Det er for oljereturen ifra oljeåndingen.
Den lager vel en tetning mellom åndingsboksen og det røret der, så det blir kanskje lekaskje om du tar bort den men bruker original åndingen.
Det er for oljereturen ifra oljeåndingen.
Den lager vel en tetning mellom åndingsboksen og det røret der, så det blir kanskje lekaskje om du tar bort den men bruker original åndingen.
Mine prosjekt - Linker under:
90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd
Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.
Hvor stort er oljeretur hullet i b230? hva gjenga du med? i b23 er det 25mm, altså over 1". Gjenga du med 3/4"?
Og jeg vet jeg tipsa deg om det, men er jo billigere og kortere for deg å ballansere veiva hos Jahrmann![]()
Blir bra å få ihop skiten å få kjørt litt igjen tenker jeg
Glad påsk!
Okey.
Det jeg lurte på var om jeg skulle/kunne lage meg ei plate der boksen sitter og ha en slange bort til catchtanken min.
Men er det for å skille ut oljedampen som blir med opp av det andre hullet, om jeg forsto riktig?
Jeg har sett at noen har laget slik plate, men kan ikke huske hvem ,hehe
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Hvor mange mm kan jeg måle senere i dag, men det er vel like stort som på B23'n. (25mm omtrent)
Jeg brukte en 3/4" NPT gjengetapp ja. Den grov til i hullet uten gjøre noe som helst.
Balanseringa har jeg ordna meg en deal på
Tar Jahrmann med svinghjul, trykkplate og reimhjul forran?
Skal bli bra å få vridd om nøkkelen ja.
Tenkte jeg skulle få prøvd å montere og modifisere den nye 3" vannkjøleren og evt ny Oljekjøler i samme slengen + å få gjort om alle oljeslanger jeg har med vanlig hydraulikk til AN. Så jeg så på kalenderen og den 27. april kommer fort, men det skal prøve å bli ferdig. Syns det blir for gærlig om jeg ikke får kjørt, hehe.
Men om det blir med ny dekor på bilen eller litt grunnlingsflekker her og der vet jeg ikke enda.
Sist endret av Zeeker; 26/03/13 kl 16:55 Begrunnelse: la til spm om Jahrmann.
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
I boksen er der 2 kammer, som er avskilt med vegger.
Så når oljedampen kommer opp, så treffer den fuktige delen av dampen veggene og renner ned.
Blir litt som skvalpeplater i bunnpanna.
Kan tegne opp hvis du vil
Har noen ideer om hvordan jeg skal bygge min oljecatch, med retur til bunnpanne og ånding inn i innsugsrøret til turboen..![]()
Det med Npt tomme gjenger, er vel at det er røret som skal være 3/4 tomme (~19mm), så alle koblinger blir større..?
Rett meg gjerne om jeg tar feil der
Kurt
la åndinga gå til friluft. bedre med et drøpp på bakken en gang og to enn at hr.Tenningsbank kommer på snarvisitt
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Det stikker en tapp ned fra denne boksen som holder fast akslingen som driver oljepumpen. Hvis boksen erstattes med en plate risikerer du at akslingen hopper opp.
Det som gjøres rundt her er at det tas ut ekstra veivhusventilasjon der hvor den mekaniske bensinpumpen står på eldre motorer. Dette ledes inn i en egen boks med oljeutskiller og videre til en oppsamlingstank.
eller i hullet til fordeleren om du ikke bruker den![]()
Fikser det meste til Volvo
242 Rallycross bil
75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt
Det med at den holder den akslingen har jeg fått med meg, så da måtta man evt ha lagt noe tilsvarende halvmåne under på den plata
Det med sånn utskiller. Holder det ikke da med en vegg inne i tanken som dampen må rundt for å kunne puste i filteret?
Jeg har 2 rør som stikker opp fra det fordelerhullet i dag, jeg kan jo bare forsette med den løsningen, men evt gjøre den litt penere
Har en liten ide i hode på å bytte den ut, men det blir ikke nå.
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Originalt er det en vegg opp fra bunn, som skiller og så er det en på skrå ned fra toppen slik at luften må ned igjen og.
mini-update
Har fått tatt ut veiv og pakket den sammen med resten av det som skal balanseres.
Finni ut at det ikke var så lett så sveise om den nye radiatoren min som jeg mente, men det er bare å kjøre mere alu-rør så ordner det seg.
Og malt ett strøk på blokka. Den er faktisk rødere på bilde enn i virkeligheten, hehe. Ett strøk eller to til så blir det sikkert bra.
Håpte egentlig på å få satt inn de indre fjører i toppen i dag men det ble så mye anna rart som skjedde. Men bare jeg får gjort det og shimset den rett over påske så er den klar til å settes på motoren
Ferdig pakka. Venter bare på å reise på roadtrip.
Maling på ett veldig lavt nivå.
Fikk tak i små søte rør på BCB
På inntaket (øverst) er det mindre rør så der skal det nok la seg gjøre å sveise det nye røret rett i. Må bare kappe det lenger innførst
Uttaket i bunnen er mye større. Jeg tenkte jeg kunne høre med han som skal sveise om det går bra at jeg kjøper en str større rør, og trer rør i rør, også sveise de på baksiden og pusser ned også sveiser de fast i radiatoren.
![]()
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
eller dreie en overgang![]()
Fikser det meste til Volvo
242 Rallycross bil
75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt
Evt det
Jeg kjenner ingen i nærhetensom har dreibenk og alu-emne. Det hadde evt gått av å slipt vekk hele tuten og fått tak i ei 3mm aluplate og lagt nytt lite hull som'n sveiste den nye rørstussen i og sveis plata i cooleren, men vi får nå se.
Skal høre med han som skal sveise. Det er han som har jobben med detjeg bare står å ser på jeg
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Hva med å kappe den originale slangen jevnt ned stussen vannintaket på vannpumpen, bruke den som foring og så bare bruke en større slange mellom radiator og vannpumpe?
Det er helt klart en mulighet
Men jeg vil gjerne bygge om, og bruke litt penger på det slik at det blir mere servicevennlig når jeg står utti hutti heita en stand med sprukken slange. Da er det bare å få tak en som er orginal.
Jeg ser også at folk kjøper overganger fra blant annet DO88.no og skjøter seg videre, men jeg syns det er kjett hvis den overgangen ryker.
Det er kun derfor. Jeg er bare litt sær, ellers hadde jeg brukt en av de overstående løsningene![]()
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
det er jo som du sier, at når man står og vil kjøre med en sprukken slange som ingen har maken til så er det litt kjipt. så om du får brukt orginalen så er jo det best![]()
Og som vi vet så er det ingenting som ryker på en fredag.. hehe..
'80 242 Turbo
'86 240 16v Tic (langtidsprosjekt)
'90 940 - s90
'05 V70 2.0T
Laga en sånn her til veivhusvent jeg, må da selvsagt skjære av bunnen på den originale og lime fast på denne da... Er et skrått "skilletak" og røret fra toppen stikker 1cm nedi ca, og filter oppå..
Får si ifra hvis jeg ska ta det vekk Zeeker![]()
Få slanger inn på sugesida foran turbo'n. Da drar den vakum i blokkaMed skillevegg inni, så er det ikke mye olje som blir med inn i innsuget igjen.
![]()
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
Bilde går bra
Men jeg skjønte ikke helt de opphøyninge siden av røret i midten. Er det for å skru fast boksen?
Det røret i midten er ikke nok på min motor i hvertfall. jeg sliter med mye trykk i blokka/toppen.
Hvorfor er vel pga høy ladetrykk og mye av det går forbi stempelringa sjøl om jeg måler kompen til 11 bar.
Det er spesielt i toppen at det presser seg olje ut rundt påfyllingslokket, så jeg må få laget lufting der å.
Men hvis jeg får til det jeg vil så modifiserer jeg uttaket jeg har der fordeleren orginalt sitter og bare plugger igjen den slangen på veishusboksen.
Jeg har en drøm om er litt mere ryddig motorrom en gang i tiden også
Også vil jeg ikke ha slange fra veihus til turbo. Da får jeg en ekstra slange + at jeg må modde den innsugsslangen til turboen :/ Men på en orginalbil kunne jeg gjort det(og kjører med det på 945'n forsåvidt)
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
bare klin til med det største lufterøret du kan få til i blokk\topplokk så ordner det seg. om du kjører på e85 så ånder det mere av en grunn. min så ut som et damplokk første 2 min på første fyringa hehe