Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  19
Side 1 av 19 1 2 3 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 452

Tråd: Erlend242: 1975 242, Renovering, Oppdatert 29.11.12 --- FHS Sørlandet, rustsveising ++

  1. #1
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard Erlend242: 1975 242, Renovering, Oppdatert 29.11.12 --- FHS Sørlandet, rustsveising ++

    Volvo 242 1975 Modell Prosjekt



    Overtok denne bilen etter min bestefar. Bilen er langt i fra strøken, men er et godt utgangspunkt. Da ingen i familien min har vært noe særlige bilkyndige,
    har dem sendt bort bilen til en i samme bygda som pleide å gjøre den klar før godkjenninger og den slags.
    Den er som dere ser flekket på med lakk i det senere, og det er ikke noe som jeg har gjort. Hensikten med flekkene var å forhindre rusten til å ta overhånd.

    Det sitter en original B20 motor i den. Bilen er egentlig rett og slett helt original.
    Jeg har mer eller mindre planer om å holde den original i utseende, beholde den fronten som sitter der, lyktene og den slags. Er jo trossalt mange som bygger om fronten til nyere type.
    I starten hadde jeg litt smålyst til å bygge om fronten, men har etterhvert vendt meg til den og liker den bedre og bedre.





    Planer:



    Karroseri:

    - Fjerne svart tectylstripe ved kanalene
    - Fjerne all rust
    - Sveise i nye reservehjulsbuer
    - Sveise i nye hjulbuer bak
    - Sveise i litt stål i kanaler
    - Matte ned karroseriet, deretter grunne med epoxygrunning
    - Lakkere i originalfargen, fargekoden er 116-00-1
    - Lakkere framskjermer innvendig, deretter tectylere
    - Noen nye cromelister

    Chassi:

    - Nytt endeledd VF
    - Lakkere opp store deler av understellet
    - Nye foringer under hele bilen fra Superflex
    - Tectylere på ny mye av understellet
    - Bilstein Clubsport foran
    - Original nivåregulering bak
    - Lesjøfors Senkesett
    - Bredda stålfelger, Peuegot?

    Motor:

    - Volvo B20, 1975
    - Muligens doble forgassere, Weber?
    - Kanskje en kvassere kam?
    - Annen topp?
    - Overhale motoren
    - Lakkere motorblokk, og tilhørende deler

    Interiør:

    - Nye stoler, må ha vippstoler, tips?
    - Kanskje R-Sport setetrekk
    - Nytt dashboard, gammel type
    - Turteller i midten av speedometer og bensinmåler, gammel type



    Som du/dere ser så har jeg ikke all verden av motorplaner. Jeg har ingen planer om å skifte den da jeg synes det er litt sjarm
    at den har en "original" motor som har ført den helt fra fabrikken og helt til der den står nå.
    Blir ingen turbomotor, men heller muligens lettere trimming som nevnt over.




    Oppdatering 26.04.10












    Kjekt å ha "backup"



    Som dere ser på bildene så er ikke bilen rustfri, men det er ikke noe som er uoverkommelig. Jeg har enda ikke funnet noe rust i bærende konstruksjon/understellet.

    Åja, bilen var veldig møkkete når bildene ble tatt, og ble vasket like etterpå.
    Bare å slenge inn en kommentar eller to. Bare å skrive tilbakemeldinger, positive som negative.
    Sist endret av Erlend Dystland; 24/08/12 kl 22:15

  2. #2
    Registrerte brukere kapli sin avatar
    Medlem siden
    23. jan. 2010
    Sted
    Seljord
    Innlegg
    587
    Antall takk

    Standard

    Så ut som et rimelig bra utganspunkt det her Åssen er det med rust under teppe?
    Gjerne ved gølv inn mot innerkanalen pleier det OFTE å snike seg inn litt sjukdommer..

  3. #3
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kapli Vis post
    Så ut som et rimelig bra utganspunkt det her Åssen er det med rust under teppe?
    Gjerne ved gølv inn mot innerkanalen pleier det OFTE å snike seg inn litt sjukdommer..
    Teppet skal jeg ta opp i nærmeste fremtid. Har sett på det teppet som ligger i bagasjerommet, der var det litt fukt i sommer og da selvfølgelig litt rust. Jeg har bare fått sett litt under teppet og har enda ikke sett noe der, men for det jeg vet så kan det være overraskelser under der.
    Skal skjekke ekstra godt da ved innerkanalene

  4. #4
    Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Innlegg
    4.702
    Antall takk

    Standard

    Blir bra dette
    740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392

    Ny eier av Dunfrid<3

  5. #5
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    Hehe, takk

    Er bare 16 år (blir 17), og da er det litt trangt med penger. Har søkt på en del sommerjobber. Får håpe at økonomien går litt oppover snart, men i mellomtiden får jeg bare pusse på den. Er mer enn nok å gjøre.
    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  6. #6
    Registrerte brukere Thomas sletten sin avatar
    Medlem siden
    16. jan. 2010
    Innlegg
    128
    Antall takk

    Standard

    Nei fydda.. er i gang du også nå ja Erlend!

    Har trua på att danna blir strøken!

    Bare slenge opp masssssssseeeee bilder nå

    Lykke til

  7. #7
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Thomas sletten Vis post
    Nei fydda.. er i gang du også nå ja Erlend!

    Har trua på att danna blir strøken!

    Bare slenge opp masssssssseeeee bilder nå

    Lykke til
    Jeg måtte jo starte. Ble jo ikke litt mer fristende å begynne etter at jeg så hvor strøken din ble..
    Med tid og stunder skal den nok bli strøken den også, men tar bare litt tid å lokalisere all rusten for å så fjerne den.

    Jobber med å finne noen bilder, og skal ta mange flere. Med noen 3 sifrede timer, er den nok sånn som jeg vil ha den..
    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  8. #8
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering 16.05.10:

    Denne helgen ble det langhelg, fri fra skolen onsdag og ut uken, og da ble det litt mer pussing på bilen.

    - Mattet ned panseret, mangler å gå over med våtslipepapir
    - Mattet ned frontplata, og grunnet den med epoxygrunning
    - Skjært av rust fra koffertlokket, må bare få tak i et sveiseapparat
    - Pusset ned kanalene langs hele venstre side
    - Pusset ned store deler av venstre framskjerm og mattet ned deretter

    Det var vel den lille oppdateringen jeg hadde for i dag. Prøver å ordne noen bilder, men litt trasig med et kamera som lever sitt eget liv.

    Har så smått begynt å tenke på felger, og har kommet frem til at jeg vil prøve meg på Peuegot felger som jeg skal bredde. Men som dere sikkert forstår, så er det MYE igjen, så det gjelder bare å stå på så lenge lommeboka holder.
    Sist endret av Erlend Dystland; 04/08/10 kl 21:06
    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  9. #9
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    Da fant jeg noen bilder:

    Reservehjulsbrønn. Typisk volvo? Er visst lagt noe søl nedi der for å tette rusthullet.



    Litt rust ved skjøter i bagasjen.



    Påbegynt å matte ned panser.


    Påbegynt å slipe vekk rust.



    Det var alle bildene jeg hadde før kameraet streika IGJEN.
    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  10. #10
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering 06.06.10:

    - Mattet ned koffertlokket
    - Grunnet hele frontplata
    - Sparklet litt ujevnheter panser
    - Grunnet kofferlokket

    Det var vel det jeg hadde i oppdateringer for denne gangen. " Det går langsomt uten penger, men det går"
    Sist endret av Erlend Dystland; 04/08/10 kl 21:07
    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  11. #11
    Registrerte brukere Luigi sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    innerst i Goff
    Innlegg
    2.075
    Antall takk

    Standard

    du er godt i gang iverfall

  12. #12
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    Joda, hehe, går da så vidt fremover.
    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  13. #13
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering 17.07.10:

    Beklager for så få oppdateringer i det siste. Har hatt mye å drive med i det siste og ikke så mye av tiden har gått til 242'n. Skal skjerpe meg nå, da det trossalt er sommerferie Jeg kan da hvertfall ramse opp noen ting jeg har fått gjort i løpet av noen dager:

    - Ta av begge fremskjermene, skrape tectyl, grunne, lakkere + tectyl kommer
    - Skrapet flere kilo tectyl fra hjulhus
    - Sanblåst fremskjermene og grunnet dem

    Grunnen til at jeg ikke har fått tatt noen bilder er pga. at kameraet mitt er blitt ødelagt. Jobber med saken om å få tak i et annet et.

    Tenker også på å kjøpe litt ting til:

    - Noen liter med epoxygrunning
    - Senkefjører
    - Bilstein Clubsport, evt. noen andre å anbefale?
    - Polyforinger først og fremst til forstillingen, kanskje til bakstillingen.
    - Sparkel, da den jeg hadde viste seg å være et rent h******* å pusse ned igjen, bare satt igjen biter i sandpapiret. Sandpapiret ble rett og slett ødelagt. Noen som vet om jeg kan ha gjort noen feilsteg der? Evt om dere anbefaler sparkel? Burde jeg benytte meg at glassfibersparkel, finsparkel eller grovsparkel?


    Det var da hvertfall en liten oppdatering for denne gang, skal se om jeg kan få tatt noen bilder etterhvert.
    Sist endret av Erlend Dystland; 04/08/10 kl 21:08
    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  14. #14
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering 30.07.10:

    En aldri så liten oppdatering her igjen.

    - Har fått grunnet og lakkert dempere bak som skal senere settes på
    - Grunnet fremskjermer med syregrunning
    - Tatt av begge fjørbein
    - Lakkert calippere og bremseskive

    Har vel egentlig ikke fått gjort så mye mer.

    Er forresten på jakt etter litt ymse til bilen nå. Tenker på å skifte ut alle foringene i front til polyforinger og senere skifte dem bak. Tenker også på dempere, men koster peeng.

    Har endelig fått en liten oppklaring på hvordan jeg skal gå frem med grunning der det har vært rust, dro innom et lakkverksted for å forhøre meg. Han jeg pratet med mente at jeg skulle slipe ned rusten, kline på/spraye på Brunox/Ferromax på området først, deretter ta en tynt slør med syregrunning, vanlig grunning, lakk og deretter klarlakk.

    Spør igjen her, hvilken grunning anbefaler dere å bruke før man skal lakkere over? Har hørt om Presto Primer, evt. om dere anbefaler noen andre? Hagmanns?

    Må bestille et nytt endeledd venstre side foran også, og har funnet en side som selger litt deler, siden er http://performance-product.no, noen som har erfaringer å komme med der? Seriøs side?

    Har forresten fått sumlet meg til å ta noen flere bilder i det siste, er ikke mange, men det er da noen..

    Bilder:


    Før:


    Etter:


    Tatt av litt tectyl


    Tar av fjørbein....


    ... som førte til dette


    Slik den står foreløpig


    Beklager om bildene var dårlige, men er begrenset hvor bra kamera jeg tørr å ta med i garasjen..
    Sist endret av Erlend Dystland; 04/08/10 kl 21:09
    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  15. #15
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering 04.08.10

    Etter mye studering på grunning har jeg vært på BilXtra i dag for å kjøpe. Kjøpte epoxy-grunning og herder. Epoxy-grunningen er på 1L og herderen er på 0,5L.
    Var også innom MECA på Lillehammer i stad for å få tak i et nytt endeledd, da det gamle var ødelagt.

    Legger ved Noen bilder av dagens innkjøp

    Endeledd


    Epoxy-grunningen, Lesonal


    Herderen, Lesonal


    Prisen kom på totalt 528,00kr inkl. mva
    Grunnen til at jeg ikke kjøpte med tynner var at den er ferdig tynnet ut.

    Gleder meg veldig til å få testet ut denne grunningen, blir morro å se hvordan den er å arbeide med.
    Sist endret av Erlend Dystland; 04/08/10 kl 21:10
    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  16. #16
    Registrerte brukere KE40155 sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Mjøndalen
    Innlegg
    864
    Antall takk

    Standard

    har du noen bilder inne fra bilen. når er den registrert første gang? dem felgene du har på bildene må du sandblåse og lakke opp i samme farge som dem var en gang. da blir dem fine. gjorde det med min bil.

  17. #17
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    Jeg har ikke de bildene tilgjengelig her på denne dataen. Har ikke så mange fra interiøret, men har da vel noen
    Kan legge dem ut til uken om interessen er der
    Jeg har ikke vognkortet her og nå, men kan stikke ut i garasjen for å ta en titt på det. Mener at bilen var førstegangsregistrert i 1975 en gang.
    Hva det angår felgene, vet jeg ikke om jeg skal bruke dem på bilen. Men kommer sikkert til å lakkere dem, så dem kan benyttes når jeg ønsker det
    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  18. #18
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering 14.08.10

    En aldri så liten oppdatering da det har vært litt stille i det siste.

    - Skrapet all tectyl fra skjermene mine, også innerskjermer.
    - Fjærbeina er grunnet og lakkerte.

    Har ikke fått gjort stort mere, mye av dette er på grunn av at kompressoren skjærte seg. Var en "usynlig" oljelekkasje.
    Har fått reparert den nå, så det gjenstår kun å få orden på noen slags "spjeld" der.

    Har også vært dårlig med ordentlige bilder her, dette skal jeg få en slutt på, da jeg har gått i innkjøp av ny mobil



    Jeg har desverre ikke funnet noen bilder fra interiøret, men det er standard brunt. Delskai?
    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  19. #19
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering 12.09.10

    Her kommer en etterlengtet oppdatering.
    Jeg har ikke vært så altfor flink til å følge opp med bilder i mine oppdateringer, men som sagt, så skal jeg prøve å bli flinkere til det

    Noen ting jeg har fått gjort i det siste er:

    - Fått på grunning, lakk og tectyl på skjermer og innerskjermer foran
    - Begynt på panseret foran, mattet ned, brukt brunox, syregrunnet og litt primer.
    - Kjøpt sveiseapparat
    - Gjort litt småting på bilen

    Her kommer hvertfall noen bilder fra oppussingen:


    Tok bilde av nummerplata i motorrommet


    Lurer på om jeg skal sette på sjalusi på bilen når den blir ferdig? Eller blir det alfor harryfaktor?


    Liten sniktitt av hva som er gjort med framskjermene


    Slik ser metall ut når det er behandlet med Brunox


    Oversikt over deler som er snart klare til montering, nivåregulering, bremser, fjørbein, framskejermer og ymse


    Fjørbein og bremsedeler


    Nylakkerte dempere


    Her jeg arbeider med bilen


    Arbeidsbenken


    Et vidundermiddel mot møkk på hendene, tar også lakk


    Tok en titt på et ratt jeg har fått tak i, noen som vet hva slags ratt det er? Det står "Made in France" bakpå
    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  20. #20
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    Har vært lite respons her i det siste:(
    Bare å slenge inn en kommentar eller to
    Bare å komme med forslag om ting som bør gjøres annerledes osv.
    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  21. #21
    Registrerte brukere KE40155 sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Mjøndalen
    Innlegg
    864
    Antall takk

    Standard

    var da litt morsomt at du hadde lakert bakdemperne i nesten samme farge som bilstein sine. skal du ha grovere stabstag til denne bilen?

  22. #22
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    Se der, ja! Hyggelig med kommentarer.
    Ja, jeg ville lakkere bakdemperene i ca samme farge som bilstein sine da jeg skal ha Bilstein CS foran
    Har tenkt litt frem og tilbake med stabstaget, og lurer på, er det 19mm foran?
    Tenkte å kjøpe Polyforinger først for å se om comforten blir bedre. Om det ikke blir noe veldig forskjell, kommer jeg sikkert til å skifte til et litt grovere

    Er liksom litt i tvil. Vil ha bilen tight og fin, men ikke stiv som py. Vil ha et "lowrider" stuk på den, men allikevel holde den ganske original. Har takgrind liggende som kommer på etter hellakkering og litt diverse.
    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  23. #23
    Registrerte brukere KE40155 sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Mjøndalen
    Innlegg
    864
    Antall takk

    Standard

    er det en slik gammel takgrind i metal og plank eller bare metall? da må du ha mattsvart takgrind med chromben og chrommet fester på den. var 19mm foran på min orginalt foran og 17mm bak så er nok det på din også. sleng på stag fra en gt eller stag fra 260serien fra 75-82. dem er 23foran og mulig 23bak. 262GT hadde 25mmstag foran og 23 bak orgnalt. din må du ha ipds stabstagsett 25/25.

  24. #24
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    Jeg har to takgrinder. En av dem tror jeg har treverk.
    Tror jeg rett og slett kommer til å beise opp treverket og lakkere metallet grått/sølv. Skal liksom bære litt originalpreg, og da må det nok gjøres på den måten
    Var 19mm, ja. Da får jeg se hvordan det blir fremover. Prioriterer dempere og fjører før stabstagene Om den blir å kjøre som en 50 talls seng kommer jeg sikkert til å oppgradere til noe grovere.
    Er det forresten veldig merkbart å skifte stabstag?
    Sitter sikkert en god del bedre på veien?
    Sist endret av Erlend Dystland; 14/09/10 kl 14:53
    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  25. #25
    Registrerte brukere KE40155 sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Mjøndalen
    Innlegg
    864
    Antall takk

    Standard

    ja. merket stor forskjell med en gang. blir stivere og krenger ikke så mye gjennom rundkjøringer. pass på å bytte foringer i lenkearmene dem korte foran før du setter på nye stag. er lurt å gjøre det. koster vell ca 200 spenn for nye. men vil du skal gjøre det å sette på litt grovere så legger du merke til det selv. til slutt får du montert noen bedre dekk og felger så blir det bra.

Side 1 av 19 1 2 3 11 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Erlend242: 1989 240 Turbo, Bruksbil
    By Erlend Dystland in forum 200 -serien
    Svar: 28
    Siste post: 21/10/12, 00:00
  2. Renovering av Undestell og karosseri
    By paal-andre in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 13
    Siste post: 29/12/11, 17:07
  3. Renovering av seter??? noen som vet?
    By fotonet in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 19/08/11, 20:34
  4. Rustsveising
    By Daniel V in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 36
    Siste post: 21/07/10, 22:56

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •