Sitat Opprinnelig postet av yengis Vis post
har tenkt noen tanker for vinteren, med å installere datasprut i 242en min sammen med ny-større turbo, annet grenrør osv. bli kvitt LH2.4 og ikke minst LMM :P
men jeg er HELT fersk når det gjelder datasprut. har hørt litt om hva jeg bør bruke, og har begynt å lese og sette meg inn i hva som må gjøres, og hva som funker osv.

Går det å bruke svinghjulssensoren og 60-2 sporene istedetfor triggerhjul? eller må man ha et triggerhjul framme på reimhjulet?

hvilket sprut kjører folk med? hva skal man holde seg unna? hvor på nett handler man sprut?
hva må man gjøre med tenninga osv?

har hørt at vems er bra..?
Det du har på svinghjulet er et triggerhjul da.
Jeg kommer ikke på å ha sett ett datasprut som ikke støtter 60-2 og 36-1 triggerhjul.
Ett bra resultat kan du i grunn få med hvilket som helst datasprut som selges nytt nå i dag. Jeg kommer ikke på noen jeg kan kalle direkte dårlig.
Hva du velger bestemmer du selv til syvende og sist. På de fleste moderne sprut ligger de viktigste forskjellene i software, og er det som bestemmer hvor enkelt og raskt man kan sette opp sprutet.
Men for å gi noen generelle råd så bør du raskt bestemme deg om du har lyst å lære og gjøre dette selv, noe som krever en del tid og tolmodighet da det er mye som skal læres. Eller om du helst skulle vært ferdig i går, og ikke er interesert i å lære deg dette selv, og er villig å betale det det koster.

Om du velger siste alternativet så bør du i grunn ikke legge så stor vekt på hva en gjeng tullinger på et forum sier du må ha, men høre med den tuneren som skal justere motoren hva han er komfortabel med slags sprut.
Om du har tenkt å gjøre det meste av jobb selv, og har tid til å lære deg dette, så kan ett DIY(gjør det selv, oversatt til norsk) sprut være det rette for deg. Ett DIY sprut er mer lagt opp til at du som sluttbruker kan bruke det i en læreprosess. Ettersom mer av jobben overlates til sluttbrukern vil ofte innkjøpsprisen være litt rimeligere enn ett kommersielt sprut.
Ett kommersielt sprut er ofte lagt opp til at enn proffesjonell skal montere og justere dette, og har ofte ikke så dyptforklarende manual.
Eksempler på DIY sprut er Megasquirt og Adaptronic. Kommersielle sprut vil da være stort sett alle andre merker.