I dag kom endelig en "må ha" bil hjem på gårdsplassen. Det er en Volvo 850 T5. Hentet den i Rakkestad hos en veldig hyggelig kar, som måtte kvitte seg med den grunnet flytting. Men hva gjør vel det? Nå er det jo blitt ny bil på meg
Update:
I tiden etter jeg kjøpte bilen var det mye pussing, gnikking, vasking og rensing som måtte til for å få en bil det gikk ann å bruke. I løpet av sommeren 2011 fikk bilen mye nye deler, som gjorde den til et helt greit eksemplar av en Volvo 850 T5. Ikke noe spesielt pen, men heller ikke det styggeste verden har sett. Egentlig var bilen ment som en bruksbil mens jeg var i Forsvaret, men etter 1 mnd i Kongens klær var det tydelig at jeg hadde fått beinhinnebetennelse, og ikke kunne være med på moroa lenger. Dette var selvfølgelig synd, men det førte til at jeg fikk begynt på skole i stedet, hvor bilen er 1. prioritet. Det hele startet egentlig på Kongsbergtreffet 2011 hvor jeg stilte ut bilen 1 uke etter jeg fikk den. Det var egentlig ingen stor suksess for min bil, da jeg ikke hadde rukket å ordne de tingene jeg ville før den var klar for å bli sett av andre i treffsammenheng. Jeg har alltid hatt en mørkeblå 850 T5 i tankene mine, med hvite R-felger, R-fanger, R-interiør. Fikk jo tak i denne, som hadde mye av det jeg ønsket. Av dette kan vi nevne takluke, aircondition, elektriske vinduer x4 og cruisecontrol. Bilen hadde også skinninteriør, noe jeg ikke sier nei takk til, kontra delskinn. Det vil si at her hadde jeg et greit utgangspunkt for å bygge det jeg ville.
Etter jeg fikk begynt ordentlig, er bilen blitt pelt ordentlig ned, og eksisterende deler har blitt erstattet med akkurat det jeg ønsker Så her er det bare å følge med, samt komme med ris og ros. Så håper jeg bilen blir slik som jeg alltid har forestilt meg!
Litt info:
- Merke: Volvo
- Modell: 850 T5
- Årsmodell: 1995
- Interiør: Originalt 850R interiør
- Farge: 417-11 Pacific /Nautic / Dark blue pearl
- Felger: Volvo R-felger 19"
- Senket: 40/30mm (godkjent i vognkortet)
- Servo: Ja
- Motor: 2,3 T5
- Girkasse: M56H
Så er det jo litt utstyr:
- 4x elruter
- Original Volvo takvinge m/bremselys
- Cruisecontrol
- Aircondition
- Elektriste speil
- Elektrisk takluke (m/tilt)
- 3" anlegg fra turbo
- Integrert barnesete i midtarmlenet bak
Bilen yter 225HK med en turbo som bare lager en helt fantastisk lyd i kombinasjon med eksosen. Ingen traktorlyd, men bare en deilig brooming!
Her er litt av planene!
Karroseri/eksteriør:
- Hellakkering i originalfarge 417-11. Her vil også alt av løse deler bli tatt.
- Rengjøre alle 4 hjulhus, ta alt av korrosjon og male opp igjen.
- Renske under kanalskjørt, fjerne all rust samt lakkering.
- Rette alt som er av "handlevognsbulker" og andre feil.
- Nytt sidespeil VS.
- Skvettlapper bak
- Original Volvo R-fanger.
- Volvo V70 dørhåndtak
- Nye lyktelister uten hull.
- V70 baklykter
- US blinklys.
- XCgrill med nytt XC90 Volvoemblem.
- Skrape ren under, deretter lakkeres.
- Pulverlakkere bakstilling og subframe til motor.
- Lakkere motorrom i 417-11.
- 19" R-felger.
-Pulverlakkere 19" R-felgene hvite.
Interiør:
- Komplett 850R interiør
- Ny innstegsbelysning
- Nytrekking av taktrekk i alcantara
- Nytrekking av nederste del av dørtrekkene.
- Legge inn elementer i gulvet i bagasjerom.
- Rollo til bagasjerom.
- Originale R-stoffmatter.
Motor/drivverk & understell:
- Bytte ventiltetninger
- Frese alle ventiler/ventilseter
- Bytte alle simringer etc.
- Ny turbo. Enten original eller 19T.
- Lakkere opp blokk i hvit farge.
- Lakkere topp i hvit farge.
- Toppdeksel i gull.
- Sanblåse og lakkere opp alle motorkomponenter som trykkrør, innsug etc.
- Originalt Volvo Carbon tennpluggdeksel.
- Påfyllingslokk med nytt Volvoemblem.
- 3" eksos fra Turbo og bak med 4" utblås.
-AWDfanger med dobbelt utblås.
- Justerbare Coilovers fra TA-Technix foran/bak
- Nye bærearmer foran.
- Nye bikkjebein.
- Sandblåse og lakkere øvrige forstillingsdeler.
- R-bremser eller andre større bremser. Ikke helt avgjort enda.
- Nyoverhalt girkasse med Quaifedifferensial (innkjøpt)
- 850 R trykkplate og lamell (innkjøpt)
I 2008, da forrige eier kjøpte bilen, så den slik ut:
Så den dagen jeg kjøpte den:
Så, etter en del pussing å gnikking, samt fjerning av diverse stylingsaker som manglet på slutten fra forrige eier ble den seende slik ut:
Per Oktober 2011 står bilen demontert for totalrenovering og hellakkering. Bilder av alle oppraderinger finnes i denne tråden
Sånn ser den ut pr. Juli 2012, ferdig lakkert og greier