Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1.571
Side 79 av 176 FørstFørst ... 29 69 77 78 79 80 81 89 129 ... SisteSiste
Viser resultater 1.951 til 1.975 av 4398

Tråd: Zeeker's Volvo 242 -76 B230FT - Megasquirt 3 X - ZF girkasse - Coilover - GTX3071R

  1. #1951
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Innlegg
    3.350
    Antall takk

    Standard

    Det er for oljereturen ifra oljeåndingen.
    Den lager vel en tetning mellom åndingsboksen og det røret der, så det blir kanskje lekaskje om du tar bort den men bruker original åndingen.
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  2. #1952
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.631
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Det er for oljereturen ifra oljeåndingen.
    Den lager vel en tetning mellom åndingsboksen og det røret der, så det blir kanskje lekaskje om du tar bort den men bruker original åndingen.
    Det er riktig.
    Når slangen ligger under oljenivået så kan det ikke blåse veivhusventilasjon opp gjennom den.
    Hvis man kapper slangen så bør man montere en ekstra oljeutskiller da det vil komme olje ut her.

  3. #1953
    Registrerte brukere J.A.S sin avatar
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Skotterud
    Innlegg
    658
    Antall takk

    Standard

    Hvor stort er oljeretur hullet i b230? hva gjenga du med? i b23 er det 25mm, altså over 1". Gjenga du med 3/4"?
    Og jeg vet jeg tipsa deg om det, men er jo billigere og kortere for deg å ballansere veiva hos Jahrmann
    Blir bra å få ihop skiten å få kjørt litt igjen tenker jeg

    Glad påsk!

  4. #1954
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Det er for oljereturen ifra oljeåndingen.
    Den lager vel en tetning mellom åndingsboksen og det røret der, så det blir kanskje lekaskje om du tar bort den men bruker original åndingen.
    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er riktig.
    Når slangen ligger under oljenivået så kan det ikke blåse veivhusventilasjon opp gjennom den.
    Hvis man kapper slangen så bør man montere en ekstra oljeutskiller da det vil komme olje ut her.
    Okey.
    Det jeg lurte på var om jeg skulle/kunne lage meg ei plate der boksen sitter og ha en slange bort til catchtanken min.
    Men er det for å skille ut oljedampen som blir med opp av det andre hullet, om jeg forsto riktig?
    Jeg har sett at noen har laget slik plate, men kan ikke huske hvem ,hehe
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  5. #1955
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av J.A.S Vis post
    Hvor stort er oljeretur hullet i b230? hva gjenga du med? i b23 er det 25mm, altså over 1". Gjenga du med 3/4"?
    Og jeg vet jeg tipsa deg om det, men er jo billigere og kortere for deg å ballansere veiva hos Jahrmann
    Blir bra å få ihop skiten å få kjørt litt igjen tenker jeg

    Glad påsk!
    Hvor mange mm kan jeg måle senere i dag, men det er vel like stort som på B23'n. (25mm omtrent)
    Jeg brukte en 3/4" NPT gjengetapp ja. Den grov til i hullet uten gjøre noe som helst.

    Balanseringa har jeg ordna meg en deal på
    Tar Jahrmann med svinghjul, trykkplate og reimhjul forran?


    Skal bli bra å få vridd om nøkkelen ja.
    Tenkte jeg skulle få prøvd å montere og modifisere den nye 3" vannkjøleren og evt ny Oljekjøler i samme slengen + å få gjort om alle oljeslanger jeg har med vanlig hydraulikk til AN. Så jeg så på kalenderen og den 27. april kommer fort, men det skal prøve å bli ferdig. Syns det blir for gærlig om jeg ikke får kjørt, hehe.
    Men om det blir med ny dekor på bilen eller litt grunnlingsflekker her og der vet jeg ikke enda.
    Sist endret av Zeeker; 26/03/13 kl 16:55 Begrunnelse: la til spm om Jahrmann.
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  6. #1956
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Innlegg
    3.350
    Antall takk

    Standard

    I boksen er der 2 kammer, som er avskilt med vegger.
    Så når oljedampen kommer opp, så treffer den fuktige delen av dampen veggene og renner ned.
    Blir litt som skvalpeplater i bunnpanna.
    Kan tegne opp hvis du vil

    Har noen ideer om hvordan jeg skal bygge min oljecatch, med retur til bunnpanne og ånding inn i innsugsrøret til turboen..
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  7. #1957
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Innlegg
    3.350
    Antall takk

    Standard

    Det med Npt tomme gjenger, er vel at det er røret som skal være 3/4 tomme (~19mm), så alle koblinger blir større..?
    Rett meg gjerne om jeg tar feil der

    Kurt
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  8. #1958
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Innlegg
    713
    Antall takk

    Standard

    la åndinga gå til friluft. bedre med et drøpp på bakken en gang og to enn at hr.Tenningsbank kommer på snarvisitt

  9. Takk Riff takket for denne posten
  10. #1959
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    I boksen er der 2 kammer, som er avskilt med vegger.
    Så når oljedampen kommer opp, så treffer den fuktige delen av dampen veggene og renner ned.
    Blir litt som skvalpeplater i bunnpanna.
    Kan tegne opp hvis du vil

    Har noen ideer om hvordan jeg skal bygge min oljecatch, med retur til bunnpanne og ånding inn i innsugsrøret til turboen..
    Sitat Opprinnelig postet av Teigen Vis post
    la åndinga gå til friluft. bedre med et drøpp på bakken en gang og to enn at hr.Tenningsbank kommer på snarvisitt
    Jeg har laga meg catchtank med filter så jeg har tank til å samle shiten i.
    Men da kan jeg prøve å lage meg noe sånt jeg tenkte på når det bare er oljedamp som kommer ut.
    Jeg har til og med laga den med tappekran hehe
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  11. #1960
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Det med Npt tomme gjenger, er vel at det er røret som skal være 3/4 tomme (~19mm), så alle koblinger blir større..?
    Rett meg gjerne om jeg tar feil der

    Kurt
    Den gjengetappen jeg brukte nå var i hvertfall 25mm ish.
    Så det kan nok stemme det du sier at den skal være 19mm innvendig. (At de oppgir innvendige på mot det de gjør på MM-rør. Ett 8mm rør er fort bare 5mm innveldig)
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  12. Takk Riff takket for denne posten
  13. #1961
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.631
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Zeeker Vis post
    Okey.
    Det jeg lurte på var om jeg skulle/kunne lage meg ei plate der boksen sitter og ha en slange bort til catchtanken min.
    Men er det for å skille ut oljedampen som blir med opp av det andre hullet, om jeg forsto riktig?
    Jeg har sett at noen har laget slik plate, men kan ikke huske hvem ,hehe
    Det stikker en tapp ned fra denne boksen som holder fast akslingen som driver oljepumpen. Hvis boksen erstattes med en plate risikerer du at akslingen hopper opp.
    Det som gjøres rundt her er at det tas ut ekstra veivhusventilasjon der hvor den mekaniske bensinpumpen står på eldre motorer. Dette ledes inn i en egen boks med oljeutskiller og videre til en oppsamlingstank.

  14. #1962
    Registrerte brukere Tor24 sin avatar
    Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Innlegg
    878
    Antall takk

    Standard

    eller i hullet til fordeleren om du ikke bruker den
    Fikser det meste til Volvo

    242 Rallycross bil
    75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
    83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt

  15. Takk Ola Moen takket for denne posten
  16. #1963
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det stikker en tapp ned fra denne boksen som holder fast akslingen som driver oljepumpen. Hvis boksen erstattes med en plate risikerer du at akslingen hopper opp.
    Det som gjøres rundt her er at det tas ut ekstra veivhusventilasjon der hvor den mekaniske bensinpumpen står på eldre motorer. Dette ledes inn i en egen boks med oljeutskiller og videre til en oppsamlingstank.
    Det med at den holder den akslingen har jeg fått med meg, så da måtta man evt ha lagt noe tilsvarende halvmåne under på den plata
    Det med sånn utskiller. Holder det ikke da med en vegg inne i tanken som dampen må rundt for å kunne puste i filteret?

    Sitat Opprinnelig postet av Tor24 Vis post
    eller i hullet til fordeleren om du ikke bruker den
    Jeg har 2 rør som stikker opp fra det fordelerhullet i dag, jeg kan jo bare forsette med den løsningen, men evt gjøre den litt penere
    Har en liten ide i hode på å bytte den ut, men det blir ikke nå.
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  17. #1964
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Innlegg
    3.350
    Antall takk

    Standard

    Originalt er det en vegg opp fra bunn, som skiller og så er det en på skrå ned fra toppen slik at luften må ned igjen og.
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  18. #1965
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    mini-update

    Har fått tatt ut veiv og pakket den sammen med resten av det som skal balanseres.
    Finni ut at det ikke var så lett så sveise om den nye radiatoren min som jeg mente, men det er bare å kjøre mere alu-rør så ordner det seg.

    Og malt ett strøk på blokka. Den er faktisk rødere på bilde enn i virkeligheten, hehe. Ett strøk eller to til så blir det sikkert bra.

    Håpte egentlig på å få satt inn de indre fjører i toppen i dag men det ble så mye anna rart som skjedde. Men bare jeg får gjort det og shimset den rett over påske så er den klar til å settes på motoren


    Ferdig pakka. Venter bare på å reise på roadtrip.


    Maling på ett veldig lavt nivå.


    Fikk tak i små søte rør på BCB


    På inntaket (øverst) er det mindre rør så der skal det nok la seg gjøre å sveise det nye røret rett i. Må bare kappe det lenger innførst


    Uttaket i bunnen er mye større. Jeg tenkte jeg kunne høre med han som skal sveise om det går bra at jeg kjøper en str større rør, og trer rør i rør, også sveise de på baksiden og pusser ned også sveiser de fast i radiatoren.
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  19. #1966
    Registrerte brukere Tor24 sin avatar
    Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Innlegg
    878
    Antall takk

    Standard

    eller dreie en overgang
    Fikser det meste til Volvo

    242 Rallycross bil
    75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
    83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt

  20. #1967
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tor24 Vis post
    eller dreie en overgang
    Evt det
    Jeg kjenner ingen i nærheten som har dreibenk og alu-emne. Det hadde evt gått av å slipt vekk hele tuten og fått tak i ei 3mm aluplate og lagt nytt lite hull som'n sveiste den nye rørstussen i og sveis plata i cooleren, men vi får nå se.
    Skal høre med han som skal sveise. Det er han som har jobben med det jeg bare står å ser på jeg
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  21. #1968
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.631
    Antall takk

    Standard

    Hva med å kappe den originale slangen jevnt ned stussen vannintaket på vannpumpen, bruke den som foring og så bare bruke en større slange mellom radiator og vannpumpe?

  22. #1969
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hva med å kappe den originale slangen jevnt ned stussen vannintaket på vannpumpen, bruke den som foring og så bare bruke en større slange mellom radiator og vannpumpe?
    Det er helt klart en mulighet
    Men jeg vil gjerne bygge om, og bruke litt penger på det slik at det blir mere servicevennlig når jeg står utti hutti heita en stand med sprukken slange. Da er det bare å få tak en som er orginal.
    Jeg ser også at folk kjøper overganger fra blant annet DO88.no og skjøter seg videre, men jeg syns det er kjett hvis den overgangen ryker.
    Det er kun derfor. Jeg er bare litt sær, ellers hadde jeg brukt en av de overstående løsningene
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  23. #1970
    Registrerte brukere buster83 sin avatar
    Medlem siden
    25. jan. 2011
    Sted
    Brumunddal
    Innlegg
    1.936
    Antall takk

    Standard

    det er jo som du sier, at når man står og vil kjøre med en sprukken slange som ingen har maken til så er det litt kjipt. så om du får brukt orginalen så er jo det best

    Og som vi vet så er det ingenting som ryker på en fredag.. hehe..

    '80 242 Turbo
    '86 240 16v Tic (langtidsprosjekt)
    '90 940 - s90
    '05 V70 2.0T

  24. #1971
    Registrerte brukere OlaBoy sin avatar
    Medlem siden
    21. juni 2010
    Sted
    Skien, Norway, Norway
    Innlegg
    728
    Antall takk

    Standard

    Laga en sånn her til veivhusvent jeg, må da selvsagt skjære av bunnen på den originale og lime fast på denne da... Er et skrått "skilletak" og røret fra toppen stikker 1cm nedi ca, og filter oppå..


    Får si ifra hvis jeg ska ta det vekk Zeeker

  25. #1972
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Få slanger inn på sugesida foran turbo'n. Da drar den vakum i blokka Med skillevegg inni, så er det ikke mye olje som blir med inn i innsuget igjen.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  26. #1973
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av OlaBoy Vis post
    Laga en sånn her til veivhusvent jeg, må da selvsagt skjære av bunnen på den originale og lime fast på denne da... Er et skrått "skilletak" og røret fra toppen stikker 1cm nedi ca, og filter oppå..


    Får si ifra hvis jeg ska ta det vekk Zeeker
    Bilde går bra
    Men jeg skjønte ikke helt de opphøyninge siden av røret i midten. Er det for å skru fast boksen?

    Det røret i midten er ikke nok på min motor i hvertfall. jeg sliter med mye trykk i blokka/toppen.
    Hvorfor er vel pga høy ladetrykk og mye av det går forbi stempelringa sjøl om jeg måler kompen til 11 bar.
    Det er spesielt i toppen at det presser seg olje ut rundt påfyllingslokket, så jeg må få laget lufting der å.
    Men hvis jeg får til det jeg vil så modifiserer jeg uttaket jeg har der fordeleren orginalt sitter og bare plugger igjen den slangen på veishusboksen.
    Jeg har en drøm om er litt mere ryddig motorrom en gang i tiden også

    Også vil jeg ikke ha slange fra veihus til turbo. Da får jeg en ekstra slange + at jeg må modde den innsugsslangen til turboen :/ Men på en orginalbil kunne jeg gjort det (og kjører med det på 945'n forsåvidt)
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  27. #1974
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Innlegg
    713
    Antall takk

    Standard

    bare klin til med det største lufterøret du kan få til i blokk\topplokk så ordner det seg. om du kjører på e85 så ånder det mere av en grunn. min så ut som et damplokk første 2 min på første fyringa hehe

  28. #1975
    Registrerte brukere Tor24 sin avatar
    Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Innlegg
    878
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Zeeker Vis post
    Evt det
    Jeg kjenner ingen i nærheten som har dreibenk og alu-emne. Det hadde evt gått av å slipt vekk hele tuten og fått tak i ei 3mm aluplate og lagt nytt lite hull som'n sveiste den nye rørstussen i og sveis plata i cooleren, men vi får nå se.
    Skal høre med han som skal sveise. Det er han som har jobben med det jeg bare står å ser på jeg
    Jeg kjenner en som har dreibenk og alu emne
    Fikser det meste til Volvo

    242 Rallycross bil
    75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
    83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt

Side 79 av 176 FørstFørst ... 29 69 77 78 79 80 81 89 129 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Girkasse og bakskjermer. Volvo 242
    By 745tic in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 12/12/14, 22:34
  2. Svar: 5
    Siste post: 13/09/13, 15:35
  3. Zeeker's Volvo 945 -97 mod - 3" eksos, M90 :)
    By Zeeker in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 195
    Siste post: 28/06/13, 05:54
  4. Volvo 242 1980 med B230ft 280 hk.
    By Snooze1992 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 03/10/12, 12:31
  5. H.Ihle - Volvo 242 -80 B230FT
    By H.Ihle in forum 200 -serien
    Svar: 38
    Siste post: 18/06/12, 20:08

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •