Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 377

Tråd: Team Tynners 240 og 740 turbo prosjekter

Hybrid View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #1
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Da kobler du fra tomgangsventilen og justerer til den går greit på tomgang før du kobler tomgangsventilen til igjen.

    Da har du fått førstehånds kjennskap til hvor enormt viktig det er å velge riktig turbo og hvorfor spec. på BSRT325 er blitt lagt ut her inne.
    Den turboen du har er dårlig til en B230, men den har som du ser ALT for stor og tungdrevet kompressor til en B19.

    Hvis du monterer en mindre turbo som en original Volvo turbo eller en Cosworth T3 så kommer du til å få ett HELT annet resultat.
    Det du sliter med nå er kun turboen sin feil, ikke motoren sin.

    Se f.eks på hvor ubrukelig dette dritet er under 6500 !! o/min. (og 160 km/t,) men "flotte tall" er det nok.
    http://www.youtube.com/watch?v=RGY3qUJNZkI
    Skal prøve det med tomgangen,å viss det ikkee hjelper får jeg feilsøke litt.Volvos gamle feilsøke guider er gull å ha

    Så bsrt325 er passe stor til b19 også?Hvor "stor" motor er den turboen jeg har brukans til egentlig?Tungdreven for b19 er den iallfall,gir jeg gass i 4.gir for eksempel skjer det så godt som ingenting,noe som virket mye bedre med b230.
    Har orginal turboen fra b230et motoren liggende så får prøve den på seinere idag.Likedann må jeg justere litt co også.
    Kjørt bilen en tur på 5 mil igår,gikk fint uten noe tull det,fikk en liten fjusk i en lang oppoverbakke når jeg holdt den på 3.gir å 1.2 bar ladetrykk menellers ingenting.
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Team Tynner Vis post
    Skal prøve det med tomgangen,å viss det ikkee hjelper får jeg feilsøke litt.
    Volvos gamle feilsøke guider er gull å ha

    Så bsrt325 er passe stor til b19 også?Hvor "stor" motor er den turboen jeg har brukans til egentlig?Tungdreven for b19 er den iallfall,gir jeg gass i 4.gir for eksempel skjer det så godt som ingenting,noe som virket mye bedre med b230.
    Har orginal turboen fra b230et motoren liggende så får prøve den på seinere idag.Likedann må jeg justere litt co også.
    Kjørt bilen en tur på 5 mil igår,gikk fint uten noe tull det,fikk en liten fjusk i en lang oppoverbakke når jeg holdt den på 3.gir å 1.2 bar ladetrykk menellers ingenting.
    Grunnen til at BSRT325 fungerer like godt på B19 som B230 er forskjellen i kompresjonsforhold og derfor også ladetrykk.
    En B19 trenger høyere ladetrykk enn en større motor for å levere samme dreiemoment og effekt.
    Det er slik at jo høyere ladetrykk man kjører jo større turbinhus bør man bruke og dette er grunnen til at BSRT325 har A/R0,63 turbinhus i stedet for A/R0,48 som Volvo gjør på sine "lavtrykk" B23(0)ET motorer med Garrett T3 turbo.

    Du kommer til å få deg en svært hyggelig overraskelse når du setter på den originale B230ET turboen og justerer den til å gi hyggelig ladetrykk. Børnout blir iallefall ingen utfordring. Hvis du ikke har fylt SKIKKELIG motorolje så bør du vurdere å etterhvert fylle Liqui Moly MOS2 eller Ceratec i motoroljen.
    Dagens vanlige motoroljer til personbiler er tilpasset moderne motorer med kulelagerturboer og har derfor IKKE de rette egenskapene for en glidelagerturbo.
    Nevner dette for at turboen skal vare litt lenger når du nå skal presse den mot 150 000 o/min.

    Husk at disse to turboene dine har samme turbinhjul så her får du se hvor negativ innvirkning en for stor kompressor faktisk har.
    Til orientering kan du ved en senere anledning montere A/R0,63 turbinhuset på B230ET turboen din slik at du får ett inntrykk av hvordan en BSRT325 spooler.
    En annen mulighet er å sette A/R0,48 turbinhuset fra B230ET turboen over på T3/T4 turboen.
    Dette er helt vanlig prosedyre på Escort Cosworth som ofte oppleves for lat med A/R0,63 turbinhus, T3 turbinhjul og T4 kompressor.
    Sist endret av Batland; 31/07/13 kl 15:06

  3. #3
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    Bare den satans tomgangen nå så hadde allt vært bra!Skal prøve å få inn vanninnsprøytninga også i morgen.Ble litt ivrig nåGøy å kjøre turbo bil med manuell kasse igjen,og med ipd stag og nye dempere er den ganske så morsom på svingete kjerreveier i vest telemark
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Team Tynner Vis post
    Bare den satans tomgangen nå så hadde allt vært bra!Skal prøve å få inn vanninnsprøytninga også i morgen.Ble litt ivrig nåGøy å kjøre turbo bil med manuell kasse igjen,og med ipd stag og nye dempere er den ganske så morsom på svingete kjerreveier i vest telemark
    Punkt 1 er at det er tett mellom LMM og gasspjeldet. Dvs at dumpventilen MÅ holde tett når motoren går på tomgang.
    Punkt 2 er å koble bort tomgangsmotoren slik at ikke denne ligger og jobber og gir ustabil tomgang.

    Det tror jeg på. Viktig med en turbo med god respons på slike veier.

Lignende tråder

  1. Svar: 17
    Siste post: 23/07/12, 20:54
  2. S: 18" Team Dynamics Monza
    By volvoRsport in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 71
    Siste post: 01/06/11, 15:52
  3. Team Risig
    By Mikmo in forum Øvrig Volvorelatert
    Svar: 5
    Siste post: 08/03/11, 19:36
  4. Per turbo til gull prosjekter!
    By microplex in forum Forslagskassen
    Svar: 1
    Siste post: 22/08/10, 22:31

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •