Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1.424
Side 61 av 123 FørstFørst ... 11 51 59 60 61 62 63 71 111 ... SisteSiste
Viser resultater 1.501 til 1.525 av 3069

Tråd: Volvobrage's 242 prosjekt

Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Detta så smooth ut ja
    Har du noen anelse om hvor mye det festet ditt vil tåle?
    Hvis du har sånn "lett" gassfot som meg så er det litt vesentlig hehe.
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

simpel engineering is easy to maintain, and it works

BCB.no
    Realcar.no

volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Larsgunnar Vis post
    Perverst! Både bur og lokk!
    Takk for det!Gleder meg til og begynne på buret, håper det blir tøft!Mitt store mareritt er og skjære feil på hovedbøylen
    Sitat Opprinnelig postet av Zeeker Vis post
    Detta så smooth ut ja
    Har du noen anelse om hvor mye det festet ditt vil tåle?
    Hvis du har sånn "lett" gassfot som meg så er det litt vesentlig hehe.
    Torgeir meinte det skulle holde, han har jo litt greie på såntMen han ville hatt ei ribbe på kver side ut for kreftene sidevegs, så tenkte prøve få det til viss eg får plass til ei mellom speedosensor og tappeplugg..På den andre sida går det greit, men blir litt teit med ribbe kun på eine sida
    Og ja, bilen skal BRUKAST når den er klar!!
    Bruksbil: Volvo 945 1995
    Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
    X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn

3. Takk Larsgunnar takket for denne posten
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av volvobrage Vis post
    Takk for det!Gleder meg til og begynne på buret, håper det blir tøft!Mitt store mareritt er og skjære feil på hovedbøylen

Torgeir meinte det skulle holde, han har jo litt greie på såntMen han ville hatt ei ribbe på kver side ut for kreftene sidevegs, så tenkte prøve få det til viss eg får plass til ei mellom speedosensor og tappeplugg..På den andre sida går det greit, men blir litt teit med ribbe kun på eine sida
    Og ja, bilen skal BRUKAST når den er klar!!
    Regna med at du hadde det under kontroll
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

simpel engineering is easy to maintain, and it works

BCB.no
    Realcar.no

Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Antall takk

Standard

Du Skal ikke mekke til noe for øket oljevolum eller kjøing med det samme nå da? Skulle ønske jeg var like flink med hendene som deg. Prøver, men det er bare sløs med stål
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Zeeker Vis post
    Regna med at du hadde det under kontroll
    Kom tilbake og spør når bilen står med knekt lokk og to ødelagte bakskjermar Stoler på Torgeir, han har som sagt greie på såntSkal lage ett lokk til han i samme slengen, blir mykje likt men litt bedre plass då han ikkje skal ha speedometersensor
    Sitat Opprinnelig postet av kermitt Vis post
    Du Skal ikke mekke til noe for øket oljevolum eller kjøing med det samme nå da? Skulle ønske jeg var like flink med hendene som deg. Prøver, men det er bare sløs med stål
    Har tenkt tanken, spesielt oljekjøling hadde vært tøftHar lyst til og kjøpe ein renska 8.8" eller 9" aksling seinare og lage til med volvofester..Og då kunne det jo vært greit og hatt klart slangar og kjøler under bilen
    Mei oljevolum blir vanskeleg og kombinere med wattlink forsterkinga trur eg desverre..

Og ellers takk for fine ordBerre og prøve seg fram, alt blir bedre med treningSyns eg har fått skikkeleg dreis på karrosseriarbeid no, men du skulle sett første 240en eg rustsveiste med hjelp frå pappa..Det var vel i 8.klasse og tre år etterpå var det overflaterust overalt igjen Er berre trening som gjelder
    Du er vel sveisar?Så då har du jo ett veldig godt utgangspunkt!
    X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn

Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Bladd gjennom hele nå Ser meget bra ut!

Men må nok dele litt bekymmring angående lokket.... Lokket er med pakninger ikke sant? ser for meg at pakningen blir flat og at lokket slår seg, samt at det begynner å lekke. Alu-lokk fra 7/900 passer da på diffen skulle jeg tro, så kan du heller sveise avstivningsribber på det, evt. lage et "exo-skjelett" av stål uttenpå. Alulokka er limt med samme rosa høy-temp guffa som hvitmotorene er limt sammen med og har ikke noe mykere materiale i mellom som kan svikte å gi seg (slik en pakning vil gjøre)

Bare min hobby-ingentingjør tanke

Ellers stå på, så blir nok dette toppers
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Bladd gjennom hele nå Ser meget bra ut!

Men må nok dele litt bekymmring angående lokket.... Lokket er med pakninger ikke sant? ser for meg at pakningen blir flat og at lokket slår seg, samt at det begynner å lekke. Alu-lokk fra 7/900 passer da på diffen skulle jeg tro, så kan du heller sveise avstivningsribber på det, evt. lage et "exo-skjelett" av stål uttenpå. Alulokka er limt med samme rosa høy-temp guffa som hvitmotorene er limt sammen med og har ikke noe mykere materiale i mellom som kan svikte å gi seg (slik en pakning vil gjøre)

Bare min hobby-ingentingjør tanke

Ellers stå på, så blir nok dette toppers
    Takker for det Flyfaen

Okei, viss eg forstår deg riktig så tenker du på under kjøring og press på lokket?At den klemmer pakningen flat og at det dermed blir lekasje?
    Vil eg ikkje kunne unngå det viss eg smører litt guffe på pakningen på begge sider?Skal vertfall teste lokket, har lagt mykje arbeid i det no
    Men viss vi får cnc fres på jobben seinare(som er planen) så har eg lyst og lage nytt lokk i alu då med alu propell..

240 hadde vel tre forskjellige lokk meinar eg Gaupe nevnte tidligare i tråden og det eine er visst i alu

Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    Antall takk

Standard Re: Volvobrage's 242 prosjekt

1031/1041 akslingen har ja, uavhengig om den står på 164, 2, 7 eller 9. Endringane går på årstalet.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

10. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Takker for det Flyfaen

Okei, viss eg forstår deg riktig så tenker du på under kjøring og press på lokket?At den klemmer pakningen flat og at det dermed blir lekasje?
    Vil eg ikkje kunne unngå det viss eg smører litt guffe på pakningen på begge sider?Skal vertfall teste lokket, har lagt mykje arbeid i det no
    Men viss vi får cnc fres på jobben seinare(som er planen) så har eg lyst og lage nytt lokk i alu då med alu propell..

240 hadde vel tre forskjellige lokk meinar eg Gaupe nevnte tidligare i tråden og det eine er visst i alu
    Ja at det begynner å lekke, og at det vil sprekke etter en stund: da kraflinja ikke får gå direkte til det solide huset men via lokket, så vil det fort bli utmattning der "boksen" går over till lokk.

Vil unødig at du skal gå deg på et bakaksel havari, eller ødelegge alt arbeidet du har gjort med skjærmene bak Holder sikkert en liten stund, men lag ting så de tåler minst 100000km

Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Antall takk

Standard

Det må da gå ann å sveise på ei bøyle på akslingen som man skrur i kassa bak på lokket? Skulle tro man fikk ut kreftene sidelengs da.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Det må da gå ann å sveise på ei bøyle på akslingen som man skrur i kassa bak på lokket? Skulle tro man fikk ut kreftene sidelengs da.
    Det kan gå Poenget er at ikke det tynne blekekt i lokekt må ta all belastning alene evt går det an å bruke et alu-lokk med endten påsveisa ribber og spindel, eller alge et exo-skjelett av stål til å ha uttenpå lokket festa i 2 av boltene på hver side

volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    1031/1041 akslingen har ja, uavhengig om den står på 164, 2, 7 eller 9. Endringane går på årstalet.
    Men er det nåken spesifikke modellar som har alulokk?Sånn at eg veit kor eg eventuelt skal leite
    Ja at det begynner å lekke, og at det vil sprekke etter en stund: da kraflinja ikke får gå direkte til det solide huset men via lokket, så vil det fort bli utmattning der "boksen" går over till lokk.

Vil unødig at du skal gå deg på et bakaksel havari, eller ødelegge alt arbeidet du har gjort med skjærmene bak Holder sikkert en liten stund, men lag ting så de tåler minst 100000km
    Det kan gå Poenget er at ikke det tynne blekekt i lokekt må ta all belastning alene evt går det an å bruke et alu-lokk med endten påsveisa ribber og spindel, eller alge et exo-skjelett av stål til å ha uttenpå lokket festa i 2 av boltene på hver side
    God forklaring, no skjønner eg godt ka du meiner..Men det orginale alulokket er sterkt nok til og lage til med ribber opp til bolten?Eventuelt ein liten boks rundt bolten også ribber opp til den sida bolten ligger tett i lokket for og få rett avstand..
    Men tenkte jo lage til ei ribbe på kver side vannrett ut på lokket..Vil ikkje dei ta vekk mykje av presset på sjølve lokket når dei går frå boksen og ut til kanten på lokket der det er bolta til huset?
    Allternativet er jo det deke nevner på slutte her, og lage ei bøyle utapå lokket som er skrudd i samme boltane som lokket er..Torgeir lagde ei god tegning på det ein gang i tida
    Får tenke litt på ka eg skal gjere, surt når sånne ting som det her dukkar opp
    Takker for gode innlegg, greit og oppdage sånne ting før eg står der i grøfta og klør meg i hove
    Sist endret av volvobrage; 14/07/13 kl 13:52

Registrerte brukere Tor24 sin avatar
    Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Antall takk

Standard

Du må sveise inn de ribbene jeg snakket om, så limer du fast små skiver på baksiden av hvert festehull (tec7). Deretter vannskjærer du ut en pakning som legger seg rundt hele veien . På fremsiden bruker du tilsvarende skive og 12.9 bolter. Blir gull..
    Fikser det meste til Volvo

242 Rallycross bil
    75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
    83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Men er det nåken spesifikke modellar som har alulokk?Sånn at eg veit kor eg eventuelt skal leite

God forklaring, no skjønner eg godt ka du meiner..Men det orginale alulokket er sterkt nok til og lage til med ribber opp til bolten?Eventuelt ein liten boks rundt bolten også ribber opp til den sida bolten ligger tett i lokket for og få rett avstand..
    Men tenkte jo lage til ei ribbe på kver side vannrett ut på lokket..Vil ikkje dei ta vekk mykje av presset på sjølve lokket når dei går frå boksen og ut til kanten på lokket der det er bolta til huset?

Allternativet er jo det deke nevner på slutte her, og lage ei bøyle utapå lokket som er skrudd i samme boltane som lokket er..Torgeir lagde ei god tegning på det ein gang i tida
    Får tenke litt på ka eg skal gjere, surt når sånne ting som det her dukkar opp
    Takker for gode innlegg, greit og oppdage sånne ting før eg står der i grøfta og klør meg i hove
    lager du ribber vil de ta opp kraften så lenge de er sveisa i lokekt og nært boltene, du kommer fortsatt ikke unna problemet med pakninga som bygger noen mm. Alulokket kom vel i 88 eller noe slikt, og alle bilene som har
    ABS
    har det. Sveiser du en spindel på det, med ribber som går ut til bolthulla og en liten plate på toppen av ribbene (trenger ikke en lukka boks i grunn) og plansliper det etterpå blir det sterkt og tett. limet bygger bare noen um og blir hardt så det svikter ikke noen ting som helst Kan lage en pro paint skisse (da jeg ikke gidder å lage en modell i SW, jeg er for prikete og bare MÅ ha hullmønsteret likt ) om du vil

Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    Antall takk

Aluloket kom samtidig som bytte til 48 tenner, dvs 91. Aluloket brukar flytande pakning og rommar 0,7l ekstra.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

18. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Tor24 Vis post
    Du må sveise inn de ribbene jeg snakket om, så limer du fast små skiver på baksiden av hvert festehull (tec7). Deretter vannskjærer du ut en pakning som legger seg rundt hele veien . På fremsiden bruker du tilsvarende skive og 12.9 bolter. Blir gull..
    lager du ribber vil de ta opp kraften så lenge de er sveisa i lokekt og nært boltene, du kommer fortsatt ikke unna problemet med pakninga som bygger noen mm. Alulokket kom vel i 88 eller noe slikt, og alle bilene som har
    ABS
    har det. Sveiser du en spindel på det, med ribber som går ut til bolthulla og en liten plate på toppen av ribbene (trenger ikke en lukka boks i grunn) og plansliper det etterpå blir det sterkt og tett. limet bygger bare noen um og blir hardt så det svikter ikke noen ting som helst Kan lage en pro paint skisse (da jeg ikke gidder å lage en modell i SW, jeg er for prikete og bare MÅ ha hullmønsteret likt ) om du vil
    Syns Torgeir hadde ei god løysning her!Viss eg gjer som han seier med skiver som er litt tynnare ein pakningen så vil jo dei ta opp presset så ikkje pakningen blir heilt flatklemtTrur det blir løysninga eg går for, med ribbene sidevegs trur eg lokket blir sterkt nok..Har sett mange som har laga lokk til blandt anna Opel i samme stil, med både meir og mindre forsterking..Ser ut som det funkar

Men lag gjerne ei skisse viss du gidder FlyfaenHadde vært kult og sett kordan du tenker, eg veit ikkje heilt ka exo-skjelett er
    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Aluloket kom samtidig som bytte til 48 tenner, dvs 91. Aluloket brukar flytande pakning og rommar 0,7l ekstra.
    Takker, kjem eg over eit alu lokk skal eg ta vare på det vertfall

Nåken bilder til frå helga..Har stort sett gått i brannveggen, tok lang tid og få det bra..
    Borra og grunna ei plate til

Slipt vekk volvolakken der sveisane kjem og hatt på sveisegrunning

Sveist og slipt

Og fått på siste plata

Var ikkje heilt fornøgd med vinkelen her etter sist gang, så skjærte opp igjen og justerte litt..Punkta ihop igjen her

Andre sida, rimeleg likt no

Sveist og slipt

Nesten ferdig og slipe baksida og, har seks punkt igjen

Var inne på tanken og tette hola i hattehylla og, men det er ein stor jobb..Og trur det kjem til og trekke seg mykje på dei hola som må heilsveisast..Lurte og på og skjære den vekk og lage ny, men har veldig lite lyst og fjerne den orginale!Så trur det blir laga til ei carbon plate opp så dekker kun hattehyllaEventuelt modde til ei orginal

Planlagt litt på hovedbøylen då eg tenkte få den inn i ferien som begynner neste veke..Må ha den såpass langt bak at eg får plass til orginale belter, då blir vel løysninga og lage ein boks på golvet først sida det er så ujamnt..Tenker at bøylen skal komme nett bakom b-stolpen viss det går med den nedre belteboksen..Nåken som veit om det er lov og lage ein sånn boks på golvet først eller kan det kun være forsterkningsplate rett i golvet?

Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Antall takk

Standard

Hvorfor ikke bare poppe inn tynne aluplater som brannvegg? Sparer vekt

Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Antall takk

Standard

Nesten som å se sveise min det der..... Øhm.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Torra Vis post
    Syns ikkje det er fint..Får eit ganske orginalt utsende no, og eg slepper popnagler
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Nesten som å se sveise min det der..... Øhm.
    Hehe Er berre og gå på, trening er det einaste som gjelder
    Du har sikkert lest deg opp på bur og kan svare på spørsmålet mitt over her om hovedbøyle?

Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Antall takk

Standard

Du kan fint lage en boks ja se bilsportboka evt på bilsportforbundet.no så ser du hvordan det kan gjøres

242 Rallycross bil

volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Tor24 Vis post
    Du kan fint lage en boks ja se bilsportboka evt på bilsportforbundet.no så ser du hvordan det kan gjøres
    Har eit lite utdrag frå bilsportboka om bur, men sto ikkje nåke om boksar der..Men viss det er lov blir det boksar, kjem til og sjå mykje bedre utSkal sjekke ut bilsportforbundet og

Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Antall takk

Følger du boka/NBF kan ikke BT si noe, det var det BT skrev i et brev til meg iallefall. Men antar det kan være forskjell fra distriktene, og mellom kontrollørene.

Har ikke sveisa så mye enda, men begynner å få taket på det. Er morro å lære noe nytt, og ikke minst nyttig. Så slipper man å plage kompisene hver gang det er noe
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Følger du boka/NBF kan ikke BT si noe, det var det BT skrev i et brev til meg iallefall. Men antar det kan være forskjell fra distriktene, og mellom kontrollørene.

Har ikke sveisa så mye enda, men begynner å få taket på det. Er morro å lære noe nytt, og ikke minst nyttig. Så slipper man å plage kompisene hver gang det er noe
    Okei, får lese meg opp litt der til helga

Ja det er kjekt og kunne, kjem langt med sveiseapparat og vinkelslipar!Berre og stå på
    Lite tips eg fekk av Exqertor som forandra kverdagen min, kjøp deg ein sånn liten bandslipar til og slipe sveisane medHeilt fantastisk verktøy som har MASSE og sei for sluttfinishen på jobben!

27. Takk Joakim-G_R takket for denne posten
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Torra Vis post
    er ikke lov å bruke alu som brannvegg... må minimum være svartstål, helst rustfritt...

Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Antall takk

Standard

Alu kan brukes som brannvegg. Til og med lexan er tillatt. Kravene til skilleveggen er at den er væsketett og av ikke brennbart materiale

242 Rallycross bil

Side 61 av 123 FørstFørst ... 11 51 59 60 61 62 63 71 111 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Kmh: 80-mod 242 prosjekt
    By Kmh in forum 200 -serien
    Svar: 56
    Siste post: 16/09/15, 18:51
  2. prosjekt: stivere 240?!?!
    By Trangmyr in forum 100 / 200 -serien