Om man finner de rette personene så klarer de å lage til problemer uansett motorstyringstype, bilmerke/type, osv. Og det fins ca like mange forskjellige meninger som folk som har en mening. Men det er svært vanlig at man foretrekker den sprut typen man har holdt på mest med framfor andre merker.
Derfor har f.eks jeg MS2 og MS3 på førsteplass og Haltech på andreplass blant de jeg foretrekker. Kan legge til at jeg ikke er noen stor fan av MS1 og E6, selv om jeg har vært borti begge deler.
Jeg regner meg selv fortsatt som amatør selv om jeg har gjort noen MS2 installasjoner og 2 MS3 installsjoner hittil, og hjulpet folk som har fått problemer med diverse andre sprut fra Haltech til Link og særheter som GEMS. Eneste grunn til at jeg driver med det til hobby, og innimellom hjelper noen i gang med ett prosjekt når jeg har anledning, er at jeg finner det fasinerende og lærerikt.
Mange ting man drar med seg når man lærer ett sprut er også nyttig når man holder på med sprut av andre typer, da veldig mange funksjoner er lik fra sprut til sprut med litt variasjoner.
Om du har DIY ånd og er oppriktig interesert i å lære litt om elektronikk og fra bunn av lære hvordan en motorstyring fungerer, så er min personlige mening at MS er ett bra sprut å begyne med. Men det krever en god dose tolmdighet, i grunn uansett hvilket sprut du skal lære. Det har skjedd flere ganger at jeg har rådet en utolmodig sjel som bare er ute etter å spare noen kr, og ikke interessert i å lære noe, kontakte en lokal tuner eller person som tar på seg installering og justering av datasprut.
Jeg har selv ingen biler oppe å gå med datasprut nå i skrivende stund, men har både MS2 og MS3X liggende som skal i bruk igjen. Både egenloddete løsninger og ferdigkjøpt.
Men jeg må si at veien MS3 firmwaren har tatt den senere tid er fasinerende, så det skal bli interesangt å begyne med MS3en igjen i neste bil den skal i
Og ja jeg har hatt noen problemer selv, men jeg kommer ikke på noen jeg ikke har vært skyld i selv. Som f.eks et par kortsluttede prosessorer og kondensatorer pga. uvitenhet/uforsiktighet.
Som gaupe nevner så er det flere her på forumet som har peiling på MS, og også folk som er flink med andre sprut.