Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 51

Tråd: Trimming for ukyndige...

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Da er det bedre og bruke pengene til og fikse en 530.

  2. #27
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    Innlegg
    10.734
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    531 toppen gir alene ca 5 hk på sugemotor i forhold til 530 uten å gjøre noe. Men er som du sier, 531 toppen kan portes mer pga mindre kjølekanaler/mer gods.
    7 hk skal det vere.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  3. #28
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    7 hk skal det vere.
    Ok. Uansett så er det ikke allverden, selv om det utgjør større forskjell når bilen er turbomata og mer fløder igjennom.

    Bedre å få porta en 530/531 og satt inn noen større innsugsventiler.

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Også viktig og ikke bare fokusere på en ting, altså topp. Ting må passe sammen, innsuget og grenrør må stemme.
    Og en god kam er like så viktig, og den må igjen stemme med det innsug og grenrør er avstemt for. Hjelper ikke med en fin topp, når ikke noe annet er fint.
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  5. #30
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jonass Vis post
    Også viktig og ikke bare fokusere på en ting, altså topp. Ting må passe sammen, innsuget og grenrør må stemme.
    Og en god kam er like så viktig, og den må igjen stemme med det innsug og grenrør er avstemt for. Hjelper ikke med en fin topp, når ikke noe annet er fint.
    Yep, det er sant . Er helheten som utgjør effekten/karakteristikken, ikke hver enkelt del.

  6. #31
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    Innlegg
    2.589
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av A.Finstad Vis post
    selsakt må man jo porte 531 toppen hvis dem setter på den ellers så ere som du sier penger i dass det er jo faktisk 116 hester i den orginalt og for å dra ut 84 hester skal ikke så mye til som folk her inne trur! en annen ting er jo svinghjulet på dissa motora det er ALT for tungt! få letta det av noen som kan det så blir motoren mye morsommere å kjøre!

    med lettet svinghjul blir det kun mere turtallsvillig, men du mister dreiemoment.
    blir ikke så artig når du skal opp bakker og må tyne den på turtall når du kunne holdt fint drev på høyere gir....

  7. #32
    Registrerte brukere A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    bilen blir mye morsommere å kjøre aktivt med letta svinghjul, men til værdags bruk trengs ikke det.
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  8. #33
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Vikebø Vis post
    med lettet svinghjul blir det kun mere turtallsvillig, men du mister dreiemoment.
    blir ikke så artig når du skal opp bakker og må tyne den på turtall når du kunne holdt fint drev på høyere gir....
    Du mister ikke dreiemoment ved å lette svinghjulet (dvs fjerne roterende masse fra motoren). Ingen forskjell på pairene ved bremsing. Det er en vanlig misforståelse.

    Det er ikke massen som roterer med motoren som gir momentet, det er krafta du får fra stempla per gang. Og det blir hverken mer eller mindre ved lettet svinghjul.

    Men du mister treghetsmoment. Dvs et slags falsk moment som er et resultat av hastigheten motoren har opparbeidet seg og tyngden på roterende massen. Jo mer masse som roterer, jo mer motstand skal til for at det skal stoppe/bremses ned. Men samtidig, jo mer masse som roterer, jo lengere tid tar det å få fart på det, og derfor blir bilen mye morsommere å kjøre med lettere svinghjul (kvikkere).

    Grunnen til at det er tungt originalt er for å gjøre bilen mer lettkjørt. Dvs vanskeligere å kvele pga massen i bevegelse (treghetsmomentet). Samtidig når bilen har dobbeltmassesvinghjul originalt (Volvo 940 1995 og nyere) så har du to tunge masser med fjærer imellom (en på motorside og en på lamellside), og da er tyngden med på å jevne ut vibrasjonene/hakkingen i drivverket fra motoren som er merkbart på lavt turtall. Dette erstatter avfjøret lamell. Dobbeltmasse er en mye bedre løsning for hverdagskjøring igrunn, men er kun laget for original effekt, svindyrt og begrenset levetid.

    Vekta på veiva har forresten like mye å si som vekta på svinghjulet angående dette. Smidd veiv er tyngre enn vanlig.
    Sist endret av ChrML; 23/03/10 kl 15:03

  9. #34
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    Innlegg
    2.589
    Antall takk

    Standard

    ergo ,du mister dreiemoment... man må ha en viss tyngde i svinghjulet for at bilen skal kunne trekke fremover. Men her finnes en gylden middelvei mellom et med grei vekt slik at bilen blir "hissigere" på turtall, men samtidig ikke mister trekkraften over tid.

    Men letta svinghjul og turtallsmaskin er "sånt som ungdommen lika"

  10. #35
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Vikebø Vis post
    ergo ,du mister dreiemoment... man må ha en viss tyngde i svinghjulet for at bilen skal kunne trekke fremover. Men her finnes en gylden middelvei mellom et med grei vekt slik at bilen blir "hissigere" på turtall, men samtidig ikke mister trekkraften over tid.

    Men letta svinghjul og turtallsmaskin er "sånt som ungdommen lika"
    Du mister ikke dreiemoment av å fjerne vekt på svinghjulet . Bremser du en bil med 5 kg svinghjul og samme bilen med 15 kg svinghjul, så måler du ingen forskjell i effekten/dreiemomentet. Dvs du trenger ikke å gire ned flere gir for å dra campingvogn opp en bakke med et lettere svinghjul.

    Eneste forskjellen er at det tar lengre tid å endre turtall pga treghet (masse i bevegelse), enten det er opp eller ned. Treghet er ikke det samme som dreiemoment/effekt som beskriver energien motoren tilfører svinghjulet.

  11. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    615
    Antall takk

    Standard

    en smidd veiv må ikke nødvendigvis være tyngre enn enn org.
    kommer ann på designet. noen veiver er jo eks laget svært slanke i "skinkene"
    og v-formet for og "skjære" gjennom olja.
    ikke så mye til volvo men.
    volvo 240 turbo 87mod (prosjekt)
    volvo v70 turbo 98mod (bruksvogn)

  12. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Må bare støtte Chrml her, tungt svinghjul gir et falskt moment, gjør også at motoren får en slapp karakter.
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  13. #38
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    Innlegg
    2.589
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Du mister ikke dreiemoment av å fjerne vekt på svinghjulet . Bremser du en bil med 5 kg svinghjul og samme bilen med 15 kg svinghjul, så måler du ingen forskjell i effekten/dreiemomentet. Dvs du trenger ikke å gire ned flere gir for å dra campingvogn opp en bakke med et lettere svinghjul.

    Eneste forskjellen er at det tar lengre tid å endre turtall pga treghet (masse i bevegelse), enten det er opp eller ned. Treghet er ikke det samme som dreiemoment/effekt som beskriver energien motoren tilfører svinghjulet.
    Vi ser visse likheter mellom tankegangene våre her: Vi er nok egentlig enige

    Når du letter svinghjulet, så blir bilen gjerne mere responsvillig. Forskjellen er vel mere det at når du skal f.eks trekke tungt opp en bakke, så må du kanskje legge det i en annen del av turtallsregisteret på lettet kontra ulettet hvis du er med.

    Lavtrykksturbo med dobbelmasse/tungt svinghjul kan trekke lettere i de lavere registrene pga tyngden, mens en med lettet svinghjul vil trekke lettere i et høyere register. Nm/hk-forskjellen vil være minimal, kanskje usynlig.

    (litt trøtt ,så det står egentlig det samme 2 ganger, men satser på at du er med..)

  14. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Nei du kan ikke trekke eller skyve mer jo tyngre svinghjul du har, men det er letter og komme igang. Det er ikke svinghjulet som hjelper deg opp en bakke, har du 300nm så har du det, om det er med et tungt svinghjul eller et lett.
    det tyngre svinghjulet gjør bare at motoren holder rotasjonen lengre av seg selv.
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  15. #40
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    Innlegg
    2.589
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jonass Vis post
    Nei du kan ikke trekke eller skyve mer jo tyngre svinghjul du har, men det er letter og komme igang. Det er ikke svinghjulet som hjelper deg opp en bakke, har du 300nm så har du det, om det er med et tungt svinghjul eller et lett.
    det tyngre svinghjulet gjør bare at motoren holder rotasjonen lengre av seg selv.
    les hva jeg skriver...

    i siste innlegg skriver jeg ikke at du med et tyngre svinghjul kan trekke mere.
    det jeg skrev var at du flytter hvor den trekker best i turtallsregisteret!

    jeg legger ballen død

  16. #41
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Med et tyngre svinghjul og høyere kinetisk gyroeffekt, så vil du jo også komme lettere opp en bratt bakke, fordi du har mer vekt som snurrer. Men blir da igjen vanskeligere å trekke igang svinghjulet når farten daler.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  17. #42
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Med et tyngre svinghjul og høyere kinetisk gyroeffekt, så vil du jo også komme lettere opp en bratt bakke, fordi du har mer vekt som snurrer. Men blir da igjen vanskeligere å trekke igang svinghjulet når farten daler.
    Må tilføre svinghjulet samme effekten opp bakken om det er lett eller tungt for å holde farta, men farten daler ikke like raskt med et tungt svinghjul .

  18. #43
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Må tilføre svinghjulet samme effekten opp bakken om det er lett eller tungt for å holde farta, men farten daler ikke like raskt med et tungt svinghjul .
    Som jeg sa.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  19. #44
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. jan. 2010
    Innlegg
    830
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Testdriver Vis post
    Det finnes ingen enkle og billige måter å trimme en sugemotor for en ukyndig person.
    Hadde dette vært en turbomotor kunne du lett satt i en chip som gir merkbart høyere kraft og akselerasjon.

    Men er ikke FD motoren ganske sprek fra før av da? hvilken topp og kam sitter det på denne?
    Har selv en FK som skulle vært chipa. Hvor sitter den originale chipen? Bør man bruke bredbåndslambda for å justere inn denne? justere bensintrykksregulator og turbotrykk?
    Massey Ferguson - Alltid en snute foran

    Fader Turbo,
    du som snurrer, gi oss i dag bar på bar.
    Forlat oss våre slitne råder og toppakninger,
    som vi forlater bryet med service.
    Led oss ikke inn i teknisk kontroll, men fri oss fra TUV og godkjennelser.
    For momentet, ladetrykket og pop-offen er din i all evighet.
    Amen.

  20. #45
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    la bensintryks regulatoren være. skaff en turbotryks måler å still opp trykket til 0.8 0.9
    Kjøp en ny akumulator til WG med ei strammere fjør. eller bytt ut den orginale fjøra. den orginale er for slapp å åpner altfortidlig.. ved pysventil / bleedventil vil den tjuvåpne en del...
    One Ring to rule them all

  21. #46
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.404
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Som jeg sa.
    Så lenge bilen har ork nok til å holde samme farten evt øke farten i nevnte motbakke, vil ikke et tyngre svinghjul hjelpe deg.
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  22. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Vil bare "hindre" deg i å øke farten mer
    One Ring to rule them all

  23. #48
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.404
    Antall takk

    Standard

    Presis, iallfall i å øke den fortere! Når turtallet derimot synker vil du kanskje dra bittelitt nytte av et tyngre svinghjul, men denne fordelen blir aldri like stor som fordelen ved rask turtallsøkning med et lett svinhjul når du har dreiemoment nok til det.

    Grunnen til at en bruker tyngre svinghjul er jo for å få en mer ryddig gange og at det skal bli lettere å gire for folk flest.
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  24. #49
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    letta svinghjul er jo mye morsommere å kjøre også. flatt svinghjul på fkn min var ikke noe stress for tjeien å kjøre. bilen ble en del sterkerepå bunn etter at toppen ble planet litt og jeg fikk ut eksosen. lite alureimhjul ble brukt også.
    Må ikke glemme at forbruket går ned litt mer lettere svinghjul også (merket stor forskjell på bykjøring)
    One Ring to rule them all

  25. #50
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Kan jeg tenke meg ja, min bruker mellom 1,1-1,2 på bykjøring og noen mil landevei, men målte den til 0,78 på langkjøring. Og det var ikke noe "hypermilage" kjøring heller..

    Må skrive opp lettet svinghjul på ønskelisten..
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •