takker for tipset! da skal jeg sjekket det senere uka her, kanskje i dag
sprengskissene. er den kabelen som er merket 14 på øverste bilde, som må byttes så jeg.
takker for tipset! da skal jeg sjekket det senere uka her, kanskje i dag
sprengskissene. er den kabelen som er merket 14 på øverste bilde, som må byttes så jeg.
Hei
Vi viser til Deres e-post datert 8. mars 2010.
De ønsker å montere Volvo motor B234F i Deres Volvo 242, 1986 modell.
Motor B234F har effekt 159 hk DIN, og dreiemoment 210 Nm.
Volvo tillater effekter og dreiemoment i 240 serien opp til maksimalt 200 hk, og 215 Nm.
Den motoren De ønsker å benytte ligger innenfor dette, og kan aksepteres.
Det må framlegges kvittering, eventuelt tolldeklarasjon på hvor de benyttede delene stammer fra. Ved motorbytte må støy- og avgasskravet fortsatt være oppfylt for det aktuelle kjøretøyet.
Ved bruk av original motor, motorstyring og eksosanlegg fra norskregistrert Volvo av 1986-modell eller nyere, vil kjøretøyet tilfredsstille støy- og avgasskravet.
Ved import av deler eller delebil må støy og avgass dokumenteres på lik linje med registrering av bruktimportert bil.
Slik dokumentasjon kan utstedes av den norske hovedimportøren, eller et kompetent uavhengig laboratorium, for eksempel TÜV.
Dokumentasjon må være utstedt på donorbilens understellsnummer.
Ved bruk av den omsøkte motoren kreves ingen modifiseringer av kjøretøyet.
Dersom motoren som monteres er vesentlig tyngre enn originalmotoren, vil dette resultere i redusert nyttelast.
Det kreves tilstrekkelig nyttelast (75 kg pr. pers.),
slik at opprinnelig antall sitteplasser opprettholdes. Tillatte aksellaster/totalvekt kan ikke overskrides.
Etter ombyggingen må kjøretøyet framstilles for endelig godkjenning. Kontrollgebyr på
kr 430,- må betales før kontroll gjennomføres. Det må bestilles time ved en trafikkstasjon. Time bestilles på tlf. 06650.
Med hilsen
XXXXXXXXXX
jeeei... akkurat med dreiemomentet på bilen\motorn dahehe meeen det kommer nok til å bli behov for å oppgradere bremsene til ventilerte foran for å få de ekstra NM på papiret godkjent når motorn er ferdig montert og tuna opp etter overhalinga etter hvert... ps. skriveleif ang årsmodell fra svarer her
![]()
noen som kommer på hvor mye NM som ble godkjent med ventilerte skiver foran??
Ved import av deler eller delebil må støy og avgass dokumenteres på lik linje med registrering av bruktimportert bil.
Slik dokumentasjon kan utstedes av den norske hovedimportøren, eller et kompetent uavhengig laboratorium, for eksempel TÜV.
hva er det for dokumentasjon som etterspørres her? noe jeg må skaffe fra Volvo Norge?
Du kjem jo ikkje til å klare å oppfylle krava frå biltilsynet uansett, så denne søknaden er jo litt verdilaus. B234F får ikkje plass i 240 utan å gjere inngrep, så då må du evt søke om å gjere det.
Kva med å søke om å få godkjent B230 + 16v i staden?
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
hva tenker du på ikke få plass? motorfester og slikt eller?
kommer til å kjøre dta sprutet som tenningstyring bare til godkjent i såfall om det var det du tenkte på?
må jeg bygge om til b230+16V topp så må jeg nok ta meg litt mer tid og penger der tror jeg. skaffe blokk, andre råder+++ som jeg ikke har lest meg godt nok inn i nå.
Det er ikkje plass til B234F mot torpedoveggen din, og biltilsynet godkjenner ikkje datasprut. B230+16v gjer at du kan bruke ein korta fordelar, og det skal du klare å argumentere gjennom biltilsynet. Spørs om du ikkje må bruke ei kamreimskåpe frå Penta, og dei brukar ikkje å vere billige.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
ja vet det blir krøll mot torpedoveggen der ja. derfor jeg må bruke dta sprutet i såfall.
hmmm
men det må jo utrolig med deler til for å bygge opp en b230 blokk også må det ikke det da? andre stempler\råder? altså stemplene kan jeg sikkert bruke fra b234n når jeg først har den, men er vell annen vandring og komp eller noe som tuller det til om man bruker originale b230 råder mot 16V toppen vell?!
Vi fikk plass.. ellers kan du bare montere fordeleren forran på kamakselen (som noen bmw har).
One Ring to rule them all
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Det med fordeleren i bakant? aldri prøvd meg på biltilsynet med det :P
Men litt gummihammer så får man plass.
Eller bytte til b20 bunnpanne og justere litt på motorfestene. da kommer motoren frem litt også.
Det med fordeleren i framkant er simpelt å bygge om. Men på en 240 ville jeg ikke giddi. heller montert den bak der den står. (tar man av beskyttelses kåpa på fordeleren så blir den jo litt mindre også..)
Biltilsynet tror jeg ikke bryr seg om hvor du har fordeleren hen. det utgjør jo ikke noe sikkerhetsfare uansett.
One Ring to rule them all
Tenninga får du ikke forandret på 16vn uansettMan bare bytter rekkefølge på tennkablene (rotoren vil gå baklengs).
Bilder er det vell håp for snart. blitt borte mye snø![]()
One Ring to rule them all
da har jeg fått hjem vaiern for å skifte ut den vippen som ikke vil fungere. tar helskinnsetet først nå å ser om det går greit så de er salgsklare etter rens og oppfarging senere.
så tar jeg delskinnsetet jeg skal bruke
ser av bildet at det i utgangspunktet bør være en grei sak å klare å bytte men tror det er rimelig tight inni der, så må lete litt i blinde nå for å løse det best mulig!
wish me good luck
festes i "toppen" på mekanismen der man tar i hanken på siden av setet.
ser ut som det er "bare" å dytte av og gli på en ny en.
plass mot torpedoveggen er ikke noe problem.. Men Må nok ha en Kraftig omgang med hammeren om du skal ha bakmontert fordeler
MEN skjønner ikke Vitsen med å skal pakke den 234motorn oppi.???
første problemet er jo fordeler`n.. så motorfester..osv osv.
Røkk av toppen Og bytt Stemplene over til den Blokka du har fra før.. da sparer du deg MYE jobb.. og en annen sak.. er jo strengtatt nødvendig med og Godkjenne et Topp bytt ?
ja blir dessverre litt mye om å men ja. så tror det blir å skaffe b230 blokk av nyere årgang å montere over stempler og råder++ påtror faktisk det blir MYE rimeligere enn å styre med datasprut i første omgang i tillegg til nye motorfester blablabla...
er spesielt å ha b234f da, det som hadde vært litt moro med det. men ser ulempene veldig klart nå! så det blir vell b230 blokk tror jeg... men må finne komplett handleliste og litt support underveis der da. har dessverre b21 motor så går ikke å hive over alt der med fornufthehe har jo lh nett liggende til akkurat dette formålet...
vil ha motor godkjent så det er i orden, enda mer verdi i bilen når ting er godkjent vettu!
da har jeg fått fiksa begge setene med defekt vippefunksjon. var faktisk en kjapp operasjon på sete nr 2 når man vet hvordan dette gjøres! da slipper man å bruke 2 timer liksom på å finne ut hvordan ting skal være inni der...
nødvendig verktøy...
drar bare trekket lett opp der med å vippe det ut av hardplasten som holder det i nerkant der med to små mothakker på innsiden.
hellohello who's there??
slik er vaiern festa opp...
ett stk meget utslitt vaier... ene sida fungerer men det hjelper lite når 2 trengs for å låse opp vippen
husk å feste på båndet som holder trekket stramt i bakkant der nede.
ny vire festet på plass. bruk et flattjern for å vippe\skyve den på plass...
and there it is! 4 stk vippeseter... da gjennstår å kontrollere elektrisk justering fungerer som det skal å så starter full rens og overhaling av skinnetderretter kreves tilpassing av noen fester som jeg må sette bort til andre her...
dette står på sida med justeringa av setet... akkurat i bakkant av plastiken på sida, hva er det til?? er noe fjærbelastet hull...
4 Seter?
Reserve kanskje?
Gleder meg te resultatet
Lykke te videre me tilpassing![]()
Han tok bildene i fylla![]()
to seter skal sikkert selges;p
om de ikke blir koblet opp og brukt som stresssless stoler i stua :P hehe
bruker nokia n95 til å ta bilder med nå istede for sony, å da blir det jo så som så med kvaliteten ;p
fylla er det dårlig med gitt![]()
grubbler FÆLT på de sidepanelene fra c70n hvordan jeg skal gjøre det... meeen fikk en liten ide i dag. SELVFØLGELIG etter å ha sett the Fast and the furious 3 tokyo driftLOVE that movie!!! så da kom jeg fram til at jeg skal se om det er like greit å bygge hele siden mellom setene og sidepanelet sammen i et større\breiere sidearmlene med ev en holder for "Custom Juice ;D" hehe samt da høyttaler innfelt der og en skjerm øverst mot ruta for showoff feelingen! MÅ få inn skjermene på et vis og Der får en jo de fram også! samt de kommer ikke i veien for noen ting som jeg kan komme på...
skal kjøre 242n resten av uka her nå mens jeg lar bakfangern på 945n tørke så jeg får forsterka litt fester der som sprekker opp i sidene pga all snøen og dritten nå... så da får jeg cruisa litt med lyse fine baketer og Ett framsetespøøøøøøølings
edit: ser fankern meg med en gang på bildet en ting som er bortkasta... gjett hva!!!
Kanskje skjermen som havner bak ryggen til framstolen? Er litt vanskelig å få et tredimensjonalt perspektiv på et sånt bilde![]()
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
ja sabla vanskelig å "se" 3D på paint bilderhehe
nei er nok ikke skjermen, den blir lett vinkla mot baksete passasjeren. det er derrimot sidearmlenet som er bortkasta... kommer jo sånn ca 10-20 cm fra kanten av kroppen så da blir det helt unaturlig å sitte siiidevendt for å støtte seg! blir nok å grubble litt på en annen løsning der så man får en plain flat side eller noe... må tenketenketenke hardt nå gitt...
en ting er sikkert! angrer ikke noe på at det er bestemt lyst interiør! steike så godt å sette seg i en lys bil innvendig nå når jeg ser baksetene sitter der!
Ikkje heilt lett å sjå kva du tenker her. Kanskje det er bedre å tegne for hånd? Menne.. custom juice?
Custom-Juice tipper jeg er ei dramflaske
Blir fett om du får dette interiøret skikkelig gjennomført!![]()
må prøve å tegne for hånd kanskje ja! paint fungerer dårlig i mine hender!!! hehe
custom juice kan jo være så mangt detbare å bruke fantasien for hva som kan foregå baki der sene cruising kvelder
![]()