Da tenkte jeg å skrive litt her, nå som det begynner å ha skjedd/skje litt med bilen.
sånn så den ut når jeg kjøpte den:
Bilen er en 91/92 modell usikker. men registrert sent 91. volvo 240 classic med b230fx motor.
kjøpte den i oktober 2007
helt orginal 230 000km ca
bilen ble beholdt orginal helt til ting begynte å dette fra hverandre etter litt hardkjøring. + å ha blitt påkjørt. uten å få noen lapp i ruta! forbanna!!
2 uker i mitt eie røyk bakakselen og ny bakaksel ble kjøpt inn 1031 og detroit truetrack ble sendt med fly fra summit.
en uke senere var bilen på veien igjen =)
litt etter litt ble bilen ribba for dritt jeg ikke likte som lyktespylere og viskere. luftfilterboksen tok mye plass og ble revet ut og erstattet med et åpent. beltevarsel ble også deaktivert.
Jeg kom over en stor turteller og dyttet denne inn i dashen. når jeg var bak der sjekket jeg alle pærene og fant ut at omtrent alle varsellampene hadde gått. når jeg fikk byttet disse var det noen overaskelser.. så lambda måtte byttes olje bytte var på tide. da ble det nytt filter og plugger og ledninger i samme slengen.
etter litt knakk eksosen før siste lyddemper.. den ble sveiset på før eu godkjenning men et feritta3" ble bestilt som skulle monteres etter eugodkjenning. ble ikke gjort, var så deilig å ikke ha en bråkete bil
det var på tide å bytte ut dempere på bilen ettersom bilen nesten spratt ut av svingen om det var litt hummpete. gikk til innkjøp av lesjófors fjører og noen alko gas dempere. dette gikk smertefritt helt til testturen var nesten var over......
da datt ene fremhjulet mitt av og krølla inn hele forskjermen og bulka døra litt.
da måtte det jo byttes hjulbolter og skiver. så kjøpte inn slissa skiver rundbaut fra BCB.
fikk ikke byttet muttere forran pga abs sensorn var i veien og ikke har jeg verktøy til å rive den av eller presse den på igjen. så strammer bare mutterne som faen.
jeg fikk et rart problem etter at jeg byttet til de slissede skivene. ekstremt mye vibrasjon i nedbremsing. noen som har noen tips?
ny forskjerm ble årna og hobbylakkert opp i feil fargekode :/ har en rar fargekode på bilen 177-3 og det finnes 177-3 og 1773 D. jeg valgte da feil den gangen. ikke orket gjøre noe mer med det akkurat da. og står sånn fortsatt.
ipd krengestag ble kjøpt og montert og bilen ble en drøm å kjøre i forhold =)
til slutt knakk eksosen i svingen der den går fra 2 rør etter grenrør til 1 rør under bilen.
da var det på tide å få på ferittaen. en god del skjøter og kløning var den på plass =)
hvitblink ble kjøpt inn og montert rundbaut.
en 3 rader ble skaffet og dyttet inn i dashen med volt meter, klokke og oljetrykk. ( ikke koblet til )
nå tror jeg at jeg er fremme i nåtid =)
det har blitt handlet inn en 96mod FK motor med s60r dyser og 3"lmm. getrag 265 kasse og akslinger som er tilpasset til 240 så skal gå rett inn =) cooler hjerner og bredbåndslambda samt alle rør som trengs.
har også kjøpt panhardstag og momentstaf fra ipd som blir montert fortløpende tenker jeg.
dette skal inn i løpet av sommern.
har også begynt på dører som skal byttes ut med de som ble skadet av påkjørsel tidlig i mitt eierskap. pusset ned bakdøren sparklet og lakket opp i riktig fargekode denne gangen.. selvom det ikke ser ut til at disse vil matche heller :/
Fremtidige planer:
få inn motor og kasse og få dette godkjent hos BT
før bt må jeg vurdere om jeg skal kjøpe race cat som er ce godkjent eller om jeg må mekke noe orginalanlegg til eu godkjenning. ( lest noe om at de godkjenner ce racecater, noen som har noen formening?)
clubsport eller racing dempere som er litt kortere forran så det blir litt mer stuk. samt stivere bil.
tårnstag og torpedo stivere
elvifte til radiator
bensinpumpe alla 044 tenker jeg
nye felger. sikla på jpmk18 replikaene . men er litt usikker fortsatt. tips til 17/18" under 10k med dekk ?
bytte til noen bedre stoler
sette opp flere insumenter som oljetemp og turbotrykk . ( blir gjort ved motorbytte )