116hk original som F ja. Hadde 132hk før jeg begynte nå nylig Det første alle spurte om når de satt på med de 132 hk som var, var "Dæven har du turbo!?" Rimelig lang i maska når jeg sa det bare var 132hk sugemotor Så bør jo ikke bli for ille med en ala 25-30 til og breiere register...
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Fått sveisa, tilpassa og sveisa fast Helmholz-snorklene som skal i auxplenum med spjeld
Satser på at plenumstanken blir sveisa fast i morra og at jeg kanskje får laga aux-plenum. Må få lånt meg noen NPT gjengetapper så jeg får skrudd i div. nippler rundt om på plenum...
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Hahahaha xD Hørte rykter om det der av en kompis Er jo det som er moro
Har fått montert aux-plenum i dag og valsa/laga rør mellom aux-plenum og spjeld Ser ikke ut til at jeg klare å nå min egen deadline på fredag før 1800, men skal vel få til noe ila helga + jeg har ferie hele neste uke
Dagens makkverk...
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
bare jeg som ikke helt skjønner greian med det innsuget?
Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)
nåværende kjøretøy:
94 volvo 945 godkjent med t5
86 chverolet van
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)
nåværende kjøretøy:
94 volvo 945 godkjent med t5
86 chverolet van
Kan du forklare litt mer på prinsippet på den type innsug?
Edit: Spennende prosjekt, lykke til
X-Volvo 740GL (84) Solgt---X-Nissan Patrol 3.3TD (88) Solgt -- X-Mercedes w124 300DT (93) Solgt
X-Volvo 745GL (88) Solgt---X-BMW 520i Touring (94) Solgt-----Mercedes w202 200 (94)
X-Volvo 945GL (91) Vraket-X-Nissan Patrol 2.8 TD (91) Solgt---Mercedes w202t 200 (98)
X-Volvo 945FK (96)Solgt----X-Volvo 740GL (90) Solgt
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Veldig enkelt fortalt er det en avstemming av plenumsvolum og lengden/areal på de røra som går ned på skrå der, som fungerer som en forlengelse av innsugstraktene på ett lavere turtall enn der innsugstraktene(runnerne) funker i sitt ess alene... Fortinnsvis legges denne avstemmingen på turtall under det området kammen funker bra på. Mazda og ikke minst BMW utnytter dette i stor grad selv på serieproduserte motorer for å gi mere bunndrag selv med en kam som kanskje har litt for lang durasjon til å funke optimalt lengre ned i registeret. I mitt tilfelle ligger denne lydtunings "boosten" på tett under 2000rpm og runnerne er avstempt til 6500rpm. Så om simuleringa stemmer (som er megent sannsynelig) vil det bety ala 160Nm @ 1200rpm, 200Nm@2400, 205Nm @ 4000rpm og peak på 215Nm @6000 og ala 205 igjen på 6000rpm hvor rødstrek også vil være, da kurven synker som en jarstein over 6000rpm... Folk som sier K-kam holder til 8000rpm bør kanskje finne noe mindre sterkt å røyke...
Sist endret av Njål Nilssen; 04/01/13 kl 22:19
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
ble du ferdig i helgen?? spent på hvordan det kommer til å se ut og fungerer
2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
1993 S2 Avant 2,2 turbo
La ut ein link på facebook-sida vår, denne tråden kjem nok til å få litt oppmerksomheit no
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
må si dette er noe av de mest spesiele prosjekta jeg har sett, jeg følger seff med jevlig gromt stå påå!
Ja, jeg hang for det meste i stroppen og holdt meg i håndtaket. Gubben har kjørt den runden før!
Vart bra overraska over draget ja, og med de nye oppgraderingene tror jeg det ikke kommer til å gå noe dårligere akkurat!
For dere som syns detta er imponerende, sjekk det egentlige bruksbilprosjektet til Njål:
http://forum.vccn.no/showthread.php?...oppdateringer!
Liker at du bruker utrykket MLU på en 20 år gammal bil men du veit vel at det var mer enn motor som ble oppgradert under MLU?
- HvedingN
- 09' V70 R-design, 2.4D P*
- 95' Toyota 4Runner 1KZ-T
- 89' 745GLT B234F
- 81' 343GLS B234F
Ser ut som bilen din trenger en motorvask også. Får du gjort noe mer?
740 MLU vart heller 940
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
RÅTT! (selvom det er et kvikkfiks-prosjekt for deg) Må nesten kreve film når du er ferdig....