Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1.571
Side 75 av 176 FørstFørst ... 25 65 73 74 75 76 77 85 125 175 ... SisteSiste
Viser resultater 1.851 til 1.875 av 4398

Tråd: Zeeker's Volvo 242 -76 B230FT - Megasquirt 3 X - ZF girkasse - Coilover - GTX3071R

  1. #1851
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Det er for forskjellige toleranser på sylinderboring, forskjellen i fra en bokstav til en annen er 1/100 mm.

    Du har samme merkingen på blokka også, ved sylindrene. I normale fall er det ikke noe problem å kjøre med C stempel i D merket sylinder og omvendt, det er verre om du stapper et G merket stempel i C boring, da kan det bli trangt.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  2. Takk Zeeker takket for denne posten
  3. #1852
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Så C er den trangeste borringa og G størst? Er det flere bokstaver enn C D E F G som brukes på disse motorene?

    Hva skjer hvis man bytte om der, vil den varmskjære seg?
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  4. #1853
    Registrerte brukere OlaBoy sin avatar
    Medlem siden
    21. juni 2010
    Sted
    Skien, Norway, Norway
    Innlegg
    728
    Antall takk

    Standard

    Er vel jo lengre du kommer i alfabetet jo større er stempelet? ( D er større enn C osv)

  5. #1854
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Det er som Arne skriver.
    D-stemplet er 1/100 mm større enn C-merka stempel.
    Det beste er å bruke et som har samme merking som sylinderen, men det går også å bruke C-stempel.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  6. #1855
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Riktig, når jeg skulle kjøpe meg fire nye B234F stempler til det forrige prosjektet, fikk man de kun med D og G merking, jeg kjøpte dem med D merking og brukte dem i sylindre merket C uten problem, men man kan jo hone litt ekstra da om man er redd for at 1/100mm skla utgjøre noen problemer..
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  7. #1856
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Det utgjør ikke noe spesielt stort problem på ei blokk som har gått f.eks 150000 km.
    Der har man litt slitte sylindervegger som fint takler at et nytt stempel er 1/100mm større.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  8. #1857
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Så bra
    Ålreit med forum med folk som kan mye rart sier jeg bare

    Da klemmer jeg inn ett C-stempel i stedet for å bytte alle jeg, hehe.
    Men først må jeg sjekke bokstaven på cylinderen, for den har ikke sjekket. men den har gått med ett D-stempel til nå. hehe
    Jeg visste ikke om denne merkinga før nå i det siste heller jeg :/ Motoren min har da ikke dødd på seg enda, så det kan ikke være full gæli
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  9. #1858
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Om du skal bytte stempel så er det greit å hone, Kan sende deg ett F-stempel så det ikke blir så romt om du vil
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  10. #1859
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. feb. 2010
    Sted
    nes, akershus
    Innlegg
    509
    Antall takk

    Standard

    Etter hva jeg lærte så er bokstava på volvo stempla forskjellige tollerenser/størrelse på stempler/ borring kanskje litt dårlig forklart og kanskje feil? Men har aldri hørt at det er forskjell på forbrenningsrommet :-p

  11. #1860
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Forskjellene er som sagt i forhold til klaring på borringa på nye og der har volvo 4 størrelser ut i fra hva jeg har sett av stempler på B230. Det står om dette i haynes boka om 240. der står hvilke toleranser og hvilke merkinger som passer til hvilke bor osv. Jeg kan komme tilbake med ett scannet bilde av dette så fort jeg finner igjen boka
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  12. #1861
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Ettersom det er flere som kan litt om dette så må jeg bare spørre

    Hvordan har Volvo klart å få forskjellige klaringer på samma blokka? De bruker vel samme borr når de borrer opp første gangen?
    Hva med ei nyborra blokk med 1. overdim, vil denne også ha forskjellige klaringer?
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  13. #1862
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Det kan forklares med serieproduserte enheter Blokkene ble borret i serier. f.eks 50-100 stk pr serie.
    Isteden for å stille inn maskinene til hver enkelt enhet korrigerte de avvik i serien ved å ha forskjellige klassifiseringer.


    Ved borring til overdim er det bare 1 blokk det gjelder, og da tar maskinoperatøren seg tid til å kontrollmåle at det blir innenfor toleransene (klaringer) Sånn kort fortalt
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  14. Takk ArneR takket for denne posten
  15. #1863
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Det kan forklares med serieproduserte enheter Blokkene ble borret i serier. f.eks 50-100 stk pr serie.
    Isteden for å stille inn maskinene til hver enkelt enhet korrigerte de avvik i serien ved å ha forskjellige klassifiseringer.


    Ved borring til overdim er det bare 1 blokk det gjelder, og da tar maskinoperatøren seg tid til å kontrollmåle at det blir innenfor toleransene (klaringer) Sånn kort fortalt
    Slik å forstå

    Jeg tok en titt på blokka mi i stad, og den har faktisk bare D-merker.
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  16. #1864
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Og nå motoren faktisk ute også, hehe
    Det tok sin tid

    Fikk skrudd av spakstellet til ZF'n slik at en annen grevlingkompis kan kopiere det.

    Toppen er ferdig hos Oslo Motorservice. Den var visst redd-bar. Så hvis han gjorde som han snakka på når jeg leverte toppen, kom han til å bruke noe fæncy epoxylim å ha i den sprekken også bytte styringa og frese opp igjen setet bittelitt.
    Løfteren lå så langt nedi hullet sitt så han mente at det gikk bra.
    Skal høre med han hva han eksakt har gjort når jeg henter den.

    Så da slipper jeg å miste noen whp og kan leke videre med samma innsats utover sommeren.

    Henter toppen i slutten av uka som kommer.
    Så langt, Takk til Oslo Motorservice
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  17. #1865
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard Re: Zeeker's Volvo 242 -76 B230FT - Megasquirt 3 X - Turbobanditen - ZF girkasse

    Liker (y)
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  18. #1866
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Good shit

    Ang merking på blokk, så er det stort sett C og D klassifiseringer.
    Har sett et par sylindre på E, men aldri vært borti blokker med F og G.
    Sist endret av Ola Moen; 10/03/13 kl 20:37
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  19. #1867
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Innlegg
    3.350
    Antall takk

    Standard

    Godt den kunne reddes
    Bare å stå på videre da
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

    Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

  20. #1868
    Registrerte brukere Mr. Nilsen sin avatar
    Medlem siden
    30. mai 2010
    Sted
    Verdens navle, Brumunddal
    Innlegg
    156
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Zeeker Vis post
    Fikk skrudd av spakstellet til ZF'n slik at en annen grevlingkompis kan kopiere det.
    Grevling du liksom var godt og se litt framgang idag iallfall
    Volvo 242 79' model T6 fullblodsræser prosjekt
    Vw T5 08' model bruksbil/trekkvogn

  21. Takk Ola Moen takket for denne posten
  22. #1869
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard Zeeker's Volvo 242 -76 B230FT - Megasquirt 3 X - Turbobanditen - ZF girkasse

    Bra bra

    Kunne du fått tatt ett bilde av spakstellet ditt?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  23. #1870
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Nilsen Vis post
    Grevling du liksom var godt og se litt framgang idag iallfall
    Hehe.. Grevling ja.

    Det var brukbart å skru litt igjen egentlig.
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  24. #1871
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Frigstad Vis post
    Bra bra

    Kunne du fått tatt ett bilde av spakstellet ditt?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Det gjorde jeg i sted faktisk. Jeg sitter på jobb akkurat nå men skal prøve å huske det når jeg kommer hjem om ett par timer
    Jeg har vel ingen gode bilder av spaken som det skal rives i og hvordan den er skrudd, men det tror jeg ligger i tråden her en stand. hehe
    Evt så får Mr.Nilsen ta bilder av akkurat den. (Det er han som har spakstell med spak nå)
    Hvis det ikke dukker opp får du sende meg en mld på FB.
    Sist endret av Zeeker; 10/03/13 kl 22:11 Begrunnelse: retting
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  25. #1872
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Også såg jeg og Mr.Nilsen på kamdrevet mitt i stad, og det kan nok ha tatt kvelden det å :(
    Hullet i midten virker litt romt. Drevet spant rundt på kammen når kila og bolten knakk.

    Så hvis noen har ett justerbart kamdrev liggende til en hyggelig pris så er det bare å gi lyd fra seg I Need one.
    Evt så får jeg raide BCB igjen, hehe.
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  26. #1873
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Her kommer noen bilder av spakstellet og girstanga. Hvis det er noe så spør så skal jeg prøve å forklare

    Dette er sånn det er nå


    Må borre hull i de små "vingene" på hver side bak på kassa for å kunne skru spakstellet fast.










    Spakstellet må kortes inn. Hvor mye avhenger av hvilket du bruker.






    Shifte-stanga under spakstellet må også kortes inn tilsvarende. Festet i framkant på denna passer rett på BMW-festet


    Spakstellet mitt ble for bredt, så jeg måtte smale det inn litt.






    Ferdig spakstell, men med "feil" girstang



    Girstanga.

    Nedre del av org. girstang ble kappet for å lage "hurtigfeste" på stanga. Og for å kunne lage flere lengder og bytte de lettvint senere. Det har ikke skjedd, hehe.
    Jeg lagde også shortskift ved å sveise på ett ekstra "øre" til krysspinnen fra ei anna stang. Hvor mye avhenger av hvor lang stanga er på øversiden. For kort/orginal så vil du slå borti midtkonstollen ved giring.






    Flattjernet ble gjenget for å kunne feste girstanga til festet.


    Det er "feil" girstang, men festeanordningen er lik. Denne stanga knakk like over skrufestet pga av røret ble klemt flatt.


    Sånn skjedde etter at jeg teste stanga litt i skrustikka.


    Ett bedre nedre feste på stanga ble konstruert. Dette fylte hele røret innvendig.


    Festet ble sveist 4 steder rundt på stanga




    Her er forskjellen på den første og andre versjonen av girstanga.


    Ferdig produkt med en kjempefin sykkelholk fra selveste Biltema
    Sist endret av Zeeker; 11/03/13 kl 01:53
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  27. #1874
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Status nå:
    Klarte til å med å ripe opp og få lakken til å bli fucka.. Må nok finna frem sprayboksen å ha på en liten dært med maling igjen.




    Møkkete og fært. Og mye rot.


    Så nå henger'n her.
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  28. Takk Holck takket for denne posten
  29. #1875
    Registrerte brukere buster83 sin avatar
    Medlem siden
    25. jan. 2011
    Sted
    Brumunddal
    Innlegg
    1.936
    Antall takk

    Standard

    sjå der ja det skjer saker og ting

    '80 242 Turbo
    '86 240 16v Tic (langtidsprosjekt)
    '90 940 - s90
    '05 V70 2.0T

Side 75 av 176 FørstFørst ... 25 65 73 74 75 76 77 85 125 175 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Girkasse og bakskjermer. Volvo 242
    By 745tic in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 12/12/14, 22:34
  2. Svar: 5
    Siste post: 13/09/13, 15:35
  3. Zeeker's Volvo 945 -97 mod - 3" eksos, M90 :)
    By Zeeker in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 195
    Siste post: 28/06/13, 05:54
  4. Volvo 242 1980 med B230ft 280 hk.
    By Snooze1992 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 03/10/12, 12:31
  5. H.Ihle - Volvo 242 -80 B230FT
    By H.Ihle in forum 200 -serien
    Svar: 38
    Siste post: 18/06/12, 20:08

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •