Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  88
Side 24 av 92 FørstFørst ... 14 22 23 24 25 26 34 74 ... SisteSiste
Viser resultater 576 til 600 av 2281

Tråd: ChrML's Worklog [Volvo 940 LT - 1995]

Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av JørnM_940 Vis post
    Ser bra ut denne eksosjobben din Regner med det er rustfrie rør du bruker når alt annet er rustfritt, men bruker du MIG med rustfri tråd å sveise med? Hvordan er dette å sveise med i forhold til "vanlig" tråd?
    Btw, hvor mye koster det å leie en garasje m/løftebukk en kveld nedi der?
    Alt er i rustfritt. Må bruke TIG hvis det skal bli nogenlunde bra og har ikke råd til sånt apparat enda , så jeg tilpasser alt ferdig og så leverer jeg delene til Elor Plate & Sveis her i byen for sveising. Hadde sikkert funka med MIG med rustfri tråd og, men hadde ikke blitt så pent da . Har sveiset noen av de selv med pinneapparat med rustfrie pinner, men det er så tidkrevende og sinnsykt vanskelig å få bra og ikke brenne hull .

Koster 350 kr for å stå der en helg eller en natt. 50 kr/timen i normale åpningstider. For medlemmer, litt dyrere for ikke-medlemmer.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Antall takk

Standard

jeg sveisa eksosen min med mig.
    brukte rustfri tråd. ble helt greit det.

er ganske likt som å sveise vanlig stål. spruter kanskje litt mer.
    og det krever mer varme.
    apparatet mitt regner ut det selv, men med manuelle maskiner må man nok guffe opp litt. hvis jeg har stilt apparatet på eks 1,4mm rustfritt og bytter til "stålprogram" så går "effekten" opp til mellom 2 og 3mm.
    volvo 240 turbo 87mod (prosjekt)
    volvo v70 turbo 98mod (bruksvogn)

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Oppdatering 28.04.2010 - Litt mer AC deler

Da fikk jeg vært å hentet litt AC deler igjen i dag . Ny AC condenser! (takk for en hyggelig prat Magnus ).

Og skaffet det røret jeg trengte + vasket de andre med tynner så de ble pene.

AC olje må man ha . Skal helle denne på kompressoren når jeg er ferdig.

Da mangler jeg igrunn kun O-ringer så kan alt monteres. Skal bestille alle dem i morgen hos Volvo, satse på å få de på Fredag! Så blir det AC cooler montering i morgen tenker jeg for da får jeg intercooler slangene!
    Sist endret av ChrML; 28/04/10 kl 21:34

Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av rogern Vis post
    jeg sveisa eksosen min med mig.
    brukte rustfri tråd. ble helt greit det.

er ganske likt som å sveise vanlig stål. spruter kanskje litt mer.
    og det krever mer varme.
    apparatet mitt regner ut det selv, men med manuelle maskiner må man nok guffe opp litt. hvis jeg har stilt apparatet på eks 1,4mm rustfritt og bytter til "stålprogram" så går "effekten" opp til mellom 2 og 3mm.
    Så det er bare å peise på mer strøm, og ikke mer mating?
    -BMW 320cd, 2005

X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

Blir bra det der Men du skulle ikke ha begynt å bandasjere der hvor du ikke har varmeskjold snart? understells massa forsvinner fort. har ihvertfall gjort det på mine biler
    One Ring to rule them all

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Blir bra det der Men du skulle ikke ha begynt å bandasjere der hvor du ikke har varmeskjold snart? understells massa forsvinner fort. har ihvertfall gjort det på mine biler
    Er nok ikke så dumt det. Skal ta det når jeg har fått tilpassa det ferdig over multilink.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Antall takk

Standard

tror den eksosen der blir bra. Også fornuftig størrelse på røra da
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

Registrerte brukere rustan sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Drammen
    Antall takk

Standard

Fine rør ja, nesten som takrenner!
    -95 Audi A6 2,5 TDI (brukis med treski)
    -92 Nissan Skyline R32 3,0 Twin Turbo (Driftebil)
    -89 Volvo 245 GL Orginalare (solgt)

Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Antall takk

Standard

Er ikke godt og spise mye mat og ikke få det ut heller så
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Oppdatering 29.04.2010 - Montert bred radiator og condenser til AC

Demontert gammel radiator og intercooler . Støvsuger er fint til å tappe kjølevannet når man ikke orker å legge seg under bilen for å tappe det oppi noe .

Plassert det nye som skal der oppå noen nye fester jeg kjøpte fra Volvo. Bred radiator for AC, AC intercooler med senteruttak og AC condenseren jeg kjøpte i går. Monterte condenseren for den er jo tettet og fylt med overtrykk og da er det klart til å bare koble på AC røra og montere pressostatene når jeg får O- ringene .

Og så var det såklart et fint hull ved siden av radiatoren . Så dette først når jeg hadde montert og helte på vann når det silte ut på siden . Ingen gjenger eller noe å skru i. Skrudde inn en bunnpanne bolt foreløpig, skal sette inn den riktige pluggen etterhvert.

Manglet slangen som skal på innsuget som hører til AC trykkrøra, så røra ble ikke lange nok! Så laget til en skikkelig jall, men holdbar løsning der til jeg får skaffet den riktige slangen . Skjærte til noe fra de gamle slangene. Var også større diameter på gamle slangen fra innsug så skjærte av en bit silikonslange som passet og tredde på for å "space imellom" så det ikke ble for romslig mellom slange og rør .

Da var det montert . Sånn ble det! Tok av elviften for har ikke lagt opp til den enda. Går nok fint å kjøre uten vifte foreløpig en ukes tid før det blir for varmt, skal ikke kjøre lenge i kø enda uansett.

Bilen går faktisk merkbart bedre med AC intercooler kontra standard intercooler!

PS: Beklager rot i motorrommet, luftfilter stripset opp osv... Midlertidig frem til motoren skal ut for å bytte turbo .
    Sist endret av ChrML; 29/04/10 kl 21:57

Registrerte brukere TurboHansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Antall takk

Standard

Tøft det der vi andre som demonterer de AC greiene fordi det er så dritt å skru på, mens du monterer det

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av TurboHansen Vis post
    Tøft det der vi andre som demonterer de AC greiene fordi det er så dritt å skru på, mens du monterer det
    AC er jo veldig kurant å skru på da, er jo kun 3 enheter i motorrommet + 1 i kupe med rør imellom . Eneste ulempen er at man ikke kan ta ut motor og gir i et lenger pga condenseren.

Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    AC er jo veldig kurant å skru på da, er jo kun 3 enheter i motorrommet + 1 i kupe med rør imellom . Eneste ulempen er at man ikke kan ta ut motor og gir i et lenger pga condenseren.
    BTDT, nesten gang ryk ACen ut på 240en min...

Eller, det går jo greitt på 240en, men du må ha litt løftehøgde, bilen står attpåtil på hjula:
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    BTDT, nesten gang ryk ACen ut på 240en min...

Eller, det går jo greitt på 240en, men du må ha litt løftehøgde, bilen står attpåtil på hjula:
    Det der trodde jeg faktisk ikke var mulig . AC-en er for fin til å ryke pga at man bruker 1 time lengre på å ta ut motoren .

Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    Antall takk

Standard

Det der trodde jeg faktisk ikke var mulig . AC-en er for fin til å ryke pga at man bruker 1 time lengre på å ta ut motoren .
    Fekk vel to pallar under framhjula og bakenden på bukkar, då var det ikkje så ille plass. Var jo rimeleg ribba motor vel og merke.

Er jo litt annaleis på ein bruksbil, denne dug ikkje til å stå kø med uansett.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

Registrerte brukere rustan sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Drammen
    Antall takk

Standard

Blir deilig med AC til sommern da Må få inn sperra nå, men ekstra glatt og fint nå som det regner så fælt, så da overlever kanskje slyng-diffen en tur også
    -95 Audi A6 2,5 TDI (brukis med treski)
    -92 Nissan Skyline R32 3,0 Twin Turbo (Driftebil)
    -89 Volvo 245 GL Orginalare (solgt)

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av rustan Vis post
    Blir deilig med AC til sommern da Må få inn sperra nå, men ekstra glatt og fint nå som det regner så fælt, så da overlever kanskje slyng-diffen en tur også
    Yeah, savner virkelig en god sperre nå! Har sladdet litt på vått, men igrunn litt farlig for virker litt sliten den slyngdiffen som sitter i nå så den går noen ganger over til ethjulsspinn. Noe som kan være litt skummelt midt i en sladd.

Men burnet litt dag da . Da sperret den hele tiden.

I dag har jeg fått blåst igjennom og rensa alle AC rørene, henta O-ringene og montert tørkefilteret. Skal montere resten i morgen tenkte jeg hvis jeg finner igjen kompressorbraketten min (har klart å rote den bort ).

Og koble opp elvifte! Vi starte en traktor som hadde flatt batteri. Kobla over startkabler fra bilen og prøvde, men alt for lite strøm. Starta bilen min og motoren min kvelte seg nesten helt idet traktoren prøvde å starte . Så skrudde jeg av lysa og bånnrusa nesten og da fikk den nok strøm . Så stod bilen å gikk litt til, hadde helt glemt at vifta ikke var montert, så det kokte greit etterhvert gitt . Ble fint trykk i kjølesystemet og så fikk testa at den midlertidige løsningen angående hullet på radiatoren holdt!

Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    Antall takk

Standard

Hehe, det er fort gjort...
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

Registrerte brukere Magnus Hagtvedt sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Sandefjord
    Antall takk

Standard

Oppdatering 28.04.2010 - Litt mer AC deler

Da fikk jeg vært å hentet litt AC deler igjen i dag . Ny AC condenser! (takk for en hyggelig prat Magnus ).

Og skaffet det røret jeg trengte + vasket de andre med tynner så de ble pene.

AC olje må man ha . Skal helle denne på kompressoren når jeg er ferdig.

Da mangler jeg igrunn kun O-ringer så kan alt monteres. Skal bestille alle dem i morgen hos Volvo, satse på å få de på Fredag! Så blir det AC cooler montering i morgen tenker jeg for da får jeg intercooler slangene!
    Godt å se at det begynner å bli AC av det. Hvordan gikk det med rørsystemet mellom akkumulator/tørkefilter og fordamper? Var oppe å sjekket på delene jeg hadde liggende, som er fra en 96modell, på det anlegget var det slikt rør som du hadde med ned hit. Akkumulatoren hadde da uttak på siden. Mens den nye du hadde med. Er lik som de eldre modellene, med uttak for rett rør. Håper du hadde det du trengte for sammenkobling .

Har du foresten prøvd pressostatene? Jeg har funnet ut at 1992pressostatene har 7/16 * 20 gjenger, mens 93-98 har M12 * 1,5. Som du kanskje husker, nevnte jeg at jeg hadde hatt problemer med det. Jeg skal etterhvert bytte til samme kondenser som du har. Så da er det kjekt å vite om ting stemmer, etter de forskjellige produsentene, noe det ser ut til å gjøre så langt. Blir digg å se hvordan anlegget fungerer. Har selv bestilt
    ECC
    pakke nå .
    Mvh
    Magnus Hagtvedt
    Nåværende biler: Volvo V70 AWD, 2001 - Volvo 940GL Turbo, 1992
    Tidligere biler: Volvo 960 2.5L, 1995 - Volvo 740GL, 1988 - Volvo 740GL Turbo, 1986 - Volvo 240GL, 1983.
    http://www.magnus-hagtvedt.com

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Magnus Hagtvedt Vis post
    Godt å se at det begynner å bli AC av det. Hvordan gikk det med rørsystemet mellom akkumulator/tørkefilter og fordamper? Var oppe å sjekket på delene jeg hadde liggende, som er fra en 96modell, på det anlegget var det slikt rør som du hadde med ned hit. Akkumulatoren hadde da uttak på siden. Mens den nye du hadde med. Er lik som de eldre modellene, med uttak for rett rør. Håper du hadde det du trengte for sammenkobling .

Har du foresten prøvd pressostatene? Jeg har funnet ut at 1992pressostatene har 7/16 * 20 gjenger, mens 93-98 har M12 * 1,5. Som du kanskje husker, nevnte jeg at jeg hadde hatt problemer med det. Jeg skal etterhvert bytte til samme kondenser som du har. Så da er det kjekt å vite om ting stemmer, etter de forskjellige produsentene, noe det ser ut til å gjøre så langt. Blir digg å se hvordan anlegget fungerer. Har selv bestilt
    ECC
    pakke nå .
    Det blir nok bra!

Yeah, har 3 akkumulatorer liggende hjemme både med tilkoblinger på siden og rett med tilhørende rør . Koblet sammen akkumulator og torpedovegg i går og det passet som bare det.

De pressostatene jeg har fra før er fra en 1998 modell, så de passet fint i condenseren . Så hvis du har 1992 condenser nå med pressostater som passer til den, så passer de nok ikke i den type condenser jeg har.

Registrerte brukere Magnus Hagtvedt sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Sandefjord
    Antall takk

Standard

Jeg har både og, de jeg har nå fungerer, men er ikke helt patent. Dvs, har en lavtrykksbryter på høytrykksiden av anlegget, altså helt funksjonsløs, vifte 1hastighet og en høytrykk som er koblet motsatt. Men når jeg monterer ny kondenser så blir det riktige pressostater, med hastighet 1 og 2 på vifte, og høytrykkstopp.
    Mvh
    Magnus Hagtvedt
    Nåværende biler: Volvo V70 AWD, 2001 - Volvo 940GL Turbo, 1992
    Tidligere biler: Volvo 960 2.5L, 1995 - Volvo 740GL, 1988 - Volvo 740GL Turbo, 1986 - Volvo 240GL, 1983.
    http://www.magnus-hagtvedt.com

Registrerte brukere Agrostar sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Gaupne
    Antall takk

Standard

Kan du kike i motorrommet eindag når ac koblar inn og ut? På bilen til kreket så går reimhjulet rundt, mens det i midten av hjulet blir ståande i ro til det kjem eit smell og det koblar inn, så koblar det ut igjen med eit smell. Funderte litt på om det skulle vere sånn eller ikkje.
    Volvo 245 - Eks varebil
    A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster

Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Trøndelag
    Antall takk

Standard

Agrostar: Skal være sånn. Kompressoren trenger ikke å gå konstant, derfor har den en elektrisk clutch.
    - 11" XC60 D3 AWD
    - 67 Amazon Turbo <-- Prosjekttråd

Instagram: @projectamazonturbo

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av THolandsli Vis post
    Agrostar: Skal være sånn. Kompressoren trenger ikke å gå konstant, derfor har den en elektrisk clutch.
    Yup. Den skal koble ut når trykket blir for lavt ved tørkeren (sånn at anlegget ikke fryser til is). Derfor går den ikke hele tiden når AC-en står på, men kobler ut og inn hele tiden. Den kobler også ut dersom termobryteren på kompressoren slår ut (hvis den er defekt) eller hvis høytrykkspressostaten slår ut (lilla bak grillen), men det er kun hvis noe er galt.

Registrerte brukere Agrostar sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Gaupne
    Antall takk

Standard

Men skal det komme sopass "mykje" lyd ifra den når den koblar inn og ut
    Volvo 245 - Eks varebil
    A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster

Side 24 av 92 FørstFørst ... 14 22 23 24 25 26 34 74 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •