Detta så smooth ut ja
Har du noen anelse om hvor mye det festet ditt vil tåle?
Hvis du har sånn "lett" gassfot som meg så er det litt vesentlighehe.
Detta så smooth ut ja
Har du noen anelse om hvor mye det festet ditt vil tåle?
Hvis du har sånn "lett" gassfot som meg så er det litt vesentlighehe.
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Takk for det!Gleder meg til og begynne på buret, håper det blir tøft!Mitt store mareritt er og skjære feil på hovedbøylen
Torgeir meinte det skulle holde, han har jo litt greie på såntMen han ville hatt ei ribbe på kver side ut for kreftene sidevegs, så tenkte prøve få det til viss eg får plass til ei mellom speedosensor og tappeplugg..På den andre sida går det greit, men blir litt teit med ribbe kun på eine sida
Og ja, bilen skal BRUKAST når den er klar!!![]()
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Du Skal ikke mekke til noe for øket oljevolum eller kjøing med det samme nå da? Skulle ønske jeg var like flink med hendene som deg. Prøver, men det er bare sløs med stål![]()
-90 VOLVO 745
-84 TOYOTA Hilux
Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!
Kom tilbake og spør når bilen står med knekt lokk og to ødelagte bakskjermarStoler på Torgeir, han har som sagt greie på sånt
Skal lage ett lokk til han i samme slengen, blir mykje likt men litt bedre plass då han ikkje skal ha speedometersensor
Har tenkt tanken, spesielt oljekjøling hadde vært tøftHar lyst til og kjøpe ein renska 8.8" eller 9" aksling seinare og lage til med volvofester..Og då kunne det jo vært greit og hatt klart slangar og kjøler under bilen
Mei oljevolum blir vanskeleg og kombinere med wattlink forsterkinga trur eg desverre..
Og ellers takk for fine ordBerre og prøve seg fram, alt blir bedre med trening
Syns eg har fått skikkeleg dreis på karrosseriarbeid no, men du skulle sett første 240en eg rustsveiste med hjelp frå pappa..Det var vel i 8.klasse og tre år etterpå var det overflaterust overalt igjen
Er berre trening som gjelder
Du er vel sveisar?Så då har du jo ett veldig godt utgangspunkt!
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Bladd gjennom hele nåSer meget bra ut!
Men må nok dele litt bekymmring angående lokket.... Lokket er med pakninger ikke sant? ser for meg at pakningen blir flat og at lokket slår seg, samt at det begynner å lekke. Alu-lokk fra 7/900 passer da på diffen skulle jeg tro, så kan du heller sveise avstivningsribber på det, evt. lage et "exo-skjelett" av stål uttenpå. Alulokka er limt med samme rosa høy-temp guffa som hvitmotorene er limt sammen med og har ikke noe mykere materiale i mellom som kan svikte å gi seg (slik en pakning vil gjøre)
Bare min hobby-ingentingjør tanke
Ellers stå på, så blir nok dette toppers![]()
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Takker for det Flyfaen
Okei, viss eg forstår deg riktig så tenker du på under kjøring og press på lokket?At den klemmer pakningen flat og at det dermed blir lekasje?
Vil eg ikkje kunne unngå det viss eg smører litt guffe på pakningen på begge sider?Skal vertfall teste lokket, har lagt mykje arbeid i det no![]()
Men viss vi får cnc fres på jobben seinare(som er planen) så har eg lyst og lage nytt lokk i alu då med alu propell..
240 hadde vel tre forskjellige lokk meinar eg Gaupe nevnte tidligare i tråden og det eine er visst i alu![]()
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
1031/1041 akslingen har ja, uavhengig om den står på 164, 2, 7 eller 9. Endringane går på årstalet.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Ja at det begynner å lekke, og at det vil sprekke etter en stund: da kraflinja ikke får gå direkte til det solide huset men via lokket, så vil det fort bli utmattning der "boksen" går over till lokk.
Vil unødig at du skal gå deg på et bakaksel havari, eller ødelegge alt arbeidet du har gjort med skjærmene bakHolder sikkert en liten stund, men lag ting så de tåler minst 100000km
![]()
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Det må da gå ann å sveise på ei bøyle på akslingen som man skrur i kassa bak på lokket? Skulle tro man fikk ut kreftene sidelengs da.
-90 VOLVO 745
-84 TOYOTA Hilux
Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Men er det nåken spesifikke modellar som har alulokk?Sånn at eg veit kor eg eventuelt skal leite
God forklaring, no skjønner eg godt ka du meiner..Men det orginale alulokket er sterkt nok til og lage til med ribber opp til bolten?Eventuelt ein liten boks rundt bolten også ribber opp til den sida bolten ligger tett i lokket for og få rett avstand..
Men tenkte jo lage til ei ribbe på kver side vannrett ut på lokket..Vil ikkje dei ta vekk mykje av presset på sjølve lokket når dei går frå boksen og ut til kanten på lokket der det er bolta til huset?
Allternativet er jo det deke nevner på slutte her, og lage ei bøyle utapå lokket som er skrudd i samme boltane som lokket er..Torgeir lagde ei god tegning på det ein gang i tida
Får tenke litt på ka eg skal gjere, surt når sånne ting som det her dukkar opp
Takker for gode innlegg, greit og oppdage sånne ting før eg står der i grøfta og klør meg i hove![]()
Sist endret av volvobrage; 14/07/13 kl 13:52
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Du må sveise inn de ribbene jeg snakket om, så limer du fast små skiver på baksiden av hvert festehull (tec7). Deretter vannskjærer du ut en pakning som legger seg rundt hele veien. På fremsiden bruker du tilsvarende skive og 12.9 bolter. Blir gull..
Fikser det meste til Volvo
242 Rallycross bil
75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt
lager du ribber vil de ta opp kraften så lenge de er sveisa i lokekt og nært boltene, du kommer fortsatt ikke unna problemet med pakninga som bygger noen mm. Alulokket kom vel i 88 eller noe slikt, og alle bilene som harABShar det. Sveiser du en spindel på det, med ribber som går ut til bolthulla og en liten plate på toppen av ribbene (trenger ikke en lukka boks i grunn) og plansliper det etterpå blir det sterkt og tett. limet bygger bare noen um og blir hardt så det svikter ikke noen ting som helstKan lage en pro paint skisse (da jeg ikke gidder å lage en modell i SW, jeg er for prikete og bare MÅ ha hullmønsteret likt
) om du vil
![]()
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Aluloket kom samtidig som bytte til 48 tenner, dvs 91. Aluloket brukar flytande pakning og rommar 0,7l ekstra.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Syns Torgeir hadde ei god løysning her!Viss eg gjer som han seier med skiver som er litt tynnare ein pakningen så vil jo dei ta opp presset så ikkje pakningen blir heilt flatklemtTrur det blir løysninga eg går for, med ribbene sidevegs trur eg lokket blir sterkt nok..Har sett mange som har laga lokk til blandt anna Opel i samme stil, med både meir og mindre forsterking..Ser ut som det funkar
Men lag gjerne ei skisse viss du gidder FlyfaenHadde vært kult og sett kordan du tenker, eg veit ikkje heilt ka exo-skjelett er
Takker, kjem eg over eit alu lokk skal eg ta vare på det vertfall
Nåken bilder til frå helga..Har stort sett gått i brannveggen, tok lang tid og få det bra..
Borra og grunna ei plate til
Slipt vekk volvolakken der sveisane kjem og hatt på sveisegrunning
Sveist og slipt
Og fått på siste plata
Var ikkje heilt fornøgd med vinkelen her etter sist gang, så skjærte opp igjen og justerte litt..Punkta ihop igjen her
Andre sida, rimeleg likt no
Sveist og slipt
Nesten ferdig og slipe baksida og, har seks punkt igjen
Var inne på tanken og tette hola i hattehylla og, men det er ein stor jobb..Og trur det kjem til og trekke seg mykje på dei hola som må heilsveisast..Lurte og på og skjære den vekk og lage ny, men har veldig lite lyst og fjerne den orginale!Så trur det blir laga til ei carbon plate opp så dekker kun hattehyllaEventuelt modde til ei orginal
Planlagt litt på hovedbøylen då eg tenkte få den inn i ferien som begynner neste veke..Må ha den såpass langt bak at eg får plass til orginale belter, då blir vel løysninga og lage ein boks på golvet først sida det er så ujamnt..Tenker at bøylen skal komme nett bakom b-stolpen viss det går med den nedre belteboksen..Nåken som veit om det er lov og lage ein sånn boks på golvet først eller kan det kun være forsterkningsplate rett i golvet?
![]()
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Nesten som å se sveise min det der..... Øhm.![]()
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Du kan fint lage en boks jase bilsportboka evt på bilsportforbundet.no så ser du hvordan det kan gjøres
Fikser det meste til Volvo
242 Rallycross bil
75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Følger du boka/NBF kan ikke BT si noe, det var det BT skrev i et brev til meg iallefall. Men antar det kan være forskjell fra distriktene, og mellom kontrollørene.
Har ikke sveisa så mye enda, men begynner å få taket på det. Er morro å lære noe nytt, og ikke minst nyttig. Så slipper man å plage kompisene hver gang det er noe![]()
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Okei, får lese meg opp litt der til helga
Ja det er kjekt og kunne, kjem langt med sveiseapparat og vinkelslipar!Berre og stå på
Lite tips eg fekk av Exqertor som forandra kverdagen min, kjøp deg ein sånn liten bandslipar til og slipe sveisane medHeilt fantastisk verktøy som har MASSE og sei for sluttfinishen på jobben!
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Alu kan brukes som brannvegg. Til og med lexan er tillatt. Kravene til skilleveggen er at den er væsketett og av ikke brennbart materiale![]()
Fikser det meste til Volvo
242 Rallycross bil
75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt