altså.... med unntak av smådetaljer som hvor man gjør av caliper og slikt, er det ikke så forferdelig mange andre måter å gjøre det på![]()
altså.... med unntak av smådetaljer som hvor man gjør av caliper og slikt, er det ikke så forferdelig mange andre måter å gjøre det på![]()
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT09
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - SOLGT -
oki dokida får man hive seg på i morgen. bør gå på 1-2 timer vell?
med verkstedutstyr tilgjengelig...
absolutt, på begge sider, inkludert jekking/bukking. skal ikke garantere det, kan jo alltids hende ting sitter verre enn pesten, men på min egen brukte jeg på begge sider, en side av gangen, rundt halvannen time. ikke iberegnet kaffe/røykepause, som det fort blir noen av![]()
Raymond Lysaker
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
---
2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT09
Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -
Vera - '99 V70 2.5T AWD - SOLGT -
http://www.ebay.com/itm/320790669354...84.m1497.l2649
Disse er da gule og med riktig sokkel. Vettu.
Om du skal følge "boka" når du bytter hjullager trenger du også ny senterbolt (strekkbolt) til drivakslingen og nye låsemuttrer til bolten som holder bærekula, låsemuttern til kula på endeleddet og låsemuttern på "kyllingbeinet", samt nye bolter til calipterfestene. Låsemytterne skal byttes fordi nylocken er utslitt etter en gangs bruk, mens calipterboltene skal byttes fordi nye har låselim på seg, så her kan du jukse på egen bil, men regner med at dette er ting dere har klart når dere har kundebiler på verkstedet(Edit: Eller nei, etter en kikk på egen bil ser jeg at verkstedet deres IKKE bytter mutterne slik volvo sier... :( )
Sist endret av Tore; 10/01/12 kl 10:49
---Tore---
Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo 2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum 2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD
Tore, no skuffar du meg, skal du ikkje bytte boltane mot fjørbeinet? Dei er dei viktigaste, sidan dei får gjennomgå u demonteringa.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
har nytt org. hjullager liggende og der følger det med 4 nye festebolter samt 2 nye bolter til calipterfestet i esken ja
takk for infon![]()
Gaupe: På C70 skal man ikke åpne boltene mot fjærbeinet for å bytte hjullageret, siden det også påvirker camber, skal holde å åpne i bærekula og hekte av styreleddet, vippe ut drivakslingen og bytte hjullageret. Men om lageret sitter så godt at spindelen må av så skal selvsagt camber-boltene byttes; det er jo strekkbolter. Men selv Volvo merkeverksted klarer å lever tilbake biler fra verkstedet der de ikke har byttet camberboltene når de har vært ute med de... Jeg skuffer ikke Gaupe, jeg har full kontroll på hvordan man skal gjøre de ulike jobbeneFeilen var at du ikke var klar over at man helst skal la fjærbeinsfeste være i ro
![]()
---Tore---
Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo 2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum 2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
De ja, de følger jo med i hjullagersatsen så det sier seg jo selv at de skal byttes, er liksom en del av hjullageret det. Men om disse gamle hjullagerboltene sitter som f... så kan det være nesten like greit å ta av hele spindelen og skaffe ei skikkelig arbeidsstilling. Da trenger man nye camberbolter også...![]()
---Tore---
Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo 2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum 2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD
da har jeg fått skifta venstre framhjulslager. fin og grei jobb det. endte med å få koppen på skeivt på siste skruen på hjullagret... så måtte jo selvfølgelig av med hele navet pga koppen fikk ikke tak etterpå. menmen demonterte hele sulamitten og skifta. fin jobb egentlig. ingenting som satt noe spes hardt heller. satte på nye bolter og muttrer, dog ikke på fjærbeinet. der hadde jeg ikke fått tak i skruene. men resten ble skifta. skal jo sikkert uansett etter hvert hive på senkefjærer og ipd stag og dill og dall under så det kan tas en runde til. men det tok vell ca 1-1,5 time med koseplukking og finprating og litt rensing avABSringen på akslingen foran i tillegg. så litt fint over hvordan ting var første gangen.
MEN at hjullagret har blitt gåent var vell ikken noen overraskelse når vi åpna og så ha som var... han som har skifta før, om det var forrige eier selv eller et verksted aner jeg ikke... men det var ikke satt i ny bolt\skive for å holde drivakselen inne i hjullageret i det heletatt... den mangla totalt! så lucky me at jeg bestilte opp bolten der uansett før dagen var over... får håpe det holder ei gooood stund framover nå!får bare glede meg til å begynne med interiørstasjet snart!
Bra jobba :-) Lettskrudde biler dette... Savner V70'en min litt jeg når jeg leser om koseskruing...
---Tore---
Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo 2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum 2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD
tamtaaa... dette var det som møtte meg når jeg demonterte... mangel på bolten til å holde navet på plass mot drivakslen... skummelt?!
nytt originalt hjullagersett med bolter til hjullager og kalipterfeste.
banka ut og pussa reint litt på feste.
smækk smækk på plass...
pussa over med stålbørste og bremserens påABSkransen også da denne hadde en del skitt på seg... tror jeg skal ta en runde på resten også etterhvert så jeg får sjekket tilstand på de.
nye bolter og skruer må til når man bytter. liker det best sliklettere å jobbe med også forsåvidt!!
får se når neste update blir... skal se om jeg får skiftet vannslangene på 242n i løpet av uka å...
Drivakselen har ikke noe sted å gå så om den bolten mangler eller ikke har ikke noe å si i praksis, det ser man jo bare på hvor spinkel den er.
Men jeg er enig i at ting skal være på stell allikevel.
Christian Gulbrandsøy
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Nestleder/Treffansvarlig
Bolten er vel med å holder ting på plass da; vet at man IKKE skal sette på hjulet og flytte bilen uten at drivakselen er montert på første generasjon V70 i alle fall. Den har mutter og ikke bolt i senter, men det er vel med å støtter opp hjullageret; jeg mistenker at manglende bolt er medvirkende årsak til lagerhavari; boltens støtte på fremsiden, sammen med drivknutens støtte på baksiden er med å tar den sideveis støtten på lageret? (Kun antagelser da jeg aldri har spekulert så hardt på dette på denne bilen med denne løsningen; min V70 hadde sentermutter).
---Tore---
Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo 2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum 2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD
Skal ikke drivakslingen limes i navet i tillegg?
Mener jeg har lest noe om det en eller annen plass.
Robert H.
2001 C70 2,5T
2004 MG ZTT 1,8 turbo ZandF
2006 Ford Ranger XLT
2007 Challenger Mageo 107
Limingen er vel mest for å unngå "pling-lyden" ? (Ingen lim gir mulig pling...)
---Tore---
Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo 2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum 2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD
kom til å tenke på en ting med tanke på ny ettermarkedsspiller mot original forsterker og det der...
hvordan benytter jeg meg av originalforsterkeren mot Alpine D310 spilleren med normale ISO pluggene? den har jo linjeinnganger baki bagasjerommet for tilkobling av forsterkere og slikt... men hvordan skal man ev koble til dette mot den originale forskerkeren som har pluggen sin foran der...?
fant en slik kabel etter litt googling... men lurer da på om noen smarte huer har gjort dette før mot dette...
http://www.ebay.com/itm/Volvo-Stereo...item2eadd59d38
Jeg bruker denne: http://transmedia.mystore.no/ds_prod...oducts_id/1905
Pioneer spiller med orginal forsterker og Premium Sound høytalere.
så meget likt ut det jeg linka til også detmen hva med strøm og det til org forsterkeren, ligger det separat baki der og framover eller er den også koblet inn på den kontakten man ser på linken din? på den jeg linka så ser det ut som det skal kobles opp +\- og remote på egne kabler der...
btw... kan man koble den kontakten der helt baki på selve forsterkeren istede? jeg har jo separat koblingsboks på nyspilleren som blir liggende baki bagasjerommet...
Regner med at 1-din boksen kommer deg i hende i morgen :-)
---Tore---
Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo 2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum 2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD
7189420291_large.jpg
7189420290_large.jpg
som dere ser så er ikke R fanger på C70 noe særlig suksess. har sin sjarm, jada. men ikke noe pent med tanke på linjene. mye har å si at R fangern har en kant nederst som skal følge sideskjørtene sikkert på S\V70n... noe C70n ikke har pga sine skulpturelle linjer i utgangspunktet bortover kanalen... så R fanger utgår for evig og alltid på denne bilen i mitt eie så er det 100% avgjort!![]()
Enig med deg der, det var totalkræsj!
Har sett en saffran C70 med Evolve front og sideskjørter og lurer på om ikke bakfangeren var endret også.
Mener den går i Møre elns.
Robert H.
2001 C70 2,5T
2004 MG ZTT 1,8 turbo ZandF
2006 Ford Ranger XLT
2007 Challenger Mageo 107