Da er det bedre og bruke pengene til og fikse en 530.
Da er det bedre og bruke pengene til og fikse en 530.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Også viktig og ikke bare fokusere på en ting, altså topp. Ting må passe sammen, innsuget og grenrør må stemme.
Og en god kam er like så viktig, og den må igjen stemme med det innsug og grenrør er avstemt for. Hjelper ikke med en fin topp, når ikke noe annet er fint.
Kawasaki kfx 450r
BMW E39 525T
bilen blir mye morsommere å kjøre aktivt med letta svinghjul, men til værdags bruk trengs ikke det.
Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
1989 modell 245 brukis
1987 modell 740 turbo prosjekt
1977 modell 242 Prosjekt
1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
momy said i could not handle a V8, momy is now religious!
Du mister ikke dreiemoment ved å lette svinghjulet (dvs fjerne roterende masse fra motoren). Ingen forskjell på pairene ved bremsing. Det er en vanlig misforståelse.
Det er ikke massen som roterer med motoren som gir momentet, det er krafta du får fra stempla per gang. Og det blir hverken mer eller mindre ved lettet svinghjul.
Men du mister treghetsmoment. Dvs et slags falsk moment som er et resultat av hastigheten motoren har opparbeidet seg og tyngden på roterende massen. Jo mer masse som roterer, jo mer motstand skal til for at det skal stoppe/bremses ned. Men samtidig, jo mer masse som roterer, jo lengere tid tar det å få fart på det, og derfor blir bilen mye morsommere å kjøre med lettere svinghjul (kvikkere).
Grunnen til at det er tungt originalt er for å gjøre bilen mer lettkjørt. Dvs vanskeligere å kvele pga massen i bevegelse (treghetsmomentet). Samtidig når bilen har dobbeltmassesvinghjul originalt (Volvo 940 1995 og nyere) så har du to tunge masser med fjærer imellom (en på motorside og en på lamellside), og da er tyngden med på å jevne ut vibrasjonene/hakkingen i drivverket fra motoren som er merkbart på lavt turtall. Dette erstatter avfjøret lamell. Dobbeltmasse er en mye bedre løsning for hverdagskjøring igrunn, men er kun laget for original effekt, svindyrt og begrenset levetid.
Vekta på veiva har forresten like mye å si som vekta på svinghjulet angående dette. Smidd veiv er tyngre enn vanlig.
ergo ,du mister dreiemoment... man må ha en viss tyngde i svinghjulet for at bilen skal kunne trekke fremover. Men her finnes en gylden middelvei mellom et med grei vekt slik at bilen blir "hissigere" på turtall, men samtidig ikke mister trekkraften over tid.
Men letta svinghjul og turtallsmaskin er "sånt som ungdommen lika"![]()
Du mister ikke dreiemoment av å fjerne vekt på svinghjulet. Bremser du en bil med 5 kg svinghjul og samme bilen med 15 kg svinghjul, så måler du ingen forskjell i effekten/dreiemomentet. Dvs du trenger ikke å gire ned flere gir for å dra campingvogn opp en bakke med et lettere svinghjul.
Eneste forskjellen er at det tar lengre tid å endre turtall pga treghet (masse i bevegelse), enten det er opp eller ned. Treghet er ikke det samme som dreiemoment/effekt som beskriver energien motoren tilfører svinghjulet.
en smidd veiv må ikke nødvendigvis være tyngre enn enn org.
kommer ann på designet. noen veiver er jo eks laget svært slanke i "skinkene"
og v-formet for og "skjære" gjennom olja.
ikke så mye til volvo men.
volvo 240 turbo 87mod (prosjekt)
volvo v70 turbo 98mod (bruksvogn)
Må bare støtte Chrml her, tungt svinghjul gir et falskt moment, gjør også at motoren får en slapp karakter.
Kawasaki kfx 450r
BMW E39 525T
Vi ser visse likheter mellom tankegangene våre her: Vi er nok egentlig enige
Når du letter svinghjulet, så blir bilen gjerne mere responsvillig. Forskjellen er vel mere det at når du skal f.eks trekke tungt opp en bakke, så må du kanskje legge det i en annen del av turtallsregisteret på lettet kontra ulettet hvis du er med.
Lavtrykksturbo med dobbelmasse/tungt svinghjul kan trekke lettere i de lavere registrene pga tyngden, mens en med lettet svinghjul vil trekke lettere i et høyere register. Nm/hk-forskjellen vil være minimal, kanskje usynlig.
(litt trøtt ,så det står egentlig det samme 2 ganger, men satser på at du er med..)
Nei du kan ikke trekke eller skyve mer jo tyngre svinghjul du har, men det er letter og komme igang. Det er ikke svinghjulet som hjelper deg opp en bakke, har du 300nm så har du det, om det er med et tungt svinghjul eller et lett.
det tyngre svinghjulet gjør bare at motoren holder rotasjonen lengre av seg selv.
Kawasaki kfx 450r
BMW E39 525T
Med et tyngre svinghjul og høyere kinetisk gyroeffekt, så vil du jo også komme lettere opp en bratt bakke, fordi du har mer vekt som snurrer. Men blir da igjen vanskeligere å trekke igang svinghjulet når farten daler.
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Massey Ferguson - Alltid en snute foran
Fader Turbo,
du som snurrer, gi oss i dag bar på bar.
Forlat oss våre slitne råder og toppakninger,
som vi forlater bryet med service.
Led oss ikke inn i teknisk kontroll, men fri oss fra TUV og godkjennelser.
For momentet, ladetrykket og pop-offen er din i all evighet.
Amen.
la bensintryks regulatoren være. skaff en turbotryks måler å still opp trykket til 0.8 0.9
Kjøp en ny akumulator til WG med ei strammere fjør. eller bytt ut den orginale fjøra. den orginale er for slapp å åpner altfortidlig.. ved pysventil / bleedventil vil den tjuvåpne en del...
One Ring to rule them all
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Vil bare "hindre" deg i å øke farten mer![]()
One Ring to rule them all
Presis, iallfall i å øke den fortere! Når turtallet derimot synker vil du kanskje dra bittelitt nytte av et tyngre svinghjul, men denne fordelen blir aldri like stor som fordelen ved rask turtallsøkning med et lett svinhjul når du har dreiemoment nok til det.
Grunnen til at en bruker tyngre svinghjul er jo for å få en mer ryddig gange og at det skal bli lettere å gire for folk flest.
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
letta svinghjul er jo mye morsommere å kjøre også. flatt svinghjul på fkn min var ikke noe stress for tjeien å kjøre. bilen ble en del sterkerepå bunn etter at toppen ble planet litt og jeg fikk ut eksosen. lite alureimhjul ble brukt også.
Må ikke glemme at forbruket går ned litt mer lettere svinghjul også(merket stor forskjell på bykjøring)
One Ring to rule them all
Kan jeg tenke meg ja, min bruker mellom 1,1-1,2 på bykjøring og noen mil landevei, men målte den til 0,78 på langkjøring. Og det var ikke noe "hypermilage" kjøring heller..
Må skrive opp lettet svinghjul på ønskelisten..
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe