Heisan.
Takker for det.
Jepp det stemmer nok det. Kjører idag på ca 1,6-1,8 bar. Det er ca 800hk.
Når det gjelder utviklingen av bilen er jeg som alle andre ikke fornøyd. Dukker stadig opp nye ting som man ønsker eller MÅ gjøre om.
Å få en slik bil til og harmonere er nesten klin umulig med mine midler av kr. Da må man legge utallige timer i test og kjøring på bane for og finne svakheter. Deretter og ha kapital til og utbedre dette.
Jeg tenker vel og få det nogenlunde og harmonere når jeg kjører effektivt men ikke med full gass, hvis du skjønner. Når det gjelder banebil er det vel absulutt ikke noe vits med mere enn 550-650hk. Dette er vel det volvon klarer og hantere.
Eller lettere sagt personen som kjører.
Men må jo si at det er litt av det som driver meg fram og ikke gjør at kjøringen blir "kjedelig". At bilen er ganske vilter selv på asfalt i både 3 og 4 gir gjør at det er en utfordring og holde reskapen på veien
Innstillinger er vel det jeg skulle begynt med for en stund siden. Dette er ikke gjort da tid og penger ikke har strekket til.
Men min oppgave er også familiefar for 2 små jenter og samboer, hus, jobb osv.
Det blir jo rett og slett en prioritering som jeg tenker er viktig. Bruker mye tid på bil men familielivet først.
Rundetider har det blitt lite av egentlig.
Gamle Rudskogen ca 1.06
Nye Rudskogen ca 1.3....?
Nurburgring 9.13, på 2 runden. (hadde jeg fått kjørt flere runder skulle jeg slått deg Euro 96).
Hehe for mye effekt??? Eru mamman min eller??????????????????
Hehe neida forstår hva du mener. For effektiv rundetider eller fin effektkurve? JA da er det for mye effekt
Men hva er man ute etter i første omgang?
Jeg startet med utgangspunkt i gatebil. Kombinasjon med mye effekt og mulighet for og kjøre rundetider. Men når vi bremset motor tok det dessverre helt av for meg og byttet turbo (motoren bremset 725hk på 2-3draget).
Suget etter og bli den sterkeste Rødblokka for "gatebruk" ble jævli interesang. SHS hadde da 917hk i samme benk. Da havnet vi på 930hk og 1069 nm.
Var helt jævli og kjøre til og starte med. Litt av en utfordring og stille seg om fra 226 hk(motorn som Baron har nå) sugemotor som du kunne klemme gassen i bunn uten store "kast".
Overgangen til og dra på med 1/3 gass og kjenne hvor denne motoren bare eser ut hk uten og gi noe særlig gass.
Bakdelen med en sånn motor er jo registret. Motoren har ikke noe serlig kraft for 4-4500 og da bare smeller det.
Men jeg må si at iforhold til andre motorer som jeg har sett bremsepapirer på ca HALV parten av effekt så er det ikke store forskjellen på turbolag.
Så jeg må skryte av V:S motor som bygget denne motoren. For det er ikke tvil i mine øyne at skal man opp i effekt må turtall OPP. Dette er spesielt over 500++ hk.
Leser om den store diskusjon om LAV eller HØY komp og effekt mellom Batland og Tosk. Føler begge er flinke folk med sjel for motorer. Uten tvil. Men man får ikke både nm på lavt turtall og mye hk på høyt turtall i samme motor.
For at en motor i denne caliber må det opp i turtall for at den skal holde rett og slett trur jeg.
Jeg mener man må betemme seg for hvilken type man ønsker og jobbe parallelt med motorbygger for at begge parter skal bli fornøyd.
Karakteren på motoren er etter min mening helt grei til mitt bruk. Kjører med dogkasse og 4.30 utv som gjør at det ved banebruk nesten ikke kjenner turbolag. Noe er det selvfølgelig
men ved effektiv bruk av turtall så passer det bra.
Bakkeløp/GT eller trackday løp hadde vært moro men da må alt stemme først.
Målsettning er:
Motor stabil med temp
El servo må bort
Sperre må byttes til strammere
Understell må tunes
Kjørte rally med en 242 i 4 år og vraket denne kraftig under Hedmark rally ca 2004-05? Bygget da denne opp og kjørte 4-5 løp uten hell kan man si. Var på taket og i grøfta de fleste ganger så det meste er byttet
hvertfall 1 gang.
Håper dette var av interesse, og at du fikk svar på noen spm.
MVH Filtis