Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  216
Side 8 av 77 FørstFørst ... 6 7 8 9 10 18 58 ... SisteSiste
Viser resultater 176 til 200 av 1923

Tråd: Datasprut tråden!!

Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    Antall takk

Standard

Ser for meg at Prospark/Efitech må vere fælt å halde på med:
    http://www.kgtrimning.com/Prospark.htm
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Ser for meg at Prospark/Efitech må vere fælt å halde på med:
    http://www.kgtrimning.com/Prospark.htm
    Og noen VANVITTIGE priser Utdatert så det holder også...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Registrerte brukere Ekren sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Melhus, Norway
    Antall takk

Standard

VEMS er inget dumt alternativ iforhold til MS når det gjelder mapping, da man kan bruke VEMSTUNE eller Megatune
    Styremedlem VOLVO-klubben trøndelag
    -1977 242 Turbo -1978 242 L SOLGT -1983 240 Turbo orginalare -1989 740 Turbo SOLGT -1990 240 Turbo - 2006 VW Transporter -1989 245 Turbo

4. Takk yengis takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Ekren Vis post
    VEMS er inget dumt alternativ iforhold til MS når det gjelder mapping, da man kan bruke VEMSTUNE eller Megatune
    Ulempen med VEMS ryktes å være for svak prosessor i forhold til alle ekstramulighetene. Jeg trodde også de hadde vidreutvikla firmware soppas mye at den ikke er kompatibel med megatune lenger. Uansett er Megatune avleggs gammeldags og tungvint. Og softwareutvikler for vemstune har faktisk selv sagt at det er langt under det nivået som TunerstudioMS holder.
    Men et dumt alternativ er det sikkert ikke om du vil ha mange ekstrafunksjoner til en rimelig pris
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

Registrerte brukere Ekren sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Melhus, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Ulempen med VEMS ryktes å være for svak prosessor i forhold til alle ekstramulighetene. Jeg trodde også de hadde vidreutvikla firmware soppas mye at den ikke er kompatibel med megatune lenger. Uansett er Megatune avleggs gammeldags og tungvint. Og softwareutvikler for vemstune har faktisk selv sagt at det er langt under det nivået som TunerstudioMS holder.
    Men et dumt alternativ er det sikkert ikke om du vil ha mange ekstrafunksjoner til en rimelig pris
    Vet ikke om det er svak prosessor eller ikke, men er vell uansett fåtallet som skal bruke absolutt alle ekstramulighetene?

ikke testa vemstune enda, men det blir vell når jeg får sprute i bilen.

tunerstudioms, betalings "versjon" av megatune det eller?
    Styremedlem VOLVO-klubben trøndelag
    -1977 242 Turbo -1978 242 L SOLGT -1983 240 Turbo orginalare -1989 740 Turbo SOLGT -1990 240 Turbo - 2006 VW Transporter -1989 245 Turbo

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

TunerstudioMS er en egen tuningsoftware som finnes i 2 versjoner, en gratis der det er kuttet ned litt på funksjonene, og en man må betale for og har alle funksjonene. Bla en autotune funskjon som faktisk fungerer. Megatune og TunerstudioMS er ikke utvikla av samme person. Megatune fikk begrensa med muligheter pga det er open source code. Og dette pga slike som VEMS og den tyske piratkopien av MS enkelt kunne ta snarveien med å bruke ferdigutviklet programmvare uten alt for store følger. TunerstudioMS er ikke open source og ingen kan derfor bruke det til noe annet uten at det får følger.
    Det er ei stund siden jeg sjekka programmvaren til VEMS. Men jeg synest å huske de har ca samme muligheter som MS3, men med prosessorkraft som en mellomting av MS1 og MS2. Det får meg til å tenke at alle ekstramulighetene de har går på bekostningen av oppløsning. Men siden jeg selv aldri har prøvd VEMS kan jeg ikke si noe om hvordan det fungerer i praksis. Vet ikke om folk som kjøper dette sprutet benytter seg av mange av funksjonene.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

TunerstudioMS er en egen tuningsoftware som finnes i 2 versjoner, en gratis der det er kuttet ned litt på funksjonene, og en man må betale for og har alle funksjonene. Bla en autotune funskjon som faktisk fungerer. Megatune og TunerstudioMS er ikke utvikla av samme person. Megatune fikk begrensa med muligheter pga det er open source code. Og dette pga slike som VEMS og den tyske piratkopien av MS enkelt kunne ta snarveien med å bruke ferdigutviklet programmvare uten alt for store følger. TunerstudioMS er ikke open source og ingen kan derfor bruke det til noe annet uten at det får følger.
    Det er ei stund siden jeg sjekka programmvaren til VEMS. Men jeg synest å huske de har ca samme muligheter som MS3, men med prosessorkraft som en mellomting av MS1 og MS2. Det får meg til å tenke at alle ekstramulighetene de har går på bekostningen av oppløsning. Men siden jeg selv aldri har prøvd VEMS kan jeg ikke si noe om hvordan det fungerer i praksis. Vet ikke om folk som kjøper dette sprutet benytter seg av mange av funksjonene.
    Har ikke bestilt min VEMS enda, men vet den gamle (første) V3 utgaven hadde 8x16 tabeller. Den nye V3.6 skal vel ha hvertfall 16x16. skal man ha mere må man vel ha 32 bit prosessor. Uten å ha satt meg veldig inn i det er det vel bare de i toppsjiktet som har slikt. V3 hadde vel 300MHz elns. Hva den nye har aner jeg ikke, har ikke funnet noe dokumentasjon på det (så man kan jo begynne å lure litt)

Men man kan vel ikke vente allverden av et sprut som koster 4500? Da kun selve boksen med maks konfig. Jeg skal ha nesten max konfig + jeg skal ha den WBO2/EGT "klokka" hvor det medfølger en LSU4 bredbånd og en K-thermocouple probe m/harness. Det kommer på ala 6000kr

Da kan jeg bruke begge de originale bankesensorene, kjøre closed loop IAC, fullsekvensielt (altså både sprut og tenning) på alle 6 sylindre, kjøre med closed loop lambda controll, også ved WOT. Konfigurere lean-out ved lav load osv...

Må vel gjærne opp i MINST det dobbelte for å få de funksjonene i et annet sprut. Adaptronic e1280 er vel nærmest i pris tenker jeg, som koster 12k5.

I alle fall for min del så holder det med 16x16 tabell En sugis med redline på 7000 rpm bør ikke trenge stort mer

Du vet tilfeldigvis ikke hvor stor tabellen er i feks. Motronic 4.4? Spør bare for jeg er litt nyskjerrig :P

Registrerte brukere Tarell sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2011
    Sted
    Bergen
    Antall takk

Standard

Hvis du vil ha en enkel og "billig" løsning, så har du noe som heter "piggy-back" oppsett.
    Perfect Power har et meget godt alternativ der.
    Har vært med å montere et SMT 6 i en Turbo konvertert Legacy, funket som en drøm det.

Ifølge de på Perfect Power, så vil en SMT kunne funke med hvilken som helst motor.
    Driver selv å vurderer en SMT 8 til min egen S70.

Fikk pristilbud, 2'666,30 Nkr pluss frakt.
    Og da, forhåndsinnstillt for mitt oppsett, og med "plug and play" koblinger.
    Ensom V70 Turbo

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Har ikke bestilt min VEMS enda, men vet den gamle (første) V3 utgaven hadde 8x16 tabeller. Den nye V3.6 skal vel ha hvertfall 16x16. skal man ha mere må man vel ha 32 bit prosessor. Uten å ha satt meg veldig inn i det er det vel bare de i toppsjiktet som har slikt. V3 hadde vel 300MHz elns. Hva den nye har aner jeg ikke, har ikke funnet noe dokumentasjon på det (så man kan jo begynne å lure litt)
    Når jeg snakker om oppløsning mener jeg vanligvis ikke antall ruter i mappene. I såfall bruker jeg å nevne at det er antall ruter det er snakk om. Oppløsningen jeg bruker å snakke om er det koden/programmvaren jobber med internt i koden. Det er noe en vanlig bruker som bare forholder seg til tuningsoftware ikke har mulighet å legge merke til med første øyekast. Men dette har stor betydning for hvor nøyaktig sprutet kan håndtere store dyser på lite motorvolum og hvor nøyaktig og rask tenning man får under kraftig aks. På dette området har det jo skjedd veldig mye både innenfor
    OEM
    og datasprut motorstyringer både siste 10 og 20 årene.
    Få ruter i mappen kan kompanseres for enkelt på andre måter, som f.eks flyttbare bins.
    For å ta noen sammenligninger innenfor det området jeg er kjent med så er en MS1 med B&G kode utvikla for å være noe lignende som en avansert forgasser. Man kan få greit resulatat. Men ved bruk i lag med store dyser, f.eks 1000ccm så fungerer det greit på høy belastning ved åpningstider på 2ms +++. Pga prosessor med lite kapasitet både innenfor minne og mhz skjer korreksjoner med få desimaler bak ms. På lav belastning må man derfor inngå kompromiss, noe som gjerne vil bety veldig feit blanding. Algoritme for tenning er fordelerbaser, og respons på tenning kan vel enklest sammenlignes med en fordeler med vakum og sentrifugalvekter, der vektene er litt treg. Reel tenning vil derfor variere ganske mye utifra hvor raskt motor akslererer/deakselererer.
    Nyeste prosessoren som er MS3 klarer fint disse utfordingene med presis kontroll over blandingen vist sprutet er kalibrert rett til dysene. Bruker man triggerhjul med passelig høyt antall tenner blir reel tenning veldig nær den som vises i tabellen. På en motor med høy litereffekt og store dyser vil sistnevnte prosessor ha mye å si for kjørbarheten spesielt på lav belastning, og også responsen på motoren. I praksis kan man på begge prosessorene bruke tabeller med like mange ruter, og like lange intervaller i justeringsoppløsnigngen. Men sistnevnte prosessor vil gi mye bedre oppløsning, og mye mer presis kontroll.

Sikker på at det er 300mhz? Jeg synes det høres veldig mye ut i grunn.
    Men man kan vel ikke vente allverden av et sprut som koster 4500? Da kun selve boksen med maks konfig. Jeg skal ha nesten max konfig + jeg skal ha den WBO2/EGT "klokka" hvor det medfølger en LSU4 bredbånd og en K-thermocouple probe m/harness. Det kommer på ala 6000kr
    Høres ut som en veldig grei pris Kanskje det er verdt å ta en ny titt
    Altså 6000 for sprut inkludert ledningsnett? Nesten max konfig vil si hvilke muligheter?
    Å bli påtvunget innebygd bbl kontroller vet jeg ikke om jeg liker helt, da det jo begrenser valmuligheten en del. Jeg hadde heller foretrukket det som ad on card til en liten ekstra sum.

Da kan jeg bruke begge de originale bankesensorene, kjøre closed loop IAC, fullsekvensielt (altså både sprut og tenning) på alle 6 sylindre, kjøre med closed loop lambda controll, også ved WOT. Konfigurere lean-out ved lav load osv...
    Closed loop lambda og closed loop knock retard med standard smalspekter bankesensor på WOT vil jeg på generell basis fraråde, og på ingen måte anbefale til noen som ikke 100% vet hva de driver med. Begge deler blir for unøyaktig og upålitelig under de driftsforholdene til en presis nok kontroll. På fullgass er det fuel kalibreringa i sprutet(vanligvis tabell) som abosulutt bør være referansekilda til fuel mengde. Om ikke det holder så er motoren for unøyaktig justert. Bankesensor har ett frekvensområde den jobber innefor, og virker best i ett bestemt turtallsregister. Tenningsbank kan forekomme på en frekvens som den ikke oppfatter, eller den kan oppfatte støy som banking og drepe effekten. Om du klarer å få full oversikt over forbrenningstrykk i forhold til veivakselvinkel så kunne det vært kult å prøvd tenning i closed loop over mesteparten av arbeidsregistret
    Lyst å forklare hva du legger i lean out?

I alle fall for min del så holder det med 16x16 tabell En sugis med redline på 7000 rpm bør ikke trenge stort mer
    Med flyttbare bins bør det absolutt gå an å få ett bra resultat med 16x16 ja.
    Selv med bins som ikke er plassert perfekt i forhold til momentkurve har jeg klart å justere blanding helt greit på en 230 NA rallycrossmotor med sperre på 7000rpm. Grovjustert bare med bakbremsene som motstand, og finjustert litt etter noen logger fra løp. RPM bins skal plasseres litt mer strategisk før justering på rulle. Det vises godt at VE kurven er veldig ulinjær der motoren virker best.

Du vet tilfeldigvis ikke hvor stor tabellen er i feks. Motronic 4.4? Spør bare for jeg er litt nyskjerrig :P
    Jeg er ikke så veldig inne på
    OEM
    sprut, og spesielt ikke så mye på Bosch sprut. Motronic 4.4 er vel sikkert LH type? Med massemåler altså.
    Det jeg har plukket opp etter lesing her og der på nettet er at det er mest vanlig med en hoved korreksjonskurve som brukes for å kalkulere flow igejennom massemåler. I tillegg finns det en del korreksjonskurver og/eller tabeller i forhold til andre faktorer.
    Det eneste av
    OEM
    ecu jeg har studert litt kalibrerinsinfo til er Ford sine eec-iv ecuer. Disse ble levert med både speed densityr, mengdemåler, og massemåler. Med massemåler har man en korreksjonskurve som utganspungt. Man har også bla en korreksjonstabell som regner ut backflow igjennom massemåler i forhold til bestemte faktorer. Massemåler registrerer jo ikke hvilken retning luften går igjennom slik som man gjør med mengdemåler.
    Nyere GM ecuer med korreksjonstabeller ligger vistnok i landet rundt 30x30 ruter. Og forbløffende mange av disse er vistnok på områder som sjelden brukes, som f.eks 100-800 rpm.
    IAW Weber-Marelli hjernene som ble brukt i en del high performance biler med speed density/alphaN på 80-90 tallet har f.eks bensinmapp på 16x13(16x16 i nyere), der mesteparten av rutene er brukt fra 2500rpm og ned i dette eksemplet http://www.bigturbo.co.uk/
    På 2,0 16v turbomotoren i cosworth holder dette fint til bruk på 400hk+ med custom chip.

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Når jeg snakker om oppløsning mener jeg vanligvis ikke antall ruter i mappene. I såfall bruker jeg å nevne at det er antall ruter det er snakk om. Oppløsningen jeg bruker å snakke om er det koden/programmvaren jobber med internt i koden. Det er noe en vanlig bruker som bare forholder seg til tuningsoftware ikke har mulighet å legge merke til med første øyekast. Men dette har stor betydning for hvor nøyaktig sprutet kan håndtere store dyser på lite motorvolum og hvor nøyaktig og rask tenning man får under kraftig aks. På dette området har det jo skjedd veldig mye både innenfor
    OEM
    og datasprut motorstyringer både siste 10 og 20 årene.
    Få ruter i mappen kan kompanseres for enkelt på andre måter, som f.eks flyttbare bins.
    For å ta noen sammenligninger innenfor det området jeg er kjent med så er en MS1 med B&G kode utvikla for å være noe lignende som en avansert forgasser. Man kan få greit resulatat. Men ved bruk i lag med store dyser, f.eks 1000ccm så fungerer det greit på høy belastning ved åpningstider på 2ms +++. Pga prosessor med lite kapasitet både innenfor minne og mhz skjer korreksjoner med få desimaler bak ms. På lav belastning må man derfor inngå kompromiss, noe som gjerne vil bety veldig feit blanding. Algoritme for tenning er fordelerbaser, og respons på tenning kan vel enklest sammenlignes med en fordeler med vakum og sentrifugalvekter, der vektene er litt treg. Reel tenning vil derfor variere ganske mye utifra hvor raskt motor akslererer/deakselererer.
    Nyeste prosessoren som er MS3 klarer fint disse utfordingene med presis kontroll over blandingen vist sprutet er kalibrert rett til dysene. Bruker man triggerhjul med passelig høyt antall tenner blir reel tenning veldig nær den som vises i tabellen. På en motor med høy litereffekt og store dyser vil sistnevnte prosessor ha mye å si for kjørbarheten spesielt på lav belastning, og også responsen på motoren. I praksis kan man på begge prosessorene bruke tabeller med like mange ruter, og like lange intervaller i justeringsoppløsnigngen. Men sistnevnte prosessor vil gi mye bedre oppløsning, og mye mer presis kontroll.

Sikker på at det er 300mhz? Jeg synes det høres veldig mye ut i grunn.

Høres ut som en veldig grei pris Kanskje det er verdt å ta en ny titt
    Altså 6000 for sprut inkludert ledningsnett? Nesten max konfig vil si hvilke muligheter?
    Å bli påtvunget innebygd bbl kontroller vet jeg ikke om jeg liker helt, da det jo begrenser valmuligheten en del. Jeg hadde heller foretrukket det som ad on card til en liten ekstra sum.

Closed loop lambda og closed loop knock retard med standard smalspekter bankesensor på WOT vil jeg på generell basis fraråde, og på ingen måte anbefale til noen som ikke 100% vet hva de driver med. Begge deler blir for unøyaktig og upålitelig under de driftsforholdene til en presis nok kontroll. På fullgass er det fuel kalibreringa i sprutet(vanligvis tabell) som abosulutt bør være referansekilda til fuel mengde. Om ikke det holder så er motoren for unøyaktig justert. Bankesensor har ett frekvensområde den jobber innefor, og virker best i ett bestemt turtallsregister. Tenningsbank kan forekomme på en frekvens som den ikke oppfatter, eller den kan oppfatte støy som banking og drepe effekten. Om du klarer å få full oversikt over forbrenningstrykk i forhold til veivakselvinkel så kunne det vært kult å prøvd tenning i closed loop over mesteparten av arbeidsregistret
    Lyst å forklare hva du legger i lean out?

Med flyttbare bins bør det absolutt gå an å få ett bra resultat med 16x16 ja.
    Selv med bins som ikke er plassert perfekt i forhold til momentkurve har jeg klart å justere blanding helt greit på en 230 NA rallycrossmotor med sperre på 7000rpm. Grovjustert bare med bakbremsene som motstand, og finjustert litt etter noen logger fra løp. RPM bins skal plasseres litt mer strategisk før justering på rulle. Det vises godt at VE kurven er veldig ulinjær der motoren virker best.

Jeg er ikke så veldig inne på
    OEM
    sprut, og spesielt ikke så mye på Bosch sprut. Motronic 4.4 er vel sikkert LH type? Med massemåler altså.
    Det jeg har plukket opp etter lesing her og der på nettet er at det er mest vanlig med en hoved korreksjonskurve som brukes for å kalkulere flow igejennom massemåler. I tillegg finns det en del korreksjonskurver og/eller tabeller i forhold til andre faktorer.
    Det eneste av
    OEM
    ecu jeg har studert litt kalibrerinsinfo til er Ford sine eec-iv ecuer. Disse ble levert med både speed densityr, mengdemåler, og massemåler. Med massemåler har man en korreksjonskurve som utganspungt. Man har også bla en korreksjonstabell som regner ut backflow igjennom massemåler i forhold til bestemte faktorer. Massemåler registrerer jo ikke hvilken retning luften går igjennom slik som man gjør med mengdemåler.
    Nyere GM ecuer med korreksjonstabeller ligger vistnok i landet rundt 30x30 ruter. Og forbløffende mange av disse er vistnok på områder som sjelden brukes, som f.eks 100-800 rpm.
    IAW Weber-Marelli hjernene som ble brukt i en del high performance biler med speed density/alphaN på 80-90 tallet har f.eks bensinmapp på 16x13(16x16 i nyere), der mesteparten av rutene er brukt fra 2500rpm og ned i dette eksemplet http://www.bigturbo.co.uk/
    På 2,0 16v turbomotoren i cosworth holder dette fint til bruk på 400hk+ med custom chip.
    Spørs om det ikke ble en 0 for mye der gitt , men det er mulig det var første utgaven... Hva dagens posessor har vet jeg ikke, finner ingen plass hvor det står heller. Med 60-2 type trigger eller med flere tenner så klarer den å ombestemme seg midt i sykluser vistnok.

6000 er ikke med ledningsharva nei... Kun boksen, lambda, egt og det viseruret. Så ikke på harve når jeg sjekka pris sist iom at jeg ikke trenger ny harve til min. VEMS er veldig glad i sensorer osv som står originalt på Volvo motorene (dvs. Bosch-saker) Prisene har gått minimalt opp, men ble i duren 6-7k.

Med nesten max oppsatt mener jeg med nesten alle alternative tilvalg, som feks. det med bankesensorene osv. Eneste jeg ikke har bruk for er 1-wire interface og Dobbel lambda og noe heftige fly-back greier iom at jeg kommer til å kjøre "høy" ohms EV6 dyser. VEMS har dog peak-n-hold funksjon for de som skal ha dyser med rundt 1-4 ohm, men da må man kopple litt om så man får "active fly-back".

Er ikke noe problem med innebygd WBO2 controller, Har 54 pinner å velge mellom Tobgangsventil utganger er også fast. Det man har å spille på i ekstra om man ikke kjører FULT ut (dvs fullsekvensielt på 8 syl) er å bruke de ekstra (feks 4 utganger for min del som skal ha full sekv. på 6 syl) til boostcontroll, launch evt. andre ting Man har et par ledige inputs også. Tar man den til maks brukes alle...

Med lean-out mener jeg at når man feks. ligger å cruiser med relativt lav last så kan den trimme av litt suppe, slik som de fleste andre moderne
    OEM
    's gjør... med det samme man øker load går den tilake til fastsatt tabell Bla.a dette Closed loop lambda brukes til. Man MÅ ikke bruke closed lopp på WOT men den har mulighet for det, somregel ligger den bare å korigierer med lambda på WOT om man vil det. Jeg stoler ikke så mye på det, så den skal ha suppa den skal ha ved WOT, men "lean out" kommer jeg nok til å bruke på lav last.

Hva gjelder banking har VEMS en egen chip til å analysere bankesignaler som de fleste
    OEM
    skaer, og den har to kanaler også... Vems kan bruke vilken som helst bankesensor, og man kan bestemme frekvensvinduet, bankevinduet (i veivgrader, fra til) og hvilken amplitude signalet må ha ved de forskjellige turtallene for å skille mellom mek. støy og bankestøy. Chippen har mulighet hvis man har 2 sensorer og sync, til å finne ut hvilke sylinder som bankingen skjer på også, men tror ikke VEMS utnytter dette i sin bruk...Går vel mest i banking/ikke banking, men like greit... skal bruke knock enrichment som primær... hjelper ikke det retarderer den tenning...

Bestiller min Vems snarest... Mye dilldall for penga, blir jeg misfornøyd får jeg bare bruke den som en nødløsning i første omgang (så jeg får bilen ferdig, og kjørende), finenr altisds noe smart å bruke den på (feks. moped elns) så får jeg heller investere i adaptronic, eller motec på lengre sikt...
    Sist endret av Njål Nilssen; 13/09/11 kl 23:32

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Antall takk

Standard

Noen som har erfaring med civinco datasprut i telemarks område?

Registrerte brukere Sollien sin avatar
    Medlem siden
    19. jan. 2011
    Sted
    Langevåg
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Eneste datasprutet jeg har funnet som er plug and play er til Motronic 4.3, og 4.4 i 850 og S/V/C70 serien opptil 98. De selges her.
    Jeg kommer til å velge Haltech pga at de har muligheten til å kjøre lavohms dyser direkte uten formotstander. Ellers så spiller det nok liten rolle hvilken produsent man velger.
    http://www.turbo-tuner.co.uk/

noen som har prøvd denne og kan fortelle litt om den?? har en 98 V70R som skal få 2,5 kammer, tenker da å trekke ut det som går, men fremdeles holde det enkelt.. er fruen sin bil, så blir det komplisert blir det også fort meget dyrere
    Sollien

Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. okt. 2011
    Antall takk

Standard

I nyare versjonar av Motronic suite kan du no programmere M4.3 og M4.4 med billig KKL-kabel.
    ME7 kan også programmerast med Lawicel CANUSB.
    Men det står att litt arbeid når det gjeld å identifisere tabellar og verdiar for trimming.

Motronic Suite er gratis med åpne kildekode, og KKL interface kostar typisk $5 på ebay.

ARD har laga ei komersiell løysing som ser ut til å vere delvis basert på utviklingsarbeidet vårt.

Registrerte brukere kapli sin avatar
    Medlem siden
    23. jan. 2010
    Sted
    Seljord
    Antall takk

Standard

Noen som har prøvd M-tech v4?
    http://www.mtechautomotive.co.uk

Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Hordaland, Bergen
    Antall takk

Standard

Noen som kan anbefale meg en sprut å kjøre på en B5234T3 motor?
    Har sett på MegaSquirt, og det ligger veldig mange guider på bl.a youtube til dette sprutet. Er dette å anbefale, eller bør jeg styre unna?

Ble anbefalt et motec sprut til 15 lapper, men det er alt for dyrt føler jeg.
    2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
    X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]

Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Antall takk

Standard

du kan jo velge haltec som selges på bergen bilelektronikk... de har følere å slikt på lager om noe plutselig skulle være defekt og det er et sprut som flere i byn kan... megasquirt ser sinnsykt kjipt ut...
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av fulloggal Vis post
    Har sett på MegaSquirt, og det ligger veldig mange guider på bl.a youtube til dette sprutet. Er dette å anbefale, eller bør jeg styre unna?

Uansett hva du velger så vil jeg anbefale ett sprut som støtter full sekvensiell innsprøytning på 5syl motor, der du har egen map til timing av innsprøytningstidspunktet.
    Ikke alle sprut støtter full sekvensiell drift av 5syl motorer.
    Så om du skal velge en MS så blir det enten en kraftig modda MS2, med 60-2 hjul på veiva og kamsensor, og fordeler. Eller evntuelt MS3X som ikke trenger noe særlig med mods, med 60-2 hjul på veiva, kamsensor, og valgfritt med fordeler eller COP. Pris på MS2 modda til sekvensiell innsprøytning vet jeg ikke, men for MS3X med ledningsnett blir det ca litt over 8000 kr på døra kjøpt fra DIYautotune.
    Det ligger en filmsnutt en plass her på forumet der jeg holder på med den første mappinga av en B230 EVO motor med MS3X som står i en rallycrossbil.
    Motec sprutet du har fått anbefalt fungerer helt sikkert utmerket på motoren din. Jeg har ikke sett noe nærmere på Haltech sine nye serier med sprut i det siste, men om du finner ett som oppfyller de kriteriene jeg setter i begynelsen av innlegget her, så fungerer det sikkert helt bra
    Når det kommer til valg av sprut så er det også av stor betydning om du skal gjøre mesteparten av jobben selv, eller sette bort deler av jobben.

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Adaptronic? Skal være av ala samme kaliber som Motec, Australske som motec er de og. Skal være greiere priser hos de.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Meland - Frekhaug
    Antall takk

Standard

Vipec, link, DTA eller evt Haltech 500 sprint

De 4 er det folk her i Bergen kjenner aller best og kan mappe fort å billig for deg

Alle vet at Polly Motorsport anbefaler Motec, men da vil han mappe det og hva koster ikke det??? Polly er ALTFOR dyr!!!!!!!!!

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av gl740turbo Vis post
    Vipec, link, DTA eller evt Haltech 500 sprint

De 4 er det folk her i Bergen kjenner aller best og kan mappe fort å billig for deg

Alle vet at Polly Motorsport anbefaler Motec, men da vil han mappe det og hva koster ikke det??? Polly er ALTFOR dyr!!!!!!!!!
    Motec skal være så brukervennlig at det tror jeg de fleste skal få til eneste er vel kanskje å få til banke-sensing, men det er ikke lett på noe sprut egetnlig

Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Meland - Frekhaug
    Antall takk

Standard

Motec skal være så brukervennlig at det tror jeg de fleste skal få til eneste er vel kanskje å få til banke-sensing, men det er ikke lett på noe sprut egetnlig
    Ingen litt nyere sprut er vanskelige, men var bare det at jeg kjønner ikke hvorfor alle skal ta kontakt med Polly her i byen :P

Han er igjen altfor dyr iforhold til de personene som faktisk har lært han opp i bremsebenk og justering :P Og ikke minst dyrere enn alle andre tuning firma rundtom i landet?

Hvem andre enn han tar 20K for en mapping i benk?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

20 K faktisk... grovt sett 1.5 ganger så mye som PBC..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

eneste er vel kanskje å få til banke-sensing, men det er ikke lett på noe sprut egetnlig
    Enig i den, uten å ha prøvd å koble bankesensor til noe sprut enda, så liker jeg å tenke på bankesensor som en smalbånds lambdasonde. Et kjekt hjelpemiddel om man bruker den rett. Men jeg ville ikke lagt livet til motoren i hendene på bankesensor i closed loop modus på 2 bar ladetrykk sånn uten vidre. Til logging av banking per enkelt sylinder derimot...
    Om man får til ion-sensing ilag med ett datasprut, og kan bruke det til f.eks autotuning eller closed loop på tenning, da begyner det å bli virkelig interesangt

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av gl740turbo Vis post
    Ingen litt nyere sprut er vanskelige, men var bare det at jeg kjønner ikke hvorfor alle skal ta kontakt med Polly her i byen :P

Han er igjen altfor dyr iforhold til de personene som faktisk har lært han opp i bremsebenk og justering :P Og ikke minst dyrere enn alle andre tuning firma rundtom i landet?

Hvem andre enn han tar 20K for en mapping i benk?
    Jupp, anbefalte ikke Polly heller DIY FTW, eller finne noen andre som vil gjøre et forsøk på kompisbasis hvis man ikke tør prøve selv

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Enig i den, uten å ha prøvd å koble bankesensor til noe sprut enda, så liker jeg å tenke på bankesensor som en smalbånds lambdasonde. Et kjekt hjelpemiddel om man bruker den rett. Men jeg ville ikke lagt livet til motoren i hendene på bankesensor i closed loop modus på 2 bar ladetrykk sånn uten vidre. Til logging av banking per enkelt sylinder derimot...
    Om man får til ion-sensing ilag med ett datasprut, og kan bruke det til f.eks autotuning eller closed loop på tenning, da begyner det å bli virkelig interesangt
    Går pittelitt OT om det er ok, trådstarter?

Jupp ville heller ikke ha kjørt Closed-Loop på WOT... på part-load i cruise osv... hell yeah! Ion-sensing er ikke dumt, dumt er det at de fleste overkommelige sprut ikke har mulighet for det... Må vel opp på Bosch Motorsport, nivå type dyr, for å få sånnt til annet enn produksjonsbiler. Det ultimate hadde vært piezoelektriske sensorer direkte i brennkammeret og en
    ECU
    med kraftig/kjapp prosessor som kunne analysert sylindertrykket direkte

BTW kom over noe kult i dag... "Plasma ignition" Et prismessig overkommelig tenningsopplegg som gjør samme nytten som lasertenning gjorde på F1 før det ble forbudt Nemmelig bruker LYS til å tenne blandinga, dvs lysvarme som tenner all blandinga i kammeret så å si samstundes mot vanlig induktiv gnist som tenner med lokal varme Får jo betraktelig mere effektiv motor, når man faktisk kan tenne dritten knapt før stempelet snur, istedet for å måtte bruke mye fortenning for å få flammefronten til å nå stempelet tidsnok. Bør heve banketerskelen BETRAKTELIG også, selv om ikke kun senkingen av fortenningen alene gir enorme effektgevinster (pga mindre trykkbygging før stempelet snur), så åpner det jo et helt nytt vindu av muligheter på andre fronter. Samt sylindertrykk vil ikke være av betydelig hinder for ytelsen av tenningssystemet heller

27. Takk Ola Moen takket for denne posten
Side 8 av 77 FørstFørst ... 6 7 8 9 10 18 58 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •