tror det er 945'n hans som får litt kjærlighet om dagen.![]()
tror det er 945'n hans som får litt kjærlighet om dagen.![]()
'80 242 Turbo
'86 240 16v Tic (langtidsprosjekt)
'90 940 - s90
'05 V70 2.0T
Må til det også ja :P Brukisene trenger pleie de også![]()
Hehe. Det kan du lure på
Jeg sitter her å ler og homrer littSelv om det er litt OT så er det god OT.
Det kommer frem litt synspunkter både for & imot, og så lenge det er informativt for flere så lar jeg det ligge jeg
Angående 242 så står den på stedet hvil. Alt funker smooth bortsett fra den pakningen på turboen.
Skjønner ikke helt greia med den lenger. Når jeg finner et ledig hull i timeplanen neste uke så skal jeg prøve å lage meg en flens i vanlig 8mm stål eller noe sånt. Bare for å ha prøvd det å.
For det er litt rart at den lekker og samtidig veldig rart at den var tett og fin ett par dager med kjøring når jeg hadde på litt pakningsguffe på begge sider av pakningen før jeg satte den på.
Så det kan på en måte ikke være turboen som lekker heller. Jeg har også litt vondt for å tro at olje som damper ved litt god temp kommer ut mellom eksoshus og center-delen på turboen :/
Jeg får prøve igjen litt til ukaNå har 945'n min fått litt TLC med ny M90 å greier så nå er det snart så den klarer seg litt selv igjen
242'n er veldig revansjelysten på tur til skogen da den ikke har fått vist seg fra sin beste side der enda.
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Hehe, da svarer på ett OT spørsmål til.
Det er det drivverket som avgjør fordi maks hk tallet er uløselig knyttet til ETT bestemt turtall.
Hvis man har 440 hk på 5700 o/min. og 50 hk på alle andre turtall så går bare bilen godt når turtelleren viser 5700 o/min.
Man er da 100% avhengig av at man har ett drivverk som holder motoren stabilt på det turtallet hvor maks effekt avgis. Scooter mopeder har dette så her er maks effekt tallet avgjørende for aks og toppfart.
Hvis man har en manuell gearkasse så vil i praksis ikke ha mulighet til å holde motoren på 5700 o/min i mer enn maks. 0,2 sek av gangen. Man kjører da i timesvis med full gass med 50 hk og når man endelig har klart å snegle seg opp mot 5700 o/min så akser bilen til 6000 o/min, så bytter man gear, turtallet reduseres og da må man kjøre videre med 50 hk.
Zeeker derimot, han har alltid tilgang til minst 340 hk bare turtelleren viser 4500 o/min. eller mer. Å holde turtallet mellom 4500 o/min og 7000 o/min kan man klare med en manuell gearkasse. (Selv om ett register som strekker seg fra 3900 - 7100 er ønskelig fordi det blir enklere å kjøre.) Maks hk tallet, 357,4 hk v/ 6000 o/min) har som vanlig INGEN praktisk betydning fordi turtelleren raser fort fordi dette turtallet.
Det er GJENNOMSNITTSEFFEKTEN som er avgjørende og her ligge Zeeker bra an!
![]()
Sist endret av Batland; 11/08/12 kl 12:02
Ja dette er jeg helt enig med deg i, men det var heller ikke poenget med spørsmålet mitt. Jeg spurte fordi en gammal rødblokk som yter 440hk kan det umulig være noe grverende feil med som du jo spør Smokemaker om. Så skal man huske på dette med begrepet "går godt" er en veldig individuell følelse. Husker tilbake til da jeg bygde første volvo motoren min og den hadde knapt nok 190hk og 300Nm, men fy f... å det gikk den gangen og da snakker jeg ikke om det som skjedde i baksetet. I dag ville nok mange her inne hatt en ganske kjedelig tur med den kjærra på Rudskogen og derfor er jeg enig med Smokmaker at han syntes han har bygd en motor som går sinnsykt bra og da mener jeg at man bør la han og andre ha den følelsen uten at det blir påpekt hva de har gjort feil. Tekniske utredninger og synspunkter om turboer, utveklsinger og sånt hører vel egentlig mer hjemme under avansert trimming. Tror du hadde kunnet laget gode innlegg der
![]()
Fikser det meste til Volvo
242 Rallycross bil
75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt
Enig her, alle opplevelser er individuelle. Min motor fungerer som en slapp strikkmotor opp til skikkelig trykk kommer, og det er ikke optimalt for mitt bruk da den skal brukes mest sidelengs. Og det irriterer meg mye, men er min egen feil, for jeg hadde ment å forbedre etterhvert, så bare å kommentere benkepappira, til all gleden med bygget blir borteMen det hjelper ikke. Motoren blir nok tatt opp og fiksa på, etterhvert som forståelsen for funksjoner kommer, Og en hyggelig person kommer med en stor bunke med høvdinger..
Fikser det meste til Volvo
242 Rallycross bil
75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt
Det er jo akkurat dette jeg er så totalt uenig i. Maks effekt tallet er en bedriten målestokk for hvordan motoren funker.
Det er jeg helt enig i og det er her street legal dragracing kommer inn i bildet. Her får man ett resultat som er hevet over tvil og diskusjon og når jeg selv har kjørt 9,1 sek. og 129 km/t med B21AT så burde div. B230FT og FK prestere bedre for ikke å snakke om de som er værre trimmet.Så skal man huske på dette med begrepet "går godt" er en veldig individuell følelse. Husker tilbake til da jeg bygde første volvo motoren min og den hadde knapt nok 190hk og 300Nm, men fy f... å det gikk den gangen og da snakker jeg ikke om det som skjedde i baksetet. I dag ville nok mange her inne hatt en ganske kjedelig tur med den kjærra på Rudskogen og derfor er jeg enig med Smokmaker at han syntes han har bygd en motor som går sinnsykt bra og da mener jeg at man bør la han og andre ha den følelsen uten at det blir påpekt hva de har gjort feil.
Jeg forsøker ikke kritisere smokemaker eller ødelegge opplevelsen for ham eller noen andre. Problemet her var at han anbefalte at Zeeker burde kjøpe samme turbo som han hadde gjort og DET er jeg helt uenig i.
Når det gjelder hvor fornøyd han er så ser vi hva han sier allerede.
Den ser jeg, men det ballet på seg og sporet "ur" som svensken sier.Tekniske utredninger og synspunkter om turboer, utveklsinger og sånt hører vel egentlig mer hjemme under avansert trimming. Tror du hadde kunnet laget gode innlegg der![]()
Takk.
Sist endret av Batland; 11/08/12 kl 21:18
Sånn er det og jeg drister meg til å nevne Street legal igjen.
Takk for din forfriskende ærlighet. Folk flest tør ikke innrømme at de ikke er fornøyd.
Slik jeg ser det kan man plukke motoren din i deler og vurdere hver enkel del individuelt og konkludere med at ingenting er feil eller galt. Det vil være riktig vurdert også, men en velfungerende motor er ikke en sammensetning av masse gode deler.
Den er en sammensetning av mange gode deler som fungerer godt SAMMEN (som ett fotball lag, ett band e.l.) og da er vi tilbake til start - selve turboen din.
Slik jeg ser det trenger du to ting. En GARRETT GT3071R og en gaffatei rundt kjeven og skallen for å holde haken på plass. Jeg er sikker på at ett slikt enkelt turbobytte vil transformere motoren din og sjokkere deg til hakeslepp.
Jeg velger derfor å holde turboselgeren delansvarlig inntil videre.
Han har erfaring og burde visst bedre.
Man bør kjøpe turbo som man kjøper sko. Man kjøper selvsagt noen sko som passer foten og behovene man har nå og ikke de i neste epoke.
(Hvis man trenger nye joggesko så tenker man ikke at " jeg skal begynne å trene meg opp å gå på tvers over grønnland så jeg kjøper meg noen ekstra store ekspedisjons tur støvler som jeg skal bruke hver dag fra nå og til jeg er tilbake fra ekspedisjonen", ikke sant? )
Dette ER ett GODT råd fordi minst mulig turbo i forhold til behovet gjør gjennomsnittseffekten skikkelig høy og fin i forhold til det uvesentlige maks effekt tallet - og det er dét alt handler om, spesielt for smokemakers.![]()
Sist endret av Batland; 11/08/12 kl 21:25
Men hva ble konklusjonen på turbovalg til meg da? hehe
Ikke at jeg skal kjøpe ny akkurat nå, men det er lov å sjekke litt rundt og se på priser
Og hva med spec på alt mulig? Ser folk prater på A/R på både kompressor & eksos. Inducer / Exducer. Trim. Kulelager, 360 lager eller hva det heter.
Eller har GT3071 / GT3076 kun et valg og thats it? Og hva med den nye GTX'n?
Evt andre turboen som funker knall
Som dere skjønner kan jeg ikke veldig mye om turboerJeg vet de går rundt og lager ett artig overtrykk
![]()
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
kan få kjøpe en Garret GT40 av meg...hihi
'80 242 Turbo
'86 240 16v Tic (langtidsprosjekt)
'90 940 - s90
'05 V70 2.0T
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
GT3071R turboen finnes ikke i så veldig mange varianter.
Det går stort sett på om du vil ha kule eller glidelager, type eksoshus, polert kompressorhus, antisurge eller ikke.
17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
07 Opel Zafira OPC "bussen"
92 240 "Turbo" venter på bedre tider
x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro
Imponert !
http://forum.vccn.no/showthread.php?p=174768#post174768 -89 rød 240
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=17261 -88 blå 240 jeg hadde (skrotet)
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=27695 -90 grå 245
Sist endret av Zeeker; 18/08/12 kl 01:09 Begrunnelse: retting
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Er imponert over pågangsmot og ikke minst bilen
Du har lagt mange timer og mye sjel i denne vogna her. Også som du straffer den, liker
Tabber hører med i skruinga, har selv gjort så ufattelig mye dumme ting at det er helt vondt å tenke på.
Men det er sånn vi lærer!
Sist endret av Zeeker; 16/08/12 kl 23:35
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Nå har jeg skrudd av flensen for å prøve 1 ting til før jeg evt lager en i vanlig stål
Skal få en kompis til å TIG'e litt på kantene av flensen for å gjøre den litt breiere og gjøre trykket på pakningen større. Håper jeg.
Også blir det å få planet den. Enten i mårra hos han som sveiser eller hos en annen lucky bastard i helgaMest sansynlig i helga.
Da blir det å montere denne når jeg kommer hjem før jeg drar på grillfest. Og putte bilen på tralla og pakke 945'n men hjul og annet stæsj.
På søndagen skal bilen få prøvd seg litt igjenStram Wire!
Håper ting går veien242'n har ikke fått luftet seg på leeeenge
Flensen på turboen har store flater rundt hullet
Skal få sveist på litt på kantene slik at flensen blir like brei (evt litt breiere) som pakningen
Nå står den sånn. Igjen.
![]()
Sist endret av Zeeker; 16/08/12 kl 23:50 Begrunnelse: retting
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Da er flensen sveist og frest. Jeg syns den ble litt grov i overflata, så får høre med gærninga vi skal besøke i mårra om'n svarve over den en tur i en skikkelig fres.
Ellers så tar jeg den med sandpapir og retteklossDet funker knall det å.
Den ble i hvertfall mye bredere og burde ha mere press på pakningen nå.
Takk til Jon for sveisingaGull verdt
Før den ble sveist.
Og etter
![]()
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Da er bilen skrudd sammen igjen og en liten testtur er unnagjort.
Hittil ser det ut til at oljereturen er tettSå da blir å pakke 945'n med alt jeg klarer av dekk i mårra og reise nedover til Vålerbana i mårra.
Var utom en kompis i stad og glapp clutchen på gårdsplassen hans.. Det som var leit var at det ble tomt for dekk. Jeg fikk da luska meg hjem etterpå
Gleder meg til i mårra ja!!
![]()
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Da er'n "oppe å itte græt"
Stikker å pakker bila med litt stæsj å stikker til Våler for å prøve å bruke opp noen wheels
wee.. Hejdå
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
F*** til dritbil... Alt er ferdig pakka. Mangler bare å kjøre den på tralla.
Og nå starter ikke bilen...
Takk for deeeeet
Sist endret av Zeeker; 19/08/12 kl 21:20 Begrunnelse: endra litt språkbruk :D hehe.
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
våler? kjøring på bana der i dag?
1988 760 B6284T
1988 765 D24TIC
1985 740 B230ET
Garantert ein bagatell! Tenk logisk og behald roen.
Volvo 245 - Eks varebil
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster