Fått eit merkeleg svar på søknaden min idag Legger det inn her tenkte eg..

MOTORBYTE:

Ved slik endring av motor må følgende kontrolleres/dokumenteres:

- Biltypene må ha samme råkarosseri; dvs. at det ikke er forsterkinger mv på råkarosseriet til modellen med den største effekten.

- Den nye (den man bytter til) motoren må minst oppfylle/tilfredsstille de samme konstruktive kravene til støy og avgass som gjelder for den bilen den skal brukes i. Dersom motor mv brukes fra en lik biltype, bør det kunne godtas at denne ”donorbilen” tilfredsstiller kravene til avgass og støy

- Det må brukes understell (styring, hjuloppheng, bremser mv) tilsvarende det som brukes på bilmodellen med størst effekt. Ved bruk av andre bremser og/eller

ved ombygging til tyngre motor, må det legges særlig vekt på kontroll av bremsekraftfordelingen og blokkeringsrekkefølgen, særlig for biler uten
ABS
-bremser.

- Det må påses at bilens aksellaster og totalvekt ikke overskrides selv med fører og eventuelle passasjerer i bilen.

SENKEFJØRER:

Dersom man ønsker å senke en bil ved bruk av såkalt senkesett, må det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikant eller fra uavhengig kompetent laboratorium i forhold til innfesting/forbindelse, styrke, kjørbarhet, egnethet, totalvekt mv. for dette settet brukt på den aktuelle biltypen. Eventuelle vilkår i dokumentasjonen i forhold til ombyggingen mv, må være oppfylt.

Det vil også kunne stilles krav til dokumentasjon/justeringer i forhold til bilens bremser i den grad disse må endres i forhold til bilens blokkeringsrekkefølge. Ved justering av bilens ALB ventil må denne være justert i henhold til fabrikantens anvisninger.

WATTLINK:

Produsent må si noe om dette er lovlig/anbefalt på denne biltype,sammen med senkesett.

BREMSER:

2.1

Ved godkjenning av bremseanlegg skal det foreligge følgende underlag:

2.1.1

Dokumentasjon/ bevitnelse/ garanti fra kjøretøyfabrikanten eller uavhengig laboratorium for at kjøretøyet oppfyller kravene i nr. 1, eventuelt at kjøretøyet er e-merket eller E-merket i henhold til standardene i nr. 1.

2.1.2

For kjøretøy som kreves utstyrt med
ABS
-bremser:

Beskrivelse av
ABS
-systemet der det framgår antall
ABS
-sensorer og hvilke hjul de sitter på, antall reguleringsventiler og hvilke hjul de regulerer, reguleringsprinsipp(ene), det laveste friksjonstall som systemet virker ved og ved hvilken hastighet på kjøretøyet
ABS
-systemet slutter å virke. Skrivet skal være på norsk, svensk eller dansk og skal vedlegges kjøretøypapirene. Det godtas at opplysningene finnes i instruksjonsboken.

KAROSSERI:

For kjøretøy som repareres/ ombygges/ oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet – ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. – avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/ eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ ombyggingen/ oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.

Syns det var mykje vage svar og eg fekk jo egentleg ikkje grønt lys for nåke som helst?Wattlink er vel berre og drite i med mindre Volvo skulle laga nåken papir, nåke eg tviler på..
Og senkefjør delen var jo heilt på trynet, dokumentasjon for dei nye fjørene i forhold til bremser osv?Står vel ingenting om det i lesjøfjørs papira eg har vertfall