Biltema. Holdt greit i 2 år på 740-en så satser på det holder fint her og. Var bare en fryd å skru i dag. Brukte masse wd40 og litt varme om hverandre før jeg løsna ting.
Du får bare sette i gang. :-)
Biltema. Holdt greit i 2 år på 740-en så satser på det holder fint her og. Var bare en fryd å skru i dag. Brukte masse wd40 og litt varme om hverandre før jeg løsna ting.
Du får bare sette i gang. :-)
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT09
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - SOLGT -
Kjøp deg sånn enkel bremseluftingsgreie på Biltema med enveisventil på om du er aleine om det. Jeg fikk kjerringa til å pumpe på pedalen.
Bare kos det.Men fikk ikke luftet høyre bak pga nippelen var rusta halvveis bort.
Selges luftenipler løst? Isåfall, noen som vet gjengetype osv på kalipere bak påP80?
20,- på Frydenbø![]()
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Ikke for å drive produktreklame eller noe, men Motive Power Bleeder som b.la. fcp selger, er VELDIG ok. Jeg kommer nok til å bytte bremsevæske årlig heretter, tar kanskje 5 minutter ekstra når jeg likevel legger om til sommerdekk... og helt uten søl![]()
En link til den, hgnubel?![]()
- HvedingN
- 09' V70 R-design, 2.4D P*
- 95' Toyota 4Runner 1KZ-T
- 89' 745GLT B234F
- 81' 343GLS B234F
Sist endret av ovlov86; 29/07/13 kl 23:36
http://www.fcpeuro.com/products/powe...motive-mot0100
Trykk-kanne, pumper trykk manuelt som på en lavtrykkskanne for avfetting
Heller på ny bremsevæske i trykkbeholderen, pumper opp til anbefalt trykk, og så er det bare å ta med seg en fastnøkkel og oppsamler for bremsevæsken rundt. Jeg bruker boksen og slangen fra det billige biltemasettet siden jeg hadde det liggende.
Dagens gjøremål ble å fikse håndbremsen. Fikk 2'er feil på denne pga over 50% forskjell i bremsevirkning.
Det første man gjør er å løsne midtkonsollen. Legg denne til siden og da kommer dette til syne:
Bort med låseringene og løsner wirene i front. Da blir det seende sånn ut:
Godt i gang. Hjul av, bremser borte, av med wirer i bakkant.
Ny wire på plass, med popnagle.
Getting there:
Alt ble montert sammen, ooooog..... Håndbrekket funka ikke. Fææn! Tok av alt igjen, og la merke til at de gamle bremseskoene (som jeg bytta for to år siden) så litt glaserte ut. Monterte et nytt sett med bremsesko jeg tilfeldigvis hadde liggende i boden, smalt på alt av bremser og hjul igjen og vips! Kongebra brekk.
Andreas kjører en siste sjekk:
Vendela er klar for etterkontroll i morra:
![]()
Sist endret av ovlov86; 30/07/13 kl 23:04
Bra du hadde med assistent der
Takk for gode bilder og inspirasjon. Bør vel til med samme jobb selv på min før vinteren. Går kanskje gjennom PKK nå etter jeg strammet opp og byttet skiver bak, hvis ikke er det mulig jeg må få verkstedet til å ta jobben før fristen. Orker i hvert fall ikke stå ute i regnet i gaten.. men hvis jeg kan ta det når det passer en gang i høst så burde det gå an.
Kjent positur, har drevet med det samme selv i dag. Ikke helt ferdig riktignok![]()
Midtkonsollen var overraskende lett å demontere, innbiller meg at det var flere skruer og styr på 850'n jeg hadde.
2005 Volvo S80 D5 Summum
1995 Volvo 855 T-5R
X Volvo V70 2.5T
X Volvo 854 GL
Raymond Lysaker
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT09
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - SOLGT -
Planen var å ta masse bilder, men ble så ivrig at jeg glemte det vekk
Jeg har inntrykk av at håndbrekk er en svakhet påP80. Har et par kamerater med lignende problemer med brekket. Du får det nok fint til selv. Får bare håpe på fint vær. ;-)
Jepp, inspektøren er alltid med. :-)
Jepp, superenkel å få ut den. Er ganske grei jobb å bytte wirer. Måtte kappe den ene i to med vinkelsliperen for wiren hang rusta fast inne i midten der en plass.
Jepp, to skruer under lokket der. Så er det jo bare å løsne dekselen rundt brekket, løsne alle kabelkoblinger og løfte den ut.
Sist endret av ovlov86; 30/07/13 kl 23:17
Update. Sjekka brekket på bremsetester. Høyre side er helt livløs, så det var rimelig irriterende.
Har vært på Volvo og handla ny expander pluss justeringsmekanismen til den siden, så da får vi ta av alt igjeeeeen.
Hva slags merke er vaierene dine? Kjøpte noe fra Scstyling, får ikke dytte hylsa på vaieren 100% inn i det hullet sitt der hvor de går inn mot navet der. Må ty til noe tetteguffe type tec7 om det ikke er noe triks på å få de inn. Brukte samme håndbrekkvaiere på broren min sin bil, sitter ikke godt der heller.
2005 Volvo S80 D5 Summum
1995 Volvo 855 T-5R
X Volvo V70 2.5T
X Volvo 854 GL
"Fjernlys - ulovlige lykter" burde strengt talt vært feil på punkt 9, det er jo ikke opp til hver enkelt bilverksted å avgjøre sånt.
Christian Gulbrandsøy
Nestleder/Treffansvarlig
Biltema. Alt funka fint med de, sitter som et skudd overalt. Var tight å få de på plass, men funka bra.
Aha. Verksmesteren der jeg var å tok etterkontoll i dag mente det var feil å skrive ulovlige lykter siden det er pæra som er feilen. Men men. Godt jeg slapp og inn til BT.
-----
Update igjen på håndbrekk. Var på bremsetesteren på verksted i dag, og brekket på høyre side var helt fraværende! FÆÆN! Så da reiste jeg på Volvo og kjøpte de eneste to delene jeg ikke har byttet ut nå.
Expander, med delenummer #9475812 om noen skulle trenge det. Og justeringsskruen med delenummer #1029054.
Enden av wiren:
Her er den nye expanderen hekta på enden av wiren.
Atter en gang montert alt sammen!
Da låser iallfall brekket på begge hjul. Så da får vi se om bremsetesteren er enig neste gang.
Sist endret av ovlov86; 31/07/13 kl 19:31
Når jeg holder på med brekket sånn strammen jeg mekanismen bak i skiva sånn at skiva går rundt, men at bremseskoene såvidt tar i. Så kjører jeg på et sted med grus og napper i brekket for å se om sporene kommer likt, gjør de det pleier det å være bra nok til at det går gjennom EU. Kjørt den patenten på 6 biler siden november, og ingen har fått mangel på brekk, selv om den ene var brekkløs da vi begynte.
Det bør holde da![]()
2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]
Kjipt å ikke få blankt ark da![]()
![]()
Meh.
Er ikke noe jeg gidder å reise tilbake med akkurat. Det jeg var mest overraska over var at jeg fikk etterkontrollen gratis på et annet verksted enn der jeg hadde kontroll. Mekanikeren bare "nææææ, det tok jo bare 2 minutter."![]()
Sist endret av ovlov86; 01/08/13 kl 23:39
Rart, burde forvente mer av Philips pærer..og atpåtil når det er LED(?)
Er dem dyre?
- Volvo S60 2.0T -02
- Audi 80 Quattrofemmer