Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1.571
Side 52 av 176 FørstFørst ... 2 42 50 51 52 53 54 62 102 152 ... SisteSiste
Viser resultater 1.276 til 1.300 av 4398

Tråd: Zeeker's Volvo 242 -76 B230FT - Megasquirt 3 X - ZF girkasse - Coilover - GTX3071R

Registrerte brukere buster83 sin avatar
    Medlem siden
    25. jan. 2011
    Sted
    Brumunddal
    Antall takk

Standard

tror det er 945'n hans som får litt kjærlighet om dagen.

'80 242 Turbo
    '86 240 16v Tic (langtidsprosjekt)
    '90 940 - s90
    '05 V70 2.0T

Registrerte brukere Jonas Soldal sin avatar
    Medlem siden
    17. juli 2010
    Sted
    Bergen
    Antall takk

Standard

Må til det også ja :P Brukisene trenger pleie de også

3. Takk Filtvedt Racing takket for denne posten
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av 94O LPT Vis post
    Lurer litt på hvordan det går med bilen din jeg Zeeker? Ble litt mye OT i tråden din nå :/
    Hehe. Det kan du lure på

Jeg sitter her å ler og homrer litt Selv om det er litt OT så er det god OT.
    Det kommer frem litt synspunkter både for & imot, og så lenge det er informativt for flere så lar jeg det ligge jeg

Angående 242 så står den på stedet hvil. Alt funker smooth bortsett fra den pakningen på turboen.
    Skjønner ikke helt greia med den lenger. Når jeg finner et ledig hull i timeplanen neste uke så skal jeg prøve å lage meg en flens i vanlig 8mm stål eller noe sånt. Bare for å ha prøvd det å.
    For det er litt rart at den lekker og samtidig veldig rart at den var tett og fin ett par dager med kjøring når jeg hadde på litt pakningsguffe på begge sider av pakningen før jeg satte den på.
    Så det kan på en måte ikke være turboen som lekker heller. Jeg har også litt vondt for å tro at olje som damper ved litt god temp kommer ut mellom eksoshus og center-delen på turboen :/
    Jeg får prøve igjen litt til uka Nå har 945'n min fått litt TLC med ny M90 å greier så nå er det snart så den klarer seg litt selv igjen

242'n er veldig revansjelysten på tur til skogen da den ikke har fått vist seg fra sin beste side der enda.
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

simpel engineering is easy to maintain, and it works

BCB.no
    Realcar.no

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Zeeker Vis post
    Hehe. Det kan du lure på

Jeg sitter her å ler og homrer litt Selv om det er litt OT så er det god OT.
    Det kommer frem litt synspunkter både for & imot, og så lenge det er informativt for flere så lar jeg det ligge jeg
    Hehe, da svarer på ett OT spørsmål til.
    Sitat Opprinnelig postet av Tor24 Vis post
    Er det egentlig så mye galt med en motor som yter 440hk?
    Det er det drivverket som avgjør fordi maks hk tallet er uløselig knyttet til ETT bestemt turtall.
    Hvis man har 440 hk på 5700 o/min. og 50 hk på alle andre turtall så går bare bilen godt når turtelleren viser 5700 o/min.
    Man er da 100% avhengig av at man har ett drivverk som holder motoren stabilt på det turtallet hvor maks effekt avgis. Scooter mopeder har dette så her er maks effekt tallet avgjørende for aks og toppfart.
    Hvis man har en manuell gearkasse så vil i praksis ikke ha mulighet til å holde motoren på 5700 o/min i mer enn maks. 0,2 sek av gangen. Man kjører da i timesvis med full gass med 50 hk og når man endelig har klart å snegle seg opp mot 5700 o/min så akser bilen til 6000 o/min, så bytter man gear, turtallet reduseres og da må man kjøre videre med 50 hk.

Zeeker derimot, han har alltid tilgang til minst 340 hk bare turtelleren viser 4500 o/min. eller mer. Å holde turtallet mellom 4500 o/min og 7000 o/min kan man klare med en manuell gearkasse. (Selv om ett register som strekker seg fra 3900 - 7100 er ønskelig fordi det blir enklere å kjøre.) Maks hk tallet, 357,4 hk v/ 6000 o/min) har som vanlig INGEN praktisk betydning fordi turtelleren raser fort fordi dette turtallet.
    Det er GJENNOMSNITTSEFFEKTEN som er avgjørende og her ligge Zeeker bra an!
    Sist endret av Batland; 11/08/12 kl 12:02

Registrerte brukere Tor24 sin avatar
    Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hehe, da svarer på ett OT spørsmål til.

Det er det drivverket som avgjør fordi maks hk tallet er uløselig knyttet til ETT bestemt turtall.
    Hvis man har 440 hk på 5700 o/min. og 50 hk på alle andre turtall så går bare bilen godt når turtelleren viser 5700 o/min.
    Man er da 100% avhengig av at man har ett drivverk som holder motoren stabilt på det turtallet hvor maks effekt avgis. Scooter mopeder har dette så her er maks effekt tallet avgjørende for aks og toppfart.
    Hvis man har en manuell gearkasse så vil i praksis ikke ha mulighet til å holde motoren på 5700 o/min i mer enn maks. 0,2 sek av gangen. Man kjører da i timesvis med full gass med 50 hk og når man endelig har klart å snegle seg opp mot 5700 o/min så akser bilen til 6000 o/min, så bytter man gear, turtallet reduseres og da må man kjøre videre med 50 hk.

Zeeker derimot, han har alltid tilgang til minst 340 hk bare turtelleren viser 4500 o/min. eller mer. Å holde turtallet mellom 4500 o/min og 7000 o/min kan man klare med en manuell gearkasse. (Selv om ett register som strekker seg fra 3900 - 7100 er ønskelig fordi det blir enklere å kjøre.) Maks hk tallet, 357,4 hk v/ 6000 o/min) har som vanlig INGEN praktisk betydning fordi turtelleren raser fort fordi dette turtallet.
    Det er GJENNOMSNITTSEFFEKTEN som er avgjørende og her ligge Zeeker bra an!
    Ja dette er jeg helt enig med deg i, men det var heller ikke poenget med spørsmålet mitt. Jeg spurte fordi en gammal rødblokk som yter 440hk kan det umulig være noe grverende feil med som du jo spør Smokemaker om. Så skal man huske på dette med begrepet "går godt" er en veldig individuell følelse. Husker tilbake til da jeg bygde første volvo motoren min og den hadde knapt nok 190hk og 300Nm, men fy f... å det gikk den gangen og da snakker jeg ikke om det som skjedde i baksetet . I dag ville nok mange her inne hatt en ganske kjedelig tur med den kjærra på Rudskogen og derfor er jeg enig med Smokmaker at han syntes han har bygd en motor som går sinnsykt bra og da mener jeg at man bør la han og andre ha den følelsen uten at det blir påpekt hva de har gjort feil. Tekniske utredninger og synspunkter om turboer, utveklsinger og sånt hører vel egentlig mer hjemme under avansert trimming. Tror du hadde kunnet laget gode innlegg der
    Fikser det meste til Volvo

242 Rallycross bil
    75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
    83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt

7. Takk volvobrage takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. sep. 2011
    Sted
    Gol
    Antall takk

Standard

Ja dette er jeg helt enig med deg i, men det var heller ikke poenget med spørsmålet mitt. Jeg spurte fordi en gammal rødblokk som yter 440hk kan det umulig være noe grverende feil med som du jo spør Smokemaker om. Så skal man huske på dette med begrepet "går godt" er en veldig individuell følelse. Husker tilbake til da jeg bygde første volvo motoren min og den hadde knapt nok 190hk og 300Nm, men fy f... å det gikk den gangen og da snakker jeg ikke om det som skjedde i baksetet . I dag ville nok mange her inne hatt en ganske kjedelig tur med den kjærra på Rudskogen og derfor er jeg enig med Smokmaker at han syntes han har bygd en motor som går sinnsykt bra og da mener jeg at man bør la han og andre ha den følelsen uten at det blir påpekt hva de har gjort feil. Tekniske utredninger og synspunkter om turboer, utveklsinger og sånt hører vel egentlig mer hjemme under avansert trimming. Tror du hadde kunnet laget gode innlegg der
    Enig her, alle opplevelser er individuelle. Min motor fungerer som en slapp strikkmotor opp til skikkelig trykk kommer, og det er ikke optimalt for mitt bruk da den skal brukes mest sidelengs. Og det irriterer meg mye, men er min egen feil, for jeg hadde ment å forbedre etterhvert, så bare å kommentere benkepappira, til all gleden med bygget blir borte Men det hjelper ikke. Motoren blir nok tatt opp og fiksa på, etterhvert som forståelsen for funksjoner kommer, Og en hyggelig person kommer med en stor bunke med høvdinger..

Registrerte brukere Tor24 sin avatar
    Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av smokemaker Vis post
    Enig her, alle opplevelser er individuelle. Min motor fungerer som en slapp strikkmotor opp til skikkelig trykk kommer, og det er ikke optimalt for mitt bruk da den skal brukes mest sidelengs. Og det irriterer meg mye, men er min egen feil, for jeg hadde ment å forbedre etterhvert, så bare å kommentere benkepappira, til all gleden med bygget blir borte Men det hjelper ikke. Motoren blir nok tatt opp og fiksa på, etterhvert som forståelsen for funksjoner kommer, Og en hyggelig person kommer med en stor bunke med høvdinger..
    Neida det trenger ikke koste en haug med høvdinger som mange tror Stå på Smokis og bare å spørre om sysnpunkter og råd. Ikke at jeg er noen guru, men har da litt peil...
    Fikser det meste til Volvo

242 Rallycross bil
    75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
    83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt

10. Takk smokemaker, volvobrage takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Jeg spurte fordi en gammal rødblokk som yter 440hk kan det umulig være noe grverende feil med som du jo spør Smokemaker om.
    Det er jo akkurat dette jeg er så totalt uenig i. Maks effekt tallet er en bedriten målestokk for hvordan motoren funker.
    Så skal man huske på dette med begrepet "går godt" er en veldig individuell følelse. Husker tilbake til da jeg bygde første volvo motoren min og den hadde knapt nok 190hk og 300Nm, men fy f... å det gikk den gangen og da snakker jeg ikke om det som skjedde i baksetet . I dag ville nok mange her inne hatt en ganske kjedelig tur med den kjærra på Rudskogen og derfor er jeg enig med Smokmaker at han syntes han har bygd en motor som går sinnsykt bra og da mener jeg at man bør la han og andre ha den følelsen uten at det blir påpekt hva de har gjort feil.
    Det er jeg helt enig i og det er her street legal dragracing kommer inn i bildet. Her får man ett resultat som er hevet over tvil og diskusjon og når jeg selv har kjørt 9,1 sek. og 129 km/t med B21AT så burde div. B230FT og FK prestere bedre for ikke å snakke om de som er værre trimmet.

Jeg forsøker ikke kritisere smokemaker eller ødelegge opplevelsen for ham eller noen andre. Problemet her var at han anbefalte at Zeeker burde kjøpe samme turbo som han hadde gjort og DET er jeg helt uenig i.
    Når det gjelder hvor fornøyd han er så ser vi hva han sier allerede.

Tekniske utredninger og synspunkter om turboer, utveklsinger og sånt hører vel egentlig mer hjemme under avansert trimming. Tror du hadde kunnet laget gode innlegg der
    Den ser jeg, men det ballet på seg og sporet "ur" som svensken sier.
    Takk.
    Sist endret av Batland; 11/08/12 kl 21:18

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av smokemaker Vis post
    Sånn er det og jeg drister meg til å nevne Street legal igjen.
    Takk for din forfriskende ærlighet. Folk flest tør ikke innrømme at de ikke er fornøyd.

Slik jeg ser det kan man plukke motoren din i deler og vurdere hver enkel del individuelt og konkludere med at ingenting er feil eller galt. Det vil være riktig vurdert også, men en velfungerende motor er ikke en sammensetning av masse gode deler.
    Den er en sammensetning av mange gode deler som fungerer godt SAMMEN (som ett fotball lag, ett band e.l.) og da er vi tilbake til start - selve turboen din.
    Slik jeg ser det trenger du to ting. En GARRETT GT3071R og en gaffatei rundt kjeven og skallen for å holde haken på plass. Jeg er sikker på at ett slikt enkelt turbobytte vil transformere motoren din og sjokkere deg til hakeslepp.
    Jeg velger derfor å holde turboselgeren delansvarlig inntil videre.
    Han har erfaring og burde visst bedre.

Man bør kjøpe turbo som man kjøper sko. Man kjøper selvsagt noen sko som passer foten og behovene man har nå og ikke de i neste epoke.
    (Hvis man trenger nye joggesko så tenker man ikke at " jeg skal begynne å trene meg opp å gå på tvers over grønnland så jeg kjøper meg noen ekstra store ekspedisjons tur støvler som jeg skal bruke hver dag fra nå og til jeg er tilbake fra ekspedisjonen", ikke sant? )
    Dette ER ett GODT råd fordi minst mulig turbo i forhold til behovet gjør gjennomsnittseffekten skikkelig høy og fin i forhold til det uvesentlige maks effekt tallet - og det er dét alt handler om, spesielt for smokemakers.
    Sist endret av Batland; 11/08/12 kl 21:25

13. Takk The Sven takket for denne posten
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Men hva ble konklusjonen på turbovalg til meg da? hehe
    Ikke at jeg skal kjøpe ny akkurat nå, men det er lov å sjekke litt rundt og se på priser
    Og hva med spec på alt mulig? Ser folk prater på A/R på både kompressor & eksos. Inducer / Exducer. Trim. Kulelager, 360 lager eller hva det heter.
    Eller har GT3071 / GT3076 kun et valg og thats it? Og hva med den nye GTX'n?
    Evt andre turboen som funker knall

Som dere skjønner kan jeg ikke veldig mye om turboer Jeg vet de går rundt og lager ett artig overtrykk

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

BCB.no
    Realcar.no

Registrerte brukere buster83 sin avatar
    Medlem siden
    25. jan. 2011
    Sted
    Brumunddal
    Antall takk

Standard

kan få kjøpe en Garret GT40 av meg... hihi

'80 242 Turbo
    '86 240 16v Tic (langtidsprosjekt)
    '90 940 - s90
    '05 V70 2.0T

Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av buster83 Vis post
    kan få kjøpe en Garret GT40 av meg... hihi
    Nu vel.. Hehe
    Det blir vel en ny turbo etterhvert. Vet ikke helt når og jeg tror Banditen skal få kjørt seg både i vinter og evt litt neste sesong

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

BCB.no
    Realcar.no

Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Antall takk

Standard

GT3071R turboen finnes ikke i så veldig mange varianter.
    Det går stort sett på om du vil ha kule eller glidelager, type eksoshus, polert kompressorhus, antisurge eller ikke.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

Registrerte brukere Lerhol sin avatar
    Medlem siden
    14. aug. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    Antall takk

Standard

Imponert !

Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Lerhol Vis post
    Imponert !
    Hvis det er av bilen så er det jo hyggelig Hvis det er av mine tabber så er det ikke fult så bra.. hehe
    Sist endret av Zeeker; 18/08/12 kl 01:09 Begrunnelse: retting

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

BCB.no
    Realcar.no

20. Takk Ola Moen takket for denne posten
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Antall takk

Standard

Er imponert over pågangsmot og ikke minst bilen
    Du har lagt mange timer og mye sjel i denne vogna her. Også som du straffer den, liker
    Tabber hører med i skruinga, har selv gjort så ufattelig mye dumme ting at det er helt vondt å tenke på.
    Men det er sånn vi lærer !

22. Takk smokemaker takket for denne posten
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Frigstad Vis post
    Er imponert over pågangsmot og ikke minst bilen
    Du har lagt mange timer og mye sjel i denne vogna her. Også som du straffer den, liker
    Tabber hører med i skruinga, har selv gjort så ufattelig mye dumme ting at det er helt vondt å tenke på.
    Men det er sånn vi lærer !

Helt klart at vi lærer av sånne feil.
    Og jeg deler gladelig feilene jeg gjør. Om en ikke kan le litt selv så får andre gjøre det. Hihi..

Jeg må vel bare si DITTO om pågangsmot og kjørestil
    Sist endret av Zeeker; 16/08/12 kl 23:35

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

BCB.no
    Realcar.no

Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Nå har jeg skrudd av flensen for å prøve 1 ting til før jeg evt lager en i vanlig stål
    Skal få en kompis til å TIG'e litt på kantene av flensen for å gjøre den litt breiere og gjøre trykket på pakningen større. Håper jeg.
    Også blir det å få planet den. Enten i mårra hos han som sveiser eller hos en annen lucky bastard i helga Mest sansynlig i helga.
    Da blir det å montere denne når jeg kommer hjem før jeg drar på grillfest. Og putte bilen på tralla og pakke 945'n men hjul og annet stæsj.
    På søndagen skal bilen få prøvd seg litt igjen Stram Wire!

Håper ting går veien 242'n har ikke fått luftet seg på leeeenge

Flensen på turboen har store flater rundt hullet

Skal få sveist på litt på kantene slik at flensen blir like brei (evt litt breiere) som pakningen

Nå står den sånn. Igjen.
    Sist endret av Zeeker; 16/08/12 kl 23:50 Begrunnelse: retting

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

BCB.no
    Realcar.no

Registrerte brukere Mr. Nilsen sin avatar
    Medlem siden
    30. mai 2010
    Sted
    Verdens navle, Brumunddal
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Zeeker Vis post
    Nå står den sånn. Igjen.
    Begynner iallefall og bli dreven på å bytte pakkning på retur'n nå hehe
    Volvo 242 79' model T6 fullblodsræser prosjekt
    Vw T5 08' model bruksbil/trekkvogn

Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Da er flensen sveist og frest. Jeg syns den ble litt grov i overflata, så får høre med gærninga vi skal besøke i mårra om'n svarve over den en tur i en skikkelig fres.
    Ellers så tar jeg den med sandpapir og rettekloss Det funker knall det å.
    Den ble i hvertfall mye bredere og burde ha mere press på pakningen nå.

Takk til Jon for sveisinga Gull verdt

Før den ble sveist.

Og etter

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

BCB.no
    Realcar.no

Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Da er bilen skrudd sammen igjen og en liten testtur er unnagjort.
    Hittil ser det ut til at oljereturen er tett Så da blir å pakke 945'n med alt jeg klarer av dekk i mårra og reise nedover til Vålerbana i mårra.

Var utom en kompis i stad og glapp clutchen på gårdsplassen hans.. Det som var leit var at det ble tomt for dekk. Jeg fikk da luska meg hjem etterpå
    Gleder meg til i mårra ja!!

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

BCB.no
    Realcar.no

28. Takk R.G, Jonas Soldal takket for denne posten
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Da er'n "oppe å itte græt"
    Stikker å pakker bila med litt stæsj å stikker til Våler for å prøve å bruke opp noen wheels
    wee.. Hejdå

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

BCB.no
    Realcar.no

Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

F*** til dritbil... Alt er ferdig pakka. Mangler bare å kjøre den på tralla.
    Og nå starter ikke bilen...
    Takk for deeeeet
    Sist endret av Zeeker; 19/08/12 kl 21:20 Begrunnelse: endra litt språkbruk :D hehe.

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

BCB.no
    Realcar.no

Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Antall takk

Standard

våler? kjøring på bana der i dag?
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

Registrerte brukere Agrostar sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Gaupne
    Antall takk

Standard

Garantert ein bagatell! Tenk logisk og behald roen.
    Volvo 245 - Eks varebil
    A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster

Side 52 av 176 FørstFørst ... 2 42 50 51 52 53 54 62 102 152 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Girkasse og bakskjermer. Volvo 242
    By 745tic in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 12/12/14, 22:34
  2. Svar: 5
    Siste post: 13/09/13, 15:35
  3. Zeeker's Volvo 945 -97 mod - 3" eksos, M90 :)
    By Zeeker in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 195
    Siste post: 28/06/13, 05:54
  4. Volvo 242 1980 med B230ft 280 hk.
    By Snooze1992 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 03/10/12, 12:31
  5. H.Ihle - Volvo 242 -80 B230FT
    By H.Ihle in forum 200 -serien
    Svar: 38
    Siste post: 18/06/12, 20:08

Tagger for denne tråden