Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  23
Side 5 av 6 FørstFørst ... 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 101 til 125 av 139

Tråd: 16 ventiler VS 531 topp

Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Turbocenter har chips som er mappa til 610ml dyser og 80-90mm lmm.
    Hadde de i 240n...
    Merka ingenting på kjørbarhet kontra org oppsettet...
    Da har en jo i prinsipp suppe til rundt 400hk.

Jeg tror dog at selve chip'en ikke er så kritisk på lh2.4 så lenge det ikke er standard programmet som ligger der.
    Det som er viktig er at forholdet mellom lmm dia og dysestørrelse er perfekt. Planen min var å fintrimme dia på lmm, tidkrevende
    men helt kurrant så lenge en har tilgang på en dreiebenk og fester elektronikken så det går ann å få den ut uten at den blir helt herpa.

Kom aldri så langt at jeg fikk kjørt den med bredbåndslambda så fikk ikke sjekket blandinga.
    Har en hjerne med bensinchip. Men tror jeg får for MS etterhvert, har rota litt med det, blir igrunn bare irritert på opplegget, har prøvd med forskjellige LMM. Jeg ender med alt for feitblanding på bunn så har den ikke nokk suppe på toppen virker det som.

Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Antall takk

Standard

Selv med 680cc dyser og 3" lmm klarer lh2.4 helt fint å holde lambda=1 ved vanlig kjøring. Så jeg er villig til å vedde penger på at det er noe galt med motoren/motorstyringa di...

Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Det kan godt hende, ska rote litt i modtkonsollen å lese av feilkoder. Gikk ikke igjennom eu kontroll pga. høyt utslipp. Er noe muffens ute å går...

Har prøvde med to forskjellige hjerner, begge lukter bensin på tomgang.. Tror det kan være feil på LMM kabler eller Lamda.
    Sist endret av TomX95; 21/12/12 kl 22:34

Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Har lest av feilkoder, blinker kunn 3 ganger så alt ska være i orden..... Må vell trappe ned til standardyser og prøve MS som tillegsprut isteden tror jeg.

Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Har gjort begge deler. I begge tilfeller henter jeg ecukontakt fra orginal
    ECU
    .
    I ditt tilfelle er det nok mest nærliggende å lage selv. På verdensbasis er det ikke så mange som driver å trimmer typen bil som du driver med, utenom her i norden. Og så har du gjerne en litt sær patent med 2 hjernen, kontra en hjerne som er vanlig med andre merker. En enkel standard Bosch Motronic kontakt hadde gjort utvalget større.
    får man kjøpt adaptere til motronic kontakten?hvor?
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Team Tynner Vis post
    får man kjøpt adaptere til motronic kontakten?hvor?
    Ja. Vet om 2 stk, men det fins sikkert flere typer til andre sprut. Adapterene jeg vet om er i hovedsak laget til BMW, men det ene kan brukes i alle biler som orginalt har 55pin Motronic hjerne.
    Denne er laget spesifikk for bruk i BMW og med MS, så ikke veldig interesangt her.
    http://www.diyautotune.com/catalog/b...pcb-p-194.html
    Denne er laget for å brukes i lag med alle biler som benytter 55pins Motronic tilkobling. Dette er ett selvstendig adapter som kan loddes på ledningsnett fra i grunn alle slags datasprut.
    http://www.diyautotune.com/catalog/d...pin-p-415.html
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Veit du om det finnes Jetronic adater også? 35 Pin.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

K-Jetronic? Vær obs på at det fins flere Bosch sprut som slutter på Jetronic. K-Jetronic og KE-Jetronic som multipint mekanisk innsprøytning, og Monojetronic med en dyse i gasspjeldhuset. LE og LH Jetronic er elektroniske varianter med luftmengdemåler og luftmassemåler. Dette er eldre typer innsprøytninger som kan kalles for forløpere til variantene av Motronic.
    Om det er snakk om K-Jetronic, sier jeg nei det har jeg ikke hørt om. Alle adaptre jeg vet om er til elektroniske sprut, av god grunn.
    Om det er snakk om LE eller LH Jetronic så har jeg ikke vært borti det, men utelukker ikke at noen har laget.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    Antall takk

Standard Re: 16 ventiler VS 531 topp

LH jetronic er vel berre Saab, Volvo og Porsche som har brukt, men skal jo vere ein veldig nær av motronic.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    K-Jetronic? Vær obs på at det fins flere Bosch sprut som slutter på Jetronic. K-Jetronic og KE-Jetronic som multipint mekanisk innsprøytning, og Monojetronic med en dyse i gasspjeldhuset. LE og LH Jetronic er elektroniske varianter med luftmengdemåler og luftmassemåler. Dette er eldre typer innsprøytninger som kan kalles for forløpere til variantene av Motronic.
    Om det er snakk om K-Jetronic, sier jeg nei det har jeg ikke hørt om. Alle adaptre jeg vet om er til elektroniske sprut, av god grunn.
    Om det er snakk om LE eller LH Jetronic så har jeg ikke vært borti det, men utelukker ikke at noen har laget.
    Veit ikke hva den heter ær i alle fall ein slik bokks:

Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    Antall takk

Standard

Det der er LH-Jetronic 2.4. Det er en på turbobricks som har laget plug and play kit til Megasquirt 2 ved hjelp av kontaktene til lh2.4, du bruker alle originale givere osv.

Husker dessverre ikke hvem det var, men du kan jo evt. søke på forumet: forums.turbobricks.com
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

12. Takk TomX95 takket for denne posten
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Fant den tråden her:
    http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=144251
    Virker som hann bare har brukt en kantakt fra en hjerne og lagt ledingene over til MS kontakten igrunn. Men han går vell glipp av tenningsdelen?

Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Har fått all info om bilen nå.
    Når jeg fikk den var det Viking special chip, 558 Dyser, 3" LMM, tenningschip og VX3 kam.

Og dette oppsettet var urbuklig, den brukte 1,5 liter på mila på veien hjem fra selgeren...
    Eksosen lukter ekstremt bennsin..
    Fikk 5,2 på co2 målinga på pkk.

Opsettet høres jo bra ut, men den får en god del for mye bensin, også med 3" LMM. Og på tomgang går den å halter... Skjønner ikke annet enn opsettet skulle være "orntlig".

Fra vikinchip.com

RECEPT 250+

B230FT - LH2.4 - T18
    531 Topp - VX kam
    Bosch 968 spridare
    75 mm AMM - 3" Avgas
    linjär BTR @ 2,8 bar
    1.25 bar laddtryck"
    Har riktignokk 530 topp, men er mindre dyser... Får for mye bensin.. Funker ikke...

Høres greiere ut å kjøre orginaloppsett å få den igjennom eu kontrollen, og bygge MS opsett på den te sommern.
    Sist endret av TomX95; 26/12/12 kl 14:30

Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Når jeg fikk den var det Viking special chip, 558 Dyser, 3" LMM, tenningschip og VX3 kam.

Og dette oppsettet var urbuklig, den brukte 1,5 liter på mila på veien hjem fra selgeren...

Opsettet høres jo bra ut, men den får en god del for mye bensin, også med 3" LMM. Og på tomgang går den å halter... Skjønner ikke annet enn opsettet skulle være "orntlig".

Fra vikinchip.com

RECEPT 250+

B230FT - LH2.4 - T18
    531 Topp - VX kam
    Bosch 968 spridare
    75 mm AMM - 3" Avgas
    linjär BTR @ 2,8 bar
    1.25 bar laddtryck"
    Har riktignokk 530 topp, men er mindre dyser... Får for mye bensin.. Funker ikke...

Høres greiere ut å kjøre orginaloppsett å få den igjennom eu kontrollen, og bygge MS opsett på den te sommern.

Kjører du original turbo sammen med dette oppsettet?

Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Nei, kjører en større.. Men det skulle vell ikke ha noen stor betyding?? Den følger vell mengde luft som kommer inn?
    På tomgang har jo ikke turboen så mye å si uansett..?
    Sist endret av TomX95; 26/12/12 kl 15:23

Registrerte brukere Evolve_88 sin avatar
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

jeg kjører med 80mm Lmm og 600cc dyser, med TLAO chip. Med stor cosworth turbo og scania cooler å en A kam med 531 topp. Den går fett på småkjøring. Men ikke så mye som 1,5 på langkjøring Da ligger den på ca1.1.

Hadde 465cc dyser og 76mm LMM med spesialchip med 19T turbo og stor cooler med B kam og 530 topp. Brukte ca 0.9 på langkjøring med det oppsettet Så noe feil i opsettet ditt eller noen anna plass er det garantert

18. Takk TomX95 takket for denne posten
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Får prøve å lage en 3" LMM selv. Kansje jeg får det til da
    Forrige eier har flyttet LMM etter intercooler og dump (ganske logisk), han kan kansje ha rotet til ledingene når han har forlenget den.?
    Sist endret av TomX95; 26/12/12 kl 16:21

Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Antall takk

Standard

Vil heller tro det er noe med lambda eller LMM.

Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Men helt teoretisk, skal orginalhjernen klibrere seg etter lamdasonden? (inntill en hviss grad)

Registrerte brukere Evolve_88 sin avatar
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Lamba og LMM samarbeider med hjerner under 3500 rpm. Og over 3500 rpm så er det bare LMM som samarbeider med hjernen. Så lamba gir signaler til hjernen så den går mere riktig og nøyaktig. LMM "gjetter" egentlig bare hva slags masser med luft den får, så den får rett mengde med bensin

Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Aha, sånn det henger sammen

Kjører større dyser på bilen, og orginalhjernen vill ikke gå orntlig med de samma faen, trodde den skulle være litt mer tillpassningsdyktig. Får bytte lamdasonden å se

Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Antall takk

Standard

Det oppsettet ditt er ganske basic og "skal funke". Har dratt strikken med org. sprut lengre enn deg uten problemer.

Sånn til info så sleit jeg med voldsom fusk på lavt turtall rett etter oppstart av nyeste motoren min, når jeg kjørte rolig på lavt turtall. Henta seg inn ved full fjøl, da gikk den klokkerent. Det viste seg å være noe så banalt som turbulens inn i LMM, da lufta kom inn i en vinkel.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post

CO på 5,2 tilsvarer AFR på ca 12,5:1 på en bil som ikke har katalysator montert. Lambda 1 er det som ønskes for å få renest avgass, og det tilsvarer AFR på ca 14,7:1 med bensin. Det betyr at den på tomgang har ca 15% for mye drivstoff. Om lambda er ute av drift så forklarer nok det at den går så feit, og med 15% korreksjon og katalysator vil avgass bli rett og forbruket på penkjøring minske vesentlig. Ettersom den ikke går reint ser jeg potensialet for bensinbesparelse som større enn 15% på penkjøring.
    Om du har katalysator montert og den ikke er helt død, så går nok motoren enda feitere enn anslaget mitt.

Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Har ny lamdasonde liggende, får sette i denå se da Får rigge til en ny 3" LMM også

Oppdatering:
    Sist endret av TomX95; 30/12/12 kl 19:57

Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Har fått tak i E innsuget!

Ær noen synnsyke kanaler! Takk for tipps om dette innnsuget! Dette må bli bra
    Men ær kanalene inn i toppen like store? Synns innsuget var enormt

Men sånn effektmessig får jeg vell ett løft i bunn av turtallet? Eller veit noen hvrodan dette vil oppføre seg?
    Sist endret av TomX95; 12/01/13 kl 12:39

Side 5 av 6 FørstFørst ... 3 4 5 6 SisteSiste

Lignende tråder

1. ventiler 530 topp?
    By tennpluggen in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 07/07/11, 11:49
  2. Hvor kjøpe ventiler og div til 531 topp?
    By tintin500 in forum Motor og gir
    Svar: 5
    Siste post: 16/03/11, 23:19
  3. må man bytte ventiler i 531 topp ved mont. på b230fk
    By abarth racing in forum Motor og gir
    Svar: 15
    Siste post: 31/08/10, 03:36

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg