Går pittelitt OT om det er ok, trådstarter?
Jupp ville heller ikke ha kjørt Closed-Loop på WOT... på part-load i cruise osv... hell yeah! Ion-sensing er ikke dumt, dumt er det at de fleste overkommelige sprut ikke har mulighet for det... Må vel opp på Bosch Motorsport, nivå type dyr, for å få sånnt til annet enn produksjonsbiler. Det ultimate hadde vært piezoelektriske sensorer direkte i brennkammeret og enECUmed kraftig/kjapp prosessor som kunne analysert sylindertrykket direkte
BTW kom over noe kult i dag... "Plasma ignition" Et prismessig overkommelig tenningsopplegg som gjør samme nytten som lasertenning gjorde på F1 før det ble forbudtNemmelig bruker LYS til å tenne blandinga, dvs lysvarme som tenner all blandinga i kammeret så å si samstundes mot vanlig induktiv gnist som tenner med lokal varme
Får jo betraktelig mere effektiv motor, når man faktisk kan tenne dritten knapt før stempelet snur, istedet for å måtte bruke mye fortenning for å få flammefronten til å nå stempelet tidsnok. Bør heve banketerskelen BETRAKTELIG også, selv om ikke kun senkingen av fortenningen alene gir enorme effektgevinster (pga mindre trykkbygging før stempelet snur), så åpner det jo et helt nytt vindu av muligheter på andre fronter. Samt sylindertrykk vil ikke være av betydelig hinder for ytelsen av tenningssystemet heller
![]()