Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
Enig i den, uten å ha prøvd å koble bankesensor til noe sprut enda, så liker jeg å tenke på bankesensor som en smalbånds lambdasonde. Et kjekt hjelpemiddel om man bruker den rett. Men jeg ville ikke lagt livet til motoren i hendene på bankesensor i closed loop modus på 2 bar ladetrykk sånn uten vidre. Til logging av banking per enkelt sylinder derimot...
Om man får til ion-sensing ilag med ett datasprut, og kan bruke det til f.eks autotuning eller closed loop på tenning, da begyner det å bli virkelig interesangt
Går pittelitt OT om det er ok, trådstarter?

Jupp ville heller ikke ha kjørt Closed-Loop på WOT... på part-load i cruise osv... hell yeah! Ion-sensing er ikke dumt, dumt er det at de fleste overkommelige sprut ikke har mulighet for det... Må vel opp på Bosch Motorsport, nivå type dyr, for å få sånnt til annet enn produksjonsbiler. Det ultimate hadde vært piezoelektriske sensorer direkte i brennkammeret og en
ECU
med kraftig/kjapp prosessor som kunne analysert sylindertrykket direkte

BTW kom over noe kult i dag... "Plasma ignition" Et prismessig overkommelig tenningsopplegg som gjør samme nytten som lasertenning gjorde på F1 før det ble forbudt Nemmelig bruker LYS til å tenne blandinga, dvs lysvarme som tenner all blandinga i kammeret så å si samstundes mot vanlig induktiv gnist som tenner med lokal varme Får jo betraktelig mere effektiv motor, når man faktisk kan tenne dritten knapt før stempelet snur, istedet for å måtte bruke mye fortenning for å få flammefronten til å nå stempelet tidsnok. Bør heve banketerskelen BETRAKTELIG også, selv om ikke kun senkingen av fortenningen alene gir enorme effektgevinster (pga mindre trykkbygging før stempelet snur), så åpner det jo et helt nytt vindu av muligheter på andre fronter. Samt sylindertrykk vil ikke være av betydelig hinder for ytelsen av tenningssystemet heller