygge spenning i primærviklingen, når tenningsmodulen slipper opp denne jordingen kollapser magnetfeltet som er skapt i sekundærviklingen og x antall volt som da er indusert slippes ut av coilledningen og inn til fordeleren der den fordeles til riktig sylinder.
Hadde du hatt konstant jording på coilen hadde du i beste fall brent av primærviklingen i coilen, det er her dwell og ladetid kommer inn i bildet, men det trenger du ikke bekymre deg om, siden Bosch motorsport coilen har veldig like dwell verdier som den originale coilen.
Dette wastespark-kortet hijacker det opprinnelige signalet og splitter det ved hjelp av en programmert ic og en ledning til sync (signalet fra veivvinkelsensoren) og sender det ut på sine egne utganger. Den orignale utgangen er fremdeles aktiv, og om du har den originale coilen og tenningsmodulen montert får du et gnistshow uten like (ask me again how I know) Derfor brukte jeg spolen i et relé som "coil", for å drive turtelleren.
Om du finner pinout diagrammet til ezk-116k, så ser du hvilke pinner som er ledige/kan erstattes. Jeg valgte bl.a. EGR, og loddet ledningene fra wastespark-kortet rett på pinnene innom kontakten. Jeg hadde ikke EGR i ledningsnettet mitt, men det som skjedde da var at hjernen aktiverte EGR på dellast og forstyrret signalet til den ene tenningsmodulen, og motoren gikk på to sylindere. Løsningen ble å klippe bort endene som går inn til hovedkortet, så jeg satt igjen med bare endene jeg hade loddet ledningene på. Problem solved.
EDIT: Du trenger vel i prinsippet bare to ledige pinner, med mindre du skal prøve den eksperimentelle launch controlen.
Ta en iso kontakt fra cdspiller i bil, og et lite flatt urmakerskrujern og dytt inn låsepinnene og dra ut koblingsstykket/kabelskoen, er en teknikk med det, men det finner du ut av. Dette er nøyaktig de samme koblingsstykkene som er i kontaktene til hjernene. Dytt dem inn i ledige spor, og klipp av den enden som går ned mot hovedkortet, og lodd deg innpå. Så er du ferdig.![]()
Sist endret av ArneR; 10/10/13 kl 17:11
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
hehe ble ikke noooooe mer forvirret nå vell?eh jo
men det ordner seg.
har masse slike kabelsko liggende fra da jeg koblet opp LH nettet i børjanså den er teknikken inne på, regner med jeg kobler det opp via kontakten ja, var i alle fall bøtter og spann av ledige hull i kontaktstykket inn til hjernen på LH nettets kontakt. kommer til å legge klart det med launch kontroll også. moro å teste... hehe
men da skrur jeg bare coilen fast rett i en brakett som sveises fast i torpedoplata jeg da så blir nå den grei...?!i og med at den får styresignal på 1 og 3 og 12V på 2'a. så blir det vell toppers...!?
jizzes enkelte ting skal man bare ikke begynne å få hodet til å snurre på for da går det bare mer å mer rundt helt til det smeller kjenner jeg hehe