Har blitt en veldig rolig start på det nye verkstedsåret. Begynte dagen rolig:
![]()
Har blitt en veldig rolig start på det nye verkstedsåret. Begynte dagen rolig:
![]()
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Oi, det ble veldig my bedre! Er det farge i det middelet du bruker?
Jepp. Det er skinnfarge fra Swisswax. Ser nå at bildet er veldig dårlig. Ser helt nytt ut nå.
Da har endelig delene kommet, og vi er igang for fullt igjen.
Tok av toppen i dag, så nå skal den gås over og tetninger osv skal byttes.
Ble et lite ekstraprosjekt også... Finn en feil:
![]()
Fikk også en pakke fra BCB i dag!Så nå har jeg fått begynt på jobben med å bytte ventiltetninger.
Det eneste som har gjort at jeg måtte stoppe nå var at han ene på verkstedet her klarte å kaste ventilslipepastaen så nå må jeg ut å kjøpe litt til.
Litt bilder er viktig:
Settet fra BCB:
![]()
Er feilproduksjon på eine bolten din! Den er for kort!
Volvo 245 - Eks varebil
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster
Jepp, men Volvo var så smarte at de satte igjen resten nede i blokka for meg![]()
Måtte du bestille via fargekode hos swissvax?
Audi A4 B8 Quattro 11`
VW Transporter 4-Motion 10`
Suzuki Bandit 600 97`
Polaris Sportsman 500 11`
X-Volvo V70 T5 97`
X-Volvo V50 2.0 R-Design 09`
Var dritnervøs for at det skulle ryke bolter jeg og da jeg tok av toppen motoren i V70en jeg hadde :S De satt som f**n og de kom med et smell alle sammen. Gikk utrolig nok bra. Alu "går" vel litt mer ved temperaturforandringer så spørs om det setter seg mer i hvitmotorene. Gruer meg til den prosessen der når jeg skal ta av toppen på T5 motoren min, noen som vet om det er noen metoder som fungerer bedre enn andre? Muttertrekker f.eks?
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Det er egentlig sånn det er ja. Jeg var veldig heldig denne gangen. Swissvax skal ha rundt 700,- for en slik flaske med oppblandet farge. Jeg var så heldig at Petter her på forumet hadde en flaske til overs med riktig farge som det var tatt bittelitt av. Så denne fikk jeg gratis mot at jeg betalte frakten.Tusen takk til Petter for det. Det står antrasitt på den.
Tusen takk for det Torra! Setter pris på sånt!![]()
Jeg tror du bare kan glemme muttertrekker. Mine gikk i alle fall ikke av med muttertrekker. Det endte med en veldig lang latmannsarm, 2 stykker som holdt igjen motoren på stativet + meg som hang i latmannsarmen. Da løsnet de til slutt. Men det var en voldsom lyd ja. Så knakk selvfølgelig den nest siste![]()
Jøss såpass ja, skal iallfall prøve muttertrekker, har tilgang på en relativt brutal sakEn ting er sikkert, det blir ikke brukt opp igjen topplokksbolter
![]()
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Ser bra ut Daniel! Skru bensinfemmer er det likeste jeg kan gjøre både hjemme og ikke minst på jobb!
Lang latmanns arm og rolige bevegelser er det beste, så langt aldri hatt problemer med bolter som "sitter".
Det er et bra moment på de, men ingen har vært i faresonen![]()
Felgen, Reodor Felgen...
2X FEM sylindere i rekke!
1987 Volvo 240
2018 Volvo S60 Polestar 383/1500
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
Da løsner det sikkertRingte først og bestilte nye på Volvo i stad. De skulle ha 72,- bolten, altså 734,- for alle inkl 15% rabatt. Tok en kjapp tur på BCB.no, og der hadde de akkurat de samme til nøyaktig halv pris, 36,- bolten. Så fikk jeg en pakkepris av dem i tillegg, så det ble jo nesten ingenting..
Så da ble det å avbestille fra Volvo denne gangen.
Det er ordentlig gøy ja!Kom akkurat opp fra vekstedet nå, og fikk kjøpt mer ventilslipepasta på Thorsov
Viktig å gjøre ting ordentlig ja
![]()
Angående topplokksboltene var det akkurat hva jeg gjorde. Latmannsarmer og kontrollerte bevegelser. Den som knakk gikk rett av uten at jeg tok i noe spesielt. Koser meg fælt med denne motoren. Nå vet jeg jo tilstand på alt, og da er det jo enda morsommere å holde på, når man vet at tingene er bra.
Blokka ryker vel til lakk i løpet av neste uke. Mulig jeg får tatt det i helgen også. Må jo få ut den bolten også.![]()
Kan jo legge til litt fler bilder, da det gjør en tråd litt mer morsom å se på:
Ekte menn bruker kjeledress og hansker![]()
Sånn ser blokka ut i skrivende stund. Mangler en del prep før lakk, men det kommer![]()
![]()
Kan jo si hvorfor det er litt dårlig med oppdateringer her om dagen.
Sand og glassblåseutstyret er under rep, så det verste på blokka må tas for hånd. Da tar ting tid.
Men i morgen blir det masse bilder av div. med toppen![]()
![]()
åssen gjør du med den resterende biten av topplokksbolten? den sitter vel en god del nedi blokka grunnet gjenge partiet starter par cm nedi blokka?
klare du ikke få den ut så er blokka di rett og slett søppel kanskje.
gjort det samme jeg å på en hvit motor. endte med en kort bolt i hånda, 1 cm av den sitter igjen i blokka. tok i normalt for å løsne med latmannsarm og merka ikke att det røyk engang så var den av.
jeg skal dreie meg styrehylse og stappe nedi der, og bruke langt borr (feilvei borr ,linksborr) for å se om det huker tak i den. grisepikk er ikke å anbefale på detta der, pga det vil utvide seg, noe som kan ta skade på di skjøre gjengene i alublokka.
er noe som skjer på hvit motorer etter ei stund detta virker det som. men er jo ikke rart. alle vet vel åssen alu og stål reagerer mot hverandre. gror seg fast værre enn rust...
Sist endret av R.G; 08/01/12 kl 21:42
1988 760 B6284T
1988 765 D24TIC
1985 740 B230ET
Jeg har aldri dratt av noen bolt med muttertrekker, men har dratt av noen (ikke topplokksbolter da) med snill bruk av latmannsarm, så jeg har tro på å løsne ting som sitter godt med slag fremfor jevnt og stort momentMen vet ikke om det er det som funker best på topplokksbolter da..
Lar du bunndelen være eller skal du demontere den også?
Texas: bruker dere noe spesielt stoff for å forhindre korrosjon/at boltene setter seg fast på hvitmotor? Evt olje/fett?
Sist endret av The Sven; 08/01/12 kl 21:43
The Sven: Du skal ha en grom muttertrekker og MYE luft for å klare å løsne bolter som sitter med 90+nm, jeg har mine tvil - om ikke du hiver på en slik 1" sak
Daniel: Kjeledress er for pyser som er redd for å få grease i navlenHATER kjeledress!! (kan ha noe med å gjøre at jeg aldri finner noen som passer, enten passelig ettersittende og altfor kort i drittfallet = kjeledressen truer kronjuvelene med juling ved bøy og tøy. eller så den passelig på lengden og TELT, kan ta med seg hele familien å flytte inn for godt = man risikerer å gå seg vil i kjeledressen på vei til jobb
Jeg ser det er den utgaven du har valgt, så lykke til !!
1976 Langførr med 6 på rekke !
1977 Volvo 245 Turbo
1990 Volvo 240 Stasj
2013 VW Passat 4motion
2004 Renault Trafic
Har grom muttertrekker og MYE luft, men godt mulig det må gi tapt allikevelHar 1" trekker også for den saks skyld
(gaffeltruckverksted) Men nok om meg, er vel Dannyboy sin tråd
Passer sjelden inn i normale kjeledresser jeg heller, men det har sin funksjonMen du trenger ikke den på vei TIL jobb vel?
Sant det R.G.
Vi skal nok få det ut på et vis. Skal opp til en lokal kar her etterpå, som driver med god gammeldags trimming og overhalling av motorer. Han driver et verksted som heter Einar's verksted.
Mulig det går ann å ordne det med en helikoil/løse gjenger også. De skal jo tåle mer enn de originale.
Brukte latmanns med rolige bevegelser her, og alle gikk fint av, bortsett fra den nest siste. Plutselig røk den bare tvert av.... Brukte en stor muttertrekker først, og det var no chance...
Bunndelen blir i utgangspunktet som den er. Skal ta opp å se over litt her og der, og bytte noe småtteri. Men den ser ut til å ha klart seg veldig bra, så misstenker at noen har vært der før meg.
Haha DanJeg skal fortelle deg hvorfor kjeledressen ser ut som et telt på bildet: jeg har et helt anntrekk under
Noen dager er veldig mye ut, og da er det like greit å bare kunne hoppe inn og ut av dressen. Kjeledress er alltid kjekt, spesielt når man holder på med drittjobber
![]()
Jeg har det fint i min jeg. Den på bildet er forresten fra Biltema. Sånn 299,- sak. Nå er jeg 1.92 høy, og ikke store karen, så den er litt vid, men det passer fint når man skal ha et anntrekk under. Har en annen her også som er mye dyrere og finere fra H&H. Den er sydd på mine mål, og den er perfekt![]()
Denne bolten er vel ikkje heilt håplaus å få ut. Det er råd å få til veldig god støtte for å klare å bore den ut. Bruk aldri grisepikk, det er berre oppskrift på katastrofe.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L